Aiai motor naar de tering ...???

Sniper

MF veteraan
13 dec 2001
2.453
0
België / Bornem
Rij al enkele dagen rond met een vreemd gerammel onderin het blok.
En het olieverbruik spreekt ook boekdelen, 1 liter op amper 1000 km's.... :(
En een echt 2takt geurtje als ik hem in de garage start....
Symptonen :

Een geluid moeilijk te omschrijven, klinkt zowat als bv een segment dat stuk is bij een 50 cc motorke of een speelkaartje tussen de spaken vaneen fiets en zo rijden.... :? snappie :?
Heeft het harder als hij warmer staat.
In 1é ,moeilijk hoorbaar, bijna niet...
Vanaf 2é en hoger wel, maar enkel als er weerstand op de motor komt, dus enkel bij gasgeven .
Bij gas inhouden of koppeling inhouden hoor ik het niet meer.

Zou het toch een segment zijn of een lager uitgesleten ? :?
Motor heeft nog maar 19.000 km's en ik rij altijd braaf en nooit te hard O-)
 
Wat ik, met mijn nauwelijkse technische onderbouwing, vermoed is een kapot big-end lager. Mijn Kawasaki had dat ook, enorm gerammel en geratel onder in het blok. Een gevolg, of een oorzaak, daarvan is een kapotte oliepomp. Iig snel mee naar een deskundige gaan! Men zei mij bij de motorzaak dat als ik nog langer was doorgereden de onderdelen naar buiten waren gekomen :?
 
Iedereen bepaalt natuurlijk voor zichzelf hoeveel risico hij wil nemen. Als straks de onderdelen door je carterpan naar buiten komen heb je de verkeerde keuze gemaakt en krijg je daar spijt van. Als dat je binnen de bebouwde kom gebeurt heb je iig nog een kans dat je dat navertelt. Maar misschien ben ik wel een pessimist :? .
 
Nu zondag komt Rec langs om er eens mee te rijden en zijn gedacht te zeggen... :)
Daar wacht ik nog op momenteel...
Enne ik moet ook op mijn werk raken hé.... :]


Nou ja, je zegt zelf dat het niet gezond klinkt, maar je rijdt er wel mee door, moet je zelf weten, maar niet klagen als je dadelijk dikke kosten heb.
Stel voor dat het een bigend lager is, noem maar wat, hoef je nu alleen je lager te vervangen, als je door rijdt je hele krukas, denk je dat dat scheelt, maar ja, als jij op je werk moet komen.
 
Nou ja, je zegt zelf dat het niet gezond klinkt, maar je rijdt er wel mee door, moet je zelf weten, maar niet klagen als je dadelijk dikke kosten heb.
Stel voor dat het een bigend lager is, noem maar wat, hoef je nu alleen je lager te vervangen, als je door rijdt je hele krukas, denk je dat dat scheelt, maar ja, als jij op je werk moet komen.

Daar zit natuurlijk ook iets in....
Best motor stallen tot zondag dan maar....
Hopelijk is het de big end lager maar...
Ik dacht dat Rec het daar ook al over gehad heeft...

Is dat moeilijk te vervangen ?
Moet het blok eruit ?
Kosten ?
 
Volgens mij niet 't big-end lager...hoor je namelijk ook als ie in z'n neutraal staat.

In geval van big-end lager .......
Vanaf 't moment dat ik mijn motor hoorde rammelen heb ik er om precies te zijn nog 3 km mee gereden om thuis te komen. Rammelen bleek ook 't big-end lager te zijn. Krukas was wel dusdanig bekrast dat ie vervangen moest worden. Als je nu dus al een tijdje rondrijdt met een rammelend blok en het is daadwerkelijk het big-end lager, dan vrees ik dat je krukas ook al beschadigd is. Ik hoop 't niet voor je. Duur grapje!

Tip: 2e hands blok eronder gooien is goedkoper als krukas-vervangen (nieuwe krukas kost 1300 euro).

Nogmaals, volgens mij is 't niet je big-end lager.

Succes!
 
Laatst bewerkt:
Toen mijn big-end kapot was, was de krukas ook beschadigd, toen hebben ze er op de sloop een goede op de kop weten te tikken, anders was mijn motor waarschijnlijk het niet meer waard geweest te repareren.

Gelukkig voor mij viel het onder de garantie, maar het heeft de motorzaak zo'n 1300 euro gekost (krukas, pakkingen, oliepomp, krukaslagers, uurloon)

Oh ja, vanaf het moment dat het bij mij begon te rammelen ben ik nog 2 km ofzo doorgereden. Ik reed nl over de snelweg, en ga liever niet op de vluchtstrook stilstaan...toen ben ik maar doorgereden naar de dichtsbijzijnde parkeerplaats.
 
Dan zou het niet onwaarschijnlijk zijn dat er simpel weg een zuigerveer gebroken is. De reden waarom ik hieraan den is: Je ruikt olie tweetakt lucht!
Tap je olie af en aan de aftapplug zit een magneet bevestigd bij suzuki. Kijk of er metaaldelen aan zitten. Ijzer zit er alleen maar in de lagers,olie en zuiger veren e rest is aluminium!

Succes
 
*bloos-status* het probleem is gevonden *bloos-status*

Een technieker van de Belgische Suzuki invoerder heeft gisteren de motor komen testen , en wat blijkt....het was....de ketting |(
Rec had er recent een nieuwe ketting ondergestoken en ik was die vergeten aan te trekken na 1 week , met als resultaat, dat ie een raar geluid maakt op dat plastiek beschermstukje dat op de achterbrug gevezen staat. :z
Maar beter dat kleine misverstand dan het ganse blok ervanonder halen omdat het bv. toch de big end had kunnen zijn.... O-)
Pak van me hart...

Dus motor is gezond en dan bollen maar !!! :]

[me]Sniper stond daar toen wel een beetje voor aap maarja....[/me]
 
*bloos-status* het probleem is gevonden *bloos-status*

Een technieker van de Belgische Suzuki invoerder heeft gisteren de motor komen testen , en wat blijkt....het was....de ketting |(
Rec had er recent een nieuwe ketting ondergestoken en ik was die vergeten aan te trekken na 1 week , met als resultaat, dat ie een raar geluid maakt op dat plastiek beschermstukje dat op de achterbrug gevezen staat. :z
Maar beter dat kleine misverstand dan het ganse blok ervanonder halen omdat het bv. toch de big end had kunnen zijn.... O-)
Pak van me hart...

Dus motor is gezond en dan bollen maar !!! :]


[me]Sniper stond daar toen wel een beetje voor aap maarja....[/me]

Dan sta ik liever 10 maal voor aap als ik kiezen mag. :9
 
Hmmm de ketting aangetrokken en toch hoor ik het nog :? raar....
Dus dan maar de olie eraf en ineens andere erop.
Nu , wat heb ik allemaal gevonden:
Op de stop zelf 2 kleine splinters metaal want die bleven op de magneet plakken.
Maar dan in de olie zelf....ik kan het moeilijk uitleggen wat het is.
Ik zou zeggen stukskes hard geworden materie (misschien de olie zelf ?) , echt brokskes en veel vond ik.
Maar als je ze plette met een schroevendraaier bv, dan kon je het uitsmeren.
Raar hé. De olie die ik gebruik is wel goede kwaliteit hoor, Castrol RS4 raceolie.

Wat zou dit kunnen betekenen ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan