Airbag op de motor

Waarom rij je nog niet met een airbag?

  • Te duur

    Stemmen: 48 34,5%
  • Nog niet overtuigd

    Stemmen: 9 6,5%
  • Nooit in verdiept / niet over nagedacht

    Stemmen: 50 36,0%
  • Ik rij wel al met airbag

    Stemmen: 32 23,0%

  • Totaal aantal stemmers
    139
interessant om te volgen! ik wist eerlijk gezegd niet eens dat er voor de openbare weg ook opties waren en dacht dat airbags enkel voor de MotoGP mannen was weggelegd ;)
 
Ik gebruik het Ixon vest, het sensor systeem is ontwikkeld in de racerij en heeft twee standen , street en track.
Dus ook op straat gebruik ik het en juist daar zijn de risico's vele malen groter dan op het circuit.
ik ben naar volle tevredenheid geholpen door dit systeem en behoed voor zware blessures, let wel dat mijn voorkeur uitgaat naar een sensor die allerlei parameters meet en dan besluit af te gaan.
Dainese , alpine stars en ixon met sensors zo ver ik weet, alpine stars is zelfs beboet voor imiteren van dainese patenten meen ik.

Het lanyard systeem heb ik nooit gebruikt maar ook daar zie ik wel degelijk de toegevoegde waarde van in.
Een goede helm kost net zoveel als een airbag vest, een helm geeft veel extra krachten op je nekwervels / rugwervels en die worden beter opgevangen met airbagvest dan zonder airbagvest.

Natuurlijk blijft het altijd een persoonlijke keuze maar mijn lijf is echt behoed voor zware kwetsuren door het dragen ervan, zie het meer als een keuze... wel of niet je autogordel om met alle gevolgen voor jezelf in geval van.
 
ps: de ixon is een onder je jas drager, mocht je op zoek zijn naar een voordeliger alternatief kijk eens bij paardrijd airbagvesten , trekkoord systeem
 
Wat ik bedoel te zeggen is dat als je een keer valt en de pech hebt dat je met je motor mee glijd zo'n vest met een koordje niet werkt (best vervelend als je daarna nog tegen een obstakel zou botsen :X )

Een elektronisch vest is dan -denk ik- wél geactiveerd en kan de impact van een eventueel obstakel dan dus wel (deels) opvangen.

Tja, best kans dat de elektronica dan ook niet reageert. Er zijn altijd wel situaties te bedenken wanneer een veiligheidsmaatregel geen bescherming bied. Dat betekend niet dat deze nutteloos is. Ik denk dat de kans groter is dat de electronica niet is opgeladen, defect is of het niet kan detecteren dan het geval dat jij beschrijft.
 
Ik ga op gebied van veiligheid lekker mee met de technologische ontwikkelingen, vooral bij eenmalige bedragen van 500-1000 euro. Gebruik de motor ook voor woon-werk, dus dat scheelt.
Duur? 1000 euro voor een airbag doet een stuk minder pijn dan dat blijvende pijntje in je schouder na een klapper.

Ik heb zelf zo'n tech-air van Alpinestars. Nog niet nodig gehad gelukkig.
 
Toevallig ook mensen met ervaring met de: "Held Clip In Air Protector Vest". Lijkt me toch ideaal om dit in me jas te kunnen haken. Ik zie er toch wat voordelen van in om het onder de jas te doen i.p.v. boven de jas. Zo zou die niet snel kapot scheuren bij een valpartij/glijpartij, ventilatie van de jas blijft beter behouden, en voor het oog misschien net even wat mooier als hij onder de kleding past.

Wat ik me ook kan voorstellen dat de kracht van de airbag zo groot kan zijn dat het de stiknaden van de jas hierdoor kapot gaan.
 
Ik heb een Held airbag vest, de voorganger van Held Air Vest II, voor woon-werkverkeer en een Held Clip-in APS-Airbag Vest voor toerritjes en vakantieritjes.

Beide vesten hebben voordelen en nadelen.

Held Air Vest II:
- ventilatie is beperk,
- vest is relatief zwaar,
- gemakkelijk aan te trekken (zit standaard over de jas),
- vast klikken is gemakkelijk,
- bij de I zit de rug protectie (redelijk stug) vast in het vest en is niet te verwijderen (bij de II dacht ik dat dit wel mogelijk is).

Held Clip in:
- ventilatie van de jas wordt niet beperkt,
- vest is licht,
- aantrekken is eerst vest en dan jas (zit ook nog een kraag aan het vest die dan soms boven de jas uitkomt),
- vest zit soms de verbindingsrits in de weg,
- vast klikken is lastig omdat de jas in de weg zit,
- geen rug protectie en dus de flexible protectie van de jas is te gebruiken,
- is vast te maken in Held jassen (dacht ik) hierdoor is het minpunt van het aantrekken/kraag ook opgelost.
 
Ik heb zelf zo'n tech-air van Alpinestars. Nog niet nodig gehad gelukkig.

Die tech air is waanzinnig duur. Kun je bijna 2 dainese vesten van kopen. Waarom heb jij voor de techair gekozen?

En ik kan ook moeilijk wetenschappelijk goed onderbouwde feiten vinden om te kiezen tussen een draad of een computer. Iemand meer kennis hiervan?
 
Ik heb een Held airbag vest, de voorganger van Held Air Vest II, voor woon-werkverkeer en een Held Clip-in APS-Airbag Vest voor toerritjes en vakantieritjes.

Beide vesten hebben voordelen en nadelen.

Held Air Vest II:
- ventilatie is beperk,
- vest is relatief zwaar,
- gemakkelijk aan te trekken (zit standaard over de jas),
- vast klikken is gemakkelijk,
- bij de I zit de rug protectie (redelijk stug) vast in het vest en is niet te verwijderen (bij de II dacht ik dat dit wel mogelijk is).

Held Clip in:
- ventilatie van de jas wordt niet beperkt,
- vest is licht,
- aantrekken is eerst vest en dan jas (zit ook nog een kraag aan het vest die dan soms boven de jas uitkomt),
- vest zit soms de verbindingsrits in de weg,
- vast klikken is lastig omdat de jas in de weg zit,
- geen rug protectie en dus de flexible protectie van de jas is te gebruiken,
- is vast te maken in Held jassen (dacht ik) hierdoor is het minpunt van het aantrekken/kraag ook opgelost.

Als je nog geen airbag vest had, welke zou je dan kopen van de twee? De Clip in is net even wat gunstiger geprijsd, maar het airbag vest 2 geeft misschien net iets meer protectie?

Heb je ze ook wel eens getest? Zeker de clip in zit opgesloten tussen de jas en je lichaam. Misschien drukt die dan wel je jas of rits van je jas kapot? Bij en val natuurlijk prima, maar als het en keer per ongeluk gaat en de jas is daardoor gelijk kapot zou dat vervelend zijn.
 
Laatst bewerkt:
Dat zijn dus de voornamelijkste redenen waarom niet.

Gelukkig heb je al een rolstoel vanaf 100,- euro.
Wat kost een rolstoel
Een basismodel rolstoel kunt u al kopen vanaf €100. De gemiddelde prijs ligt echter eerder tussen de €200-€400. De luxe uitvoeringen kosten tot wel €1000. Een elektrische rolstoel kost tussen de €1000 tot €4000. De prijzen van rolstoelen hangen af van de specificaties.
 
Die tech air is waanzinnig duur. Kun je bijna 2 dainese vesten van kopen. Waarom heb jij voor de techair gekozen?

En ik kan ook moeilijk wetenschappelijk goed onderbouwde feiten vinden om te kiezen tussen een draad of een computer. Iemand meer kennis hiervan?

Dezelfde techniek wordt al jaren in de motorsport gebruikt, dus denk dat die sensoren wel genoeg doorontwikkeld zijn en de kinderziektes eruit zijn. Maar draad voelt wel vertrouwelijker, dat zeker.

Heb 'm gekocht omdat ik een jas had waar ie in paste. Volgens mij dekt ie ook een groter stuk van je schouders dan een losse vest.
 
Jullie denken dat je net zo “valt” als een GP rijder
Die hebben geen tegenliggers of vangrail
En een grindbak en airfence zul je ook niet vinden
Ik mis de optie bulshit ;)
 
Jullie denken dat je net zo “valt” als een GP rijder
Die hebben geen tegenliggers of vangrail
En een grindbak en airfence zul je ook niet vinden
Ik mis de optie bulshit ;)
Dat eerste ben ik zeker met je eens, echter om het dan gelijk als bullshit te bestempelen gaat mij te ver. Ik zie zeker situaties waarbij een airbag wel degelijk een verschil kan maken.
 
Jullie denken dat je net zo “valt” als een GP rijder
Die hebben geen tegenliggers of vangrail
En een grindbak en airfence zul je ook niet vinden
Ik mis de optie bulshit ;)
Heb wel eens gelezen/gehoord van de baco's op het circuit dat diegene die met een airbagpak valt gemiddeld gezien een behoorlijk stuk minder verwond zijn dan zonder.
Het zal/kan alleen maar helpen. Tegenzitten zal het niet.

Een algemene opmerking (niet specifiek naar jou blackbandit): ik snap de aversie voor dit soort systemen niet zo eigenlijk...
Ja; het is momenteel nog een duur(der) systeem. Ja; met zo'n extra vest heb je een extra ding om aan/om te trekken.
Als je dat niet wilt, prima, doe je het niet. Maar het kan alleen maar risico op (zwaar) letsel afnemen?
Waarom zou je dat niet willen?
 
Dezelfde techniek wordt al jaren in de motorsport gebruikt, dus denk dat die sensoren wel genoeg doorontwikkeld zijn en de kinderziektes eruit zijn. Maar draad voelt wel vertrouwelijker, dat zeker.

Heb 'm gekocht omdat ik een jas had waar ie in paste. Volgens mij dekt ie ook een groter stuk van je schouders dan een losse vest.

Dat ik bij Alpinestars meer airbag zie is ook mijn motivatie dat ik juist die wil kopen.


En ik koop hem in de eerste plaats voor het circuit, maar als ik hem heb zal ik hem op straat ook gaan gebruiken.
 
Heb wel eens gelezen/gehoord van de baco's op het circuit dat diegene die met een airbagpak valt gemiddeld gezien een behoorlijk stuk minder verwond zijn dan zonder.
Het zal/kan alleen maar helpen. Tegenzitten zal het niet.

Een algemene opmerking (niet specifiek naar jou blackbandit): ik snap de aversie voor dit soort systemen niet zo eigenlijk...
Ja; het is momenteel nog een duur(der) systeem. Ja; met zo'n extra vest heb je een extra ding om aan/om te trekken.
Als je dat niet wilt, prima, doe je het niet. Maar het kan alleen maar risico op (zwaar) letsel afnemen?
Waarom zou je dat niet willen?
Waarschijnlijk cognitieve dissonantie in combinatie met een soort bias: "Ik heb het (een airbag-vest) niet (vanwege geld of kortzichtigheid), en als het echt goed was geweest, had ik het wel gehad. Dus omdat ik het niet heb, kan het niet goed zijn, dus ga ik nu onbewust allerlei argumenten verzinnen die mijn ego verdedigen.".

:+
 
Als je nog geen airbag vest had, welke zou je dan kopen van de twee? De Clip in is net even wat gunstiger geprijsd, maar het airbag vest 2 geeft misschien net iets meer protectie?

Heb je ze ook wel eens getest? Zeker de clip in zit opgesloten tussen de jas en je lichaam. Misschien drukt die dan wel je jas of rits van je jas kapot? Bij en val natuurlijk prima, maar als het en keer per ongeluk gaat en de jas is daardoor gelijk kapot zou dat vervelend zijn.

Toen ik het vest kocht (2015/2016) was de clip in nog niet verkrijgbaar. Voor woon-werkverkeer voldoet het vest, maar ik heb voor het comfort tijdens toertochten toch de clip in gekocht. Mijn vest is niet te vergelijken met vest 2. Ik heb vest 2 ook niet in de winkel gezien, maar ik vermoed dat dit veel comfortable is dan zijn voorganger.

Ik weet niet waar je de motor voor gebruikt maar rij je veel en eventueel woon-werkverkeer en heb je geen probleem met het reflecterend materiaal dan zou ik voor Vest 2 gaan. Als je soms rijd zou ik voor de clip in gaan, maar ik denk dat het onder een strak leren pak minder zit. Het verschil in protectie is denk ik minimaal.

Gelukkig nog nooit nodig gehad, maar wel om de motorbeurs aangehad en werd het vest geactiveerd. Het is niet comfortable als het vest wordt geactiveerd,. Wat de clip in doet met je jas, bij activatie, geen idee. Zijn genoeg filmpjes waar de jas het lijkt te overleven. Voor het per ongeluk activeren van het vest moet je redelijk wat kracht uitoefenen, het is mijn nog niet gelukt en ik vergeet soms het koord |(.

Maar probeer een winkel te vinden die eventueel beide op voorraad hebben. Zodra je de vesten heb gepast kan je zelf beoordelen wat voor jouw prettig is.
 
Toen ik het vest kocht (2015/2016) was de clip in nog niet verkrijgbaar. Voor woon-werkverkeer voldoet het vest, maar ik heb voor het comfort tijdens toertochten toch de clip in gekocht. Mijn vest is niet te vergelijken met vest 2. Ik heb vest 2 ook niet in de winkel gezien, maar ik vermoed dat dit veel comfortable is dan zijn voorganger.

Ik weet niet waar je de motor voor gebruikt maar rij je veel en eventueel woon-werkverkeer en heb je geen probleem met het reflecterend materiaal dan zou ik voor Vest 2 gaan. Als je soms rijd zou ik voor de clip in gaan, maar ik denk dat het onder een strak leren pak minder zit. Het verschil in protectie is denk ik minimaal.

Gelukkig nog nooit nodig gehad, maar wel om de motorbeurs aangehad en werd het vest geactiveerd. Het is niet comfortable als het vest wordt geactiveerd,. Wat de clip in doet met je jas, bij activatie, geen idee. Zijn genoeg filmpjes waar de jas het lijkt te overleven. Voor het per ongeluk activeren van het vest moet je redelijk wat kracht uitoefenen, het is mijn nog niet gelukt en ik vergeet soms het koord |(.

Maar probeer een winkel te vinden die eventueel beide op voorraad hebben. Zodra je de vesten heb gepast kan je zelf beoordelen wat voor jouw prettig is.

Duidelijk verhaal.

Het dealernetwerk van Held is groot, maar als ik de grotere zaken hier in de regio bekijk lijken ze het allemaal niet op voorraad te hebben en ook niet vindbaar in de webshop. Alleen bij FC-moto heb ik tot nu toe die clip-in gevonden. Wellicht even wachten tot volgend jaar motor beurs en daar even kijken hoe het allemaal past, daar zal het vast wel voorradig zijn.
 
En ik kan ook moeilijk wetenschappelijk goed onderbouwde feiten vinden om te kiezen tussen een draad of een computer. Iemand meer kennis hiervan?

Even dit topic nieuw leven inblazen nu er deze week een mooie review van FortNine is uitgekomen (zie video onderstaand).

Er wordt onder andere uitgelegd dat impact-absorbtie (airbag) 50x effectiever is dan impact-verdeling (rugprotector). Ook wordt er een vergelijking gemaakt tussen draad en computer:


Misschien goed om de Helite Turtle 2 en de Bering C-Protect Air toe te voegen aan de topicstart? Dit eerste is van de video, die tweede is bij MKC te koop.
 
Even dit topic nieuw leven inblazen nu er deze week een mooie review van FortNine is uitgekomen (zie video onderstaand).

Er wordt onder andere uitgelegd dat impact-absorbtie (airbag) 50x effectiever is dan impact-verdeling (rugprotector). Ook wordt er een vergelijking gemaakt tussen draad en computer:


Misschien goed om de Helite Turtle 2 en de Bering C-Protect Air toe te voegen aan de topicstart? Dit eerste is van de video, die tweede is bij MKC te koop.
FortNine’s video’s waardeer ik zeer!
Wat hij bij het af serveren van de elektronische vesten over het hoofd zag is het feit dat de trekkoord-vesten géén bescherming bieden bij zijdelings vallen.
De TechAir vesten beschermen schouders en ribben wél.
Een wezenlijk voordeel van deze duurdere vesten!
 
nutteloos qua glijden, maar zou je nek kunnen beschermen..... een nekbeschermer zou nuttig kunnen zijn..... een paar harde materiaal rug , schouder, borst, kont, etc bescherming is al perfect. Wij zijn geen auto's...... duh!

Een pure airbag is duur en niet praktisch.... ben al tig keer gaan vliegen zonder airbag.....echt! je kan zonder ^^.....
(tenzij je 99 jaar oud ben en je hebt zwakke botjes, doordat je je chocolade melk en vitamine D niet dagelijks gehad hebt, winter is er geen vitamine D aanmaak doordat de zon nauwelijks schijnt of door de dikke kleding..... Geen vitamine D en calcium + magnesium is bot afbraak......wist je dat? daam hebben sommige 40 plussers al zwakke botten en wordt erger en erger....)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan