Airbag voor de Motor..

jaccobird

MF veteraan
26 jun 2002
1.150
135
Ik was vandaag bij een klant waar ik speciaals aan de muur zag hangen, blijkbaar vond met dat zelf ook aangezien ze het op A1 formaat hadden afgedrukt en ingelijst.

De patent verlening voor een motorfiets aibag.. volgens de uitvinder is dit de ideale oplossing om het een stuk veiliger te maken voor ons. |(


Als je zoiets ziet vraag je je toch af of mensen nu echt niets beter te doen hebben.
Of vinden jullie dit ook zo'n goed idee????????

Als je het gehele document wilt zien moet je de pdf ff van mijn website downloaden. 1.3 Mb

www.jaccobird.com onder up en downloads / Motoren


airbag1.jpg
 
Ik heb al eerder van het concept gehoord. Je moet dan zo'n CO2 bus bij je hebben die dat ding in no-time opblaast, maar was wel een kilootje geloof ik. Het is maar wat je leuk vindt.
 
ik heb wel eens van dat soort jassen gezien, de airbag word geactiveerd door een ruk aan 't koord dat aan je motor bevestigd moet worden. nu stel ik me deze situatie voor:
kom je lekker stoer aansjeezen, iedereen kijkt naar je want je bent de bink, je stapt van je glimmende bike, en PLOP! (je vergeet je koordje los te maken) je blaast jezelf op! lachu :P
 
In motoren & toerisme van oktober 2002 werden 5 van die airbagjassen en 1 airbagovergooier getest door een stuntman.
Drie situaties werden uitgeprobeerd.
Een schuiver.
Een koprol.
Een duikvlucht.
 
Je kan er om lachen, maar er is inderdaad een echte airbag voor motorfietsen ontwikkeld. Was laatst op Discovery (waar anders ;) ). Niet een soort michellin mannetje, maar een echte klapzak die in het stuur is weggewerkt. Bij een botsing ontplooit de zak en vangt de bestuurder op. Ze lieten een test zien met een motor mét en zonder airbag, die tegen de zijkant van een auto op knalde (met stuntman!)

- motor zonder airbag: stuntman werd over de motor gelanceerd, over de auto en kwakte op straat
- motor met airbag: stuntman werd door de airbag opgevangen en kon gewoon afstappen.

M.i. dus zeker een goede uitvinding. Nu maar wachten tot het in productie komt.
 
In motoren & toerisme van oktober 2002 werden 5 van die airbagjassen en 1 airbagovergooier getest door een stuntman.
Drie situaties werden uitgeprobeerd.
Een schuiver.
Een koprol.
Een duikvlucht.
En wat was de uitkomst....(heeft die stuntman het heelhuids overleefd?)?
 
BMW heeft de airbag in het stuur. Nadeel is wel dat het een groot stuur word.

Die airbag zoals in het patent hangt al een heeeel tijdje in de winkels. Verkoper bij Lemstra in Alkmaar haalt niet de CO2 buis van het pak af. Volgens hem kan je de verzegeling niet met de hand los trekken. Dus het afstappen-bij-het-terras-en-voor-lul-staan scenario kan je wegdenken.
 
En wat was de uitkomst....(heeft die stuntman het heelhuids overleefd?)?


Jip.

Bij de koprol lagen wel een stapel dozen op hem te wachten.
Bij de schuiver ging de airbag, euh...jas, pas open nadat ie al contact had gemaakt met de grond. De impact was dus even hard als bij een gewone jas. Het schuiven ging, aan de foto's te zien, wel vlot. Poep en hoofd volledig van de grond.

Zijn wel dure vesten.
 
Dus het afstappen-bij-het-terras-en-voor-lul-staan scenario kan je wegdenken.


Tijdens de test in M&T is een jas spontaan opengegaan terwijl de stuntman wat stretchoefeningskes aan't doen was. Jas was niet eens aan motor vastgemaakt.
 
Zelf kreeg ik dit soort visioenen toen ik dit voor het eerst zag ;(

Airbag2.jpg


Hetgehele doc staat nu online
 
ik geloof dat dainese airbag suits heeft, incluis nekkraag-opblaas-ding zodat je wervels niet gecrusht worden bij een frontale helm botsing
 
Toch moet het niet zo heel moeilijk zijn om de motor van een aitbag te gaan voorzien. Veel moderne motoren hebben een dummytank en zit de echte tank ergens een stuk lager in het frame. Volgens mij kan, zeker bij toermotoren, die dummytank best gebruikt worden om een airbag in te stoppen. Je moet alleen niet teveel over de tank heen hangen, anders wordt je door de airbag zelf verwond. Daarom zal het bij sportmotoren wel een probleem zijn, tenzij ze dat ding ergens in de kuip weg weten te werken.
Dat BWM-onderzoek is overigens al een paar jaar oud, dus misschien toch nog teveel problemen. Maar eens zal het best komen.

Honda is er ook mee bezig: http://www.sae.org/automag/techbriefs_06-00/06.htm
Ook een leuke: http://www.totallyabsurd.com/motorcycleairbag.htm

Zoek met google maar eens op motorcycle airbag en zie hoeveel sites je terug krijgt. Over een jaar of 10 praten we hetzelfde over motorrijders zonder airbagsysteem als nu wordt gepraat over motorrijders in korte broek.
 
Bij de koprol lagen wel een stapel dozen op hem te wachten.
Bij de schuiver ging de airbag, euh...jas, pas open nadat ie al contact had gemaakt met de grond. De impact was dus even hard als bij een gewone jas. Het schuiven ging, aan de foto's te zien, wel vlot. Poep en hoofd volledig van de grond.
Uit m'n hoofd was het bij lancering met een salto (koprol) wel goed, jas ging open in de lucht.
Bij de schuiver ging de jas idd pas open na de eerste klap :( (en die is vaak het grootst)
 
ik heb wel eens van dat soort jassen gezien, de airbag word geactiveerd door een ruk aan 't koord dat aan je motor bevestigd moet worden.

kom je lekker stoer aansjeezen, iedereen kijkt naar je want je bent de bink, je stapt van je glimmende bike, en PLOP! (je vergeet je koordje los te maken)

je moet met een bepaalde kracht aan dat koord trekken voor ie afgaat. dat haal je niet als je normaal afstapt, wel (makkelijk) als je over je stuur vliegt.

het schijnt zo te zijn dat de kracht die je moet uitoefenen om de airbag af te laten gaan zelfs zo groot is dat je er een lichte motor mee omver zou trekken. maar of dat nou weer goed of slecht is blijft dan natuurlijk de vraag...
 
Airbag op de motor zelf heeft weinig zin, tenzij je ook meteen een gordel aanlegt :r :r

Airbag is een pak is inderdaad handig als je op je rug of je buik landt, verder ook niet echt functioneel volgens mij.
 
BMW heeft de airbag in het stuur. Nadeel is wel dat het een groot stuur word.
Hé, dat wist ik niet (dacht dat ik aardig op de hoogte was op BMW gebied) :Z
Zal eens wat huiswerk gaan maken.

Ik heb ook wel gehoord dat er wordt gewerkt aan airco in een motorpak, ben benieuwd....
 
Hé, dat wist ik niet (dacht dat ik aardig op de hoogte was op BMW gebied) :Z
Zal eens wat huiswerk gaan maken.

Ik heb ook wel gehoord dat er wordt gewerkt aan airco in een motorpak, ben benieuwd....
Ik wil best een airco maken in jouw pak hoor *D :P

Wel ff een grote schaar meenemen . . :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan