afwijking kilometerteller/snelheidsmeter

Kees62

Die hard MF'er
Donateur
31 jul 2017
957
856
Brabant
Hoi, misschien kunnen jullie me helpen/wat verduidelijken:
Ik rijd een Kawasaki Z750S van 2005, best wel naar tevredenheid. Nu heb ik onlangs mijn telefoon gemonteerd (Quadlock) en een USB aansluiting in de kuip gemonteerd, alles werkt goed.
Alleen merk ik nu dat mijn snelheidsmeter wel erg afwijkt: 120 is werkelijk 100, 230 is werkelijk 200. Is dit normaal of niet.
Verder vroeg ik me af waar de snelheid gemeten wordt?: is dit net al bij veel auto's bij de uitgaande as van de versnellingsbak??

Alvast allemaal dank voor het meedenken,

Kees
 
dat valt buiten de toleranties normaal mag de afwijking afgelezen te opzichte van werkelijk niet meer zijn als +10% en -0% . bij 100 werkelijk mag de meter dus tussen de 100 en 110 aangeven maar nooit minder als 100 km/u
is de rest van de motor nog standaard? of zijn er dingen aangepast in wielmaat of kettingwiel verhoudingen?
 
Wielen zijn de originele maat. Kettingwielen heb ik idd niet gecheckt, zou idd zomaar kunnen zijn dat er een tandje minder voor op ligt, ga ik eerdaags ff checken. Thnx
 
dat valt buiten de toleranties normaal mag de afwijking afgelezen te opzichte van werkelijk niet meer zijn als +10% en -0% . bij 100 werkelijk mag de meter dus tussen de 100 en 110 aangeven maar nooit minder als 100 km/u
is de rest van de motor nog standaard? of zijn er dingen aangepast in wielmaat of kettingwiel verhoudingen?

Waar heb je die wijsheid vandaan???
De laatste wettelijke regels die ik ken is dat een snelheidsmeternooit meer mag afwijken dan 10% van het HOOGSTE getal dat op de meter zichtbaar is, dus een meter die 300 aangeeft mag 30 km te veel aan geven , en daar staat niet bij bij welke snelheid dat geldt
 
Hoi, misschien kunnen jullie me helpen/wat verduidelijken:
Ik rijd een Kawasaki Z750S van 2005, best wel naar tevredenheid. Nu heb ik onlangs mijn telefoon gemonteerd (Quadlock) en een USB aansluiting in de kuip gemonteerd, alles werkt goed.
Alleen merk ik nu dat mijn snelheidsmeter wel erg afwijkt: 120 is werkelijk 100, 230 is werkelijk 200. Is dit normaal of niet.
Verder vroeg ik me af waar de snelheid gemeten wordt?: is dit net al bij veel auto's bij de uitgaande as van de versnellingsbak??

Alvast allemaal dank voor het meedenken,

Kees
Ik gok dat jou snelheidssensor bij je voortandwiel in de deksel zit.
Ik heb een andere Kawasaki, maar daar zit die bij mij in iedergeval.
Als hij op die plek zit, dan kan je dat oplossen door de orginele vertanding er weer op te zetten, of een speedohealer plaatsen.
Ik had me vertanding verandert -1/+2, toen gaf die ook 20 km meer aan.
Ondanks de speedo healer zeer nauwkeurig is af testellen, werkte die bij mij boven de 120km niet meer goed, de wijzer schomelde alle kanten op.
Ik heb een andere meter met sensor op het wiel geplaatst
 
Ik heb gisteren een half uurtje geprobeerd om de wetgeving omtrent de toegestane tellerafwijking te vinden. Niet gelukt. Iemand die een link naar een (overheids)website heeft waar ik het wel kan vinden? Want ik weet wel dat ik 'op de hoogte behoor te zijn' maar als dat gewoon echt niet lukt met de door de overheid zelf beschikbaar gestelde informatie wordt het wel wat lastig.
 
Hoi, misschien kunnen jullie me helpen/wat verduidelijken:
Ik rijd een Kawasaki Z750S van 2005, best wel naar tevredenheid. Nu heb ik onlangs mijn telefoon gemonteerd (Quadlock) en een USB aansluiting in de kuip gemonteerd, alles werkt goed.
Alleen merk ik nu dat mijn snelheidsmeter wel erg afwijkt: 120 is werkelijk 100, 230 is werkelijk 200. Is dit normaal of niet.
Verder vroeg ik me af waar de snelheid gemeten wordt?: is dit net al bij veel auto's bij de uitgaande as van de versnellingsbak??

Alvast allemaal dank voor het meedenken,

Kees
Ik heb een GSXR 750 uit 2008 en het niet lang geleden met mijn telefoon gemeten (voor zover die exact correct meet).

140 km\h op de teller was 128 km\h op de GPS.
150 km\h was volgens de GPS 137 km\h op de GPS.

Met een speedohealer van Healtech kan je dit corrigeren. Een maat van mij rijdt er mee op zijn ZX12R en zijn teller loopt gelijk met zijn GPS nu.
Wel met standaard tandwielen.

