Akkoord over wegenbelasting voor oldtimers

keeslelystad

Die hard MF'er
11 nov 2009
797
0
lelystad
Bron:o.a. De Telegraaf, AD en andere media.

Akkoord over wegenbelasting voor oldtimers
DEN HAAG - De afspraken uit het regeerakkoord over motorrijtuigenbelasting voor oldtimers worden versoepeld. Dat is het gevolg van een akkoord dat staatssecretaris Frans Weekers (Financiën) heeft gesloten met een aantal brancheverenigingen die de belangen van eigenaren van oldtimers vertegenwoordigen.


Bronnen in Den Haag bevestigen berichtgeving daarover bij BNR. De leeftijdsgrens voor belastingvrije benzineauto's gaat naar 40 jaar. Voor benzineauto's ouder dan 26 jaar komt er een zogeheten 'kwarttarief', met een maximum van 120 euro per jaar. Diesels en lpg-auto's zijn uitgezonderd van het kwarttarief.

Verder komt er een overgangstermijn voor personen- en bestelauto's die rijden op benzine, voor motorfietsen, bussen en vrachtauto's ouder dan 26 jaar.
 
Volgens BNR gaan oldtimer motoren in het kwarttarief vallen.

Staatssecretaris Weekers (Financiën) heeft alsnog een akkoord gesloten met de oldtimeralliantie over de motorrijtuigenbelasting op oldtimers. Dat melden bronnen rondom de onderhandelingen aan BNR.
In de nieuwe plannen wordt de leeftijdsgrens voor belastingvrije benzineauto’s opgetrokken naar 40 jaar. Benzineauto’s ouder dan 26 jaar komen in aanmerking voor het kwarttarief (maximaal 120 euro per jaar), maar dan mogen ze tijdens de wintermaanden (december, januari, februari) niet rijden. De oude schorsingsregels blijven gewoon van kracht, zo bevestigen bronnen rond het onderhandelinsproces.

Ook de leeftijdsgrens van diesel- en LPG-auto’s gaat naar 40 jaar. Er komt geen overgangsregeling bij deze categorie. Bedrijfsvoertuigen en motorfietsen komen wel in aanmerking voor het kwarttarief. Daarmee is de dagenkaart definitief van de baan.

Nek uitgestoken
Volgens de alliantie steekt Weekers met deze plannen wel 'zijn nek uit', maar zal de klassiekerliefhebber zwaar getroffen worden. “Het gaat heel erg pijn doen", zegt Peter Staal, directeur van de KNAC. "Maar helaas, in deze politieke werkelijkheid is er niet meer te halen. We zijn absoluut niet blij met deze regeling, maar we verzetten ons er niet meer tegen.”

Weekers haalt met de maatregel 28 miljoen euro minder op dan eigenlijk zou moeten. De nieuwe plannen gaan de schatkist zo'n 125 miljoen euro opleveren.

Tweede Kamer
De Tweede Kamer is nu aan zet. De brief van staatssecretaris Weekers gaat vanavond nog de deur uit, melden bronnen aan BNR. Morgen is er overleg.
 
Gezien het aanvankelijke plan vind ik dit best meevallen.

Dat is altijd al de truuk geweest, eerst een schandalige maatregel aankondigen en daarna de boel versoepelen.
Heb je als burger toch nog een beetje het idee dat je inspraak hebt.
Men noemt dit ook wel de kikker in de pan methode.

Mgoed, het was natuurlijk te verwachten dat er een maatregel zou komen, nu er zo op grote schaal misbruik werd gemaakt van een voorziening om het cultureel erfgoed te behouden.
 
Dat is altijd al de truuk geweest, eerst een schandalige maatregel aankondigen en daarna de boel versoepelen.
Heb je als burger toch nog een beetje het idee dat je inspraak hebt.
Men noemt dit ook wel de kikker in de pan methode.

Mgoed, het was natuurlijk te verwachten dat er een maatregel zou komen, nu er zo op grote schaal misbruik werd gemaakt van een voorziening om het cultureel erfgoed te behouden.

:^


zie de aangekondigde no-claim regeling toen het ziekenfonds nog bestond, en ze op 't punt stonden om die af te schaffen.

eerst kreeg je geld terug 255€ bij geen gebruik van ziekenkosten in 1 jaar, daarna kreeg je niets meer terug, en vervolgens moest je betalen :') :')



maar je kan er toch niks tegenin brengen, betalen zal je. ;)
 
Dit valt zeker niet mee. Het blijft gewoon een ordinaire maatregel om een gat in de begroting op te vullen. Dat gat is veroorzaakt door witte boorden criminelen zonder enig normbesef. Ze komen er gewoon mee weg sterker nog ze worden er nog steeds dik voor beloond met vette bonussen in het belastingparadijs dat Nederland heet.

In de ons omringende landen geldt een algemene leeftijd van 30 jaar, hier moet er weer onnodig gepolderd worden en wordt een bedrijfstak om zeep geholpen. Nemen ze natuuurlijk niet mee in hun berekening. Het milieu telt al helemaal niet mee anders werden LPG rijders ook enigzins ontzien!

Klein voordeeltje: Ik kan eindelijk een dikke Amerikaan kopen voor een prikkie op mp. Als ik er dan niet meer dan 100 km per jaar mee rijd is het nog betaalbaar ook!
 
Bron:o.a. De Telegraaf, AD en andere media.

Akkoord over wegenbelasting voor oldtimers
DEN HAAG - De afspraken uit het regeerakkoord over motorrijtuigenbelasting voor oldtimers worden versoepeld. Dat is het gevolg van een akkoord dat staatssecretaris Frans Weekers (Financiën) heeft gesloten met een aantal brancheverenigingen die de belangen van eigenaren van oldtimers vertegenwoordigen.


Bronnen in Den Haag bevestigen berichtgeving daarover bij BNR. De leeftijdsgrens voor belastingvrije benzineauto's gaat naar 40 jaar. Voor benzineauto's ouder dan 26 jaar komt er een zogeheten 'kwarttarief', met een maximum van 120 euro per jaar. Diesels en lpg-auto's zijn uitgezonderd van het kwarttarief.

Verder komt er een overgangstermijn voor personen- en bestelauto's die rijden op benzine, voor motorfietsen, bussen en vrachtauto's ouder dan 26 jaar.


ik heb iddg al een brief gehad dat ik vrijgesteld ben *O* *O* *O*
 
Dat is altijd al de truuk geweest, eerst een schandalige maatregel aankondigen en daarna de boel versoepelen.
Heb je als burger toch nog een beetje het idee dat je inspraak hebt.
Men noemt dit ook wel de kikker in de pan methode.

Mgoed, het was natuurlijk te verwachten dat er een maatregel zou komen, nu er zo op grote schaal misbruik werd gemaakt van een voorziening om het cultureel erfgoed te behouden.
Weet ik, maar je moet altijd nog maar afwachten in hoeverre ze het afzwakken :)
 
Ik kan ermee leven....sinds 3 april mrb vrij....en volgend jaar een kwart tarief betalen....
 
Dat is altijd al de truuk geweest, eerst een schandalige maatregel aankondigen en daarna de boel versoepelen.
Heb je als burger toch nog een beetje het idee dat je inspraak hebt.
Men noemt dit ook wel de kikker in de pan methode.

Mgoed, het was natuurlijk te verwachten dat er een maatregel zou komen, nu er zo op grote schaal misbruik werd gemaakt van een voorziening om het cultureel erfgoed te behouden.
Kikker in de pan is langzaam opwarmen. Verergeren dus. Dit heet gewoon onderhandelen, hoog inzetten en dan terugwerken tot een aanvaardbaar gemiddelde.

Maar ik denk inderdaad dat ik nu een 1/4 tarief 300SEL ga kopen.
 
Maar ik denk inderdaad dat ik nu een 1/4 tarief 300SEL ga kopen.

Wacht even 5 jaar, deze invoering krijgt absoluut nog een tweede of zelfs 3e aanpassing.

Voorlopig waan je je in behaaglijk water ;)
 
Laatst bewerkt:
Meteen voor een 500SEL gaan en dan met je belastingvrije Aygo jerrycans benzine gaan tanken in Duitsland. Dat zal ze leren!
 
Volgens BNR gaan oldtimer motoren in het kwarttarief vallen.

Maar zijn motoren ouder dan 40 jaar dan ook vrijgesteld?
Anyway, 25% van 8 euro (dat betaal ik voor mij motor) is nog altijd minder dan 1 biertje...

Ik ben er wel blij mee eigenlijk, zag er toch naar uit dat je gewoon het volledige tarief zou moeten gaan betalen. :Y
 
Moet ik ineens gaan betalen voor mijn oldtimer, die al 3 jaar in de verbouwing ziet en dus niet op de weg komt. Moet ik het ding als de sodemieter klaarmaken, want als ik moet betalen, ga ik er ook gebruik van maken. Dat zal ze leren die milieufreaks.
 
Lekker, kan ik voor mijn 10 oldtimers het kwarttarief gaan betalen. Da's toch 2,5 keer de volle mep.
 
dus ik kan voor mijn 33 jaar oude kevertje lekker gaan dokken...
jippie....
kots.jpg
 
Zal die kerel waarvan "onlangs" zijn collectie in vlammen is opgegaan nu wel "blij" zijn.. anders had 'ie straks 300 keer het kwarttarief mogen gaan dokken...
Kan je beter in 1 klap alles kwijt zijn, dan langzaam doodbloeden..


:r
 
Laatst bewerkt:
Wat als je auto een benzine én LPG tank heeft?

....

Heb naast m'n 'gewone' auto (+/- 1000€ HSB / jaar) ook nog 2 hobby auto's. 1 op LPG, omdat m'n vriendin zei dat dat beter is voor t milieu. €1500/jaar aan HSB gaat mij dat kosten, die LPG auto.

F*ck t milieu dan ook gewoon ik ga ze allemaal inruilen voor een leuke V8 voor elke dag want dat kost toch minder.
 
Laatst bewerkt:
....

Heb naast m'n 'gewone' auto (+/- 1000€ HSB / jaar) ook nog 2 hobby auto's. 1 op LPG, omdat m'n vriendin zei dat dat beter is voor t milieu. €1500/jaar aan HSB gaat mij dat kosten, die LPG auto.

F*ck t milieu dan ook gewoon ik ga ze allemaal inruilen voor een leuke V8 voor elke dag want dat kost toch minder.

hangt van de kilometers af die je ermee rijdt, 1500 liter LPG en je hebt het verschil er alweer uit
 
Terug
Bovenaan Onderaan