Aftapplug olie muurvast

Status
Niet open voor verdere reacties.

KTM525exc

Rookie
6 apr 2022
9
29
Was vandaag van plan voor de eerste keer een oliebeurtje uit te voeren aan mijn ktm525exc.
Echter zit de aftapplug van de olie muurvast. Komt geen beweging in. Past alleen een ring/steeksleutel tussen dus dop met ratel of luchtsleutel helaas geen optie. WD40 helpt niet, tik met de hamer op de sleutel ook niet.

Iemand hier ervaring mee of een oplossing voor dit probleem?
 
Verhitten of goeie kruipolie
Kruipolie zal bij deze olieaftapbout niet veel extra doen. Daarbij zit de schroefdraad omhoog en kruipolie kan dan wel kruipen maar omhoog tosch een stuk minder dan gewenst.
Blijft over verhitten met een verfafbrandföhn en de goede kant op draaien. Een bout onderste boven wil nog wel eens problemen geven welke kant de sleutel op moet draaien.
 
Dank voor de reacties.

Ik begrijp jullie aanwijzing, maar ik draai zeker de goede kant op.
Verhitten heb ik nog niet geprobeerd dus morgen even goed warm rijden of anders verhitten.

Dacht zelf dat het misschien niet meer de originele plug is (rvs in aluminium) waardoor corrosie optreedt..
 
Dank voor de reacties.

Ik begrijp jullie aanwijzing, maar ik draai zeker de goede kant op.
Verhitten heb ik nog niet geprobeerd dus morgen even goed warm rijden of anders verhitten.

Dacht zelf dat het misschien niet meer de originele plug is (rvs in aluminium) waardoor corrosie optreedt..
Corrosie heeft het erg moeilijk in een aftapplug, aangezien de afdichtring aan de buitenkant zit. De schroefdraad zit dus in de olie.
 
Was vandaag van plan voor de eerste keer een oliebeurtje uit te voeren aan mijn ktm525exc.
Echter zit de aftapplug van de olie muurvast. Komt geen beweging in. Past alleen een ring/steeksleutel tussen dus dop met ratel of luchtsleutel helaas geen optie. WD40 helpt niet, tik met de hamer op de sleutel ook niet.

Iemand hier ervaring mee of een oplossing voor dit probleem?
Je hamer is veel te licht.
Neem er een van 2kg.
Daarmee breek ik m12 12.9 bouten af...
 
Als je een beetje goede kwaliteit gereedschap hebt en je gebruikt een ring/steek sleutel kun je op de steekkant nog een tweede steek/ring sleutel plaatsen om 'm langer te maken en zo meer kracht te kunnen zetten.
En dan nog, het is geen wielmoer van een auto,..moet toch te doen zijn met een beetje kracht? Ik denk echt dat het eerst ramvast is gedraaid en dan eerst flink de verkeerde kant op bij de eerste pogingen om het los te maken...
 
waarom een rvs aftapbout? ik moet daar niets van hebben.
dat spul vreet snel vast in schroefdraad.
ik zou ze goed warm rijden en met een passende ring of dopsleutel onder spanning . dan een tik met een 2 kilo hamer op het einde van de sleutel.
als je twijfelt roep er een monteur bij. je zult niet de eerste zijn die het carter laat barsten.
als het lukt na het verversen met een moment sleutel vastdraaien.
het gereedschap heb je zo terug verdiend.
 
Als iedereen nou ff intikt op google "ktm 525exc oil change" kun je zien dat die aftap bout op een kutplek zit vlak achter een framebuis met zo'n 2-2,5 cm aan ruimte.
Een standaard dop of momentsleutel past er niet tussen, wel een speciaal steeksleutel voor op een momentsleutel. (maar daś niet voor lossen)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan