Aftapplug olie

akinkartal

MF'er
19 okt 2012
124
0
utrecht
hallo!!!! alles goed mensen? met mij gaat het in ieder geval goed :D heb vandaag mijn theorie certi binnen en binnekort afrijden!!!! Ik ben nieuw met motoren misschien was dat bij jullie bekend uit mijn eerdere noob topics *O* maar ik heb veel ervaring met scooters door langzaam te beginne ben nu een ervaren monteur op 2 takt en 4 takt. Nu weet ik ongeveer waar alles op een motor zit maar ik wil ook zeker weten dat ik het juiste onderdeel eraf haal en niet perongeluk iets anders en dus was mijn vraag is dat grote bout nou de aftapplug voor olie ( weet het bijna zeker maar wil toch liever zeker zijn van me zaak)
4zvvir.jpg
55jbdv.jpg
Bedankt voor het helpen!
 
Ik zie eigenlijk niet zo veel op de plaatjes, maar alla. De olie aftapplug is de grootste bout die op het laagste punt onder in het carter zit. Logisch ook, omdat op dat punt de meeste olie uit het carter komt als je de plug losdraait.

Meestal is het een bout voor sleutel 13 of 14.

Als je hem weer vast draait: er moet een nieuwe pakkingring tussen (die ring is een speciaal ding). En je moet de bout met het juiste moment vast draaien. Dat betekent: niet te los en niet te strak, en NIET 'handvast'. Handvast betekent voor iedereen iets anders.

In ieder geval hoeft die bout echt niet zo strak als je zou denken. Maar als je hem toch zonder momentsleutel vast draait, zou ik periodiek toch even controleren of hij nog vast zit...
 
Terug
Bovenaan Onderaan