Afzuiging spuitcabine

helaholatuthola

MF veteraan
Donateur
20 dec 2009
7.943
8.443
Sommelsdijk
5517583345567C1CF3CCD4549401C1B0-straalmotor.jpg

Fido #77

Die hard MF'er
19 feb 2006
844
2
Lansingerland
De meeste bedrijven hebben een lucht afzuigsysteem wat de lucht door een zgn. andreasfilter zuigt. Eea zal wel gedimensioneerd moeten zijn voor de cabine. dat wil zeggen dat er per tijdseenheid de hele luchtinhoud ververst zal moeten worden.

Deze filters (soort van groene pluizige doeken) halen dan de meeste verf en stofdeeltjes uit de lucht.

Doorgaans is er dan ook nog een cabine waar de werkstukken in gedroogd kunnen worden. eea is natuurlijk afhankelijk van het werkstuk en de verf waar je mee coat.

Je ziet ook nog weleens bij kleine schilder bedrijfjes dat er niet een cabine is maar een afzuigwand.

Dus de naam zegt het al een wand waartegen de andreas filters geplaatst zijn en waarachtervandaan de lucht wordt aangezogen.

Als het niet bedrijfsmatig is wat je wilt gaan doen en bv eenmalig kun je beter naar een professionele spuiter gaan.

Als het wel bedrijfsmatig is zul je je er wat meer in moeten verdiepen omdat je anders een te grote of te kleine investering doet..

succes ermee verder..
:W

Sanno

MF'er
29 dec 2008
248
0
Terneuzen
Ben ik het niet mee eens Fido, als je een complete spuitkabine met licht van de zijkanten en wandafzuiging wil en hem dan ook nog eens op overdruk wil zetten om geen stof vanaf de kieren naar binnen te zuigen kan je het idd beter naar een prof brengen. maar met m'n devilbiss gti van 75 euro en afzuiging van 145 euro haal ik prima resultaten. mijn beun de haas spuitkabine bestaat uit 40x40 kokerprofielen waar van boven draadeindes aan zijn gelast, met een paar vliegmoeren draai ik het snel in elkaar en als ik er klaar mee ben hang ik het terug aan de muur. hierover span ik dan een stuk afdekfolie van 1 euro 60. voor ik ga spuiten giet ik wat water over de vloer maar helemaal hou je het stof niet tegen, maakt ook niet zoveel uit, de stofpuntjes schuur ik weg met wp2000 en daarna poets ik die plekjes met commant 4, 5 en 7. daarna alles in de turtle wax en je krijgt deze resultaten:
2dubewj.jpg

156p9w5.jpg

23j25b8.jpg

6rswth.jpg

200v143.jpg

2ntzfah.jpg

veel nevel geeft het wel en het duurt ook wel 10 minuten voordat alles weg is, een auto kan je dus beter niet op deze manier spuiten. maar ik spuit eigeniljk alleen scooters en brommerts, en dan laatst de bumpers van een ford transit van een maat van me. mocht je de investering nie willen maken maar toch zelf spuiten zou je evt ook een spuitkabine kunnen huren. kost je zo tussen de 40 en 60 euro per uur en compressor spuitpistool is meestal daar aanwezig ;)

Vinnie165

MF veteraan
5 apr 2005
2.823
1
Helchteren
Ik spuit nu in een kameraad zijn meubelwerkplaats.
Daar hangt een grote ventilator.

full

Lukt vrij aardig,
De dingen die ik wil spuiten zijn meestal voor mijn projectjes en ik vind het meer dan behoorlijk voor een hobbyist..

Vinnie165

MF veteraan
5 apr 2005
2.823
1
Helchteren
full

Zo ziet mijn spuitcabine er uit ( niet zo heel groot maar voldoende voor klein spul )

Er staan ondertussen ook lampen in langs boven en langszij..

Ik vrees wel ik geen plaats ga hebben voor zo een stofafzuiging van de buitelaar.

Zouden 2 afzuigkappen voor in de keuken ook niet voldoen ?

Afzuiging best beneden plaatsen of waar zet ik ze best ?

Vinnie165

MF veteraan
5 apr 2005
2.823
1
Helchteren
Stel dat ik 1 wit paneel in de deur wegneem en hier een afzuigfilter in plaats en in de hoek vanachter 2 afzuigkappen plaats..

Zou dit voldoende zijn ?

Hoe creer ik het best overdruk hierin..?
Normaal door meer in te blazen dan af te zuigen maar gaat er dan niet heel veel nevel in de spuitcabine zitten ?

Dirtbag

MF veteraan
Donateur
30 nov 2009
6.246
6.990
Deventer
Overdruk kun je creëren door twee ventilatoren te gebruiken van verschillend capaciteit. de kleinste voor de afzuiging de grootste voor de toevoer.

Zorg er dan wel voor dat in ieder geval de toevoer gefilterd wordt. De afvoer moet je zorgen dat deze niet ergens tegenaan blaast of er voor zorgen dat ook deze gefilterd wordt.

Voor wat betreft ventilatoren, kijk eens op MP voor ventilatoren en afzuiging in gereedschap.

Ik weet trouwens niet wat beter is, om een flow van beneden naar boven te maken of andersom.

Van beneden naar boven dan zorg je er voor dat de ongewenste nevel niet op je werkstuk kan vallen mits je capaciteit groot genoeg is.

van boven naar beneden dan zorg je er voor dat je geen zooi van de vloer opblaast.

mvg

db

Vinnie165

MF veteraan
5 apr 2005
2.823
1
Helchteren
Overdruk kun je creëren door twee ventilatoren te gebruiken van verschillend capaciteit. de kleinste voor de afzuiging de grootste voor de toevoer.

Zorg er dan wel voor dat in ieder geval de toevoer gefilterd wordt. De afvoer moet je zorgen dat deze niet ergens tegenaan blaast of er voor zorgen dat ook deze gefilterd wordt.

Voor wat betreft ventilatoren, kijk eens op MP voor ventilatoren en afzuiging in gereedschap.

Ik weet trouwens niet wat beter is, om een flow van beneden naar boven te maken of andersom.

Van beneden naar boven dan zorg je er voor dat de ongewenste nevel niet op je werkstuk kan vallen mits je capaciteit groot genoeg is.

van boven naar beneden dan zorg je er voor dat je geen zooi van de vloer opblaast.

mvg

db

Thx voor de tip, misschien in het midden plaatsen ?

Bovenaan Onderaan