Airbag topic

Hallo. Ik ben zelf ook aan het oriënteren voor een airbag, voor straat en circuit gebruik. Ik heb de IXON U03 momenteel op het oog. Ik merk alleen dat ik weinig tot niet kan vinden waar je rekening mee moet houden qua het dragen onder je pak. Er zal iets van ruimte nodig zijn gok ik zomaar om te kunnen ontploffen. Maar wat zijn de gevolgen als je dat niet genoeg ruimte hebt bij het opblazen? Gescheurde naden kan ik wel mee leven, maar als je halve lijf implodeert dan is het jammer.

(sorry als ik er overheen heb gelezen).
Ook gescheurde naden moet je niet willen.
Pak ploft voor je de grond raakt en vervolgens ga je alsnog met je velletje over het asfalt.

Pak moet er gewoon geschikt voor zijn. Wat geschikt is dat is relatief, maar bij een aantal zaken hebben ze een vest wat ze opblazen (langzaam) en dan kan je testen of het wel of niet onder je pak past.
 
Ook gescheurde naden moet je niet willen.
Pak ploft voor je de grond raakt en vervolgens ga je alsnog met je velletje over het asfalt.

Pak moet er gewoon geschikt voor zijn. Wat geschikt is dat is relatief, maar bij een aantal zaken hebben ze een vest wat ze opblazen (langzaam) en dan kan je testen of het wel of niet onder je pak past.
Aha ja zo ver had ik m’n hoofd niet gebruikt inderdaad. Dat moet je niet willen.

Ik zal eens kijken of ik het ergens kan proberen.
 
Aha ja zo ver had ik m’n hoofd niet gebruikt inderdaad. Dat moet je niet willen.

Ik zal eens kijken of ik het ergens kan proberen.
Je moet eigenlijk een "airbag-ready" pak hebben. Daar zit meer stretch in verwerkt dan in een normaal pak. Of je pak moet nu al erg ruim zitten, maar dan heb je eigenlijk nu al een verkeerde maat.
 
Omdat er nogal wat cowboyverhalen de rondte doen over het mogelijk deactiveren van de In&motion airbag (tijdens het rijden) omdat er niet betaald is heb ik ze een mail gestuurd hoe dit nou zit. Dit was het antwoord:

When your membership is unpaid, an automatic email is sent to you to notify you.
Then, after 1 month of unpaid payment, the In&box starts flashing red to warn you that there is a problem.
After 2 months of unpaid payment, the In&box always flashes red and is no longer functional.
You also have application information when your membership is unpaid.


Dit ter info :)
 
Ik was vandaag in RAD in Drongen voor nieuwe remblokken ,oliefilter en ander onderhoudsmateriaal voor m'n 1050 Tiger Sport en ik zag dat ze een stand van de Tech-air 5 hadden staan, met diverse maten vesten en ook met de specifieke compressor om de vesten te testen. Een vriendelijke RAD medewerker zag m'n interesse en sprak me aan. Ik stond daar zelf met m'n IXON IX airbag U03 onder m'n motorvest, maar de RAD man stelde voor om de Tech-air5 even aan te passen en op te blazen, terwijl ik ze aanhad, dus zoiets vind ik altijd wel interessant. Ook kon ik één op één het draagcomfort van de IXON en Alpinestars vergelijken op die manier.

Bouwkwaliteit :
De Tech-air 5 ziet er heel erg degelijk gebouwd uit. Op het zicht beter dan mijn IXON vind ik , maar daar staat tegenover dat ik mijn IXON intussen al 4 jaar draag met 28198 airbagvestkilometers op de teller en de airbagvest is nog steeds in tiptop conditie. Dat vond de RAD medewerker ook, want hij was verwonderd dat de vest al zo oud was.

Bescherming :
Ik schreef het al : Beide hebben een level 1 rugprotector ingebouwd.
De Tech-air 5 heeft inderdaad die grappige "t-shirt" mouwtjes, die mee opblazen en de sleutelbeenbreuken en schouderbladen beschermen en kunnen voorkomen. Deze vest is hierin uniek en dat is een grote meerwaarde
Ik kon ook vaststellen, als ik ze aanhad ( en ze werd opgeblazen) , dat Alpinestars bewust het gedeelte rond de nek juist vrijhoudt. Er is dus geen nekbescherming, terwijl de IXON over de schouderbladen en achteraan op de rug rond de nek ,juist wel heel sterk inzet op bescherming van de nek. Ik wil hierover geen oordeel vellen, want beide bedrijven hebben hier bewust over nagedacht en een beschermingsfilosofie in hun product verwerkt. Dat blijft dus een keuze die je als gebruiker zelf gaat moeten maken.
De IXON gaat, denk ik ook iets dieper door in de bescherming van de abdomen ,vooraan.
Achteraan, denk ik dat de Tech-air 5 iets verder doorloopt dan de IXON.

Comfort :
De IXON blijft de lichtste en ventileert aan de zijkant beter, Gezien ze totaal mouwloos is, trek je ze ook sneller aan, maar dat is een vrij marginaal verschil, want ook de Tech-air 5 is een zeer comfortabel vestje die, eens je ze aanhebt goed aansluit op het lichaam. Het is iets gevoeliger aan de juiste maat, gezien de mouwtjes die, als je breed bent, wat kunnen tegentrekken. Dat heb je niet met de IXON, en de IXON heeft aan beide zijden ook meer doorwaai stretch materiaal, DOe je het aan over een T-shirt of over een dikke trui, dan gaat dat bij de IXON geen verschil maken.

Gebruiksgemak :
De Tech-air 5 heeft op de voorzijde onderaan een controle met leds die de toestand van de vest aangeven, terwijl dit bij de IXON op de rug zit in de controlbox. Alpinestars heeft dat dus beter voor elkaar, want je wil niet weten hoe dikwijls ik mijn IXON al uitgedaan heb, omdat ik niet heel zeker wist of ik hem wel had aangezet. Je kan het bij IXON ook op de app van je GSM zien, maar tegen dat ik dat openheb, heb ik mijn vestje al aan en uitgedaan, dus dat gebruik ik nooit.
Daartegenover staat dat je bij de IXON ( en alle in&Motion vesten) in 1 seconde de controlbox er uitklikt (en ook weer inklikt) om op te laden met een GSM lader. Die box heeft de afmeting van een GSM. Dat is veel handiger dan een hele vest te moeten aan de lader hangen. Dat heeft In&Motion (IXON) dus weer beter voor elkaar. (Ook de RAD medewerker vond dat wel een pluspunt)

Herladen :
De In&Motion (IXON) kan jezelf herladen met een flesje (dat je moet aankopen uiteraard) als hij is afgegaan, De Alpinestars moet je een stuk duurder bij de specialist laten herladen.

Persoonlijk zou ik beide vesten ( in het geheel van bestaande airbags op de markt) zeker als de betere opties naar voren schuiven, elk met hun eigen onderscheidende sterke kanten.
Mocht ik vandaag een nieuwe moeten kopen, dan werd het waarschijnlijk opnieuw de IXON ,maar dat is persoonlijk en doet niets af aan de Tech-air 5, die ik toch wel een mooi produkt vind
 
Laatst bewerkt:
Wat ik dan wel weer 'maf' vind, dat die airbags beide een lvl 1 rugbeschermer hebben?
Waarom zijn die niet lvl2? Of zijn ze uitwisselbaar voor een lvl2?
 
D3O maakt een In&Motion level 2 Backprotector die uitwisselbaar is in alle airbagvesten, uitgerust met het In&Motion airbagsysteem, dus ook de Ixon vest . Geen idee waar ze te koop zijn maar hier is de link : D3O

Alpinestars heeft in zijn Tech-air 5 een level 1 en ik zie nergens dat dit kan upgraden naar level 2, maar daar staat tegenover dat alpine stars met zijn Tech-air 10 een superieur trackfocused airbagsysteem heeft in zijn assortiment met level 2 er standaard in voorzien, voor wie dat verkiest.

Weet ook dat de bedoeling van een airbag steeds is dat hij activeert en dan geeft hij volgens Alpinestars het beschermingsniveau van 18st level 1 rugprotectoren. ( de impact protectie zal sowieso door hen getest zijn om aan die claim te voldoen).
Bij In&motion vond ik (lang geleden toen ik de aankoop overwoog) ook getallen in die orde van grootte. Ik weet nu niet direct meer waar.
Om die redenen is het voor mezelf minder een punt of de passieve bescherming level 1 of level 2 is, het gaat over de actieve bescherming. Het is des te belangrijker dat deze fabrikanten hun algoritmes om te activeren op punt houden,want dan speelt het level van die passieve protector weinig rol, vandaar dat ik updates als één van de belangrijkste factoren voor mijn keuze vind. In&motion claimt dat hun meest recente versie (in mijn In&box) reeds in 95% van alle "niet recupereerbare situaties" zal activeren. Dat is behoorlijk hoog. Bij ALpinestars vind ik de info niet (ik weet niet of ze deze vrijgeven), maar ook zij doen updates van hun data.

Voor wie Frans verstaat (en beetje techneut is) , Op hun website legt de cofounder en technisch expert van In&Motion in een best wel begrijpelijke video (la force de la data) uit hoe die optimalisatie van de algorythmes plaats vindt.
Ze vertrekken van de harware, zijnde een 3 assige accelerometer en een 3 assige gyroscoop die meer dan 1000 keer per seconde de positie van de In&box op je rug in tijd en ruimte vastlegt. Vertrekkende van die inputdata schrijven ze het algorythme met maar 2 mogelijke uitkomsten : wel afgaan ( niet recupereerbare situatie) of niet afgaan (normale situatie) . Voor de rest van het verhaal bekijk je best die video, want het gaat veel verder met de gegevens die hun ontwikkelde "search engine" haalt uit de massa data van meer dan 40 miljoen gereden kilometers van alle gebruikers en alle dagen counting natuurlijk.

Als ik in mijn vorige post schreef, dat ik persoonlijk waarschijnlijk opnieuw voor de Ixon IX-U03 zou kiezen, dan gaat dat niet zozeer over IXON zelf, maar wel over mijn goede gevoel in de werkwijze van het franse bedrijf dat de hardware en data ontwikkelt die in de IXON , en verschillende andere merken airbagvesten wordt geintegreerd. In&motion is namelijk de enige die een elegante manier heeft gevonden om de dagelijkse data van hun duizenden gebruikers te oogsten om hun produkt continu te blijven verfijnen en op dezelfde manier dat ze die data oogsten, zaaien ze een aantal keer per jaar de nieuwe verfijnde algorytmes terug automatisch in de in&boxes van alle gebruikers . Tenslotte is een airbagjas maar nuttig als ie met zekerheid activeert . Ik kan zeer goed leven met de huidige 95%
 
Laatst bewerkt:
En in de volgende video wordt uitgelegd waarom er verschillende algorytmes bestaan : road .... track .....off road :

En mooi om te zien :
De beelden van een crash op circuit, waarbij de binnenkomende data in de in&box van de rijder simultaan zichtbaar is en waarbij je op beeld het moment ziet waarop het algorytme beslist te activeren.
 
Laatst bewerkt:
D3O maakt een In&Motion level 2 Backprotector die uitwisselbaar is in alle airbagvesten, uitgerust met het In&Motion airbagsysteem, dus ook de Ixon vest . Geen idee waar ze te koop zijn maar hier is de link : D3O

Alpinestars heeft in zijn Tech-air 5 een level 1 en ik zie nergens dat dit kan upgraden naar level 2, maar daar staat tegenover dat alpine stars met zijn Tech-air 10 een superieur trackfocused airbagsysteem heeft in zijn assortiment met level 2 er standaard in voorzien, voor wie dat verkiest.

Weet ook dat de bedoeling van een airbag steeds is dat hij activeert en dan geeft hij volgens Alpinestars het beschermingsniveau van 18st level 1 rugprotectoren. ( de impact protectie zal sowieso door hen getest zijn om aan die claim te voldoen).
Bij In&motion vond ik (lang geleden toen ik de aankoop overwoog) ook getallen in die orde van grootte. Ik weet nu niet direct meer waar.
Om die redenen is het voor mezelf minder een punt of de passieve bescherming level 1 of level 2 is, het gaat over de actieve bescherming. Het is des te belangrijker dat deze fabrikanten hun algoritmes om te activeren op punt houden,want dan speelt het level van die passieve protector weinig rol, vandaar dat ik updates als één van de belangrijkste factoren voor mijn keuze vind. In&motion claimt dat hun meest recente versie (in mijn In&box) reeds in 95% van alle "niet recupereerbare situaties" zal activeren. Dat is behoorlijk hoog. Bij ALpinestars vind ik de info niet (ik weet niet of ze deze vrijgeven), maar ook zij doen updates van hun data.

Voor wie Frans verstaat (en beetje techneut is) , Op hun website legt de cofounder en technisch expert van In&Motion in een best wel begrijpelijke video (la force de la data) uit hoe die optimalisatie van de algorythmes plaats vindt.
Ze vertrekken van de harware, zijnde een 3 assige accelerometer en een 3 assige gyroscoop die meer dan 1000 keer per seconde de positie van de In&box op je rug in tijd en ruimte vastlegt. Vertrekkende van die inputdata schrijven ze het algorythme met maar 2 mogelijke uitkomsten : wel afgaan ( niet recupereerbare situatie) of niet afgaan (normale situatie) . Voor de rest van het verhaal bekijk je best die video, want het gaat veel verder met de gegevens die hun ontwikkelde "search engine" haalt uit de massa data van meer dan 40 miljoen gereden kilometers van alle gebruikers en alle dagen counting natuurlijk.

Als ik in mijn vorige post schreef, dat ik persoonlijk waarschijnlijk opnieuw voor de Ixon IX-U03 zou kiezen, dan gaat dat niet zozeer over IXON zelf, maar wel over mijn goede gevoel in de werkwijze van het franse bedrijf dat de hardware en data ontwikkelt die in de IXON , en verschillende andere merken airbagvesten wordt geintegreerd. In&motion is namelijk de enige die een elegante manier heeft gevonden om de dagelijkse data van hun duizenden gebruikers te oogsten om hun produkt continu te blijven verfijnen en op dezelfde manier dat ze die data oogsten, zaaien ze een aantal keer per jaar de nieuwe verfijnde algorytmes terug automatisch in de in&boxes van alle gebruikers . Tenslotte is een airbagjas maar nuttig als ie met zekerheid activeert . Ik kan zeer goed leven met de huidige 95%

ik zat te zoeken op de rugprotector upgrade wat natuurlijk nooit heel gek is.
maar wat ik dan tegenkom zou zijn voor Furygan,
en vraag mij dat zeker af of dat wel in een ixon airbag gaat passen.

 
Bassie, Ik ontdekte ook maar recent het bestaan van de D3O level2 rugprotector voor In&Motion airbagsystemen, maar ik zie het zo :
Ten eerste op de site van D3O zelf ( D3O) verwijst men niet bepaald naar een merk, maar vernoemt men enkel voor "in&motion airbagtechnology". Die identieke technologie zit zowel in Ixon,Furygan,Held,Klim.... produkten verwerkt.
Ten tweede : Ik weet dat In&Motion de volledige airbaghardware heeft ontwikkeld, dus de In&Box...airbag...gasfles....rugprotector incl rooster.... en dat systeem is verwerkt in de kleding van de andere merken. Als je die vesten gaat bekijken achteraan , zie je ook dat , op bestickering na, dat systeem identiek is.
Ten derde : Je hebt gelijk. Ook ik vind vooral Furygan terug die de D3O level2 verkoopt, sterker nog ,hun huidige airbags (met in&motion technologie) zijn momenteel standaard uitgerust met deze rugprotector, maar ik vond ook een webshop die voor de HELD evest deze identieke D3O rugprotector verkoopt : Held eVest D3O, rugbeschermer - motoin.de

Als ik die drie dingen samenleg, ben ik vrij zeker dat deze D3O level 2 rugbescherming dezelfde is en geschikt is voor alle In&Motion airbagssystemen. Het zal alleen zaak zijn de juiste maat te bestellen voor jouw specifieke vest, want er is een small , medium en large verkrijgbaar van de D3O ,afhankelijk van de maat van de vest. Ik vond alle details hier : https://www.d3o.com/media/2247/d3o-inmotion-bp-tds-mtc.pdf
Als ik nu de maten in die PDF vergelijk met de maten van de standaard level 1 rugprotector in mijn IXON vest , dan is zowel de dikte, lengte als breedte en vorm en uitsnijdingen identiek aan de grootste large versie van de D3O protector (ik heb overigens een XL ixon vest). Dus deze zou perfect kunnen dienen als vervanger in mijn IXON IX-U03. Dat ben ik wel zeker.

Ik legde al uit dat die level 1 dan wel level 2 voor mij in een airbagvest weinig rol speelt. Het kan wel voor de ventilatie een voordeel zijn dat deze level 2 D3O rugprotector grote doorwaai openingen heeft, terwijl de originele volledig dicht is.
 
Laatst bewerkt:
En in de volgende video wordt uitgelegd waarom er verschillende algorytmes bestaan : road .... track .....off road :

En mooi om te zien :
De beelden van een crash op circuit, waarbij de binnenkomende data in de in&box van de rijder simultaan zichtbaar is en waarbij je op beeld het moment ziet waarop het algorytme beslist te activeren.
Het lijkt wel in die tweede video alsof het dezelfde airbag is als het consumentenproduct. Met twee banen over het sleutelbeen en geen bescherming rondom de schouders en/of de heupen.
 
Ik kwam deze video tegen en wat ik opmerkelijk vond is dat hij een borstprotector, rugprotector en In&Motion airbag combineert.


Nu weet ik niet welk RST pak hij draagt, maar het consumentenpak lijkt dezelfde luchtzak te hebben als een los In&Motion vest.
rst-race-dept-v4.1-airbag-leer-motorpark.jpg
 
Als hij zegt dat hij chestprotector,rugprotector en in&motion airbag heeft, bedoelt hij volgens mij vrij zeker de ingewerkte in&motion technologie in het RST racepak. De in&motion airbag is finaal de combinatie van thorax/abdomen( borst)protectie met rug/nekprotectie.
De in de RST racepakken ingebouwde rugprotectoren zijn in ieder geval identiek aan deze in de stand alone klim en Ixon vestjes. En ook de layout van de opblaasbare "zakken" hier onder zichtbaar, van onderaan de rug naar bovenaan de nek is identiek.

Hieronder doorsneefoto van het RST pak en daarnaast een foto van mijn Ixonvest met zicht op de binnenzijde /rugprotector en het kunststof rooster met de in&box electronica.(welke ik voor de foto opzij heb geslagen) Identiek in het racepak en de ixon stand alone vest
1-11-1200x1200-c-default.png
20230126_235524.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mochten er geinteresseerden zijn, ik heb nog een Ixon vest in de aanbieding, werkt goed (als je door De Bult vliegt en land op je hoofd is er niets aan de hand 👌😆)

Maatje M, 3 jaar oud, 10x gedragen 1x gebruikt.
 
En lees/las hier veel over de pasvorm, ga met je pak naar een zaak (vaak DE) en daar blazen ze ‘m op met compressor zodat je kan zien of je je longen/ribben niet verdrukt in geval van een klap.
Als je ruimte hebt voor een rug/borstprotector in je huidige pak heb je zéker ruimte voor de Ixon :Y
 
Mochten er geinteresseerden zijn, ik heb nog een Ixon vest in de aanbieding, werkt goed (als je door De Bult vliegt en land op je hoofd is er niets aan de hand 👌😆)

Maatje M, 3 jaar oud, 10x gedragen 1x gebruikt.
Ik heb nét een M besteld, haha. 1x gebruikt als in geploft? Wat is je ervaring?
 
1x gebruikt als in geploft? Wat is je ervaring?
Life saver, veel eerder moeten doen, zou nooit meer zonder de baan op gaan :Y
De klap op je ribben is wel een flinke, maar dat was dan ook waar ik het meeste last van had.
Maar gezien ik met 120/130 onderuit gekegeld werd, 5 x lucht asfalt lucht asfalt etc zag voor ik headfirst het asfalt raakte en toen ben gaan rollen. Had ik verder NIKS. Geen nekklachten (Ixon klapt ook omhoog dus je hoofd wordt gefixeerd) geen zere schouders, geen gebroken sleutelbenen, niets.
 
Als hij zegt dat hij chestprotector,rugprotector en in&motion airbag heeft, bedoelt hij volgens mij vrij zeker de ingewerkte in&motion technologie in het RST racepak. De in&motion airbag is finaal de combinatie van thorax/abdomen( borst)protectie met rug/nekprotectie.
De in de RST racepakken ingebouwde rugprotectoren zijn in ieder geval identiek aan deze in de stand alone klim en Ixon vestjes. En ook de layout van de opblaasbare "zakken" hier onder zichtbaar, van onderaan de rug naar bovenaan de nek is identiek.

Hieronder doorsneefoto van het RST pak en daarnaast een foto van mijn Ixonvest met zicht op de binnenzijde /rugprotector en het kunststof rooster met de in&box electronica.(welke ik voor de foto opzij heb geslagen) Identiek in het racepak en de ixon stand alone vest
1-11-1200x1200-c-default.png
Bekijk bijlage 1842338

als ik het verhaaltje zo hoor dan draagt hij het allemaal in losse vormen hoor.
denk ook niet dat dat heel gek is met dit soort muurtjes dicht bij.

twijfel zelf ook wel eens om naast de ixon een borst protector te gaan dragen :?
 
Hallo Bassie, Zijn verhaal komt inderdaad zo over. Maar de rugprotector maakt integraal deel uit van het in&motion systeem. Zij ontwierpen het geheel "airbagzak,hardware electronica, gasfles geintegreerd in hun eigen rugprotector" Je kan het voor een deel zien in de foto's die ik poste en dat gaat ook op voor de specifieke level2 protector die D3O heeft gemaakt als vervanging van de standaard rugprotector die identiek is in alle in&motion systemen, los van het merk van kledij waar het is ingebouwd.
In&motion ging niet enkel over de ontwikkeling van de software algorythmes, die een ongeval detecteren en de airbag triggeren. Ze deden ook de analyse/studie van de lichaamskwetsuren, dus op welke manieren kwetsen we ons bij een ongeval, om het geheel airbag/rugprotector te ontwerpen. Dat zijn de zogenaamde biomechanics. Dat deel leggen ze hier uit : The human body : a beautiful yet fragile machine
Hierbij is in hun systeem geen extra mechanische borst protector voorzien ( daar waar ze dus wel een specifieke rugprotector voorzien). Ik durf bijna met zekerheid te zeggen dat de RST pakken dus ook geen optionele borstprotectie hebben ( en willen hebben).
Ik las bij de specs van het RST race dept V4.1 pak :
  • Integrated CE back protector
  • CE Level 2 shoulder, and elbow armour, CE Level 1 knee armour with TPU shoulder and knee cups
Als er een optionele hardware borstprotector was nodig geweest, dan had ie erin gezeten en dan hadden ze hem bij de specs zeker vermeld.

ALs ik kans zie vraag ik het wel eens op bij RST
 
Laatst bewerkt:
als ik het verhaaltje zo hoor dan draagt hij het allemaal in losse vormen hoor.
denk ook niet dat dat heel gek is met dit soort muurtjes dicht bij.

twijfel zelf ook wel eens om naast de ixon een borst protector te gaan dragen :?
In MotoGP zijn airbags verplicht maar gebruiken ze ook een losse rugprotector en sommigen ook een borstprotector.
Maar wellicht zit er die pakken geen vaste protectie. Ook weet ik niet of er luchtzakken op de borst zitten.
 
In MotoGP zijn airbags verplicht maar gebruiken ze ook een losse rugprotector en sommigen ook een borstprotector.
Maar wellicht zit er die pakken geen vaste protectie. Ook weet ik niet of er luchtzakken op de borst zitten.
Borstprotectors ja, maar losse backprotectors heb ik een MotoGP coureur nog nooit zien gebruiken 🧐
 
Terug
Bovenaan Onderaan