Aftermarket inlaatspruitstuk Yamaha FZS 600 via aliexpress

jazzper23

Die hard MF'er
11 aug 2019
263
51
UPDATE:
Kleine update voor diegene die op dit topic komen met eenzelfde vraag.

Ik probeerde gisteren de slangen van mijn carbtune pro op de tuutjes van de inlaatrubbers te bevestigen en toen ik het beschermende kapje eraf wilde halen trok ik er bij drie de tuutjes er in het geheel uit. Ik heb de tuutjes weer vastgezet met Prime Lok 275 Red (soort loctite). De tuutjes zitten er nu weer muurvast in en het syncen van m'n carbs ging prima. Ik heb nu zo'n 300km gereden zonder problemen.



Ik heb een (tweede hands) Yamaha FZS 600 gekocht. De inlaatspruitstukken zaten vol met barsten. Origineel van Yamaha kosten deze 60 euro per stuk. Omdat ik niet al te veel geld heb en verwacht dat er nog wat andere dingen moeten gebeuren heb ik deze onderdelen via Aliexpress besteld. Afmetingen zien er goed uit en het rubber voelt ook goed aan vind ik, al heb ik er geen verstand van. Bij 1 zit het metalen pijpje (waar het meetinstrument om de carburateurs af te stellen op moet) er wat dieper in en schuin (zie foto 1 linker inlaatspruitstuk). Foto 2 laat de andere aftermarket inlaatspruitstukken zien en Foto 3 de originele.

Is het erg dat die ene er minder netjes inzit? Kunnen bv de carburateurs niet meer goed worden afgesteld? Ik heb door het pijpje geblazen en de lucht die er door komt voelt gelijk (uiteraard totaal geen nauwkeurige test).

Zijn er mensen met ervaring met aftermarket onderdelen? Heeft iemand tips over waar ik kwalitatief goede aftermarket onderdelen kan kopen (hoeft niet supergoedkoop te zijn, ik kan best meer betalen dan die spullen via aliexpress)?

Natuurlijk zou ik liever originele onderdelen kopen maar ik heb hier niet genoeg geld voor (ik had niet verwacht dat de prijzen zo hoog zouden zijn.). Ik zou opzich originele kunnen kopen maar dan heb ik waarschijnlijk geen geld / minder geld om andere dingen te doen. Hij schakelt ook niet fijn tussen 1 en 2. Aangezien er geen bewegende onderdelen in zitten en de recensies goed waren leek het mij een goed idee om het zo aan te pakken.

IMG_20190828_173703.jpg
IMG_20190828_173726.jpg
IMG_20190830_164934.jpg


Alvast dank voor de reacties!
 
Laatst bewerkt:
Gewoon proberen, je hebt ze nu toch al in huis.
Ga ik doen! Ik dacht ik vraag het toch even na hier en als mensen zeggen dat het echt niet goed is dan moet ik maar originele kopen. Dat scheelt weer 1x monteren en demonteren en mogelijk dingen slopen. Al moet ik zeggen dat het demonteren vrij soepel verliep, op het feit na dat er benzine in 1 cilinder terecht is gekomen. Gelukkig ben ik hier goed mee geholpen op dit forum :).
 
Controleer, of probeer zo goed mogelijk in te schatten, dat ze luchtdicht gemonteerd worden. Als die pijpjes los zitten of iets dergelijks zou ik ze niet gebruiken. Mocht je het idee hebben dat ze goed afsluiten dan zal dat in ieder geval geen problemen geven.
 
Dat het tuutje scheef zit zie ik niet als een groot probleem. Het tuutje zit er zo te zien stevig in. Gevulcanuseerd zelfs misschien wel. De scheefstand zou MISSCHIEN wat last kunnen geven als er een vacuumslangetje op moet. De scheefstand is zo te zien richting het blok. Iets minder ruimte om het slangetje te monteren dus.

Verder vind ik dat je gewoon vet veel mazzel hebt dat er een goedkoper alternatief voor origineel is. Om zo de reparatiekosten te drukken. Wat kosten de aliexpress onderdelen eigenlijk minder dan het origineel?
 
Dat het tuutje scheef zit zie ik niet als een groot probleem. Het tuutje zit er zo te zien stevig in. Gevulcanuseerd zelfs misschien wel. De scheefstand zou MISSCHIEN wat last kunnen geven als er een vacuumslangetje op moet. De scheefstand is zo te zien richting het blok. Iets minder ruimte om het slangetje te monteren dus.

Verder vind ik dat je gewoon vet veel mazzel hebt dat er een goedkoper alternatief voor origineel is. Om zo de reparatiekosten te drukken. Wat kosten de aliexpress onderdelen eigenlijk minder dan het origineel?

Ah dat is goed om te horen! Ik ben inderdaad heel erg blij dat je deze dingen via Aliexpress kan bestellen. Ik heb ze voor veel verschillende motoren gezien, ik heb ze gevonden door in Aliexpress te zoeken op het OEM nummer. Deze waren 10 euro voor 4 stuks inclusief bezorging vanuit China met track and trace. 11 dagen nadat ik ze besteld heb zijn ze bezorgt. Origineel zijn ze 60 euro per stuk :( dus 10 euro ipv 240 euro. De afmetingen zijn gelijk, rubber voelt voor mij als leek goed aan en de tuutjes zitten er rotsvast in gelijmd. Ik verwacht niet dat het last geeft met de slang bevestigen, maar ik weet niet precies hoe de slang eruit ziet. Ik was bang dat het wellicht invloed zou hebben op de meetapparatuur doordat de hoek vd tuut anders is. Maar aangezien de reacties hier zit dat wel goed :)
 
Controleer, of probeer zo goed mogelijk in te schatten, dat ze luchtdicht gemonteerd worden. Als die pijpjes los zitten of iets dergelijks zou ik ze niet gebruiken. Mocht je het idee hebben dat ze goed afsluiten dan zal dat in ieder geval geen problemen geven.

Ik verwacht dat ze luchtdicht zijn en de afmetingen zijn ook gelijk aan het origineel :)
 
Het heeft even geduurd (3 maanden). Nadat ik de inlaatspruitstukken had vervangen bleken de carburateurs te lekken. Alles er weer uitgehaald. Tijdens het vervangen van de rubbers van de carbs, bleken deze vol met roest te zitten en de pilot jets zaten verstopt. Alles schoongemaakt, de tank ontroest en brandstoffilter vervangen. Gisteren heb ik een ritje van 30 km gemaakt en hij rijdt beter dan voordat ik begon met sleutelen :)

Bedankt voor alle hulp! Ik weet niet of het gelukt was zonder de hulp die ik hier heb gekregen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan