ai ai rijlessen gaan niet zoals zou moeten

sandraw

MF'er
24 jun 2017
44
0
zoersel
Hey,

ik zal toch nog maar even wachten met een motor aan te kopen (zie ander topic).
Vandaag voor de eerste keer de baan op.

En dat ging niet van een leien dakje
* moeite met doseren gas
* moeite met doseren koppeling
* 70 vind ik al snel
* gevallen terwijl ik bijna stilstond doordat ik de koppeling losliet (elleboog en heup geraakt, lijkt niet zo erg, maar wel pijn en blauw...)
* de achtjes in de manoevres lukken ook niet vlot, waardoor al de rest van de manoevers moet wachten...
* en bang... niet voor wat ik zelf doe, maar heel de weg denk ik 'wat als die auto van zijn lijn gaat?', 'kan ik stoppen als uit die straat een auto komt?', 'wat als ik fout de bocht in ga?' enz... enz... Voornamelijk maak ik me zorgen in wat de andere weggebruikers zouden kunnen doen.

Is dit beginnersvrees? Of ben ik gewoon te oud en te 'verantwoordelijk', weet ik teveel wat er kan fout gaan?
(het regende wel vandaag, dat droeg niet bij tot mijn veiligheidsgevoel...)

grtjs,

Sandra
 
Het spreekwoord in deze geldt helemaal: oefening baart kunst.
Dus niet te lang stil staan bij hetgeen je misschien fout doet (of fout vind gaan, of wattdanook), leer ervan, stap weer op en gaan met die banaan. Lekker lessen, veel oefenen.
 
is beginnersvrees. Alles is eng, later lach je erom. Geef het anders aan bij je leraar. Dat ie wat rustiger routes uitzoekt.
 
Idd geef aan bij je instructeur wat je zelf vind wat niet fijn gaat, maar geef niet op. Het is oefenen en oefenen zodra sommige onderdelen goed gaan voel je gewoon dat de rest ook gaat lukken.

Toen ik heul... heul lang geleden voor het eerst een schakelbrommer kocht, kon ik gewoon niet overweg met de koppeling. Liet dat ding continue afslaan, gefrustreerd heb ik hem laten staan en ben ik de volgende dag terug gekomen. Enigzins weer tot bedaren gekomen reed ik er bijna fluitend op weg (niet geheel feilloos :X maar het lukte).

Dus even rustig ademhalen en door... :t
 
dat zijn redelijk normale angsten in het begin. de meesten groeien daar wel overheen tijdens het opdoen van ervaring. en dat je je zorgen maakt over wat anderen gaan doen is de manier om levend thuis te komen. althans het begin. je leert de overige gebruikers steeds beter inschatten en als je niet bij angst blijft hangen maar plannen gaat maken voor what if en dus voorbereid bent als die ander het werkelijk doet dan kom je waarschijnlijk weer veilig thuis. en in de regen rijden is voor de meesten niet leuk en zeker de eerste keer erg spannend en als het dan ook nog de eerste keer op de weg is wordt het er niet leuker op. maar dat je leert rijden met regen is alleen maar goed. als je het in de regen kan wordt het alleen maar makkelijker als het droog en zonnig is.
 
Het zijn je eerste rijlessen, natuurlijk heb je moeite al die dingen te doen die je opsomt. Anders zou je geen rijlessen nodig hebben.
En vrijwel iedereen heeft een bijzondere verrichting die een obstakel blijkt te zijn. Voor jou het achtje, bij mij was het de halve draai (bijna 2 hele lessen aan gewijdt), bij iemand anders is het de langzame slalom etc..
Angst voor fouten die anderen mogelijk kunnen maken moet je wel omzetten in rekening houden met fouten die anderen kunnen maken, anders is motorrijden niet leuk.


Ongelovelijk... |(
 
En wat is leuker als regen? Juist, nog meer regen. :)

Zo te lezen een hoop meegemaakt in een les.. Genoeg geleerd dacht ik zo. Leren hoe het niet moet is ook leren eh.
 
De voertuigbeheersing wordt met meer lessen steeds beter. Zodra je merkt zelf de boel meer onder controle te hebben zal de angst ook vast en zeker afnemen.
 
Natuurlijk is dit beginnersvrees. Uebung macht den Meister, zegt de Duitser.
Neem gewoon rustig de tijd om dit soort angsten te overwinnen,
en zorg eerst dat je je vertrouwd voelt met de motor,
dat je weet hoe de motor op jou reageert, want JIJ bent de bestuurder....
2 uitdrukkingen:
nooit verder springen dan je kunt kijken.....
nooit harder rijden dan je schutsengel kan vliegen....
succes!
 
Eerste avb? Je ervaart gewoon normale beginnersvrees. Wel bijzonder dat je meteen achtjes moet rijden.
 
Ik denk dat het in België iets anders gaat dan in Nederland
Hier kan je kiezen tussen 9 of 12 lesuren en dan doe je examen.

Denk dat ik al weet dat 12 uren te weinig gaat zijn...
 
Hey,

ik zal toch nog maar even wachten met een motor aan te kopen (zie ander topic).
Vandaag voor de eerste keer de baan op.

En dat ging niet van een leien dakje
* moeite met doseren gas
* moeite met doseren koppeling
* 70 vind ik al snel
* gevallen terwijl ik bijna stilstond doordat ik de koppeling losliet (elleboog en heup geraakt, lijkt niet zo erg, maar wel pijn en blauw...)
* de achtjes in de manoevres lukken ook niet vlot, waardoor al de rest van de manoevers moet wachten...
* en bang... niet voor wat ik zelf doe, maar heel de weg denk ik 'wat als die auto van zijn lijn gaat?', 'kan ik stoppen als uit die straat een auto komt?', 'wat als ik fout de bocht in ga?' enz... enz... Voornamelijk maak ik me zorgen in wat de andere weggebruikers zouden kunnen doen.

Is dit beginnersvrees? Of ben ik gewoon te oud en te 'verantwoordelijk', weet ik teveel wat er kan fout gaan?
(het regende wel vandaag, dat droeg niet bij tot mijn veiligheidsgevoel...)

grtjs,

Sandra
Iets minder wat alsen helpt ook brengt ook meer rust met zich mee.

Als we bij alles wag we doen steeds ban her ergste uitgaan.
Hebben we een ongelukkig leven
 
En wat is leuker als regen? Juist, nog meer regen. :)

Zo te lezen een hoop meegemaakt in een les.. Genoeg geleerd dacht ik zo. Leren hoe het niet moet is ook leren eh.
Geen regen.

Natte zooi houden ze maar boven.
Of snachts als ik in bed lig dan laten het regenen
 
Ik heb net je andere topic ook gelezen en er rest mij niets dan mijn verhaal te vertellen, want in de topics zijn de belangrijkste dingen al aangehaald.

Toen ik weer alleen kwam had ik financieel zo goed als niets meer, maar wel werk en moest dus goedkoop en betrouwbaar vervoer hebben, dus kwam er van mijn laatste geld een scooter van een half jaar oud. Dat was en betrouwbaar en goedkoop, maar het duurde altijd wel lang om ergens te komen en dus was er behoefte aan meer snelheid. Na een goed jaar was er wat meer ruimte gekomen en lonkte ik naar een motor, dus rijlessen. Ik was de eerste lessen doodsbenauwd en ben ook een aantal keren gevallen met halve draaien, achtjes en wegrijden uit een parkeervak. Goed gesprek gehad met de juf (ik had een instructrice ja) en zij heeft me een aantal dingen voorgedaan, maar ook uitgelegd hoe het kwam dat ik viel: In paniekmodus schieten, koppeling inknijpen en dan val je stil. In een bocht val je dan om. Voor mij was een belangrijk keerpunt het besef dat wanneer je bang bent om te vallen, je ook gaat vallen. Dus mezelf een schakelbrommer gekocht en tot in den treure achter mijn huis op de parkeerplaats rondjes gedraaid, weggereden uit het parkeervak, etc etc.

Je mag jezelf niet toestaan om bang te worden in het verkeer, maar blijven oefenen. Ik heb volgens mij een 15-20 lessen nodig gehad voor de bijzondere verrichtingen goed genoeg gingen om examen daarvoor te doen en dit heb ik met de hakken over de sloot gehaald. Het tweede examen verkeersdeelname heb ik met 5 lesjes gehaald en was een makkie, omdat ik al jaren dagelijks met een vrachtwagen door woonwijken en steden rijd en dus gewend ben aan onverwachte situaties. Of zoals mijn juf zei: Als je daarvoor net zoveel lessen nodig zou hebben als voertuig beheersing, had ik je rijbewijs in laten nemen ipv examen aanvragen :D

Ik heb nu een jaar mijn rijbewijs en was 39 toen ik het haalde, dus aan je leeftijd hoeft het echt niet te liggen. Ik heb eerst een paar duizend km op de overgenomen Shadow van een kameraad gereden tot die plofte en nu heb ik een Yamaha Diversion 600, ook niet zo hoog, aangezien ik ook korte benen heb (lengtemaat 29,5/30).

Dus "gewoon" jezelf herpakken, je doel voor ogen houden en vooral als je je rijbewijs hebt kilometers maken en ervaring opdoen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk dat het in België iets anders gaat dan in Nederland
Hier kan je kiezen tussen 9 of 12 lesuren en dan doe je examen.

Denk dat ik al weet dat 12 uren te weinig gaat zijn...

er komt een moment waarop de dingen op hun plek gaan vallen en het steeds beter gaat. en dat moment komt eerder dan je denkt. een motor is een balansvoertuig, het is net als met leren fietsen: eerst moet je de fiets 'in bedwang' hebben. ben je eenmaal zover en weet je wat je met een fiets (motor) kan doen, dan gaan de oefeningen steeds beter en kan je lezen en schrijven met dat ding. en: het zijn lessen, he. dus je mag wat fout doen. je mag 'm zelfs een keer laten omvallen. laat je instructeur ook eens dingen voordoen, zodat je ziet waar je op moet letten en niet alleen de theorie hoort.

ja, een lesmotor laat je voelen wat rijwind is en wat dat met je doet. maar dat komt omdat het in principe allemaal 'naked' motoren zijn, dus zonder kuip of ruit. dus je zit vol in de wind (en regen).

en te oud? als ik zo op de site van mijn rijschool kijk naar de leeftijd van de geslaagden, zal het wel meevallen: hij heeft leerlingen gehad van 60+ die in één keer slagen, dus leeftijd is niet echt een excuus. ik was zelf 43 toen ik mijn rijbewijs behaalde.
:]
 
Laatst bewerkt:
Hey Sandraw! Zoals de meesten hier al zeggen, wat je ervaart is eigenlijk best normaal.
Ik ben ook nog bezig met lessen (ik moet alleen nog AVD-examen doen), en herken sommige dingen nog. Angst om te vallen en wat anderen doen, het hoort er allemaal bij. Toen ik net begonnen was met rijlessen vond ik het rijden naar het oefenterrein een beetje spannend, maar dat was eigenlijk vrij snel weg. Ik wilde juist eigen snel gewoon door het verkeer rijden om gewend te raken. Ook was ik benieuwd naar de snelweg. Inmiddels heb ik dat ook gedaan. Niet heel veel anders dan met de auto, je ervaart het alleen heftiger, vind ik: wind vol in je helm, en zeker als je 120 rijdt lijkt het net of je van je motor wordt getrokken.

Dat je bedenkt "wat als die andere bestuurder...?" is naar mijn idee eigenlijk helemaal niet erg, als motorrijder moet je je veel meer als automobilist bezig houden met zien en gezien worden en een soort back up-plan hebben. Je hebt tenslotten geen veilige kooiconstructie zoals in de auto. Maar je moet er niet voortdurend jezelf van bewust zijn, want zoals een voorganger al zei: dan heb je een ongelukkig leven. Op de fiets bedenk je je vast ook niet wat je zou kunnen gebeuren als de ander geen rekening met je houdt...

Veel plezier met lessen! :]
 
Beste Sandra
zo te lezen is motorrijden niks voor je
zou een andere hobby zoeken b.v duiken/Nordic walking
 
Ik was 14 toen ik de mobylette van mijn zus uit de schuur pakte om te gaan rijden..
eerste bocht trok ik hem al onderuit met de voorrem...auwahhh
Niet opgegeven, crosbrommert gekocht, en in het bos crossen....
dan wordt je zestien, en mag je echt gaan rijden...45 kmh...oei wat hard.ja 3 weken, dan gaan we opvoeren, 50 -60 -70... en elke keer leek het heel snel.....
je went er heel snel aan......
Dan de eerste rijles....op een dikke BMW600....hoe moet ik in godsnaam dat ding overeind houden, wat gaat ie hard, en danmet die dikzak achterop...als dat maar goed gaat...
Nee dus op het keizerkarelplein onderuit met z'n tweeen...
Oeh hoop maar dat geen bekenden het gezien hebben....
trots gekrenkt, maar weer verder, even wat onstabiel en angstig, maar dan meer eerst een motor kopen, en naar de gemeente voor een oefenrijbewijs....
Ja dat gaat al veel lekkerde, en uiteindelijk je rijbewijs.....

toen de auto ..WTF moet ik gasgeven , remmen , koppelen, schakelen, en kijken allemaal tegelijk....pffftttt dat leer ik nooit....
Na 8 lessen rijbewijs in de zak....

heb vertrouwen..alles went, en gewoon lekker doorgaan
 
@Sandra je hebt een gezonde dosis angst. Angst is goed want zonder angst zouden we allemaal snel doodgaan op domme manieren :)

Belangrijk voor motorrijden is dat je wel je angst ondr controle hebt. Want angst kan ook gevaarlijk zijn. Als je in een bocht voelt dat je misschien een beetje te hard bent ingegaan, geeft je angst het signaal om naar die enge boom aan de buitenbocht te kijken (en waar je kijkt, stuur je naartoe). Je hebt dan iets van vertrouwen en lef nodig om te weten dat je motor de bochtsnelheid nog makkelijk aan kan en dat jij gewoon die motor gaat dwingen om strak in de binnenbocht te blijven.

Jezelf onderuit remmen op je voorwiel? Vaak ook een schrikreaktie, omlaag kijken. Doet je voorwiel raar bij het remmen, lef is waarmee jij jezelf dwingt om je blik op de horizon te houden.

Koppeling, motor die een keertje bokt bij lage snelheden? Niet schrikken, jij bent de baas. Vaak is bokken het gevolg van te weinig gas geven en te snel de koppeling laten opkomen. Een iets aggressievere manier van rijden helpt je hier verder. Koppeling lekker laten slippen en de toeren omhoog jagen.

Nou is er een probleem, hoe bouw je vertrouwen op in je motor als je dat nog niet hebt? Ik denk dat het goed is om een paar lessen dingen te gaan doen die jij niet eng vindt. Lekker cruisen op buitenwegen, 60 km/h zones. Genieten. Pal een 80km/h weg en merk dat je motor als een blok op de weg ligt en 80 nog helemaal niet hard is. Dan een stukje snelweg met 100 of 130. Lawaai? Check of je een goed passende helm hebt. En: het is normaal om een orkaanwind te horen als je 120 rijdt. 120 is ook een zware storm.

Dus: rustig opbouwen, niet te bang zijn, en veel kilometers maken. Komt vanzelf goed!
 
Hey,

ik zal toch nog maar even wachten met een motor aan te kopen (zie ander topic).
Vandaag voor de eerste keer de baan op.

En dat ging niet van een leien dakje
* moeite met doseren gas
* moeite met doseren koppeling
* 70 vind ik al snel
* gevallen terwijl ik bijna stilstond doordat ik de koppeling losliet (elleboog en heup geraakt, lijkt niet zo erg, maar wel pijn en blauw...)
* de achtjes in de manoevres lukken ook niet vlot, waardoor al de rest van de manoevers moet wachten...
* en bang... niet voor wat ik zelf doe, maar heel de weg denk ik 'wat als die auto van zijn lijn gaat?', 'kan ik stoppen als uit die straat een auto komt?', 'wat als ik fout de bocht in ga?' enz... enz... Voornamelijk maak ik me zorgen in wat de andere weggebruikers zouden kunnen doen.

Is dit beginnersvrees? Of ben ik gewoon te oud en te 'verantwoordelijk', weet ik teveel wat er kan fout gaan?
(het regende wel vandaag, dat droeg niet bij tot mijn veiligheidsgevoel...)

grtjs,

Sandra

Als dat nu al is kun je beter stoppen, voordat het heel veel geld gaat kosten en je tot de conclusie komt dat motorrijden niks voor je is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan