Agressie in het verkeer

Rutg3r

kloon
24 okt 2007
2.277
0
Ik stond vanmorgenvanmiddag op heerlijk weer, dus in een opperbeste bui. Na wat aan mijn huiswerk te hebben gedaan en ontbeten te hebben besloot ik om wat boodschappen te doen voor vanavond (feestje).

Ik rijd naar de Albert Heijn bij mij in de buurt, ik kom daar de parkeerplaats opgereden, en zie 2 mannen ruziën, ik denk: wat is daar aan de hand? Parkeer m'n auto, en loop richting die mannen, luid scheldend en te duwen staan ze daar, dus ik en een man proberen het te sussen, wat gelukkig lukte (overwoog al om de politie te bellen want 1 zo'n kerel was echt super agressief). Wat bleek nou? Die agressieve gast zat bij die andere man te kleven (op een 80 weg) hij reed 1 meter (subjectief, maar toch, geeft al aan hoe dicht hij erop zat) achter die man, waarbij z'n dochtertje achterin zat!

Dit is de eerste keer dat ik zo met agressiviteit in het verkeer kennis maak, (ben 21 en heb pas paar jaar m'n rijbewijs) maar dat zet je wel aan het denken zeg... Wat een gekken lopen er rond, als wij niet ingegrepen hadden lag er nu 1 bloedend op straat.

Trouwens ook mooi om te zien hoeveel mensen er achter hun auto schuilend mee staan te kijken, prutsers. Uiteindelijk naar die man met dat kindje gelopen en hem een compliment gegeven dat hij weg was gelopen, hij bedankte me en ging nog half trillend naar z'n auto.

Nou, het bier maar ff in de koelkast zetten en hopen op een wat leukere avond, ik ben er echt van geschrokken, stel je voor dat jou zoiets overkomt :N
 
Laatst bewerkt:
Zo typisch, al die mensen die daar staan te kijken maar geen vinger uit durven steken hè.

Walgelijk eigenlijk. :N
 
En da's nog lang nie alles bruukse.. ;)

Wie zn kwootje was dit ook al weer?

Never argue with an idiot. They'll drag you down to their level, and then beat you with experience
 
Laatst bewerkt:
In de 15 jaar dat ik rijdt heb ik genoeg agressie gezien en meegemaakt. Ben zelf een uitermate rustig persoon en heb zelfs nog nooit een vinger opgestoken in het verkeer.

Wat jij beschrijfd is iets wat heel herkenbaar is voor de meeste mensen denk ik en is niet iets wa zich alleen in het verkeer afspeeld.
Ik heb meer dan eens mensen zien ruziemaken om de meest gekke en kleine dingen, en toch spring ik er niet tussen zolang het niets met mij van doen heeft.
Dit klinkt mischien laf of raar, maar ik heb ook al regelmatig meeemaakt dat een klein dingetje dermate uit de hand liep, en zo enorm snel dat het niet bij woorden of een paar klappen bleef... Als mensen om de domste dingen wapens gaan trekken, door meerdere personen in elkaar gemept worden en voor dood achter gelaten is het mij de elende niet waard.

Ik zal zeker mijn burgerplicht van helpen doen, door bijv. de politie te bellen, maar brand me niet meer aan er tussen springen en het proberen te sussen, daar mijn eigen veiligheid me net iets zwaarder weegt dan die van een onbekende op straat.

Draait het geval zich om mij af is het een ander verhaal. Ik zal me zeker netjes en beheersd gedragen, maar laat me zeker niet door iemand bangmaken of intimideren, hoe groot, vol goud, of wat voor bak ze ook rijden. Ben niet het meest angstaanjagende persoon die er rondloopt, maar kan zeker mijn mannetje staan indien nodig, en ben daar zeker in dat soort situaties op voorbereid.


Nee, het is jammer dat ik zo denk, en met mij velen, maar denk ik wel begrijpelijk. De risico's worden steeds groter, de maatschapij steeds agresiever en grijpen sneller naar excessief geweld. Als ik iemand kan helpen door iets simpels als 112 te bellen en signalementen doorgeven is dat al heel wat meer dan veel andere mensen zouden doen denk ik...
 
Laatst bewerkt:
Mwah, of die kijkende mensen prutsers oid zijn, kan ik niet beoordelen.
Er vond immers alleen een verbale ruzie plaats.
Misschien dat bij een handgemeen
[edit]
er werd over en weer geduwd
[/edit]
wel iemand 112 had gebeld of er wel werd ingegrepen.

Als je bij elke ruzie in moet grijpen is het einde zoek :+
 
Laatst bewerkt:
Zo typisch, al die mensen die daar staan te kijken maar geen vinger uit durven steken hè.

Walgelijk eigenlijk. :N

Hahaha, nou geloof me, als een paar gasten bijna elkaars kop inslaan spring ik er echt niet tussen hoor. Ik kijk wel ff toe, leuk, heb je weer wat te vertellen thuis ;)

Als er nu een vrouw/kind of whatever problemen heeft en de verhoudingen zijn erg scheef dan zou ik er wel tussen springen, maar 2 mannen.. nee hoor, laat ze lekker zelf maar uitvechten. Heb geen zin om zelf ook het risico te lopen op een blauw oog.
 
Hahaha, nou geloof me, als een paar gasten bijna elkaars kop inslaan spring ik er echt niet tussen hoor. Ik kijk wel ff toe, leuk, heb je weer wat te vertellen thuis ;)

Als er nu een vrouw/kind of whatever problemen heeft en de verhoudingen zijn erg scheef dan zou ik er wel tussen springen, maar 2 mannen.. nee hoor, laat ze lekker zelf maar uitvechten. Heb geen zin om zelf ook het risico te lopen op een blauw oog.
Gedeeltelijk meeëens :Y

Ligt er aan of ik 1 van die 2 mannen ken en/of de ernst van de situatie ;)
 
Laatst bewerkt:
1e keer pas?


ik maak het wekelijks mee, moeten ze maar normaal doen, hoef ik niet boos te worden
 
Het is indd bizar waar men zich soms zo erg over opwindt :? Om de kleintste dingen (bijv. iemand die niet in de gaten heeft dat het verkeerslicht al op groen staat) dan gaan sommige mensen al compleet over de rooie. Heb zelf helaas een aantal 'minder leuke' dingen meegemaakt en dan denk je echt van joh waar maak je je druk om |(
 
...

Nee, het is jammer dat ik zo denk, en met mij velen, maar denk ik wel begrijpelijk. De risico's worden steeds groter, de maatschapij steeds agresiever en grijpen sneller naar excessief geweld. Als ik iemand kan helpen door iets simpels als 112 te bellen en signalementen doorgeven is dat al heel wat meer dan veel andere mensen zouden doen denk ik...
Dat is waar, ik dacht achteraf ook: als ze zich beiden op me hadden gericht was ik de lul geweest, maar er was nog een man (die best breed was O-) ) die hielp met de boel te sussen toen ik er wat van zei...

Ik vind het alleen onbegrijpelijk dat zulke dingen kunnen gebeuren, stel dat jij (middelbare man, jaar of 30, 35) rustig boodschappen gaat doen, gekleefd wordt, er wat van zegt en gelijk in een gevecht beland, dat moet toch niet kunnen in dit land? Ik zal wel als een moraalridder klinken, maar ik kon mijn oren niet geloven toen ik hoorde waar het om ging. Als iemand mij zou aanspreken op mijn rijgedrag (omdat ik blijkbaar kleef) dan zou ik een onderbouwde argumentatie zeker wel waarderen, en niet beginnen met ruziën.

Oh en ik hoop dit niet vaker mee te maken :?
 
Ik zal wel als een moraalridder klinken, maar ik kon mijn oren niet geloven toen ik hoorde waar het om ging.
We gaan je binnenkort dus ook horen in topics als: ik ben mijn rijbewijs kwijtgeraakt omdat ik als een aso. reed' ?
*D :+

Welkom bij de club ;)
 
We gaan je binnenkort dus ook horen in topics als: ik ben mijn rijbewijs kwijtgeraakt omdat ik als een aso. reed' ?
*D :+

Welkom bij de club ;)
Nee man, ik vind het prima dat anderen als complete mongolen rijden, maar als iemand met een kind achterin gekleefd wordt en daar wat van zegt dan hoort hier geen ruzie uit voort te vloeien.

Dat bepaalde mensen nou levensmoe zijn en als een gek rijden (ik geef toe, ik rijd (soms) ook te hard en niet volgens de regels) hoeft dat nog niet tot last van anderen te zijn of wat? -O-

Het mooiste was nog de reactie van een van de omstanders achteraf tegen mij:
'Niet verwacht dat zo'n jonge knul twee van die middelbare mannen erop moet wijzen waar ze mee bezig zijn.'
 
Laatst bewerkt:
Anderzijds moet je je misschien ff inhouden als je je kind bij je hebt?
Dat doe ik iig wel.
 
gelukkig nooit meegemaakt, het is ook vrij waardeloos. kan m'n mannetje wel staan mocht het mogelijk zijn en ben er ook niet bang voor. alleen bereik je er geen ene fuck mee, hoogstens een strafblad en een gebroken neus misschien.

afhankelijk van de situatie denk ik wel dat ik ertussen zou komen, echter kun je dat vantevoren nooit zeggen.
 
Laatst bewerkt:
Dat is waar, ik dacht achteraf ook: als ze zich beiden op me hadden gericht was ik de lul geweest, maar er was nog een man (die best breed was O-) ) die hielp met de boel te sussen toen ik er wat van zei...

Ik vind het alleen onbegrijpelijk dat zulke dingen kunnen gebeuren, stel dat jij (middelbare man, jaar of 30, 35) rustig boodschappen gaat doen, gekleefd wordt, er wat van zegt en gelijk in een gevecht beland, dat moet toch niet kunnen in dit land? Ik zal wel als een moraalridder klinken, maar ik kon mijn oren niet geloven toen ik hoorde waar het om ging. Als iemand mij zou aanspreken op mijn rijgedrag (omdat ik blijkbaar kleef) dan zou ik een onderbouwde argumentatie zeker wel waarderen, en niet beginnen met ruziën.

Oh en ik hoop dit niet vaker mee te maken :?

Ik snap precies wat je bedoelt.

Het punt is dat ik in de auto rijdt als een ouwe sok, en me eigenlijk keurig netjes aan de regeltjes hou, en me normaal gedraag. ( motor is een ander verhaal ;) ) Tenzij het echt een gevaarlijke situatie opleverd voor mezelf zal het me echt m'n reet roesten hoe anderen zich gedragen.
Maar die keren dat mensen te ver gingen zal ik mezelf ook altijd netjes opstellen en m'n verhaal doen zonder agressie. wat de andere partij er dan mee doet moeten ze zelf weten. Gaan ze agresief doen zal ik lekker m'n spullen pakken en proberen weg te gaan om verdere confriontatie te mijden. Lukt dat niet, en wil de ander het toch op een andere manier doen, lossen we het ter plekke wel op als het dan toch zo moet zijn.

Maar als het even kan ga ik ieder soort confrontaite uit de weg. Heb een gezin om bij thuis te komen, dat is belangrijker dan iemand z'n fouten of gedrag in het verkeer of het normale leven...
 
Laatst bewerkt:
zowiezo zijn sommige mensen belachelijk snel op hun teentjes getrapt (om het maar even vriendelijk uit te drukken) ik bedoel... ik kreeg laatst een scheldkanonade over me heen omdat ik in de super tijdens het afrekenen er even niet aan had gedacht om het bordje 'volgende klant' na mijn boodschappen neer te zetten...

die man ging werkelijk compleet door het lint.. en ik had eerst niet eens in de gaten dat het om mij ging en daardoor werd ie nog kwaaier..

en toen hij het ook niet deed heb ik heel liefjes gezegd dat het fijner was voor de klant na hem om dat bordje even neer te zetten }) , heb me omgedraaid en ben weggelopen.. het schuim stond in zijn mondhoeken!! _O-
 
Hahaha, nou geloof me, als een paar gasten bijna elkaars kop inslaan spring ik er echt niet tussen hoor. Ik kijk wel ff toe, leuk, heb je weer wat te vertellen thuis ;)

Als er nu een vrouw/kind of whatever problemen heeft en de verhoudingen zijn erg scheef dan zou ik er wel tussen springen, maar 2 mannen.. nee hoor, laat ze lekker zelf maar uitvechten. Heb geen zin om zelf ook het risico te lopen op een blauw oog.

Mensen met deze instelling zouden herkenbaar moeten zijn.
Als jij dan een keer iemand tegenover je hebt staan die volslagen door het lint gaat om niet blijf ik ook lekker op een afstandje staan kijken hoe die jou verbouwd.




HHmm... waarschijnlijk zou ik je toch komen helpen hoor, ik zou me niet lekker voelen met zo'n laffe insteek.
 
Ik stond vanmorgenvanmiddag op heerlijk weer, dus in een opperbeste bui. Na wat aan mijn huiswerk te hebben gedaan en ontbeten te hebben besloot ik om wat boodschappen te doen voor vanavond (feestje).

Ik rijd naar de Albert Heijn bij mij in de buurt, ik kom daar de parkeerplaats opgereden, en zie 2 mannen ruziën, ik denk: wat is daar aan de hand? Parkeer m'n auto, en loop richting die mannen, luid scheldend en te duwen staan ze daar, dus ik en een man proberen het te sussen, wat gelukkig lukte (overwoog al om de politie te bellen want 1 zo'n kerel was echt super agressief). Wat bleek nou? Die agressieve gast zat bij die andere man te kleven (op een 80 weg) hij reed 1 meter (subjectief, maar toch, geeft al aan hoe dicht hij erop zat) achter die man, waarbij z'n dochtertje achterin zat!

Dit is de eerste keer dat ik zo met agressiviteit in het verkeer kennis maak, (ben 21 en heb pas paar jaar m'n rijbewijs) maar dat zet je wel aan het denken zeg... Wat een gekken lopen er rond, als wij niet ingegrepen hadden lag er nu 1 bloedend op straat.

Trouwens ook mooi om te zien hoeveel mensen er achter hun auto schuilend mee staan te kijken, prutsers. Uiteindelijk naar die man met dat kindje gelopen en hem een compliment gegeven dat hij weg was gelopen, hij bedankte me en ging nog half trillend naar z'n auto.

Nou, het bier maar ff in de koelkast zetten en hopen op een wat leukere avond, ik ben er echt van geschrokken, stel je voor dat jou zoiets overkomt :N

Hulde :}
 
zowiezo zijn sommige mensen belachelijk snel op hun teentjes getrapt (om het maar even vriendelijk uit te drukken) ik bedoel... ik kreeg laatst een scheldkanonade over me heen omdat ik in de super tijdens het afrekenen er even niet aan had gedacht om het bordje 'volgende klant' na mijn boodschappen neer te zetten...

Ik vraag me al jaren af wie nu dat bordje neer moet zetten.... diegene die zijn boodschappen er al heeft staan...of diegene die zijn spullen erbij op wil zetten.

Zelf vind ik dat diegene die zijn spullen er bij op wil zetten dat maar moet doen.
Die persoon ervoor heeft er tenslotte niets mee te maken. Als er niemand achter diegene aan komt heeft tenslotte niemand last van het ontbreken van t bordje... ??
 
Mensen met deze instelling zouden herkenbaar moeten zijn.
Als jij dan een keer iemand tegenover je hebt staan die volslagen door het lint gaat om niet blijf ik ook lekker op een afstandje staan kijken hoe die jou verbouwd.




HHmm... waarschijnlijk zou ik je toch komen helpen hoor, ik zou me niet lekker voelen met zo'n laffe insteek.
Het verschil is dat jij vanwege je functie hiermee dagelijks omgaat, en wij als "burger" eigenlijk altijd tussen het wal en het schip zitten.
Grijp je niet in ben je een lafaard, grijp je wel in en het gaat goed heb je geluk, gaat het fout mag je zelf mee een paar nachtjes in het staathotel slapen, of je bent postuum een held geworden...

Nee, ik snap heel erg goed dat mensen zich tegenwoordig liever niet mengen in confrontaties. Het gaat steeds sneller fout, en om dan ook slachtoffert te worden staat maar bij weinigen op het verlanglijstje.
Nee, als het je dagelijks werk is heb je daarmee wel wat meer ervaring mee, en het feit dat je even kan medelen dat je voor Hare Majesteit werkt of wat collega's optrommeld maakt dat meer indruk alsdat iemand anders iets probeerd te sussen...


Maar dat is mijn lompe Hollandse blik ;)
 
Tja, vroegah sprong ik er ook vaak tussen.
Toen was ik sterk, snel, overtuigend, zelfverzekerd........en naïef.
Dacht dat iedereen net zo onder de indruk van mij zou zijn als dat ik het zelf was.
Werkte toen ook in de situaties waarin ik mij actief opstelde.

Tegenwoordig wat terughoudender.
Ik ben wat minder sterk, snel, en naïef.

Zelf maak ik zelden iets mee in het verkeer waarvan ik denk dat
als ik daar wat van zeg of iets mee doe, dat de betrokken persoon/personen
laat staan de wereld daar veel mee opschiet.

Omdat ik geniet van het motorrijden, nooit haast maak en niet van de
moedwil van de ander uitga bij fouten of wanneer dat niet te ontkennen valt,
concludeer dat de ander niet bij z'n volle verstand is danwel emotioneel niet
in orde, laat ik het bijna altijd te reageren.

Lafheid? Een beetje. Ik ben 46 inmiddels en heb kinderen en een vaste baan en (nog) geen strafblad.
Maar ook nuchterheid. Bouw reserves in. Ga er van uit dat stommiteiten en aggressiviteit
menselijke en vooral manlijke eigenschappen zijn dwaarmee je geconfronteerd blijft worden.

Het gaat nauwelijks om wat je mee maakt in het leven maar wat je ermee doet.
Blijf kalm en geniet.

Zorg dat je zelf niet in de fouten vervalt waaraan je je bij de ander ergert.
Hoe meer mensen betrokken raken bij een conflict, hoe kleiner de kans op een oplossing.

Tegenwoordig geef ik meestal duidelijk aan dat ik toeschouwer (potentiëel getuige)
ben en dat als de situatie dreigt te escaleren ik onmiddelijk 112 zal bellen.

.................Ik wordt oud................... :o ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan