Akrapovic Bochtenset

nakedDennis

MF'er
2 mrt 2017
32
0
Weert Limburg
Beste Forummers,

Ik heb al verschillende informatie gevonden op het forum maar nog niet echt een antwoord kunnen vinden.

Ik heb een z900 met performance pakket, dit voldoet allemaal aan de euro4 norm zoals dat tegenwoordig heet.

Ik heb dus de originle bochtenset met een e keur akrapovic demper.

Als ik nu de originele bochtenset vervang voor die van akrapovic moet de motor dan weer afgesteld worden? (ik kreeg via een motorzaak te horen dat de motor het zelf regelt met de lambda sonde?)


En geld ditzelfde als ik de originle bochtenset laat zitten maar de race demper er op doe?

Alvast bedankt voor jullie "onderbouwde" antwoord!
 
Uitlaatsystemen is een wetenschap apart. De een roept dit, de ander roept dat.
Het lijkt mij dat een Akra bochtenset een andere doorstroom heeft dan een standaard, marving, yoshimura of wat voor bochtenset ook.
Als je het zekere voor het onzekere wilt nemen, ergens op een dynobank zetten en eea uitproberen. Kost je een € 150 misschien, maar dan weet je het voor altijd...
 
Laatst bewerkt:
Het is niet zomaar voetstoots aan te nemen dat de lambda dit regelt..., alleen in een closed loop zal hij afregelen, maar in die situatie rij je niet altijd, tevens weet de ECU niet dat je wijzigingen hebt doorgevoerd, en zal daar dan ook niet adequaat op (kunnen) reageren.
Het goed inregelen van je ECU is vaak duurder dan je uitlaat, bezint voor ge begint.....
 
De heer Ritzen weet echt wel waar hij het over heeft, en de Friese boeren logica van Gerard klopt deels ook.

Ik ga er vanuit dat je het meer voor de looks, geluid en 'opscheppen' in de kroeg doet. Dan voldoet een afstelling op de rollenbank met een bijv. een powercommander prima voor jouw doel. Je zult niet het optimale resultaat halen, maar wel een goed lopende motorfiets die niet kapot loopt omdat hij te arm staat.
 
Tussen stuk lopen - heel blijven - lekker rijden op de openbare weg - perfect afgesteld voor race doeleinden zitten zoveel variaties en verschillende kostenplaatjes.

Als Akrapovic aangeeft dat afstellen niet noodzakelijk is lees ik dat als: je motor zal niet stuk lopen. Het kan ook een stukje marketing zijn, aangezien een volledig systeem een stuk duurder wordt als er een paar uur testbanken voor nodig is om er het beste resultaat mee te halen.

gewoon doen wat je zelf denkt dat het beste is..
 
gewoon monteren en je uitlaatgassen meten.

Heb mijn vorige ktm ook laten meten omdat ik andere demper en open filter had gemonteerd , dit wel met akra mappingmaar toch voor zekerheid na laten meten bij pajic racing koste 50é en je hebt meteen een leuke vermogens uitdraai
 
Laatst bewerkt:
Waarom zou je een systeem eronder willen zetten en niet af laten stellen?

Een losse demper kan ik nog begrijpen, maar een systeem en dan niet laten afstellen op een dyno :? Mij ontgaat de logica hiervan. Het enige wat je ervoor terugkrijgt is een beroerder lopende motor.


een systeem monteren is pas stap 1/3. een piggyback(of direct in de ecu als dat kan) 2/3. afstellen op de dyno 3/3.
Maar vergis je niet in de kosten. Kost een hoop geld voor iets wat niet zichtbaar is voor de buitenwereld...



Demper is in de meeste gevallen alleen voor het geluid, systeem voor het vermogen.

Alleen een demper -> niet perse nodig om af te stellen
Alleen een open filter -> idem
filter en demper -> afstellen
cat verwijderen -> afstellen
systeem -> afstellen
 
Laatst bewerkt:
Alleen een demper -> niet perse nodig om af te stellen
Alleen een open filter -> idem
filter en demper -> afstellen
cat verwijderen -> afstellen
systeem -> afstellen


brrr, ik krijg altijd rillingen als ik van die "algemene waarheden" lijstjes zie :N .
geen enkel blok is hetzelfde, en zelfs iedere standaard moto is niet perfekt afgesteld en zou gerust de dyno op kunnen om te verbeteren.
moet dat dan ?
moet eendert welke moto op de dyno als je iets verandert ?

voor mijn part niet , verschilt van moto tot moto en iedereen moet doen wat hij vindt dat hij moet doen.
 
Ik krijg altijd rillingen als het fris is...

De "algemene waarheden" waar jij het fris van krijgt, zijn niet zomaar uit de lucht gevallen.
Van mij hoef je hem niet af te stellen, maar je ecu kan tot een bepaalde hoogte zelf dingen regelen. Verander jij hier teveel aan (in en uitlaat traject) valt dat buiten het bereik van wat de ecu kan regelen.
Maar die materie kunnen diverse mannen hier op het forum, die hier dagelijks mee bezig zijn, een stuk beter uitleggen (al kan ik begrijpen dat ze er best moe van worden).

Moet je hem afstellen als je in en uitlaat veranderd? van mij niet. :N
Zal hij kapot lopen? ik denk het niet.

De euro4 motoren zijn wel al zo arm afgesteld, monteer je spullen waardoor de motor nog armer gaat lopen zal dat best lekker rijden... :X

Maar moet het? neuh, staat nergens dat het moet.
 
Ik krijg altijd rillingen als het fris is...

De "algemene waarheden" waar jij het fris van krijgt, zijn niet zomaar uit de lucht gevallen.
Van mij hoef je hem niet af te stellen, maar je ecu kan tot een bepaalde hoogte zelf dingen regelen. Verander jij hier teveel aan (in en uitlaat traject) valt dat buiten het bereik van wat de ecu kan regelen.
Maar die materie kunnen diverse mannen hier op het forum, die hier dagelijks mee bezig zijn, een stuk beter uitleggen (al kan ik begrijpen dat ze er best moe van worden).

Moet je hem afstellen als je in en uitlaat veranderd? van mij niet. :N
Zal hij kapot lopen? ik denk het niet.

De euro4 motoren zijn wel al zo arm afgesteld, monteer je spullen waardoor de motor nog armer gaat lopen zal dat best lekker rijden... :X

Maar moet het? neuh, staat nergens dat het moet.

En jij weet natuurlijk welke ECU's deze aanpassingen wel of niet zelf kunnen aanpassen, en deze Kawasaki kan dat volgens jou...
En ja, dit soort antwoorden kan ik best héél moe van worden..
Tjongejonege wat kan ik toch vreselijk treurig worden van zoiets... :/
 
hohoho, volgens mij heb ik het niet goed neergetypt en/of begrijp je het verkeerd.
Ik ben het volledig met je eens.

Ik laat altijd mijn motoren afstellen. Ik ben van mening dat dat gewoon nodig is als je wat veranderd en het rijdt zoveel beter.

Ik doelde meer op de zin van Janbros; "iedereen moet doen wat hij vindt dat hij moet doen"
sarcasme kwam blijkbaar niet goed over -O-
 
Laatst bewerkt:
Alleen een demper -> niet perse nodig om af te stellen
Alleen een open filter -> idem
filter en demper -> afstellen
cat verwijderen -> afstellen
systeem -> afstellen

Ik laat altijd mijn motoren afstellen. Ik ben van mening dat dat gewoon nodig is als je wat veranderd en het rijdt zoveel beter.

nu snap ik het niet meer. eerst een lijstje geven en je er zelf dan niet aan houden ?
ook door een standaard motor af te stellen zal hij beter rijden, maar dat moet dan weer niet ?
hoe weet de ECU dat het geplaatste filter meer of minder door laat en hoeveel meer of minder ? en geldt dat dan voor alle filters, ook voor de hier zo verguisde spotgoedkope filtertjes ? en wat als je zonder rijdt ?
net zoals dempers : op sommige moto's maakt dat een groot verschil en is eendert welke andere demper een enorme verbetering, sommige zijn standaard zo goed dat het niet veel doet. maar toch moeten beide niet afgesteld worden ? En wat met een kompleet China-systeem dat zo gemaakt is omdat het past zonder enige vorm van rekening te houden met de motoreigenschappen ?
en geldt dat alleen voor moderne injektiemotoren of ook ouw sleuren met carbu's ?

je mag nog proberen uitleggen wat je wil, ik blijf erbij : je lijstje is pure onzin en nergens op gebaseerd.
 
Laatst bewerkt:
Dat "lijstje" hoeft niemand zich aan te houden.
Ik laat wel mijn motor afstellen als ik wat verander.
Dit "lijstje" heb ik niet zelf verzonnen, maar als richtlijn gekregen.

Even een voorbeeldje dan.

Ik plaats een open filter i.c.m. met een vol open uitlaatsysteem.

Dan gaat de motor naar mijn idee toch veel te arm lopen en is afstelling gewenst door bijvoorbeeld dhr. Ritzen?
of zit ik nu helemaal fout :? zeg jij het maar (janbros). Ik leer graag bij.

je mag nog proberen uitleggen wat je wil, ik blijf erbij : je lijstje is pure onzin en nergens op gebaseerd.

Ok, ik heb het genoteerd. bedankt dat ik het van jou nog mag proberen... :t


Nogmaals, ik hoop dat het nu wel overkomt. Van mij moet helemaal niets.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben het wel met Oliekan eens. Hij zegt alleen dat het beter is om het wel te doen, wat hij dus zelf ook doet. Dit betekent het niet dat iedereen het moet doen, dat is een stuk eigen voorkeur.
Kwa afstelling is er bij elke motor wel af-fabriek enige winst te behalen. Dit komt inderdaad door de regelgeving omtrent de uitstoot van bijvoorbeeld NOx, CO, CO2 en HC's. Dit is ook het geval bij auto's bijvoorbeeld.

Maar als de uitlaat fabrikant aangeeft dat de ECU niet opnieuw gemapt hoeft te worden, kan je ervan uitgaan dat dit ook het geval is. Als later blijkt dat de motor in de soep is gelopen door een te arm mengsel, kan dit verhaald worden op de uitlaatfabrikant. Om hiervan zeker te zijn kan je nog wel de lambda waarde laten testen.
 
Van mij moet helemaal niets.

van mij ook niet, dus daar zijn we het toch al over eens ;)

mijn punt is gewoon : je hebt filters die meer door laten en je hebt filters die minder doorlaten, je hebt uitlaatsystemen die beter zijn en je hebt er die slechter zijn. daarom kan je geen "algemene richtlijn" opstellen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan