Airbag topic

Ik vind het er nogal lomp, log, bulkerig en oncomfortabel uitzien. En al helemaal voor dat geld!
Onder je pak is toch een veel betere oplossing?!
Lomp, log, bulkerig klopt wel een beetje, maar liever dat dan helemaal geen airbag. Hieronder een foto van lomp, log etc, tijdens het rijden merk je het nauwelijks: met name op het rechte stuk vang je wat meer wind door de uitstekende flappen, zie foto. Daar maak ik me als amateur niet zo druk om.
 

Bijlagen

  • SmartSelect_20211005-135230_Chrome.jpg
    SmartSelect_20211005-135230_Chrome.jpg
    73 KB · Weergaven: 79
Lomp, log, bulkerig klopt wel een beetje, maar liever dat dan helemaal geen airbag. Hieronder een foto van lomp, log etc, tijdens het rijden merk je het nauwelijks: met name op het rechte stuk vang je wat meer wind door de uitstekende flappen, zie foto. Daar maak ik me als amateur niet zo druk om.
Eens, aan de andere kant... als men ook een nieuw pak nodig hebt, dan toch liever onder het pak.

Qua prijs ontloopt het elkaar niet zo.
 
Qua prijs ontloopt het elkaar niet zo.
Dat ben ik niet met je eens, als je goed oplet kun je een uitlopend model overall in de outlet voor verrassend weinig geld vinden. Daarbovenop de prins van een vestje +/- 600 euro. Dat is dan ongeveer de helft van de prijs van een Dainese of A* met airbag erin. Misschien dat het iets goedkoper kan met andere merken zoals Ixon.
 
als je goed oplet kun je een uitlopend model overall in de outlet voor verrassend weinig geld vinden. Daarbovenop de prins van een vestje +/- 600 euro. Dat is dan ongeveer de helft van de prijs van een Dainese of A* met airbag erin.
De Tech-Air 5 kost nu €649,-. Nauwelijks meer geld dan wat jij noemt.
Geschikt voor op straat en op het circuit.
Als je jas niet te strak zit, dat wel.
 
De Tech-Air 5 kost nu €649,-. Nauwelijks meer geld dan wat jij noemt.
Geschikt voor op straat en op het circuit.
Als je jas niet te strak zit, dat wel.
Niet duur inderdaad, maar wel drie nadelen:

1. Je moet je overall een maat te groot kopen
2. De ingebouwde rugprotector heeft slechts level 1 bescherming ipv level 2 van een "normale" goede rugbeschermer, het lijkt me niet dat je nog een losse rugbeschermer erbij kunt dragen
3. Op internet verhalen over tech-air 5 vesten die spontaan afgaan zonder aanleiding
 
Niet duur inderdaad, maar wel drie nadelen:

1. Je moet je overall een maat te groot kopen
2. De ingebouwde rugprotector heeft slechts level 1 bescherming ipv level 2 van een "normale" goede rugbeschermer, het lijkt me niet dat je nog een losse rugbeschermer erbij kunt dragen
3. Op internet verhalen over tech-air 5 vesten die spontaan afgaan zonder aanleiding
@1: of koopt je een pak dat je als gegoten zit, maar wel met stretch in de plaatsen waar het pak ruimte moet maken voor de airbag. Alpinestars biedt die.

@2: ik wist niet dat er airbagvesten zijn met een Level 2 back protector. Welke zijn dat?

@3: inmiddels ook oud en achterhaald.
 
Dat waren toch die pakken die niet leverbaar bleken te zijn door materiaaltekorten....
 
Ik wil toch maar voor een techair 5 vest gaan. Zijn er nog andere merken naast alpinestars, waar zo'n vest onder kan? ( ik heb dainese gezien, maar valt af).
 
Wat bedoel je met gebruikerservaringen? Hoe het vest is bij een val? Hoe het vest aanvoelt onder een jas/pak?

Als je het mij persoonlijk vraagt zou ik sowieso kiezen voor een vest wat IN de jas/pak geritst wordt. Dus welke een "vast" onderdeel wordt van je jas/pak. Dit is wel een veel duurdere oplossing, maar wel eentje die ook velen malen comfortabeler en gebruiksvriendelijker is met bijvoorbeeld het aan en uittrekken van de jas/pak.
 
Wat bedoel je met gebruikerservaringen? Hoe het vest is bij een val? Hoe het vest aanvoelt onder een jas/pak?

Als je het mij persoonlijk vraagt zou ik sowieso kiezen voor een vest wat IN de jas/pak geritst wordt. Dus welke een "vast" onderdeel wordt van je jas/pak. Dit is wel een veel duurdere oplossing, maar wel eentje die ook velen malen comfortabeler en gebruiksvriendelijker is met bijvoorbeeld het aan en uittrekken van de jas/pak.
Zie dat filmpje wat ik iets terug postte.
 
Interessant filmpje met vergelijk tussen de tech air race en tech 5:

En ik heb even zitten rekenen (in dollars weliswaar). Pas bij de 7e crash word de tech air race goedkoper. Grote voordeel van de tech air race is het vast erin ritsen, maar persoonlijk zou me dat het prijsverschil niet waard zijn. Na 2 jaar ben ik nu 2x gevallen en heb ik nu voor het eerst het vest opnieuw laten activeren. Theoretisch zou ik dus pas in 2026 goedkoper uit zijn.


Tech Air Race​
Tech 5​
Aanschaf​
€ 1.150,00​
€ 700,00​
Val 1​
€ 200,00​
Val 2​
€ 300,00​
€ 200,00​
Kosten totaal​
€ 1.450,00​
€ 1.100,00​
Val 3​
€ 200,00​
Val 4​
€ 300,00​
€ 300,00​
Kosten totaal​
€ 1.750,00​
€ 1.600,00​
Val 5​
€ 200,00​
Val 6​
€ 300,00​
€ 200,00​
Kosten totaal​
€ 2.050,00​
€ 2.000,00
Val 7 (KANTELPUNT QUA KOSTEN)
€ 200,00​
Val 8​
€ 300,00​
€ 300,00​
Kosten totaal​
€ 2.350,00
€ 2.500,00​
Val 9​
€ 200,00​
Val 10​
€ 300,00​
€ 200,00​
Kosten totaal​
€ 2.650,00​
€ 2.900,00​
Val 11​
€ 200,00​
Val 12​
€ 300,00​
€ 300,00​
Kosten totaal​
€ 2.950,00​
€ 3.400,00​

Nog 3x vallen dan heb ik de juiste keuze gemaakt _O- :X
 
Het gaat mij om andere forumleden, die een tech-air (5) vest onder een andere merk pak dan alpinestars dragen.
Ben er inmiddels achter dat Held en Ixon ook pakken hebben, waar een airbag vest onder kan. Dan is er wat meer keuze, dan alleen alpinestars.
 
Het gaat mij om andere forumleden, die een tech-air (5) vest onder een andere merk pak dan alpinestars dragen.
Ben er inmiddels achter dat Held en Ixon ook pakken hebben, waar een airbag vest onder kan. Dan is er wat meer keuze, dan alleen alpinestars.
Tegenwoordig heeft zowat elk merk wel een airbag ready pak in het assortiment. Ik heb zelf een custom 4SR pak met a stars tech air race vest.
Zwaar pak , zeker met het vest er in geritst maar racend merk je er niets van.
 
  • Leuk
Waarderingen: C4rN
Het vervelende aan alpinestars blijft dat na activatie de reset duur is en je je vest weken tot zelfs maanden kwijt bent...

Voor de rest wel een heel goed en mooi systeem.

Gimoto komt ook met nieuw type elektronische airbag die volledig op zichzelf werkt.

Huidig systeem moest er nog een kastje op de kont van de motor gemonteerd worden.

Verwacht dat die kwa prijs iets boven de tech 5 zal zitten maar zal wel veel makkelijker en goedkoper terug gebruiksklaar gemaakt kunnen worden na een crash.
 
  • Leuk
Waarderingen: C4rN
Zo.. knoop doorgehakt en de gok genomen om bij FC Moto de allerlaatste RST pro series met airbag te bestellen.

Vandaag ontvangen en… hij past. Voor andere zoekenden; ik heb maat XL besteld en dat
is volgens hun sizechart maat 56. Ik heb van Damen, Held en Lookwell maat 56, A*, Berik, Arlen Ness maat 58.

Benen zitten wat strak, rest past redelijk comfortabel. Nek lijkt met passen wat te schuren, daar moet ik op letten, of minder gaan drinken..
Activeren (en betalen:() gaat makkelijk. Ik rij alleen circuit dus ik heb circuitoptie a 25 euro/jaar gekocht.
Ik heb ook gekozen voor het direct kopen (ipv jaarlijks abo).

Eind maart voor het eerst op de nieuwe motor… 2022 kan beginnen.
 
Mooi Marcel. Je moet een beetje mazzel hebben qua pasvorm. Voor mij was de xl te kort bij de benen, en voor de rest overal te wijd. Je hebt iig voor weinig een mooi airbag pak!

Ik heb zelf van ixon een airbagready pak gekocht. Ik heb uit verschillende kanalen vernomen, dat rond maart een nieuw vest mét broek van Alpinestars uitkomt. *O* Een soort bodysuit met korte broek pijpjes. Zou dan ook de heupen moeten beschermen.
Fingercrossed dat zoiets past en wat is. 🤞
 
Terug
Bovenaan Onderaan