Ik reken eigenlijk altijd 10% afwijking sinds ik motor rijd. Ongeacht hoe snel ik rijd. Zo zit ik altijd wel ongeveer goed.
 
Wel lullig dat je km stand evenredig teveel gereden km’s aan zal geven.
Of is dat niet zo?
Ik vrees van wel, de afstand naar mijn werk is volgens diverse planners 50 km, en volgens mijn kilometerteller 58. Vandaar dat ik ook best wel zuinig rijd, ik rijd volgens de teller 20% meer :-(.
Overigens is dat ook een techniek die diverse autofabrikanten doen, de afgelegde kilometers naar boven laten afwijken zodat de berekening van het verbruik gunstiger uitvalt.
Tot zover, ik kijk dit weekend even naar de tandwielen, allemaal bedankt voor het meedenken.!
 
Ik vrees van wel, de afstand naar mijn werk is volgens diverse planners 50 km, en volgens mijn kilometerteller 58. Vandaar dat ik ook best wel zuinig rijd, ik rijd volgens de teller 20% meer :-(.
Overigens is dat ook een techniek die diverse autofabrikanten doen, de afgelegde kilometers naar boven laten afwijken zodat de berekening van het verbruik gunstiger uitvalt.
Tot zover, ik kijk dit weekend even naar de tandwielen, allemaal bedankt voor het meedenken.!
M’n cb heb ik een paar dingetjes aan gedaan waardoor er iets meer kracht beschikbaar was, vond hem op lagere snelheden daardoor wat onrustig. Het voorkettingwiel heb ik vervangen voor één tandje meer en daarna met de gps gekeken wat de afwijking was. 50km op teller is 49km op gps. Dat was eerst 50/45.
Zou er dus een speedohealer op kunnen zetten en dan alles met 50% terugstellen, dus 25 op de teller terwijl je 50 rijd. Dan scheelt dat ook weer in de verkoopwaarde en ze kunnen nooit beweren dat de teller is teruggezet....😤
 
Wel lullig dat je km stand evenredig teveel gereden km’s aan zal geven.
Of is dat niet zo?

Bij mij klopt de afstand,altijd, wel.(met verschillende motoren)

Verder ben ik het met Mit46 eens dat de tellers standaard 10% teveel aangeven.
Ik weet bijna zeker dat de fabrikanten het er om doen,al dan niet opgelegd door overheden.
Dit om de reden om te zorgen dat de motorrijder,doorgaans ,niet te snel rijdt.
Het lijkt me stug dat de heren motorbouwers,die toleranties,technisch, tot een absoluut minimum kunnen krijgen,qua bouw van hun motoren,dit niet zouden kunnen met hun kilometers tellers 🤔O-)
 
Ik heb gisteren een half uurtje geprobeerd om de wetgeving omtrent de toegestane tellerafwijking te vinden. Niet gelukt. Iemand die een link naar een (overheids)website heeft waar ik het wel kan vinden? Want ik weet wel dat ik 'op de hoogte behoor te zijn' maar als dat gewoon echt niet lukt met de door de overheid zelf beschikbaar gestelde informatie wordt het wel wat lastig.

Volgens mij is de wet overgegaan naar de EU
 
Volgens mij is de wet overgegaan naar de EU

Dat kan niet. EU wetten zijn niet van toepassing op de burgers. Een EU wet kan de overheden van de aangesloten landen verplichten wetgeving in te voeren (of aan te passen) zodanig dat aan de eisen uit de EU wetten worden voldoen. Maar in NL is het altijd afdoende naar de Nederlandse wetgeving te kijken.
 
Ik citeer het instructieboekje van mijn Ducati Hyperstrada: "Het instrumentenpaneel ontvangt informatie over de reële snelheid (berekend in km/h) en geeft een waarde die 5% hoger is.:+ In werkelijkheid is 107 km/u op de teller 100km/u op de gps.
Verder weet ik dat mijn verbruiksmeter in het bereik waarin ik hem gebruik bijna 3 km/l overdrijft. Zo is 20,8 km/l op de teller in werkelijkheid 18,0 km/l.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij is de wet overgegaan naar de EU

Was toevallig net op de radio, daar werd dezelfde vraag gesteld, en het antwoord was dus wat ik al eerder aangaf, een teller mag nooit te weinig aangeven ( met natuurlijk de voorgeschreven bandenmaat van de fabrikant, en er vanuitgaande dat er geen defecten zijn) en is inderdaad uit het WVR gehaald en is overgegaan naar de EUROPEESE richtlijnen waar elke fabrikant zich aan moet houden en ook door nederland erkent wordt
 
Nou, de oorzaak staat wel vast. Even de tanden geteld.
Voortandwiel 14 ipv 15, achter 45 ipv 43.
Dan klopt die afwijking wel :-)

@B07, er zit inderdaad een sensor bij het voortandwiel.
 
