afzekeren spanningsregelaar 1936 Harley

harley rider

Rookie
4 feb 2020
22
4
Een pposje terug is bij mn Harley van 1936 de spanningsregelaar uitgebrand.
Oorzaak was kortsluiting bij het achterlicht.(draadje blank geschuurd door trilling)

Motor is omgebouwd naar 12 volt en heeft een electronische spanningsregelaar, een duur onderdeel.
De bedrading is origineel en er zit nergens een zekering tussen, het liefst wil ik het zo houden, overal zekeringen plaatsen is geen gezicht. (het is moeilijk uit het zicht weg te werken, voor optimaal effect lijkthet me dat je zo dicht mogelijk bij de accu de zekering wilt)
Waar kan ik het beste een zekering plaatsen om de spanningsregelaar te behoeden voor uitbranden mocht er ooit weer kortsluiting ontstaan ? (tussen regelaar en accu of juist ergens anders ?)
 
Normaal gesproken wordt de "dunne" bedrading gezekerd...
Tussen generator, spanningsregelaar en accu zit in de regel geen zekering, die zit in de bedrading naar de gebuikers.
Als dat mogelijk is zou dat bij jou ook de juiste plaats zijn
 
Aangezien er maar één draad van je accu richting hoofdschakelaar loopt, zou ik de zekering dus bij de accu plaatsen.
De meeste Hallie- eigenaren hebben een 'zwevende' zekering in de bekabeling opgenomen, ik heb in mijn zijklepper een automaat in de kabel geplaatst.

Maar zoals aangegeven; alles valt uit bij een kortsluiting.
Je zou twee zekeringen kunnen plaatsen; 1 voor ontsteking, 1 voor verlichting.
Voor een Knuck kan dat onder het tankdash, bij een '36 RL/ VL kan dat onder het stuurdash.
 
Bedankt voor de reacties.

Het is nog erger dan gedacht....
Nieuwe spanningsregelaar gemonteerd, geen laadstroom...
Meten op de dynamo, niks.
Dynamo gedemonteerd en opengemaakt, het is te zien dat hij van binnen flink heet geweest is, anker lijkt me verbrand.

Kan een kortsluiting in het achterlicht dit allemaal veroorzaken ?
Of moet ik het nog ergens anders zoeken ?

Want ik moet natuurlijk niet hebben dat ik straks een gereviseerde dynamo monteer en deze binnen de kortste tijd weer oprook..
 
Sjezus... Als er dan zo'n dikke sluiting in zit krijg je het idee dat het draadje naar 't achterlicht ook wel warm geweest zou moeten zijn.
 
Je spanningsregelaar kan ook de boosdoener geweest zijn, goed, sluiting achterlicht, zorgt ervoor dat je regelaar uitfikt
Nou heeft electronica die uitfikt twee opties om te gaan doen: Het sluit kort of het geleid helemaal niet meer. Ik vermoed, omdat een meting hiervandaan niet mogelijk is, dat het eerste gebeurd is bij jou. Dus lichtje maakt kortsluiting, Geen punt voor je generator, maar de sluiting die de spanningsregelaar na doorslaan maakt zal 'm fataal geworden zijn.

Mag ik het type spanningsregelaar weten?
En de dynamo, is dat een enkelfasige wisselstroomgererator?. Wellicht kan je die nog zekeren met een 100A zekering. Generator zal er niet meer dan 30 leveren maar een kortsluitstroom kan wel 200 of meer zijn
 
Welke dynamo heb je: een omgebouwde 32E (van drie naar twee koolborstels) of een 65A?
Een ongezekerd systeem regelt normaal over de accu af, dat fungeert als buffer.
Bij een kortsluiting is het dan ook vaak de accu die het loodje legt, en als je pech hebt de dynamo meeneemt hierin.
Dat de spanningsregelaar bij een kortsluiting kapot gaat geeft aan dat er meer aan de hand is.
Loop je hele kabelboom maar eens na, bij een '36 is dat vrij eenvoudig.
Weten we nog niet of het een VL, E of RL is.....
 
Het is een 36 VL.

De originele 32e (met 3 borstels) dynamo is omgebouwd naar 12 volt, dus ander anker en andere spoelen en de 3e borstel is eruit.

Spanningsregelaar is een electronische, een V tronic .

Bedrading is allemaal 6 volts uitvoering dus vrij dikke draden, die branden zo maar niet weg.
 
Terug
Bovenaan Onderaan