Airbag op de motor

Waarom rij je nog niet met een airbag?

  • Te duur

    Stemmen: 47 34,1%
  • Nog niet overtuigd

    Stemmen: 9 6,5%
  • Nooit in verdiept / niet over nagedacht

    Stemmen: 50 36,2%
  • Ik rij wel al met airbag

    Stemmen: 32 23,2%

  • Totaal aantal stemmers
    138

westlandmb

Die hard MF'er
14 okt 2012
349
125
De Lier
Na het lezen van het een artikel werd het mij duidelijk dat de motorkleding voornamelijk beschermd tegen glijden en niet zozeer een harde impact. Nu draag ik zelf altijd een rugprotector, maar laat nu juist het gevaar zitten bij de borstkas, waar denk ik de meeste van ons geen extra bescherming dragen. Na wat inlezen viel me op dat er best veel airbag vesten/kledij te koop zijn en dat die tot wel 7x zoveel impact opnemen als een rugprotector. Toch bestaan de airbags al ruim 10 jaar en vraag ik me af waarom dit nog geen standaard is geworden zoals een helm. Door de steeds grotere keuze en misschien iets zakkende aanschafprijs lijkt me me interessant om erover na te denken om een airbag aan te schaffen. Hieronder heb ik een overzicht van de airbag vesten die te koop zijn, die goed te combineren zijn met textiel kleding of evt een leren combi pak.


MerkTypeSnelheidMethodeDraagmethodeOnder/over motorkledingPrijsHerbruikbaarGewicht
HeliteTurtle 2100 msKoordVestover609Ja co2950
HeliteTurtle100 msKoordVestover495Ja co2950
MotoAirbagvZero80 msKoordRugtasover399Ja800
MotoAirbagMAB v2.0 Complete80 msKoordVestover699Ja1400
MotoAirbagMAB v2.0 Predisposed80 msKoordVestover499Ja800
CloverCrossover 2 Airbag Kit80 msKoordInsertover299JaLaag
BeringC-Protect Air Airbag Vest100 msKoordVest (softshell)over370Ja1300
IXON IX-Airbag U03 Airbag Vest22 msComputerVestover400Ja1300
BüseAirbag vest (by helite)100 msKoordVestover494Ja?
HeldHeld Air II Protector Vest100 msKoordVestover584Ja?
HeldHeld Clip In Air Protector Vest100 msKoordVestonder404Ja?
BoresBores Helite Airbag System100 msKoordVestover400ja?
DaineseSmart D-Air® Airbag Ves80 ms ?ComputerVestonder of over600ja?



De Held clip in air protecor vest ziet er nog het meest interessant uit. Geschikt voor Held jassen om in te zetten, maar ook onder andere jassen te dragen. De Helite Turtle lijkt iets meer bescherming te geven maar is ook iets duurder en moet over de jas heen gedragen worden.

Er zijn zelfs alternatieven op Aliexpress te koop voor veel minder, maar Chinees goedkoop spul en kwaliteit gaan helaas niet vaak goed samen.

Zijn hier mensen op het forum die al ervaringen hebben met een van deze airbag vesten of andere merken of wellicht een goedkoop alternatief?
Ik heb wel de voorkeur aan een eenvoudig mechaniek zoals de meeste hebben met een koordje. Geen gedoe met een batterij opladen, of duur abonnement zoals IXON heeft.
 
Zie er de noodzaak niet van en het is mij de prijs verre van waard, dus zal maar te duur invullen.
 
Na het lezen van het een artikel werd het mij duidelijk dat de motorkleding voornamelijk beschermd tegen glijden en niet zozeer een harde impact. Nu draag ik zelf altijd een rugprotector, maar laat nu juist het gevaar zitten bij de borstkas, waar denk ik de meeste van ons geen extra bescherming dragen. Na wat inlezen viel me op dat er best veel airbag vesten/kledij te koop zijn en dat die tot wel 7x zoveel impact opnemen als een rugprotector. Toch bestaan de airbags al ruim 10 jaar en vraag ik me af waarom dit nog geen standaard is geworden zoals een helm. Door de steeds grotere keuze en misschien iets zakkende aanschafprijs lijkt me me interessant om erover na te denken om een airbag aan te schaffen. Hieronder heb ik een overzicht van de airbag vesten die te koop zijn, die goed te combineren zijn met textiel kleding of evt een leren combi pak.


MerkTypeSnelheidMethodeDraagmethodeOnder/over motorkledingPrijsHerbruikbaarGewicht
HeliteTurtle 2100 msKoordVestover609Ja co2950
HeliteTurtle100 msKoordVestover495Ja co2950
MotoAirbagvZero80 msKoordRugtasover399Ja800
MotoAirbagMAB v2.0 Complete80 msKoordVestover699Ja1400
MotoAirbagMAB v2.0 Predisposed80 msKoordVestover499Ja800
CloverCrossover 2 Airbag Kit80 msKoordInsertover299JaLaag
BeringC-Protect Air Airbag Vest100 msKoordVest (softshell)over370Ja1300
IXONIX-Airbag U03 Airbag Vest22 msComputerVestover400Ja1300
BüseAirbag vest (by helite)100 msKoordVestover494Ja?
HeldHeld Air II Protector Vest100 msKoordVestover584Ja?
HeldHeld Clip In Air Protector Vest100 msKoordVestonder404Ja?
BoresBores Helite Airbag System100 msKoordVestover400ja?
DaineseSmart D-Air® Airbag Ves80 ms ?ComputerVestonder of over600ja?



De Held clip in air protecor vest ziet er nog het meest interessant uit. Geschikt voor Held jassen om in te zetten, maar ook onder andere jassen te dragen. De Helite Turtle lijkt iets meer bescherming te geven maar is ook iets duurder en moet over de jas heen gedragen worden.

Er zijn zelfs alternatieven op Aliexpress te koop voor veel minder, maar Chinees goedkoop spul en kwaliteit gaan helaas niet vaak goed samen.

Zijn hier mensen op het forum die al ervaringen hebben met een van deze airbag vesten of andere merken of wellicht een goedkoop alternatief?
Ik heb wel de voorkeur aan een eenvoudig mechaniek zoals de meeste hebben met een koordje. Geen gedoe met een batterij opladen, of duur abonnement zoals IXON heeft.

Motorkleding is niet eens verplicht, dus logisch gezien kunnen ze beter eerst daar eens mee beginnen.
 
Motorkleding is niet eens verplicht, dus logisch gezien kunnen ze beter eerst daar eens mee beginnen.
:^ :Y

Het is een bewezen technologie die het "veiliger" ( :+ ) maakt om te crashen.
Zoals zo veel innovaties in deze sector wordt deze techniek uitgevonden/gebruikt/geperfectioneerd in de racerij, waarop vervolgens hij naar ... "het grote publiek" komt.
Het is nu nog een 'dure' investering, waar de kans aanzienlijk is dat je hem nooit hoeft te gebruiken.
Is het dan een onkoop geweest? ... mwua, dan zou je ook net zo goed zonder motorpak kunnen rijden.
Op een gegeven moment zal zo'n airbag systeem net zo gangbaar worden als een motorpak. Maar daar zal tijd overheen gaan.
Ik weet wel dat mijn volgende pak voor op straat een airbag pak wordt. Voor het circuit heb ik al een airbag pak (dit is een Dainese eendelig overal, waar je overigens he-le-maal niks merkt dat een airbag systeem in verwerkt zit).
Het is een investering, maar als het maar 1 keer z'n werk doet, is het de extra kosten (mij dan) al waard.
 
:^ :Y

Het is een bewezen technologie die het "veiliger" ( :+ ) maakt om te crashen.
Zoals zo veel innovaties in deze sector wordt deze techniek uitgevonden/gebruikt/geperfectioneerd in de racerij, waarop vervolgens hij naar ... "het grote publiek" komt.
Het is nu nog een 'dure' investering, waar de kans aanzienlijk is dat je hem nooit hoeft te gebruiken.
Is het dan een onkoop geweest? ... mwua, dan zou je ook net zo goed zonder motorpak kunnen rijden.
Op een gegeven moment zal zo'n airbag systeem net zo gangbaar worden als een motorpak. Maar daar zal tijd overheen gaan.
Ik weet wel dat mijn volgende pak voor op straat een airbag pak wordt. Voor het circuit heb ik al een airbag pak (dit is een Dainese eendelig overal, waar je overigens he-le-maal niks merkt dat een airbag systeem in verwerkt zit).
Het is een investering, maar als het maar 1 keer z'n werk doet, is het de extra kosten (mij dan) al waard.

:^
 
Ik heb een Held Air 2, gebruik hem op het circuit en voor woon-werkverkeer. Ik rij relatief goedkope motoren en daarmee hou ik geld over voor veiligheid. Hetzelfde argument als hierboven: stel dat je één keer lelijk onderuit gaat, kan dit het verschil betekenen tussen wel of geen gehandicapt vervolg van je leven, en daarmee betaalt ie zich heel makkelijk terug.

Ik heb hem zelfs al een keer 'gebruikt' op een koude avond in maart toen ik mezelf met ongeveer 50 onderuit remde. Ik kon direct opstaan en zelfs verder rijden, maar het is lastig te bepalen of de airbag veel verschil heeft gemaakt. Daarna voor 22 euro een nieuw patroon gekocht en zelf in het vest geschroefd. Het enige nadeel dat ik ondervind van het vest is de verminderde ventilatie op hete dagen. Bijvoorbeeld laatst tijdens de hittegolf op Zandvoort met 37 graden in m'n leren pak een daarover nog weer dat extra vest, dat was echt niet comfortabel, maar ik had er ook voor kunnen kiezen hem niet aan te trekken.
 
Laatst bewerkt:
Mis in ieder geval het Alpinestars Tech-Air Race Vest nog in je lijstje. Geen aandelen, geen ervaring. Het is wel een een erg duur vestje trouwens.
 
Ik heb een Hit-Air vest die ik dagelijks draag voor woon/werk. Heb hem 1x kunnen gebruiken (had em toen nog niet) en al 1x echt gebruikt. In onderstaande video geeft dat ook een idee van het effect. Is heel eenvoudig in dat het een kabel is verbonden met je motor die dan de jas activeert. Niets opladen of electronica dus. En eens gebruikt steek je er gewoon een nieuwe capsule in. Prijs was iets van 450 EUR meen ik mij te herinneren. Komt uit de paardensport (waar je het ook niet veel in de praktijk ziet trouwens).


Het vastklikken is een gewoonte, nog maar 1x vergeten op vele jaren tijd. Is zoals je je gordel vastklikt in de auto. Op echt warme dagen is het wel soms vervelend omdat het over ventilatiestukken op de borst van m'n motorjas heen zit waardoor die minder hun werk doen. Maar dan is het toch zodanig warm al dat een doorwaai jas eigenlijk ook al zweten is. In de versie die ik heb zit reflecterend matieraal verwerkt, zonder licht op is het een zwarte jas. Ze bestaan ook in fluo. Het extra gewicht merk ik niet.

Ah ja en bij afstappen durf ik het soms wel eens vergeten maar er zit rek genoeg op dat je daarmee de jas niet meteen opblaast.

BMW heeft ook iets maar wel prijzig, hier meer info, te vinden als BMW Street Air Jas: Street Air
 
Vorig jaar op de Eicma heb ik er een aantal getest en vergeleken, welke merken precies weet ik niet meer. Er zijn best grote verschillen tussen de merken en de functionaliteit. Je hebt airbags die verwerkt zijn in de jas, en losse vestjes. Sommige vestjes moeten over je jas, anderen er onder. Bij de vesten hoef je dus geen compleet nieuwe jas te kopen, en kan je het ook gebruiken als je meerdere pakken hebt. Een airbag met koortje lijkt me persoonlijk nogal onpraktisch, het is een kwestie van tijd voordat je hem een keer vergeet los te klikken. Met computer is dan praktischer, maar dat is ook gelijk een stuk duurder. Je moet ze opladen, en je zal net zien dat je dat bent vergeten als je hem een keer nodig hebt. Sommige airbags kan je zelf opnieuw activeren als ze een keer zijn gebruikt, maar er zijn er meerderen die voor her-activatie terug naar de fabrikant moeten. Die van Alpinestars moet zelfs 1x per jaar terug naar de importeur voor een software-update heb ik me laten vertellen. Je kan ook duidelijk merken dat je een extra laag aan hebt, in de winter niet zo'n probleem maar in de zomer lijkt me dat niet fijn. Zo'n zak ventileert en ademt natuurlijk ook voor geen meter.

Het is zeker een mooie ontwikkeling en de techniek staat niet stil, maar ik denk dat ik nog een paar jaartjes wacht.
 
Toch bestaan de airbags al ruim 10 jaar en vraag ik me af waarom dit nog geen standaard is geworden zoals een helm.


PrijsGewicht
609950
495950
399800
6991400
499800
299Laag
3701300
4001300
494?
584?
404?
400?
600?

Dat zijn dus de voornamelijkste redenen waarom niet.
 
Een airbag met koortje lijkt me persoonlijk nogal onpraktisch, het is een kwestie van tijd voordat je hem een keer vergeet los te klikken.

Ik rij al bijna een jaar rond met een best met koordje en dit is echt een non issue in de praktijk. De airbag gaat pas af bij een trekkracht vergelijkbaar met 30 kg, dus als je afstapt en je vergeet hem los te klikken, voel je dat direct en klik je hem alsnog los.
 
Wat ik me wel afvraag is hoe functioneel zo'n systeem met een koordje is.

Als je bijvoorbeeld valt en je glijd met je motor dezelfde kant op heb je je dus niks aan zo'n vest.

Ik weet alleen niet precies op welke criteria een vest met elektronica reageert, kan dat ding "zien" als je een impact krijgt of als je snelheid ineens heel snel afneemt?

Ik denk dat je als je toch overweegt om zo'n vest te kopen beter iets meer uit kan geven voor een vest waarbij dat elektronisch geregeld wordt.
 
Goed dat je dit onderwerp weer eens aan slingert. Ik wist niet dat er ondertussen zoveel keuze al is. Kortom ik rij er nog niet mee omdat ik me er de laatste tijd niet in hebt verdiept. Vooral de vestjes zijn nieuw voor mij. Bij een jas denk je er alleen aan als je een nieuwe jas gaat kopen en die moet al aan zoveel eisen voldoen.
Prijs is ook wel een ding maar niet voor mij omdat ik het zakelijk kan aanschaffen.
Wat ook mee speelt is dat het bij een vest weer een item is dat je mee moet slepen/ aan moet trekken.
 
Wat ik me wel afvraag is hoe functioneel zo'n systeem met een koordje is.

Als je bijvoorbeeld valt en je glijd met je motor dezelfde kant op heb je je dus niks aan zo'n vest.

Ik weet alleen niet precies op welke criteria een vest met elektronica reageert, kan dat ding "zien" als je een impact krijgt of als je snelheid ineens heel snel afneemt?

Ik denk dat je als je toch overweegt om zo'n vest te kopen beter iets meer uit kan geven voor een vest waarbij dat elektronisch geregeld wordt.

Zo'n vest is natuurlijk een van de veiligheidsmaatregelen. Als tegen een boom rijdt heb je niets aan een slijtvast jas en broek. Als je hoofd de grond niet raakt heb je niets aan een helm.

Als ik het even zo snel lees heb je meer kans op problemen met de elektronica (updates, lege batterij, opladen, vocht problemen ect.) Zo'n koortje met een balletje zoals in de video lijkt me redelijk betrouwbaar.
 
Wat ik me wel afvraag is hoe functioneel zo'n systeem met een koordje is.

Als je bijvoorbeeld valt en je glijd met je motor dezelfde kant op heb je je dus niks aan zo'n vest.

Ik weet alleen niet precies op welke criteria een vest met elektronica reageert, kan dat ding "zien" als je een impact krijgt of als je snelheid ineens heel snel afneemt?

Ik denk dat je als je toch overweegt om zo'n vest te kopen beter iets meer uit kan geven voor een vest waarbij dat elektronisch geregeld wordt.
Exact :Y
In de elektronica kun je prima meten wat er precies gebeurd. Hoe een rijder valt kan gemeten worden door de meetwaardes te combineren van accelerometers en gyroscopen (inderdaad wat je zegt: snelheid/draaiing wat ineens toe-/afneemt in verschillende richtingen). Hierachter zitten waanzinnig complexe algoritmes die bepalen of de rijder valt of niet.
Het Dainese systeem bijvoorbeeld zal bij een lowside waarbij je niet gaat rollen (dus alleen glijden) niet afgaan.
De variant voor straat gebruik zal een ander algoritme hebben.
Het algoritme is het moeilijke aan dit hele gebeuren en dat is ook het voornaamste wat het duur(der) maakt.

Lege batterij vind ik eigenlijk een non-issue. Dat vergt gewoon discipline. Vochtproblemen zul je er niet zo snel mee hebben; daar hebben ze bij het ontwerpen echt wel over nagedacht.
 
Zo'n vest is natuurlijk een van de veiligheidsmaatregelen. Als tegen een boom rijdt heb je niets aan een slijtvast jas en broek. Als je hoofd de grond niet raakt heb je niets aan een helm.

Als ik het even zo snel lees heb je meer kans op problemen met de elektronica (updates, lege batterij, opladen, vocht problemen ect.) Zo'n koortje met een balletje zoals in de video lijkt me redelijk betrouwbaar.

Wat ik bedoel te zeggen is dat als je een keer valt en de pech hebt dat je met je motor mee glijd zo'n vest met een koordje niet werkt (best vervelend als je daarna nog tegen een obstakel zou botsen :X )

Een elektronisch vest is dan -denk ik- wél geactiveerd en kan de impact van een eventueel obstakel dan dus wel (deels) opvangen.
 
Ik weet alleen niet precies op welke criteria een vest met elektronica reageert, kan dat ding "zien" als je een impact krijgt of als je snelheid ineens heel snel afneemt?

Ik weet niet of het bij alle fabrikanten hetzelfde werkt, maar Alpinestars gebruikt deze systemen al jaren in de racerij. Ze hebben daardoor heel veel data van verschillende crashes en valpartijen. De sensoren in de jas meten continue alle bewegingen en plotselinge versnellingen of vertragingen, en het systeem weet daardoor wat wel en niet normaal is. Ik denk dat dit systeem het best en het meest betrouwbaar werkt, maar daar betaal je dan ook voor.
 
Ik weet niet of het bij alle fabrikanten hetzelfde werkt, maar Alpinestars gebruikt deze systemen al jaren in de racerij. Ze hebben daardoor heel veel data van verschillende crashes en valpartijen. De sensoren in de jas meten continue alle bewegingen en plotselinge versnellingen of vertragingen, en het systeem weet daardoor wat wel en niet normaal is. Ik denk dat dit systeem het best en het meest betrouwbaar werkt, maar daar betaal je dan ook voor.
Dainese werkt vergelijkbaar.
 
Ik weet niet of het bij alle fabrikanten hetzelfde werkt, maar Alpinestars gebruikt deze systemen al jaren in de racerij. Ze hebben daardoor heel veel data van verschillende crashes en valpartijen. De sensoren in de jas meten continue alle bewegingen en plotselinge versnellingen of vertragingen, en het systeem weet daardoor wat wel en niet normaal is. Ik denk dat dit systeem het best en het meest betrouwbaar werkt, maar daar betaal je dan ook voor.
Ik ben in de racerij nog nooit een tegenligger tegengekomen.
 
Wat het vallen en activeren van koord betreft kan ik jullie wel geruststellen dat het gewoon werkt.

Ik ben 1x aan lage snelheid (<50kmh) gevallen als ik de vest aan had doordat m’n voorwiel weg sloeg op een strook modder op de baan. Alles werkte zoals het hoort.

De kans dat je blijft zitten/hangen aan de motor lijkt me zo klein. De keren dat ik al gevallen ben schoof de motor veel verder weg dan mezelf. Ik vermoed door de zwaardere massa.

Voor mijn opstelling is de koord dan ook nog vrij lang omdat ik ook rechtopstaand moet kunnen rijden op die motor (is een allround). Voor enkel offroad doe ik natuurlijk wel de jas niet aan, dat zou wat kosten aan patronen :-).

Wat vooral ook goed werkt aan het systeem is dat je hoofd vast zit, vergelijkbaar met hoe die nekbraces werken dus.
 
Wat ook mee speelt is dat het bij een vest weer een item is dat je mee moet slepen/ aan moet trekken.

Motorjas met vest erom trek je in 1 keer aan een uit, het vest blijft eromheen, dus het is geen extra moeite. Behalve bij een leren 1-delige overall, dan wel.
 
Deze winter...

Ik zit zo'n 12-15 dagen per jaar op circuit, competitie. Mijn huidige pak is echt op dus ik moet een nieuw pak kopen en koop er 1 waar ik een airbagvest ónder aan kan trekken. Dit omdat ik geen dingen aan wil waar weer wat achter kan haken en omdat het vest dan ook niet door glijschade beschadigd raakt. Dan is het een (eventueel) nieuw pak. Nieuw patroon en door.
 
Terug
Bovenaan Onderaan