Bij mij klopt de afstand,altijd, wel.(met verschillende motoren)

Verder ben ik het met Mit46 eens dat de tellers standaard 10% teveel aangeven.
Ik weet bijna zeker dat de fabrikanten het er om doen,al dan niet opgelegd door overheden.
Dit om de reden om te zorgen dat de motorrijder,doorgaans ,niet te snel rijdt.
Het lijkt me stug dat de heren motorbouwers,die toleranties,technisch, tot een absoluut minimum kunnen krijgen,qua bouw van hun motoren,dit niet zouden kunnen met hun kilometers tellers 🤔O-)
Dus je rijd werkelijk 45km als je een uur lang 50kmu hebt gereden en je teller heeft er ook werkelijk 45km afgelegde afstand bij op geteld? Dat betekend dat als je over een afstand van 50km een snelheid van 50kmu aanhoud je er 1uur 06min over doet. Of een 500km afstand scheelt dat gewoon een heel uur. Dat is toch bizar?
 
Dus je rijd werkelijk 45km als je een uur lang 50kmu hebt gereden en je teller heeft er ook werkelijk 45km afgelegde afstand bij op geteld? Dat betekend dat als je over een afstand van 50km een snelheid van 50kmu aanhoud je er 1uur 06min over doet. Of een 500km afstand scheelt dat gewoon een heel uur. Dat is toch bizar?

Ik ken een bedrijf dat vis verhandeld door heel europa...
Die hebben een eigen vloot, en een deel daarvan vist rond de bovenwindse eilanden, die vis komt per vliegtuig aan in NL..
Hun vrachtwagens worden met ( bijna ) versleten banden naar de keuring gebracht, en daar wordt de tacho op geijkt...
Voor de vrachtwagens die naar spanje en italie moeten, gooien ze de nieuwste banden er op, en die kunnen zo dus sneller rijden zonder de tacho te manipuleren, daar is een of twee uur een belangrijke tijdwinst...
Dit geeft dus al aan waarom er ALTIJD een afwijking in de snelheidsmeters zitten, en dan hebben we het nog niet eens over slip van de banden, bochten nemen etc...
Ik had jaren terug een klant die werkte in nijmegen, en zijn werk werd verplaatst naar amersfoort, en die reed met de tomtom....( het was een ongelofelijke zijkerd, waar ik boeken vol over kan schrijven) en die kwam er dus ook zo achter dat zijn auto minder kilometers maakte dan hij in werkelijkheid reed, en vroeg of ik daar wat aan kon doen wan dat beinvloedde de verkoopprijs van zijn auto later...
Die heeft toen grotere wielen op zijn auto gezet ( laten zetten) zodat de auto dus MINDER kilometers maakte dan werkelijk gereden, en die dacht dus het systeem verslagen te hebben, tot hij zijn auto door eigen schuld total loss reed ( ja Karma is een bitch)
 
Ik ken een bedrijf dat vis verhandeld door heel europa...
Die hebben een eigen vloot, en een deel daarvan vist rond de bovenwindse eilanden, die vis komt per vliegtuig aan in NL..
Hun vrachtwagens worden met ( bijna ) versleten banden naar de keuring gebracht, en daar wordt de tacho op geijkt...
Voor de vrachtwagens die naar spanje en italie moeten, gooien ze de nieuwste banden er op, en die kunnen zo dus sneller rijden zonder de tacho te manipuleren, daar is een of twee uur een belangrijke tijdwinst...
Dit geeft dus al aan waarom er ALTIJD een afwijking in de snelheidsmeters zitten, en dan hebben we het nog niet eens over slip van de banden, bochten nemen etc...
Ik had jaren terug een klant die werkte in nijmegen, en zijn werk werd verplaatst naar amersfoort, en die reed met de tomtom....( het was een ongelofelijke zeikerd, waar ik boeken vol over kan schrijven) en die kwam er dus ook zo achter dat zijn auto minder kilometers maakte dan hij in werkelijkheid reed, en vroeg of ik daar wat aan kon doen wan dat beinvloedde de verkoopprijs van zijn auto later...
Die heeft toen grotere wielen op zijn auto gezet ( laten zetten) zodat de auto dus MINDER kilometers maakte dan werkelijk gereden, en die dacht dus het systeem verslagen te hebben, tot hij zijn auto door eigen schuld total loss reed ( ja Karma is een bitch)

&

M’n cb heb ik een paar dingetjes aan gedaan waardoor er iets meer kracht beschikbaar was, vond hem op lagere snelheden daardoor wat onrustig. Het voorkettingwiel heb ik vervangen voor één tandje meer en daarna met de gps gekeken wat de afwijking was. 50km op teller is 49km op gps. Dat was eerst 50/45.
Zou er dus een speedohealer op kunnen zetten en dan alles met 50% terugstellen, dus 25 op de teller terwijl je 50 rijd. Dan scheelt dat ook weer in de verkoopwaarde en ze kunnen nooit beweren dat de teller is teruggezet....😤

Grijpt karma dan in dan rijdt ik me dus te pletter?

Ik snap dit soort “fraude” wel, helemaal als het juist dan wel klopt aangezien je dan wel daadwerkelijk de geregistreerde afstand afgelegd hebt. Je heft als het ware fraude op al is deze wettelijk opgelegd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan