Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Wat ik bedoel te zeggen is dat als je een keer valt en de pech hebt dat je met je motor mee glijd zo'n vest met een koordje niet werkt (best vervelend als je daarna nog tegen een obstakel zou botsen )
Een elektronisch vest is dan -denk ik- wél geactiveerd en kan de impact van een eventueel obstakel dan dus wel (deels) opvangen.
Ik heb zelf zo'n tech-air van Alpinestars. Nog niet nodig gehad gelukkig.
Ik heb een Held airbag vest, de voorganger van Held Air Vest II, voor woon-werkverkeer en een Held Clip-in APS-Airbag Vest voor toerritjes en vakantieritjes.
Beide vesten hebben voordelen en nadelen.
Held Air Vest II:
- ventilatie is beperk,
- vest is relatief zwaar,
- gemakkelijk aan te trekken (zit standaard over de jas),
- vast klikken is gemakkelijk,
- bij de I zit de rug protectie (redelijk stug) vast in het vest en is niet te verwijderen (bij de II dacht ik dat dit wel mogelijk is).
Held Clip in:
- ventilatie van de jas wordt niet beperkt,
- vest is licht,
- aantrekken is eerst vest en dan jas (zit ook nog een kraag aan het vest die dan soms boven de jas uitkomt),
- vest zit soms de verbindingsrits in de weg,
- vast klikken is lastig omdat de jas in de weg zit,
- geen rug protectie en dus de flexible protectie van de jas is te gebruiken,
- is vast te maken in Held jassen (dacht ik) hierdoor is het minpunt van het aantrekken/kraag ook opgelost.
Wat een gelul
Leer eerst eens rijden. Volg een cursus.
Wil je geen risico nemen? Koop een scootmobiel en vervuil het MF niet meer
Dat zijn dus de voornamelijkste redenen waarom niet.
Die tech air is waanzinnig duur. Kun je bijna 2 dainese vesten van kopen. Waarom heb jij voor de techair gekozen?
En ik kan ook moeilijk wetenschappelijk goed onderbouwde feiten vinden om te kiezen tussen een draad of een computer. Iemand meer kennis hiervan?
Dat eerste ben ik zeker met je eens, echter om het dan gelijk als bullshit te bestempelen gaat mij te ver. Ik zie zeker situaties waarbij een airbag wel degelijk een verschil kan maken.Jullie denken dat je net zo “valt” als een GP rijder
Die hebben geen tegenliggers of vangrail
En een grindbak en airfence zul je ook niet vinden
Ik mis de optie bulshit
Heb wel eens gelezen/gehoord van de baco's op het circuit dat diegene die met een airbagpak valt gemiddeld gezien een behoorlijk stuk minder verwond zijn dan zonder.Jullie denken dat je net zo “valt” als een GP rijder
Die hebben geen tegenliggers of vangrail
En een grindbak en airfence zul je ook niet vinden
Ik mis de optie bulshit
Dezelfde techniek wordt al jaren in de motorsport gebruikt, dus denk dat die sensoren wel genoeg doorontwikkeld zijn en de kinderziektes eruit zijn. Maar draad voelt wel vertrouwelijker, dat zeker.
Heb 'm gekocht omdat ik een jas had waar ie in paste. Volgens mij dekt ie ook een groter stuk van je schouders dan een losse vest.
Waarschijnlijk cognitieve dissonantie in combinatie met een soort bias: "Ik heb het (een airbag-vest) niet (vanwege geld of kortzichtigheid), en als het echt goed was geweest, had ik het wel gehad. Dus omdat ik het niet heb, kan het niet goed zijn, dus ga ik nu onbewust allerlei argumenten verzinnen die mijn ego verdedigen.".Heb wel eens gelezen/gehoord van de baco's op het circuit dat diegene die met een airbagpak valt gemiddeld gezien een behoorlijk stuk minder verwond zijn dan zonder.
Het zal/kan alleen maar helpen. Tegenzitten zal het niet.
Een algemene opmerking (niet specifiek naar jou blackbandit): ik snap de aversie voor dit soort systemen niet zo eigenlijk...
Ja; het is momenteel nog een duur(der) systeem. Ja; met zo'n extra vest heb je een extra ding om aan/om te trekken.
Als je dat niet wilt, prima, doe je het niet. Maar het kan alleen maar risico op (zwaar) letsel afnemen?
Waarom zou je dat niet willen?
Als je nog geen airbag vest had, welke zou je dan kopen van de twee? De Clip in is net even wat gunstiger geprijsd, maar het airbag vest 2 geeft misschien net iets meer protectie?
Heb je ze ook wel eens getest? Zeker de clip in zit opgesloten tussen de jas en je lichaam. Misschien drukt die dan wel je jas of rits van je jas kapot? Bij en val natuurlijk prima, maar als het en keer per ongeluk gaat en de jas is daardoor gelijk kapot zou dat vervelend zijn.
Toen ik het vest kocht (2015/2016) was de clip in nog niet verkrijgbaar. Voor woon-werkverkeer voldoet het vest, maar ik heb voor het comfort tijdens toertochten toch de clip in gekocht. Mijn vest is niet te vergelijken met vest 2. Ik heb vest 2 ook niet in de winkel gezien, maar ik vermoed dat dit veel comfortable is dan zijn voorganger.
Ik weet niet waar je de motor voor gebruikt maar rij je veel en eventueel woon-werkverkeer en heb je geen probleem met het reflecterend materiaal dan zou ik voor Vest 2 gaan. Als je soms rijd zou ik voor de clip in gaan, maar ik denk dat het onder een strak leren pak minder zit. Het verschil in protectie is denk ik minimaal.
Gelukkig nog nooit nodig gehad, maar wel om de motorbeurs aangehad en werd het vest geactiveerd. Het is niet comfortable als het vest wordt geactiveerd,. Wat de clip in doet met je jas, bij activatie, geen idee. Zijn genoeg filmpjes waar de jas het lijkt te overleven. Voor het per ongeluk activeren van het vest moet je redelijk wat kracht uitoefenen, het is mijn nog niet gelukt en ik vergeet soms het koord .
Maar probeer een winkel te vinden die eventueel beide op voorraad hebben. Zodra je de vesten heb gepast kan je zelf beoordelen wat voor jouw prettig is.
En ik kan ook moeilijk wetenschappelijk goed onderbouwde feiten vinden om te kiezen tussen een draad of een computer. Iemand meer kennis hiervan?
FortNine’s video’s waardeer ik zeer!Even dit topic nieuw leven inblazen nu er deze week een mooie review van FortNine is uitgekomen (zie video onderstaand).
Er wordt onder andere uitgelegd dat impact-absorbtie (airbag) 50x effectiever is dan impact-verdeling (rugprotector). Ook wordt er een vergelijking gemaakt tussen draad en computer:
Misschien goed om de Helite Turtle 2 en de Bering C-Protect Air toe te voegen aan de topicstart? Dit eerste is van de video, die tweede is bij MKC te koop.
Ik vind die Helite Turtle 2 ook wel een interessante. Terwijl ik zat te zoeken of die in NL ook verkocht wordt, kwam ik ook de XGP VA8 tegen bij Motea voor de helft van het geld... Kent iemand die al?Misschien goed om de Helite Turtle 2 en de Bering C-Protect Air toe te voegen aan de topicstart? Dit eerste is van de video, die tweede is bij MKC te koop.