airco op de motor

San-de-hondaman

Die hard MF'er
2 mei 2006
598
0
Ridderkerk
jeetje ik was vandaag weer lekker van school naar huis aan het rijden, op een stukje saaie snelweg, en ja hor, zweet liep langs me lichaam. leren jas aan, en gewoon niet te harden. Dus eigenlijk is een airco wel een must voor de zomer. Ik heb wel een uitvinding gedaan. Een aircosysteem onder je kappen bouwen met uitgang waar een dop op kan. In de zomer haal je die dop eraf, en sluit je een stuk slang aan op je (speciale)motorpak. Dat moet dus een pak zijn wat in een tussenlaag koele lucht verspreid, en ook het er weer net zo goed uitblaast. Eigenlijk is dat een perfecte uitvinding. En dan ook nog eens climatecontrol erop dat hij dus helemaal aanpast. opzich is het een prima uitvinding :Y

het uitwerken wordt denk ik lastiger, maar toch :P

wie heeft er nog andere opties :)

groeten van Deskundig ingenieur San-de-Hondman :W
 
Of een doorwaai-jas kopen.. :P

Heb zelf de Alpinestars SMX nog niet zo lang, maar wat een wind gaat daar doorheen zeg.. O-)

Deze dus.
smxafjktblack_main.jpg
 
ook lekker in de winter ... lekker warm.

Alleen lijkt me de hele uitvoering een beetje prijzig. Beetje pak is al duur, als je daar nog koelslangen (of lekkere warme slangen) in propt zal het wel erg duur worden.
 
Gaat snel stuk, een airco in een auto moet je minimaal 1x per maand even aanzetten, als je 'm alleen in de zomer aan zet wil ie het een keertje niet meer doen. Dus datzelfde zou op de motor gelden.

Je kan net zo goed geen pak aan doen :P
Er zijn in elk geval wel motorjassen te koop die veel wind doorlaten, lekker luchtig en toch wat minder zweten. In principe is het alleen niet te harden voor een verkeerslicht, voor de rest heb ik er weinig moeite mee.
 
niet eens een gek idee.
misschien patent op aanvragen?

(alhoewel dit meer iets is voor grote tourmotoren dan racers)
 
Gaat snel stuk, een airco in een auto moet je minimaal 1x per maand even aanzetten, als je 'm alleen in de zomer aan zet wil ie het een keertje niet meer doen. Dus datzelfde zou op de motor gelden.

Je kan net zo goed geen pak aan doen :P
Er zijn in elk geval wel motorjassen te koop die veel wind doorlaten, lekker luchtig en toch wat minder zweten. In principe is het alleen niet te harden voor een verkeerslicht, voor de rest heb ik er weinig moeite mee.

Je zou die airco natuurlijk ook de rest van het jaar kunnen gebruiken. Je kunt bijvoorbeeld indien je de dop erop doet de koude wind omleiden, langs het motorblok, heb je extra koeling.
;) ;)
 
Ze blazen op warme MotoGP dagen toch ook koele lucht in, via de bochel achterop hun pakken?

Misschien kan je daar ook iets mee doen? (onder het motto van: als je toch bezig bent :+ )
 
Ik wil niet lullig doen hoor maar je hebt geen uitvinding gedaan. Je hebt een idee waar de vraag ook nog bij is dat deze orgineel is.

Je hebt pas een uitvinding gedaan als je een werkend produkt heb (prototype) daar kun je dan een patent op aanvragen. De vraag is hoe verkoopbaar is het denk aan montage moet mogelijk zijn om de meeste motor fietsen. Mag niet te groot of te zwaar zijn en goed weer bestendig. O, gaat je accu en je dynamo dat trekken? Zo niet? gelijk een zwaardere accu en dynamo er bij verkopen (voor ieder type motorfiets een aparte set. Veiligheids eisen. Slang moet wel losschieten.
 
Ik wil niet lullig doen hoor maar je hebt geen uitvinding gedaan. Je hebt een idee waar de vraag ook nog bij is dat deze orgineel is.

Je hebt pas een uitvinding gedaan als je een werkend produkt heb (prototype) daar kun je dan een patent op aanvragen. De vraag is hoe verkoopbaar is het denk aan montage moet mogelijk zijn om de meeste motor fietsen. Mag niet te groot of te zwaar zijn en goed weer bestendig. O, gaat je accu en je dynamo dat trekken? Zo niet? gelijk een zwaardere accu en dynamo er bij verkopen (voor ieder type motorfiets een aparte set. Veiligheids eisen. Slang moet wel losschieten.

mee eens....... dit idee (maar dan in verwarmings-versie) stond al jaren geleden in een Guust Flater album............ slangen aangesloten op het koelsysteem van de motor om in de winter lekker warm te rijden.
best wel leuk effect als hij door een agent wordt aangehouden en het pak steeds warmer wordt terwijl de agent de motor test op geluid o.i.d. (tis een tijdje geleden dat ik 'm gelezen heb)
 
jaah ik ga het toch denk ik eens een keer proberen te maken met echt een oud hok. Dat komt dan wel als ik klaar ben met school en wat meer geld hebt. maareh ze hebben het dus ook al in de GP? hmzz.......dus ik ben niet de eerste die erop gekomen is |( hahaha groetjes :W
 
Er zijn van die vesten te koop van Fieldsheer, onder de naam Ice Vest of zoiets. Daar zit een vezel in die water vast kan houden. De truc is dat je dat ding voor de rit onderdompelt in koud water, even afschudt en vervolgens aantrekt onder een doorwaaijas. Een nat t-shirt werkt op dezelfde manier, maar is na een kwartiertje rijden al weer droog. Met dit vest blijf je zeker 2 tot 3 uur koel. Dan is het toch weer tijd om eens af te stappen voor een terrasje of zo, en kun het vest weer natmaken.
Te koop voor 25 euri's bij Van Roosbroeck, Oude Bareellei 44, 2170 Merksem (bij Antwerpen)
Momenteel probeert een collega van mij het ding uit in de woestijn van Nevada en hoor ik binnenkort of het iets is.

Groetjes,
Panridder
 
klinkt creatief,

Voor mij liever een straalkacheltje voor de herfst en winter _O-

Kan dus gewoon met m'n textiel/leer rijden zonder te zweten(behalve met 80km file en 30 graden buiten dan he :X )
 
Misschien kun je Peltier elementen in je jas integreren?

Of bij het motorblok/koelsysteem.
Dan zetten ze de warmte van het motorblok om naar kou, welke
je door de eerdergenoemde slang naar je pak kan leiden.

Denk dat de meeste textielpakken wel genoeg ruimte tussen de binnen en buitenkant hebben om wat lucht doorheen te blazen.

Leuk idee :)
 
Ik meen dat luchtmachtvliegers een soort koelvest onder hun overal hebben zitten. Er wordt dan via slangetjes lucht onder de overal geblazen en dat zorgt voor voldoende koeling. De lucht zelf hoeft dus niet gekoeld te worden, het verdampend zweet zorgt voor voldoende verkoeling. Vergelijk het maar met onder het rijden je mouwen even open zetten wat frisse lucht 'op te scheppen'. Dat geeft instant verkoeling.

Maar waar is DaBit als je hem nodig hebt :+
 
Dan moet je wel een Goldwing hebben.

Waar wil je anders de volgende onderdelen wegwerken:

Aircopomp
Drogerfilter
Condensor
Verdamper
Slangen

???
 
Ik wil niet lullig doen hoor maar je hebt geen uitvinding gedaan. Je hebt een idee waar de vraag ook nog bij is dat deze orgineel is.

Je hebt pas een uitvinding gedaan als je een werkend produkt heb (prototype) daar kun je dan een patent op aanvragen. De vraag is hoe verkoopbaar is het denk aan montage moet mogelijk zijn om de meeste motor fietsen. Mag niet te groot of te zwaar zijn en goed weer bestendig. O, gaat je accu en je dynamo dat trekken? Zo niet? gelijk een zwaardere accu en dynamo er bij verkopen (voor ieder type motorfiets een aparte set. Veiligheids eisen. Slang moet wel losschieten.

Je kan ergens helemaal geen patent meer op aanvragen als je het product ondertussen al aan anderen hebt laten zien of het idee aan anderen hebt kenbaar gemaakt. Volgens mij dan hè.
 
als je een werkend produkt heb (prototype) daar kun je dan een patent op aanvragen.
Dat is natuurlijk absolute ONZIN. Je wil niet weten hoeveel patenten er aangevraagd zijn op ideeen die uiteindelijk nooit gemaakt zijn. Overigens heeft het nu geen zin meer om een patent aan te vragen. Daar kan direct tegen geopponeerd worden dat het al algemeen bekend is. Het is immers in een openbaar medium gepubliceerd. (hier dus...) En het bestaat overigens al in de omgekeerde versie, piloten gebruiken het om op te warmen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan