Airduct/luchtkanalen superbike zelf maken

Somebadi

MF'er
1 jun 2015
192
24
Hellevoetsluis
Is het verstandig om zelf luchtkanalen te maken voor je motor (in mijn geval een GSX-R 1000 k9)?
Of hebben deze een specifieke vorm waarbij lucht op een juiste manier je luchtfilterhuis in stroomt?

Bijvoorbeeld luchtkanalen maken mbv abs buizen vanaf je voorkuip direct naar het luchtfilterhuis zonder rare kronkels zoals een origineel luchtkanaal heeft...
Kan mij er wel wat bij voorstellen dat die kronkels er niet voor niks zitten, maar of dat betrekking heeft met de juiste airflow of dat het te maken heeft met de vorm van de motor of iets dergelijks....?
 
een goede airflow creëren is lastig zeker als de ruimte beperkt is (dat is waarschijnlijk de reden voor de kronkels). je wilt de flow zo veel mogelijk laminair houden (turbulentie geeft een slechte cylinder vulling) en met zo min mogelijk drukverlies en dan is het ook nog eens een flow met pulsen. heb je de ruimte wel gecreëerd dan is een buis die langzaam nauwer wordt met een trompet opening en die zo ruim mogelijke bochten maakt en zijn luchtinlaat op een plek heeft met een zo hoog mogelijke rijwind druk idealer. maar die keus heb je meestal niet. zeker niet als fabrikant die het ook nog aan de man moet brengen want dan moet het er ook nog mooi uit zien en dus compact zijn en aerodynamica van de buitenkant komt dan ook om de hoek kijken.
 
Is het verstandig om zelf luchtkanalen te maken voor je motor (in mijn geval een GSX-R 1000 k9)?
Of hebben deze een specifieke vorm waarbij lucht op een juiste manier je luchtfilterhuis in stroomt?

Bijvoorbeeld luchtkanalen maken mbv abs buizen vanaf je voorkuip direct naar het luchtfilterhuis zonder rare kronkels zoals een origineel luchtkanaal heeft...
Kan mij er wel wat bij voorstellen dat die kronkels er niet voor niks zitten, maar of dat betrekking heeft met de juiste airflow of dat het te maken heeft met de vorm van de motor of iets dergelijks....?
Ik vindt het wel een goed plan :t maar zou het wel zo proberen te maken dat je altijd weer eenvoudig terug kan naar origineel. Zijn wel leuke experimenten.
@Loki en @too stellen het wel juist voor. De kans dat je je motor verneukt in de zin dat je hem sloopt is praktisch "0" maar 10 pk extra ga je ook niet vinden.

Zet hem op. Beetje lezen over stromingsleer en proberen toe te passen. Goed bezig:)
 
Wat wil je ermee bereiken?
Mijn huidige luchtkanalen in combinatie met een racekuip passen niet helemaal lekker. Ook zit de racekuip niet zo stevig vast in vergelijking met origineel kuipwerk waardoor meer trillingen voorkomen die de luchtkanalen uit het frame trillen. Het originele kuipwerk is dermate ontworpen dat het netjes past aan de luchtkanalen waardoor dat beter vastzit, dit is niet het geval met racekuipwerk.

Mijn opties zijn dan om de originele luchtkanalen aan te passen (met plastic lassen oid) zodat deze steviger zitten, de racekuip aan te passen, of simpelweg nieuwe luchtkanalen te maken.
Omdat er geen koplamp of ander spul meer aanwezig is, is er redelijk veel ruimte beschikbaar.

Wat mij opvalt aan het ontwerp van de originele luchtkanalen, is dat het vanaf de voorkant van smal (kuipwerk) naar ruim naar smal (smalle aansluiting/gaten in frame tbv luchtkanalen) loopt.

een goede airflow creëren is lastig zeker als de ruimte beperkt is (dat is waarschijnlijk de reden voor de kronkels). je wilt de flow zo veel mogelijk laminair houden (turbulentie geeft een slechte cylinder vulling) en met zo min mogelijk drukverlies en dan is het ook nog eens een flow met pulsen. heb je de ruimte wel gecreëerd dan is een buis die langzaam nauwer wordt met een trompet opening en die zo ruim mogelijke bochten maakt en zijn luchtinlaat op een plek heeft met een zo hoog mogelijke rijwind druk idealer. maar die keus heb je meestal niet. zeker niet als fabrikant die het ook nog aan de man moet brengen want dan moet het er ook nog mooi uit zien en dus compact zijn en aerodynamica van de buitenkant komt dan ook om de hoek kijken.
Klopt het als ik mij voorstel dat een langzaam nauwer zijnde buis zorgt voor verhoging van de luchtdruk?
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Ram Air discussie in 3, 2, 1 😁

Nee maar om de boel fatsoenlijk op zijn plek te houden kan ik me e.e.a wel voorstellen. Alleen zou ik geen al te harde materialen toepassen vanwege trilling, tenzij je het bijv. koppelt met flexibele tussenstukjes.
 
@Somebadi misschien zeg ik iets raars, maar misschien bij het begin beginnen. En iets aan de bevestiging en aansluiting doen.

Een heel nieuw kanaal maken lijkt me alleen praktisch als het doel is om te leren hoe je zoiets maakt. Qua prijs/beschikbaarheid/verbetering lijkt me standaard spul op een racer meest praktisch.

Wil je graag je machine verbeteren dan kun je kijken naar wat de pro racers met dat type motor deden. Of afgaan op je eigen gevoel en vaststellen wat jou en jouw motor het meeste zou helpen.
 
3 printen is nooit helemaal glad en de binnenkant van een buis bewerken is niet ideaal.

Ook ben je redelijk beperkt wat betreft afmetingen en materiaal betreft.
Maak je geen al te gekke bochten en hou je rekening met de wanddikte dan is er wel een hoop te printen.

Ik heb ABS liggen maar nog nooit mee geprint. PP wil ik ook nog wel eens proberen, dat kan je mooi lassen.

Er zijn ook diverse programma's om airflow mee te meten, o.a. Autocad (CFD particle tracing) om tot het gewenste resultaat te komen.
 
Klopt het als ik mij voorstel dat een langzaam nauwer zijnde buis zorgt voor verhoging van de luchtdruk?
het zorgt voor minder verlaging van de luchtdruk (druk boven atmosferisch kan je eigenlijk vergeten zonder een vorm van mechanisch compressie) en doordat je de versnelling van de lucht geleidelijker laat verlopen krijg je minder turbulentie. maar soms kan je kleine turbulentie ook gebruiken op bepaalde punten om de rest van de lucht makkelijker de bocht om te krijgen. flow techniek en aerodynamica kan je echt heel veel tijd en geld aan besteden om het ideaal te krijgen voor een bepaalde situatie (kijk maar eens naar de F1) maar een inlaattraject blijft altijd een compromis. wat goed werkt bij hoge toeren werkt vaak slechter bij lage toeren en omgekeerd.
persoonlijk zou ik meer kijken naar een mogelijkheid om de bestande pijp beter op de kuip te laten passen door de kuip aan te passen want die is toch al niet origineel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Als deze vent nou lekker zelf iets in elkaar wil knutselen, dan mag hij dat toch doen. Zo'n beetje al het zinnige vwb luchtstroming e.d. zijn inmiddels wel gezegd volgens mij.
Denk dat het belangrijkste is dat je wel op dezelfde vorm, oppervlak van en hoek uitkomt als origineel met je kanalen en geleidelijk vanaf de kuip daar naartoe werkt. Zomaar een paar buizen ertussen stoppen heeft wss geen zin. Heb je ook überhaupt geen zin om een paar keer met dat ding op de testbank te staan, is het handiger om een manier te vinden waarop je de originele kanalen op hun plek kunt houden.
 
Als TS de mogelijkheid heeft om gewoon mooie ronde buizen in een zo recht mogelijke lijn naar zijn airbox te laten lopen en die op 2 gaten voorop de kuip aan te sluiten met twee mooie trompetvormige toeters gaat het wel werken inderdaad.
Het hele ram-air effect is niet zo geweldig groot. De snelheid die daar voor nodig is heb je zelfs op circuit niet zo heel snel te pakken.
 
Bedankt iedereen voor alle inzichten! Ik ga er eens een weekend over nadenken/ontwerpen/materialen zoeken etc.

Ik neig op dit moment om de originele kanalen aan te passen, maar zal ook wat abs buizen proberen. Met de abs buizen vooral ook kijken hoe makkelijk ze te vervormen zijn...
 
Terug
Bovenaan Onderaan