Aftapplug olie muurvast

Status
Niet open voor verdere reacties.

KTM525exc

Rookie
6 apr 2022
9
29
Was vandaag van plan voor de eerste keer een oliebeurtje uit te voeren aan mijn ktm525exc.
Echter zit de aftapplug van de olie muurvast. Komt geen beweging in. Past alleen een ring/steeksleutel tussen dus dop met ratel of luchtsleutel helaas geen optie. WD40 helpt niet, tik met de hamer op de sleutel ook niet.

Iemand hier ervaring mee of een oplossing voor dit probleem?
 
No offence maar als het voor een sleutelaar enkel goed komt als een olieaftapbout met een momentsleutel wordt aangedraaid....dan is er nog heel erg veel te leren voor diegene...of alle hoop is verloren.
Momentsleutels zijn wel goede dingen. Maar om eerlijk te zijn gebruik ik dat ding echt niet voor een aftapplug. Vast is vast, die blijven echt wel zitten. Ik hoor zelden dat ze losschieten, wel dat ze muurvast zitten.
 
Momentsleutels zijn wel goede dingen. Maar om eerlijk te zijn gebruik ik dat ding echt niet voor een aftapplug. Vast is vast, die blijven echt wel zitten. Ik hoor zelden dat ze losschieten, wel dat ze muurvast zitten.
Daarbij, een olie aftapplug zit altijd olie aan dus het moment klopt al niet. 1 van de bouten waar ik wel kijk naar hoeveel Nm er normaal op hoort en dat naar mijn hand vertaal, niet de momentsleutel.
 
blok al goed warm gereden en dan 1 flinke tik geven met je hand desnoods ?
met de hamer is echt niet noodzakelijk lijkt me , zorg voor een A merk ringsleutel en zorg dat hij er goed opzit .
 
SDC11496.JPG


Erg vast draaien is nergens voor nodig. Gaatje boren en borgdraadje en al je angsten zijn voorbij.
 
Het moment bij een olie aftapplug is altijd met gesmeerd schroefdraad.(en kop van de bout)
Je bent de eerste die dat zegt (incl diverse WPHBen). En op eerlijk te zijn, even uit het hoofd moet ik op mijn racer 23nm op mijn aftapplug, als ik mijn momentsleutel daarop zet ben ik al ruim voor hij klikt op gestopt want ik garandeer een carter die een helicoil nodig heeft.
(Waarmee ik niet zeg dat je uit je nek lult, maar dat het echt nieuws voor mij is)
 
Echt, wat een domme opmerking van Ex.
Het niveau holt hier achteruit met die achterlijke aftapplug.
Dit topic is om je een scheur te lachen. Ik heb de handleiding: je zet de kop van een goed passende platte ringsleutel op de aftapplug. Je neemt de steel welke naar rechts wijst in je rechterhand en trekt hard aan de sleutel. Niks hameren en beitelen en als je niet sterk genoeg bent roep je IJzervreter.
 
Dit topic is om je een scheur te lachen. Ik heb de handleiding: je zet de kop van een goed passende platte ringsleutel op de aftapplug. Je neemt de steel welke naar rechts wijst in je rechterhand en trekt hard aan de sleutel. Niks hameren en beitelen en als je niet sterk genoeg bent roep je IJzervreter.
Ik ga er niet meer op in. Wat een toestand. _O-
 
Je bent de eerste die dat zegt (incl diverse WPHBen). En op eerlijk te zijn, even uit het hoofd moet ik op mijn racer 23nm op mijn aftapplug, als ik mijn momentsleutel daarop zet ben ik al ruim voor hij klikt op gestopt want ik garandeer een carter die een helicoil nodig heeft.
(Waarmee ik niet zeg dat je uit je nek lult, maar dat het echt nieuws voor mij is)
De fabrikant kan niet vragen dat je het carter even doorspoeld met remmen reiniger om de olie uit het schroefdraad te houden.
Het staat inderdaad niet uitdrukkelijk vermeld.
Bij de oil cooler bolt moet je wel olie op het schroefdraad en de flens smeren. (Note 4)
29Nm voor M14 in alu is heel laag.
Je moet echt niet bang zijn dat het aluminium beschadigt geraakt.

In bijlage 2 zie je m14 in aluminium, 95Nm!

Screenshot_2022-04-07-22-17-32-08_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg

Screenshot_2022-04-07-22-43-35-47_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg
 
De fabrikant kan niet vragen dat je het carter even doorspoeld met remmen reiniger om de olie uit het schroefdraad te houden.
Het staat inderdaad niet uitdrukkelijk vermeld.
Bij de oil cooler bolt moet je wel olie op het schroefdraad en de flens smeren. (Note 4)
29Nm voor M14 in alu is heel laag.
Je moet echt niet bang zijn dat het aluminium beschadigt geraakt.

In bijlage 2 zie je m14 in aluminium, 95Nm!

Bekijk bijlage 1747331
Bekijk bijlage 1747333
Ja logisch, dat je die draad niet schoon krijgt voor montage. Maar even nagekeken en ja 23Nm en er moet een M19 ring op.
En als ik de momentsleutel op 23nm instel weet ik 100% zeker dat ik hem dol draai voor hij klikt. Om over 95 maar niet te spreken. Dat is bizar veel!
 
Dit topic is om je een scheur te lachen. Ik heb de handleiding: je zet de kop van een goed passende platte ringsleutel op de aftapplug. Je neemt de steel welke naar rechts wijst in je rechterhand en trekt hard aan de sleutel. Niks hameren en beitelen en als je niet sterk genoeg bent roep je IJzervreter.
Euhm... dit klinkt als rechtsom draaien? Dat is normaal gesproken vast, tenzij het dus linkse draad is?

Naamloos.jpg
 
Ja logisch, dat je die draad niet schoon krijgt voor montage. Maar even nagekeken en ja 23Nm en er moet een M19 ring op.
En als ik de momentsleutel op 23nm instel weet ik 100% zeker dat ik hem dol draai voor hij klikt. Om over 95 maar niet te spreken. Dat is bizar veel!
M19?
Bij mn mt09 moest die op 43Nm!
Dat was 6 keer goed gegaan, daarna is de motor verkocht.
Dus waarom je bang zou zijn voor die 23Nm begrijp ik niet, de manual liegt niet.
Waar je wel bang voor moet zijn is dat je momensleutel niet accuraat werkt bij 23Nm.

(Die 95Nm was een richtlijn, dat is niet voor Carter pan alu legering)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan