Airbag topic

Roy "R"acing

MF huisraad
Donateur
Goed, naar aanleiding van Racepak met airbags. Wie rijdt er hier mee? eens een algemeen topic voor de circuitrijders geopend. Doel: Lijstje maken van de voor- en nadelen van de verschillende soorten gebaseerd op circuitgebruik. Dit omdat ik net bij een motorkledingzaak in Duitsland vandaan kom en daar een best interessante optie tegen kwam, daarover straks meer....

Airbag vast/standaard/geïntegreerd in het pak:
+ Top of the bill. Veel airbag. Mooi geïntegreerd
- Duur. Pak verzenden na crash en dus vaak enkele weken zonder pak.

Airbag vest over het pak:
+ Relatief goedkoop
- Soms met snoertje aan de motor. Na val kans dat het vest afgeschreven is, op de weg is die kans kleiner. Minder bescherming dan bij de geïntegreerde versie. Risico van haken achter de motor.

Airbag vest onder het pak:
+ Relatief goedkoop. Vest is beschermd bij een val dus vaak alleen luchtpatroon vervangen na een val.
- Minder bescherming dan bij de geïntegreerde versie. Pak moet er wel voldoende ruimte voor hebben.

Weet je nog wat voor-/nadelen?
 
Laatst bewerkt:

Roy "R"acing

MF huisraad
Donateur
Dit omdat ik net bij een motorkledingzaak in Duitsland weg kom die me de Ixon Airbag liet zien (Producttest: Ixon Airbagvest | MaxxMoto en IX-AIRBAG U03).

Voordeel is dat je hem eenvoudig onder je pak aan doet, het is ook gelijk je rugprotector en hij is relatief goedkoop. Gasflesje is zelf te vervangen dus de volgende sessie sta je er weer net zo veilig klaar voor.

Je betaald 400 voor het vest met de computer die uitneembaar is om te laden. Voor die computer moet je echter een abonnement afsluiten om hem te laten werken, ik zie echter ook een definitieve aankoop als optie. Maar in principe heb je voor 400 euro en 12 euro p mnd een airbag vest.


Nou MF zal MF niet zijn dus nu mogen alle negatievelingen me vertellen wat er mis mee is want ik zie vast iets over het hoofd :P
 
Laatst bewerkt:

-bassie-

MF'er
4 mei 2009
109
61
Amersfoort
Ziet er erg netjes uit en ik ga er zo ook over nadenken om zoiets aan te schaffen.
Alleen die 12 euro per maand wat je ook nog eens betaald vind ik wel over done.
Dan word die vanzelf duurder zeg maar, maar hij zit wel onder de leren pak.
hmmm eens over na denken verder.
 

Roy "R"acing

MF huisraad
Donateur
Ziet er erg netjes uit en ik ga er zo ook over nadenken om zoiets aan te schaffen.
Alleen die 12 euro per maand wat je ook nog eens betaald vind ik wel over done.
Dan word die vanzelf duurder zeg maar, maar hij zit wel onder de leren pak.
hmmm eens over na denken verder.
Als ik het op de eigen site lees kan je dat ook ineens afkopen á 400 euro. Zit natuurlijk een hoop kosten in die module waardoor die dingen zo duur worden. Door het zo aan te bieden kunnen ze het “goedkoop” aanbieden denk ik?
 

-bassie-

MF'er
4 mei 2009
109
61
Amersfoort
de uitleg hier Ixon Airbagmoto


Service abonnement: de prijs
De airbagjas IX-Airbag U03 bestaat uit de jas en een service abonnement. De mogelijkheden voor dit abonnement zijn de volgende:

  • 12 € per maand na inschrijving bij In&Motion
  • Mogelijkheid tot eenmalige betaling per jaar van 120 € (10 € per maand)
  • Mogelijkheid om een definitief abonnement te nemen aan 399 €
  • Mogelijkheid om eigenaar te worden van de In&Box na drie jaar aan 99 €
  • 8 € per maand om de ‘piste’ optie te activeren met een verschillend algoritme of 25 € per jaar. Deze maandelijkse optie kan geannuleerd worden na één maand.
  • Mogelijkheid om het abonnement te onderbreken en het later opnieuw op te starten (de In&Box opsturen naar In&Motion)
 

-bassie-

MF'er
4 mei 2009
109
61
Amersfoort
wel omslachtig, opsturen om te pauzeren.
beter gewoon rij uren of zo kopen, want winterstop enzo ga ik niet voor 5 maanden betalen dat ik niet rijd, toch weer 60 euro voor niks.
 

Roy "R"acing

MF huisraad
Donateur
Ja en nog is het me niet erg duidelijk. Sowieso wil ik dan weten wat het verschil in algoritme is, vallen is vallen?

En je betaald dus sowieso 3 jaar 120 euro en daarna nog eenmalig 99 euro?



Maar hoe dan ook zou ik een dergelijk systeem (dus een vest onder het pak) als voorkeur hebben boven de andere 2 opties.
 

lennart0r

MF veteraan
11 jan 2012
2.931
198
Utrecht
Persoonlijk erg tevreden over het Airbagvest 2 van Held. Een keer heb ik hem (echt) gebruikt op straat, best een eindje gegleden, maar het vest is helemaal schadevrij terwijl m'n textielpak door was gesleten op armen en benen. Voor 25 euro heb ik er een nieuw patroon in gedraaid en ben ik weer klaar voor de volgende val. 006894-00-FSH-06.jpg
 
  • Like
Waarderingen: Roy "R"acing

Roy "R"acing

MF huisraad
Donateur
Persoonlijk erg tevreden over het Airbagvest 2 van Held. Een keer heb ik hem (echt) gebruikt op straat, best een eindje gegleden, maar het vest is helemaal schadevrij terwijl m'n textielpak door was gesleten op armen en benen. Voor 25 euro heb ik er een nieuw patroon in gedraaid en ben ik weer klaar voor de volgende val.Bekijk bijlage 1363923
Voor op de weg zou ik er ook niet zo’n moeite mee hebben om over de kleding hem te dragen.
Op circuit glij je toch vaak wat meer.
 

lennart0r

MF veteraan
11 jan 2012
2.931
198
Utrecht
Daarom is het materiaal behoorlijk sterk. Bovendien is de grootste klap waarschijnlijk al geweest als je eenmaal aan het glijden bent.
 

lennart0r

MF veteraan
11 jan 2012
2.931
198
Utrecht
De klap is ook het probleem niet, juist het glijden zal het kapot kunnen maken.
De klap is toch "het probleem" en de reden dat je dat ding aan hebt? Je koopt toch ook geen auto zonder airbags omdat ze wel eens onterecht af zouden kunnen gaan? Rare redenatie.

Bovendien gaat het vest niet direct kapot bij een glijpartij (eigen ervaring: zie boven).
 
Laatst bewerkt:

lennart0r

MF veteraan
11 jan 2012
2.931
198
Utrecht
Risico is ook nog dat je blijft hangen met het vest aan je motor
Je laarzen en handschoenen kunnen ook blijven hangen aan je motor, die doe je zeker ook uit voor je gaat racen? Het Held-vest zit door middel van elastieken stof strak om je pak heen, het is niet alsof je met een flapperhesje rondrijdt.
 

lennart0r

MF veteraan
11 jan 2012
2.931
198
Utrecht
Vreemd om te lezen wat voor argumenten er allemaal tegen zo'n vest uit de mouw worden geschud, door mensen die geen airbag gebruiken.

Voelt een beetje als argumenteren tegen iemand die geen vaatwasser heeft in z'n keuken.
 

Roy "R"acing

MF huisraad
Donateur
De klap is toch "het probleem" en de reden dat je dat ding aan hebt? Je koopt toch ook geen auto zonder airbags omdat ze wel eens onterecht af zouden kunnen gaan? Rare redenatie.

Bovendien gaat het vest niet direct kapot bij een glijpartij (eigen ervaring: zie boven).
Wel lezen.

Dat die airbag de klap op kan vangen moge duidelijk zijn daar is hij voor gemaakt. De nodige meters schuiven over asfalt niet. IK persoonlijk wil dat ding daarom onder het pak omdat op circuit het risico op vallen en glijden groter is en niet telkens zo’n nieuw ding wil kopen.

En het is sowieso niet zo strak als het leren pak zelf. Dus nogmaals, op de weg zou ik dit een prima oplossing vinden zonder nieuw pak te moeten kopen.

Je beseft dat dit topic in het circuit gedeelte staat neem ik aan.
 

btb

Die hard MF'er
5 jul 2013
423
42
Wat ik me afvraag of een airbagvest onder een pak wat hiervoor niet is ontworpen goed beschermd? Afgezien van een paar stretchstukken geeft een pak niet mee en als er dan een ballon wordt opgeblazen met een explosie lijkt mij dat er erg veel druk op het lichaam komt te staan?
 

Roy "R"acing

MF huisraad
Donateur
Wat ik me afvraag of een airbagvest onder een pak wat hiervoor niet is ontworpen goed beschermd? Afgezien van een paar stretchstukken geeft een pak niet mee en als er dan een ballon wordt opgeblazen met een explosie lijkt mij dat er erg veel druk op het lichaam komt te staan?
Dat klopt, pak moet er wel de ruimte voor hebben.

Zet hem erbij.
 

Heuveltje

Die hard MF'er
29 nov 2005
972
59
46
Beegden
Vreemd om te lezen wat voor argumenten er allemaal tegen zo'n vest uit de mouw worden geschud, door mensen die geen airbag gebruiken.

Voelt een beetje als argumenteren tegen iemand die geen vaatwasser heeft in z'n keuken.
Mensen proberen mee te denken dus is deze mededeling een beetje kort door de bocht. Zelf heb ik een airbagpak besteld (Dainese) omdat ik net als iedereen de meerwaarde wel zien alleen aanhikken tegen de hoge aanschafprijs.
Een vest heb ik mijn twijfels bij, zoals door andere aangegeven voor straat prima voor circuitrijden/racen zie ik toch een aantal nadelen oa vasthaken aan motor. Ik ben ooit met mijn handschoen onder de motor blijven hangen tijdens een crash dus ieder onnodig risico zou ik zeker meenemen in de afweging.
Dainese is daarom ook begonnen met in boots en in handschoenen welke onder het pak zitten en dus minder kans op blijven haken.
 
  • Like
Waarderingen: Roy "R"acing

Roy "R"acing

MF huisraad
Donateur
Zo bijna einde seizoen, hooooooogste tijd voor een nieuwe helm maar ook pak èn airbag!

Ik blijf bij mijn punt dat een vest onder het pak de beste optie is (wat beter betaalbaar als het Dainese pak). Hier heb ik 3 opties:

Alpinestars Tech Air Race
41F3D78B-F41C-4A61-8F3C-FC0C5FB0F59E.jpeg
97C13C84-45E3-4F55-8A70-27AC1043B088.jpeg

Dainese Smart Jacket
06744A28-2A74-47E4-858F-FED3FCF797FD.jpeg

Ixon IX-AirBag
AAB429AE-3F7B-46D1-9DFA-6625318EFA5E.jpeg
E155D7E2-3624-4CD7-8294-69794C40D466.jpeg

De Alpinestars spreekt me het meest aan doordat hij meer oppervlakte airbag heeft en dus een klap beter zal opvangen. Ook door een specifiek op circuit afgesteld algoritme (weg is meegeleverd) en 2 luchtpatronen, kost echter 1200 euro.
De Dainese op 2, hoofdzakelijk doordat deze slechts 600 is. (Edit: Uit 2e hand vernomen dat de Dainese echt een weg airbag is en dus mogelijk niet goed gaat werken op circuit)
De Ixon is door de beperkte airbag en omslachtig prijssysteem met afstand laatste.

Keuzes keuzes!
Wat is jullie mening?
 
Laatst bewerkt:

Gewoon Dennis

MF Veteraan - ZAC #346 -
9 sep 2006
19.654
205
31
Hengelo (Overijssel)
My 2 cents.

De A* Tech air lijkt me heel goed, nadeel is dat je een “tech air ready” pak moet hebben/kopen/laten maken en de prijs van het vest..

Dainese airbag vest is specifiek voor straatgebruik, heb me hierover 2 maal via verschillende kanalen laten informeren (iemand van Motorkledingcenter en iemand van Dainese zelf via FB) dus die valt voor circuit af.

De Ixon manier van betalen is omslachtig, maar onderaan de streep wel te gebruiken onder ieder pak (als er ruimte is) en “goedkoper” dan A*.
Als je op bijv. Instagram kijkt zie je best aantal coureurs er mee rijden in verschillende klasses :Y
 
  • Like
Waarderingen: Roy "R"acing

Roy "R"acing

MF huisraad
Donateur
^ de 2e hand waar ik het uit vernomen heb ;)

Aangezien ik toch een nieuw pak moet hebben is het aan laten passen niet het grootste punt.

Qua prijs, ik geloof dat onder de streep er amper prijs verschil in zit alleen bij Ixon kan je het uitsmeren over meerdere jaren en bij Alpinestars in 1x aftikken.