ai ai rijlessen gaan niet zoals zou moeten

Ik denk dat het in België iets anders gaat dan in Nederland
Hier kan je kiezen tussen 9 of 12 lesuren en dan doe je examen.

Denk dat ik al weet dat 12 uren te weinig gaat zijn...
dat klopt dat is heel anders als hier maar je woont niet al te ver van de grens en als je een goede rijopleiding wilt hebben kan je die ook over de grens halen. examen zal je in B moeten doen maar wil je echt leren rijden dan moet je misschien wel de grens over. ik ken er meerdere die het gedaan hebben om meer vaardigheden en een betere opleiding te krijgen. en als je hier les hebt gehad is examen in B een eitje geworden. en je kan alle tijd nemen die je nodig hebt er is hier niemand die gat zeggen dat je in 12 lessen klaar moet zijn. en er zijn zat rijscholen bij de grens die graag mensen uit B helpen en ook ervaring hebben met de examens in B.
 
De jeugd van tegenwoordig.......

Ik ben in 1981 begonnen met motorrijden. Je kocht toen een motor, meldde je bij het lokale politiebureau of gemeentehuis en kreeg een L-plaatje.
En dan ging je de eerste 3 maanden gewoon rijden zonder ook maar 1 les gekregen te hebben. Theorie was nergens voor nodig, maar dat rechts voorrang had wist ik dan weer wel.


Natuurlijk ben ik geen voorstander van het nu nog op dezelfde manier doen, daarvoor is het te druk en te gefustreerd op de weg. Maar maak je toch niet zo druk over wat je (nog?) niet kan. Waar denk je dat oefening voor nodig is?
Gewoon doorbijten, je laat je toch niet kisten door een stom stuk metaal op wielen?
Succes met lessen, en (straks) veel plezier met rijden.
 
Ben dan wel benieuwd hoeveel lessen je al gehad hebt. Al waren dit je eerste 2 a 3 lessen is dat prima en normaal. Maar als je na 5 lessen nog dat vertrouwen niet hebt is het misschien wel tijd om je af te vragen of dit wat voor je is.

Niet om een klootzak te zijn, maar het is niet alleen voor je eigen veiligheid.
 
Ik denk dat het in België iets anders gaat dan in Nederland
Hier kan je kiezen tussen 9 of 12 lesuren en dan doe je examen.

Denk dat ik al weet dat 12 uren te weinig gaat zijn...

Je moet geen examen doen na die 12 uren, je kan zoveel lessen doen dat je wil voor je examen gaat doen. Maar lessen zijn duur dus ja ... maar na die 9 uren krijg je een L en mag je alleen rijden. Dus best dat doen mss? En extra lessen voor manoeuvres vragen? Ik heb zelf na die 12 mijn exaam gedaan. Eerste keer gebuisd ( doe nooit een exaam of rijd nooit als je griep hebt, die 10 sec ( of 12 ) traag rijden was doodgaan. Alle spieren gingen kapot *D )
 
De jeugd van tegenwoordig.......

Ik ben in 1981 begonnen met motorrijden. Je kocht toen een motor, meldde je bij het lokale politiebureau of gemeentehuis en kreeg een L-plaatje.
En dan ging je de eerste 3 maanden gewoon rijden zonder ook maar 1 les gekregen te hebben. Theorie was nergens voor nodig, maar dat rechts voorrang had wist ik dan weer wel.


Natuurlijk ben ik geen voorstander van het nu nog op dezelfde manier doen, daarvoor is het te druk en te gefustreerd op de weg. Maar maak je toch niet zo druk over wat je (nog?) niet kan. Waar denk je dat oefening voor nodig is?
Gewoon doorbijten, je laat je toch niet kisten door een stom stuk metaal op wielen?
Succes met lessen, en (straks) veel plezier met rijden.

ik ben ook voorstander van hoe het was vroegere tijden maar het is gewoon te druk op de weg geworden, ik hoor van mensen die toen motorrijbewijs gingen halen dit gewoon op hun autotheorie mochten doen.onder het examen eens een achtje draaien dus geen apart avb. nu moet je alles apart zien te halen. ik heb mijn motorrijbewijs ook nog maar net en alles voor de eerste keer gehaald in korte tijd met weinig lessen,mijn instructeur zag alleen maar dat ik aanleg had.ik ben 44 jaar. beetje erg laat begonnen met motorrijbewijs maar reed al wel vanaf mijn 13de jaar al schakelbrommer en crossmotor op mijn 10de voor het eerst automaat. hiermee ging ik al mee naar school en nooit gepakt. helm op en rijden maar.het enigste waar ik een keer mee gepakt ben is rijden zonder autorijbewijs.was toen 300 gulden en klaar.geen rijbewijzen voor brommer nodig toen in die tijd.en dit deden er meer die ik kende. dus het schakelen en rijden zat er al vroeg ingebakken bij mij en ik ben altijd zo'n beetje wel blijven rijden en dan heb je echt een streepje voor als je je motorrijbewijs op latere leeftijd nog gaat halen. ik kan mij goed voorstelen voor iemand die nog nooit 2 wielers heeft gereden en geschakeld heeft op een motor of brommer en dan op middelbare leeftijd ermee begint dat alles dan moeilijk is. schakelen en gas geven doseren remmen enz moet allemaal automatisch op feeling gaan. maar volgens mij haal je die tijd van jong geleerd is oud gedaan ook nooit meer in.
 
Laatst bewerkt:
Kop op @sandraw! Het gaat over!
Ik kan me ook nog wel herinneren dat ik de eerste stuk of wat lessen bibberend op de motor zat en me afvroeg of ik er wel mee door zou gaan.
 
Hoi Sandra, alle begin is moeilijk. En dat je je zorgen maakt over wat andere weggebruikers zouden kunnen doen??
Toen ik leerde rijden, waren de woorden van mijn vader, die zelf motorrijinstructeur bij de Rijkspolitie geweest was: "Jong, ga er vanuit dat alle andere chauffeurs op de weg idioten zijn, dan kom je al een heel eind".
En nu, 42 jaar later vind ik nog altijd dat die ouwe eigenlijk gelijk had, en die instelling heeft me al meerdere malen "gered".
Ervan uitgaan dat "die ander" best wel eens iets raars kan doen, is geen slechte instelling, en wanneer je dan ook zelf geen rare dingen doet, valt het best mee.
Succes
 
Laatst bewerkt:
Ai ai, tanden op elkaar, doorbijten, goed je best doen, over je onzekerheid heen stappen, uit die comfortzone, vaak ben je te bang, schouders eronder, doorzetten en afmaken waar je aan begonnen bent.

Of je kapt er gewoon mee.


De keuze is aan jou, maar dit soort geprakkeseer helpt je niet verder.
 
toen de auto ..WTF moet ik gasgeven , remmen , koppelen, schakelen, en kijken allemaal tegelijk....pffftttt dat leer ik nooit....
Na 8 lessen rijbewijs in de zak....

heb vertrouwen..alles went, en gewoon lekker doorgaan


Dit. Het lijkt veel te veel in het begin. Totdat je het voertuig beter beheerst en dan gaat het vrij snel. :)

Met de motor had ik er minder moeite mee omdat ik schakelbrommer reed, dus schakelen/gas etc had ik al redelijk onder de knie.


Je schrijft dat het je eerste les is? Natuurlijk is dat onwennig en moeilijk. Wat kawa zegt, je moet zoveel tegelijk doen. En op je bek gaan? Je bent echt niet de enige leerling die de motor op zijn kant legt.
70 voelt te snel? Zit tussen je oren en is je onwennigheid.

Geloof me, 70 voelt al heel snel niet te snel meer :+
 
:^

Je bent nu vooral bezig op dat ding te blijven zitten en ermee vooruit te komen.
Dat ding is nieuw voor je.
En er zijn nogal wat dingen die je tegelijk moet leren/doen.
Je hoofd loopt daarmee al om.
Nauwelijks nog ruimte in je kopppie om op andere dingen te letten.

Na een tijdje gaat het stukje voertuigbeheersing automatisch.
Je hoeft dan niet meer op je tellers te kijken, je hoeft niet meer na te denken over de coördinatie tussen je linkerhand, rechterhand, linkervoet, rechtervoet. Je weet blind je richtingaanwijzers te vinden.
Oftewel, je beheerst je motor.

Vanaf dat moment heb je ruimte en rust in je hoofd om weer op andere dingen...de rest van het verkeer... te letten en ben je klaar om motor te leren rijden op de openbare weg.

Dit proces heeft iedere motorrijder meegemaakt, de een pakt het wat sneller op als de ander, maar het proces op zich is voor iedereen hetzelfde.
 
Niet zomaar stoppen, of je moet over 10 lessen nog geen verbetering zien, maar dat lijkt me sterk. Je kan natuurlijk altijd automaat overwegen, is misschien niet zo stoer, maar waarom zou je schakelen. Ik heb tijdens lessen ook weleens wat gespannen een weg geprobeerd over te steken, als je voor het eerst gaat schakelen is dat een uitdaging.

Wanhoop niet, gewoon blijven proberen. Als je het uiteindelijk toch niet leuk vind kan je altijd nog stoppen.
 
Ik zeg: never give up, never surrender.
Rij zelf al 28 jaar motorfiets en die keuze om daar als jonge knaap toen mee te beginnen was er ene waarvan ik nimmer spijt heb gekregen.
Het gevoel dat je beleeft en ervaart zodra je op je eigen motorfiets zonder begeleiding van een rij-instrukteur over de wegen voortkachelt is zo enorm fijn dat het werkelijk 1 van de prettigste dingen is om te doen op deze aardbol.
Oftewel: het verveelt nimmer dat motorrijden.
Ongeacht op welk type motorfiets je dat doet en ook solo of in een groep het is telkens weer een feestje.
Genieten is het devies.
Vr gr Erwin
 
Ik zeg: never give up, never surrender.
Rij zelf al 28 jaar motorfiets en die keuze om daar als jonge knaap toen mee te beginnen was er ene waarvan ik nimmer spijt heb gekregen.
Het gevoel dat je beleeft en ervaart zodra je op je eigen motorfiets zonder begeleiding van een rij-instrukteur over de wegen voortkachelt is zo enorm fijn dat het werkelijk 1 van de prettigste dingen is om te doen op deze aardbol.
Oftewel: het verveelt nimmer dat motorrijden.
Ongeacht op welk type motorfiets je dat doet en ook solo of in een groep het is telkens weer een feestje.
Genieten is het devies.
Vr gr Erwin
Mee eens, maar ook: zorg dat je ruimte om je heen hebt! :]
 
De waarheid is hard, en als de Sandra een Sander was geweest was ie hier tot de grond toe afgebrand.

Dat valt mij ook op, als ik zulke dingen zou posten zou het anders zijn maar omdat het een vrouw betreft word haar hier alle moed ingepraat. eigenlijk zou dat geen verschil moeten maken.

anderzijds snap ik ook niet zo goed waarom mensen perse zo nodig motor willen gaan rijden als ze zich totaal niet zeker voelen op een motorfiets en er niet mee durven rijden en er zelfs herhaaldelijk mee vallen op les. daar komen waarschijnlijk alleen maar meer brokken van.
 
Dat valt mij ook op, als ik zulke dingen zou posten zou het anders zijn maar omdat het een vrouw betreft word haar hier alle moed ingepraat. eigenlijk zou dat geen verschil moeten maken.

anderzijds snap ik ook niet zo goed waarom mensen perse zo nodig motor willen gaan rijden als ze zich totaal niet zeker voelen op een motorfiets en er niet mee durven rijden en er zelfs herhaaldelijk mee vallen op les. daar komen waarschijnlijk alleen maar meer brokken van.

vaker blijkt het een grote wens te zijn van manlief/vriend
vinden ze stoer stijgt hun aanzien in de groep
 
Dat valt mij ook op, als ik zulke dingen zou posten zou het anders zijn maar omdat het een vrouw betreft word haar hier alle moed ingepraat. eigenlijk zou dat geen verschil moeten maken.

Waarom niet? Mannen en vrouwen zijn nou eenmaal een verschillend geslacht met daardoor andere sociale conventies naar elkaar toe dan onderling.

anderzijds snap ik ook niet zo goed waarom mensen perse zo nodig motor willen gaan rijden als ze zich totaal niet zeker voelen op een motorfiets en er niet mee durven rijden en er zelfs herhaaldelijk mee vallen op les. daar komen waarschijnlijk alleen maar meer brokken van.

Tja, daarom les je eerst. Is natuurlijk ook een test voor jezelf of je het wel echt wil (en kan). Ik ben zelf ook 2x omgevallen tijdens het oefenen van de bijzondere verrichtingen. En toen ik de eerste keer de snelweg op moest moest ik ook even slikken, want zeker voelde ik me toen echt nog niet op de motor. Had ik dan maar gelijk moeten stoppen met lessen? Dacht het niet *D
 
Als dat nu al is kun je beter stoppen, voordat het heel veel geld gaat kosten en je tot de conclusie komt dat motorrijden niks voor je is.

Wat een vreselijk dom antwoord zeg..... Sandra vooral niet naar luisteren, ik rijd al 28 jaar motor en daarvoor ik weet niet hoe lang schakelbrommer, heb in het begin ook fouten gemaakt net zoals iedereen, suc6 en vooral gewoon doorgaan.
 
Wat een vreselijk dom antwoord zeg..... Sandra vooral niet naar luisteren, ik rijd al 28 jaar motor en daarvoor ik weet niet hoe lang schakelbrommer, heb in het begin ook fouten gemaakt net zoals iedereen, suc6 en vooral gewoon doorgaan.

wie zegt dat ze fouten maakt :?
motorrijden is niet voor iedereen haalbaar
ze schrijft 't zelf
 
Sandra is inmiddels van de schrik bekomen, en allang weer op haar brommeke door Zoersel aan het tuffen :W
 
Wat een vreselijk dom antwoord zeg..... Sandra vooral niet naar luisteren, ik rijd al 28 jaar motor en daarvoor ik weet niet hoe lang schakelbrommer, heb in het begin ook fouten gemaakt net zoals iedereen, suc6 en vooral gewoon doorgaan.


Misschien is jou motoriek wel beter, sommige mensen zijn met bepaalde dingen nou eenmaal handiger dan anderen.

Maar euh, waar is Sandra eigenlijk?
 
Terug
Bovenaan Onderaan