Afwijking snelheidsmeter (gsxr600 2004), tripmeter telt ook te snel op, echter odometer klopt wel precies

majestic83

MF'er
5 mei 2020
62
20
Ongeveer 8-10%. Vond de tripmeter al erg snel omhoog gaan, dus met een gps app gaan rijden en zag toch een behoorlijke afwijking. Is dit normaal/stock of moet/kan ik er iets aan doen?
 
Snelheidsmeters mogen wettelijk niet te weinig opgeven. Omdat de exacte snelheid weergeven erg lastig is (hangt ook af van het type band en zelfs van de mate van slijtage van de banden), gaan ze altijd een stukje hoger zitten. Hoeveel, dat varieert, maar 10% is niet uitzonderlijk.
Voor het meten van de afstand geldt die regel niet, dus daar is de afwijking doorgaans een stuk minder (maar kan zowel positief als negatief zijn). Vreemd is alleen dat de tripteller anders telt dan de odometer, je zou toch verwachten dat die wel gelijk op gaan.
 
Snelheidsmeters mogen wettelijk niet te weinig opgeven. Omdat de exacte snelheid weergeven erg lastig is (hangt ook af van het type band en zelfs van de mate van slijtage van de banden), gaan ze altijd een stukje hoger zitten. Hoeveel, dat varieert, maar 10% is niet uitzonderlijk.
Voor het meten van de afstand geldt die regel niet, dus daar is de afwijking doorgaans een stuk minder (maar kan zowel positief als negatief zijn). Vreemd is alleen dat de tripteller anders telt dan de odometer, je zou toch verwachten dat die wel gelijk op gaan.
Precies dat laatste. De snelheid kan ik rekening mee houden, maar die tripmeter is stiekem toch wel handig als 'ie klopt. Vreemd dat die niet aan de odometer zit gekoppeld.
 
Als ik 120 op de teller rijdt zegt de navigatie bijna 140. En 140 klopt dus dan. Wel erg vervelend. Vond in t begin al raar toen ik nog geen navigatie had, waarom iedereen mij inhaalde. xD
Ik hoop andersom, want bovenstaande zou betekenen dat je snelheidsmeter op de motor te weinig aangeeft. En dat zou niet best zijn. Een verschil van meer dan 10% is sowieso erg pittig.
 
Nog eens extra goed opgelet en geteld; en toch echt; odometer klopt precies, tripmeter himmel nie. ;-) Snelheidsmeter valt nog wel te overzien, tripmeter is alleen minder handig. Moet je zelf toch gaan rekenen, blijft een dingetje. Belangrijkste is de odometer natuurlijk, en die klopt. Kan ik hier nog iets mee doen, wat zou de garage zeggen? Zal eens een belletje doen.
 
Nog eens extra goed opgelet en geteld; en toch echt; odometer klopt precies, tripmeter himmel nie. ;-) Snelheidsmeter valt nog wel te overzien, tripmeter is alleen minder handig. Moet je zelf toch gaan rekenen, blijft een dingetje. Belangrijkste is de odometer natuurlijk, en die klopt. Kan ik hier nog iets mee doen, wat zou de garage zeggen? Zal eens een belletje doen.
Is mij bij mijn motor ook al eens opgevallen. Snelheidsmeter wijkt ca 7% af. Odometer lijkt elke keer wel te kloppen.
Afwijking in de snelheid is normaal. Fabrikanten doen dat bewust, omdat die, zoals iemand hier al aanhaalde, niet te weinig mag aangeven.

Met al mijn Suzuki's steeds hetzelfde ervaren. De snelheid wijkt 2 tot 7km/u af, bij lage snelheid 2km/u, bij hogere snelheden tot 7km/u (lees: bij 50 op teller geeft de tomtom 48 aan, bij 150 op de teller geeft de tomtom 143 an. Bij 245km/u op teller (ooit eens getest in D), zat ik, voor zover ikmdat duidelijk kon zien op de tomtom aan die snelheid, aan 236km/u).

Maar altijd een quasi exact werkende ODO meter gehad. Ik check dat regelmatig op lange stukken snelweg, en kom steeds op hetzelfde uit:
Nieuwe banden, na 30km geeft de tripmeter exact 100m te weinig aan, bij versleten banden ongeveer 150m te veel. Dat is een afwijking van niks.

Let wel, al mijn motoren reden met de originele bandenmaten en vertandingen! Bij motoren met meting op de uitgaande as geeft het gebruikt van kleinere vertandingen een veel grotere afwijking, ook de bandenmaat speelt hierbij een rol. Bij motoren met meting op het voorwiel is alleen de band vooraan van invloed, verder niets.

Máár, de tripmeters en de odometer tellden hetzelfde, bij al mijn Suzuki's, er zit hier géén verschil op.
En dat is wat @majestic83 nu net wél blijkt te hebben.
En dat is iets wat theoretisch niet kan, want ze gebruiken dezelfde sensor (of kabel) om de snelheid/afstand te meten. In het geval van een kabelsysteem zit er dan wellicht een mechanisch probleem in de tellerunit, in het geval van elektronische meting (zoals dat wel zal zijn bij een GSX R 2004), zal er wel ergens een storing in het elektrisch systeem in de tellerunit zitten.

Als hij nog garantie heeft op de motor zou ik er toch eens mee terug gaan.
 
Met welke vertanding rij je?
Vertanding maakt geen onderscheid tussen ODO en trip.
ODO en trip lopen ALTIJD gelijk, verander je je vertanding, gaan beide nog steeds gelijk lopen, met dezelfde afwijking.

Bij @majestic83 kan het dus niet anders zijn dan dat er een elektronische storing in de teller unit zelf geslopen is.
 
Ik heb hetzelfde ondekt ik rij sinds kort met een maat en die rijdt een Honda Fireblade 1000RR 06 we haden de tripteler gelijk op nul gezet en aan het eind van de dag zat er een verschil van zo'n 4,1% dat ik meer kilometers erop had staan dan hij. Ik rij een Suzuki GSX-R750 07 Maar hoe het met de Odometer zit weet ik niet zal dat de volgende keer eens meten
 
Baas boven baas; mijn Benelli gaat ruim over de 10%. Bij 50km/h al! Ik heb dus (voor het gevoel) een hele snelle motor. De tripmeter heb ik nooit bijgehouden. Ik heb een benzinemeter en een forse tank. Het komt dus nooit aan op de laatste druppel. En door die zwaar overdrijvende teller rij ik ook nog zuinig omdat ik langzamer rij dan ik denk. Ideaal!
 
Baas boven baas; mijn Benelli gaat ruim over de 10%. Bij 50km/h al! Ik heb dus (voor het gevoel) een hele snelle motor. De tripmeter heb ik nooit bijgehouden. Ik heb een benzinemeter en een forse tank. Het komt dus nooit aan op de laatste druppel. En door die zwaar overdrijvende teller rij ik ook nog zuinig omdat ik langzamer rij dan ik denk. Ideaal!
Dat compenseer ik dan weer met 10% harder rijden.
100 =110 of 105.
Op de snelweg tel ik daarbij een marge van 3km/uur bij op.
Zeker als ik naar het buitenland ga,kan ik niet snel genoeg wegwezen uit nederland *O* 🤓
 
Morini en Benelli worden in Italië ontworpen en in China gebouwd (volgens mij veel beter dan andersom) maar de nauwkeurigheid van de oude Veglia tellers is tenminste behouden gebleven in de nieuwe digitale units. Italiaanse charme!
Kortom, niet druk maken. De tripmeter van TS is ook een kwestie van wennen. In dit geval aan Japanse kilometers.
 
Morini en Benelli worden in Italië ontworpen en in China gebouwd (volgens mij veel beter dan andersom) maar de nauwkeurigheid van de oude Veglia tellers is tenminste behouden gebleven in de nieuwe digitale units. Italiaanse charme!
Kortom, niet druk maken. De tripmeter van TS is ook een kwestie van wennen. In dit geval aan Japanse kilometers.

Deze niet,en heb tot nu toe weinig klagen over de betrouwbaarheid,op de voorspelbare klepgeleider revisie na (60000 kilometers )
2006 en reeds 7 jaar in mijn bezit.

Afwijking is altijd 5% GPS

20240325_133856.jpg
20240325_133908.jpg
 
De snelheidsmeter geeft in meeste (alle?) gevallen te weinig aan.
Dus je rijdt altijd langzamer dan werkelijk. Dan iig geen onverwachte bon bij een flits-camera.

Bij mijn Blackbird is bekend dat 100 exact is op de snelheidsmeter 108.
Bij mijn FZ750 is vreemd. 90 op de teller is 87 echt. 100 op de teller is 93 echt.
Blijkbaar maakt de snelheidswijzer tussen 90 en 100 ineens een spurt???

Als je precies wilt weten hoe snel je gaat of de exacte gereden afstand, dan kijk gewoon op de GPS.
 
Terug
Bovenaan Onderaan