Agenten moeten boetes uitschrijven

FaDen

MF'er
22 apr 2003
60
0
Maarheze
ANP

Agenten moeten boetes uitschrijven

Uitgegeven: 30 juli 2004 08:19

AMSTERDAM - Agenten moeten een verplicht aantal bekeuringen uitschrijven. In Amsterdam en Rotterdam worden agenten verplicht driehonderd bonnen per jaar uit te schrijven, wat ongeveer neerkomt op anderhalve bekeuring per werkdag. Dat meldt De Telegraaf vrijdag.

Door de prestatiecontracten die de korpsen met minister Johan Remkes van Binnenlandse Zaken hebben afgesproken zijn hoofdcommissarissen streng op het halen van een bepaald aantal bekeuringen per agent.


Wanneer een agent niet aan het quotum voldoet kan dit gevolgen hebben voor zijn of haar positie binnen het korps. Agenten zouden daardoor voor de kleinste zaken een bekeuring uitschrijven. De Amsterdamse Politie Vakorganisatie pleit voor het verlagen van het boetequotum.


FaDen
 
Is zo'n contract wel rechtsgeldig dan? Ik bedoel, het is de korpschef die het contract aangaat, niet de individuele agent.

:P
 
Yello hello,

Wordt dus een normale agent die te weining bonnen uitschrijft gedegradeerd tot parkeeragent om zo weer aan zijn 300 te komen?

FaDen
 
Dat is al jaren zo!

Toen mijn opa nog (motor!) agent was werd hij ook elk jaar op het matje geroepen bij de korps-chef dat hij weer te weinig bonnen had uitgeschreven. Niets nieuws onder de zon dus...
 
Ik heb een nichtje die politieagente is die wordt ook regelmatig op het matje geroepen als ze te weinig bonnen schrijft
 
Is niets nieuws... alleen nu maakt de NPB er zo een ophef over omdat iemand het op haar beoordeling terug heeft gezien. Die moet het in mijn ogen dan wel heel bont gemaakt hebben.
 
Oefening baart kunst.

De gemiddelde agent is niet zo geweldig in schrijven. Ik zou mijn personeel ook aanmoedigen te werken aan hun zwakke punten.
 
Prestatie-contracten bij de politie bestaan inmiddels al jaren. Persoonlijk vind ik het erg onzinnig om agenten af te gaan rekenen op het aantal bekeuringen dat ze uitschrijven. Als ze te weinig bekeuringen hebben uitgeschreven kunnen ze even een kwartiertje op de maasboulevard/Wibautstraat/whatever gaan staan laseren en dan kunnen ze weer een maandje vooruit. Sturen op targets werkt niet.
 
Ik neem de politie al lang niet meer serieus B| daar hebben ze het zelf naar gemaakt.
De politie is niet de kwade genius, het zijn "onze" volkvertegenwoordigers in Den Haag die we er op moeten aanspreken, die maken het "beleid". De politieman/vrouw op straat wordt alleen maar gedwongen om dit uit te voeren.

Ik vraag me werkelijk af hoe lang we dit met z'n allen nog accepteren....
 
Jah ik weet neit wie ik dit kwalijk moet nemen.
De Hoge Omes ( en Tantes) die geen contact of reeel beeld van de maatschappij hebben.
Of die politieagenten die hiermee akoord gaan.

Dat ze boefe gaan pakke!
 
Prestatie-contracten bij de politie bestaan inmiddels al jaren. Persoonlijk vind ik het erg onzinnig om agenten af te gaan rekenen op het aantal bekeuringen dat ze uitschrijven. Als ze te weinig bekeuringen hebben uitgeschreven kunnen ze even een kwartiertje op de maasboulevard/Wibautstraat/whatever gaan staan laseren en dan kunnen ze weer een maandje vooruit. Sturen op targets werkt niet.

Daarbij is een (deel)taak preventie. Wat nou als dat zo goed werkt dat er weinig meer te bekeuren (arresteren) valt? :?
Ik heb de politiek maar zelden kunnen betrappen op langetermijnvisie.
 
Ik wacht even op de reactie van baksteen

Die's even druk met bonnen schrijven! :+

Maar ik denk dat dit idd. al jaren gebeurt, en dat op het matje roepen al te vergezocht is. Het gaat hier gewoon om cijfertjes die naar den Haag moeten, en elk jaar moet het resultaat het resultaat van het vorige jaar minstens evenaren. En gebeurt dat niet dan wordt er vast niemand op het matje geroepen maar krijg je zo'n groepsgesprek met als thema "Hoe kon dit gebeuren" waarin iedereen zijn gal spuwt, waar vooraf allang duidelijk was waar het probleem lag en waar niemand wijzer uitkomt.

Dit soort dingen gebeuren bij elke baas, denk ik, maar iig. bij elke overheidsinstantie. Alleen draait het daar niet om bekeuringen...
 
Ik heb van 1992 tot 2001 bij deze club gezeten. Ik moest 160 bekeuringen per jaar uitschrijven.(met staandehouding)Mijn hoogste was 90 per jaar. Het aantal aanhoudingen (lees boeven vangen van winkeldief tot art 8, bezopen achter het stuur) was niet belangrijk(daar scoorde ik wel hoog in) Dit kreeg ik te horen van een inspecteur die nooit op straat was...resultaat slechte beoordeling :(
Voor de kenners dit was politie regio Utrecht district Paardenveld en later district Heuvelrug
 
Ik heb van 1992 tot 2001 bij deze club gezeten. Ik moest 160 bekeuringen per jaar uitschrijven.(met staandehouding)Mijn hoogste was 90 per jaar. Het aantal aanhoudingen (lees boeven vangen van winkeldief tot art 8, bezopen achter het stuur) was niet belangrijk(daar scoorde ik wel hoog in) Dit kreeg ik te horen van een inspecteur die nooit op straat was...resultaat slechte beoordeling :(
Voor de kenners dit was politie regio Utrecht district Paardenveld en later district Heuvelrug

Ooooooohwkay. Ik trek bij deze mijn vorige statement in... |(
 
Oefening baart kunst.

De gemiddelde agent is niet zo geweldig in schrijven. Ik zou mijn personeel ook aanmoedigen te werken aan hun zwakke punten.


Heb je ze wel eens zien typen? Ik heb ooit eens anderhalf uur op het bureau gezeten toen ik aangifte van vernieling moest doen ;)

In ieder geval maar hopen dat de agenten gestumuleerd worden écht gevaarlijk gedrag te bekeuren. Noem eens wat: fietsers zonder licht op een regenachtige herfstavond (ok, natuurlijk veel minder gevaarlijk dan 6 km/u te hard rijden) of moeders die hun kroost-in-buggy bij het oversteken alvast het verkeer in duwen om zo een oversteekmogelijkheid af te dwingen (let op! altijd naar rechts uitwijken zodat je niet de buggy maar de moeder raakt)
 
Daarbij is een (deel)taak preventie. Wat nou als dat zo goed werkt dat er weinig meer te bekeuren (arresteren) valt? :?
Ik heb de politiek maar zelden kunnen betrappen op langetermijnvisie.

Precies, preventie loont dan dus niet voor een agent want dat is niet te meten en dan schrijft hij straks nog te weinig bekeuringen.

Eenzelfde voorbeeld zag je ook bij het vangen van muskusratten. Daarbij werd op een gegeven moment overgeschakeld van een vast loon naar een bedrag per gevangen muskusrat. Met als gevolg dat een zwangere muskusrat nog maar even met rust werd gelaten, zodat ze iets later heel makkelijk het hele nest konden vangen en dus meer pieken verdienden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan