akrapovic carbon MT07

15 nov 2020
30
15
hi!

Ik rijd sinds kort een MT07 compleet stock uit 2020 tech black. stock klinkt deze motor echt spuuglelijk en met een after market uitlaat komt hij dus echt tot leven.
Na lang zoeken vraag ik mij nog steeds af hoe het zit met uitlaten zonder E Keur in Nederland.
nou weet ik dat de akrapovic carbon geen E keur heeft en de titanium wel. echter vind ik de carbon stukken mooier en wil deze graag halen.
mijn vraag is of ik gewoon met de carbon versie kan rijden in nederland zonder dat de politie het rij plezier belemmerd omdat het geen E keur heeft?
als het klopt dat ze in nederland bij DB meeten en hiernaar kijken, en niet naar de E keur. weet iemand dan toevallig waar ik kan terugzien wat nou zo een uitlaat produceert aan decibel? op de site van RDW vind ik dit terug over mijn motor:

U.1
Geluidsniveau stationair
90 dB(A)


U.2
Geluidsniveau toerental motor
3750 min-1


U.3
Geluidsniveau rijdend
73 dB(A)

nou snap ik hem niet helemaal maar als ik het goed begrijp wordt de meting gedaan bij 3750 RPM/toerental en als het dan onder de 90 decibel zit, zit ik wel goed? nou is hier vast ook een specifieke afstand voor om te meten, wat niet wordt vermeld op RDW

verder als laatste vraag wou ik graag weten of je zonder cat kan rijden? stel dat de akra carbon het toch niet wordt vanwege regels. dan zat ik te denken aan een termignoni carbon exhaust. deze heeft wel een e keur mits de cat er in zit.
er is hier natuurlijk lastig op te controlleren maar misschien dat andere die hier al een ervaring mee hebben gehad het kunnen delen?
je kan deze incl. of excl. cat bestellen online.

thanks in advance :D
 
Zo te zien zijn er alleen maar "Volledige" Systemen te krijgen voor de MT-07?.. dus met de voorbochten. Dit omdat de standaard uitlaat ook een geheel systeem is die uit een enkele eenheid bestaat. Er bestaat voor de MT-07 dus niet zoiets als een "Slipon" wat voor andere motoren wel mogelijk is.

Wat ik zo kan zien is dat er een verschil zit tussen de twee Akrapovic uitlaten die jij omschrijft.
Standaard akrapovic (metaalkleur) heeft een catalysator erin zitten; en dus geschikt voor openbare weg.
Carbon Akrapovic (racing line) heeft geen catalysator erin zitten; dus niet geschikt voor de openbare weg.

Ik zou gaan voor een goedgekeurd systeem. Dan heb je toch een wat dieper geluid dan de standaard uitlaat maar niet het achterlijk asociale geluid van een systeem zonder catalysator. Er zijn meer merken op de markt .. Akrapovic is niet heilig.. Kijk ook eens naar Leovince / Mivv / Remus bijvoorbeeld.
 
Ga eens kijken naar andere merken! Er zijn genoeg merken MET e-keur die beter klinken dan een e-keur akra.
Het kan ook niet verkeerd zijn om eens bij bijvoorbeeld Pajic langs te gaan en eens daar eens te informeren over de opties. Ze kunnen namelijk elke demper monteren die je wilt.
 
Ga eens kijken naar andere merken! Er zijn genoeg merken MET e-keur die beter klinken dan een e-keur akra.
Het kan ook niet verkeerd zijn om eens bij bijvoorbeeld Pajic langs te gaan en eens daar eens te informeren over de opties. Ze kunnen namelijk elke demper monteren die je wilt.

Wel even kijken.. als je een E-keur wilt; dan is die E-keur gemaakt voor die specifieke motor/uitlaat.. denk niet dat de E keur op de demper nog telt als je hem vervolgens op een compleet andere motor schroeft. (Al maken fabrikanten wel gebruik van dezelfde demper voor verschillende motoren)
 
door deze reactie zou ik juist een asociale knalpot monteren.

citaat:
Drs. Tamar de Vos - van der Hoeven - februari 2006

In bepaalde fases van de ontwikkeling van een kind is opstandig gedrag normaal. Bijna iedere peuter of kleuter maakt wel een periode door met veel opstandigheid. En ook bijna iedere puber begint op een gegeven moment zich enorm te verzetten en voortdurend de strijd op te zoeken. Dit opstandige gedrag hoort bij deze levensfase en het kind leert hier ook van.

Er is hoop, je komt er door ;)
Pas wel op je moet 18 zijn om een rbw te halen.

Nick wijzigen in kleuteropmotor kan hier https://www.motor-forum.nl/account/account-details
Let op eenmaal p/j

Aan TS leuke naked. Succes met je keuzes.
 
Weet @TS al of hij hier nog gaat terugkomen? Of is het er een van zovelen? Accountje aanmaken vraagje droppen en verder nooit terugkomen of krijgen we toch na aanschaf mekkerbuis en ditto gevolgen een nieuw topic met wederom één enkele reaktie zonder ooit een reaktie terug te krijgen?

Zoveel vragen, zo weinig interesse.:W
 
Dankjewel allemaal voor jullie reacties en insights over mijn vraag!! Ik ga inderdaad ook even verder kijken naar andere merken. Wat mij vooral veel boeit is een mooi diep en stoer geluid. Dus niet iets dat extreem veel lawaai maakt.

Op de MT07 kan je inderdaad alleen maar full exhausts en geen slip ons helaas. Dat was dan een stuk makkelijker geweest.

Ik heb dit account niet gemaakt voor een snelle vraag. Ben vrij enthousiast over de komende jaren en wil mijn kennis over motoren verbreden. Dus ik zal vast in de toekomst snel weer terug komen met een paar rookie vragen 😅 vanwege drukke dagen ivm corona in de zorg heb ik niet veel tijd om snel te reageren dus excuses voor wie hier de verkeerde indruk van heeft gekregen!
 
Dankjewel allemaal voor jullie reacties en insights over mijn vraag!! Ik ga inderdaad ook even verder kijken naar andere merken. Wat mij vooral veel boeit is een mooi diep en stoer geluid. Dus niet iets dat extreem veel lawaai maakt.

Op de MT07 kan je inderdaad alleen maar full exhausts en geen slip ons helaas. Dat was dan een stuk makkelijker geweest.

Ik heb dit account niet gemaakt voor een snelle vraag. Ben vrij enthousiast over de komende jaren en wil mijn kennis over motoren verbreden. Dus ik zal vast in de toekomst snel weer terug komen met een paar rookie vragen 😅 vanwege drukke dagen ivm corona in de zorg heb ik niet veel tijd om snel te reageren dus excuses voor wie hier de verkeerde indruk van heeft gekregen!
Ik heb zelf altijd rond gereden met de akra carbon op mijn 07.
Nooit geen problemen gehad, bij rustig rijden valt de herrie reuze mee.
En zodra je het gas opentrekt dan brult je MT als nooit te voren.
Enige nadeel is wel de E-keur voor als je het buitenland in wil.
Echter is een uitlaat omwisselen een fluitje van een cent dus...
 
Het zou me verbazen dat er geen slipons voor een MT-07 bestaan.
De MT-09 heeft ook een uitlaat uit 1 stuk en daar zijn volop slipon dempers voor te koop.
Je moet dan wel de originele uitlaat in 2 zagen,maar originele uitlaten zijn makkelijk te vinden aan spotprijzen.

En ik denk dat ik ook nog iemand ken die een carbon Mivv voor een MT-07 te koop heeft,moest je daar interesse in hebben.
 
Het zou me verbazen dat er geen slipons voor een MT-07 bestaan.
De MT-09 heeft ook een uitlaat uit 1 stuk en daar zijn volop slipon dempers voor te koop.
Je moet dan wel de originele uitlaat in 2 zagen,maar originele uitlaten zijn makkelijk te vinden aan spotprijzen.

En ik denk dat ik ook nog iemand ken die een carbon Mivv voor een MT-07 te koop heeft,moest je daar interesse in hebben.

Vandaar ook de naam "Slip on" :P .. veel mensen willen niet in hun originele uitlaat gaan zagen.
Met aanpassingen kan je praktisch elke demper op een motor zetten..
 
Vandaar ook de naam "Slip on" :P .. veel mensen willen niet in hun originele uitlaat gaan zagen.
Met aanpassingen kan je praktisch elke demper op een motor zetten..
Maar dan moet je meestal zelf een linkpijp maken of gaan lassen.
Voor de MT-09 verkoopt men kant en klare slipons met linkpijp en bevestigingsmateriaal.
Je zaagt de originele door op de juiste plek en de nieuwe past er zo op,zonder enig extra werk.
Het zou me verbazen dat dat bij een MT-07 dan ook niet bestaat.
 
Dat is idd een optie; al kost een volledig systeem voor deze motor ook niet echt veel.
Dan kan je de originele uitlaat apart leggen; als je de motor weer verkoopt origineel terugzetten en de aftermarket verkopen.. dan ben je onder de streep voordeliger uit denk ik.
 
Neem wel even mee dat video's vaak geen "recht" doen aan het daadwerkelijke geluid van een uitlaat. In mijn ervaring zijn juist de wat langere/grotere dempers de dempers met het zwaardere/diepere geluid.

Op mijn NC750X (ook een 2 cilinder) had ik een Shark DSX-7 demper.. deze klonk redelijk maar best "Schreeuwerig".. dat was een redelijk korte demper. Vervolgens overgestapt op een Boss demper (was een stuk langer) en deze gaf een donkerder/dieper geluid. Je moet even kijken wat de
voorkeur heeft.

Als je gaat shoppen voor uitlaten; wees ook niet bang om verschillende aanbieders te vragen naar hun prijs.. ze doen bijna altijd iets met de prijs.
 
Het zou me verbazen dat er geen slipons voor een MT-07 bestaan.
De MT-09 heeft ook een uitlaat uit 1 stuk en daar zijn volop slipon dempers voor te koop.
Je moet dan wel de originele uitlaat in 2 zagen,maar originele uitlaten zijn makkelijk te vinden aan spotprijzen.

En ik denk dat ik ook nog iemand ken die een carbon Mivv voor een MT-07 te koop heeft,moest je daar interesse in hebben.
klopt op die manier zou het inderdaad wel lukken, maar zoals chris al benoemde is het zagen in de originele uitlaat niet wat ik zou willen, heb gemerkt dat bij de verkoop van zo een motor de koper de originele uitlaat het liefst in gehele staat erop wilt hebben.

@Chris ofc dat is uiteindelijk ook het plan, de originele uitlaat bij verkoop er weer op en de aftermarket apart verkopen.
 
Neem wel even mee dat video's vaak geen "recht" doen aan het daadwerkelijke geluid van een uitlaat. In mijn ervaring zijn juist de wat langere/grotere dempers de dempers met het zwaardere/diepere geluid.

Op mijn NC750X (ook een 2 cilinder) had ik een Shark DSX-7 demper.. deze klonk redelijk maar best "Schreeuwerig".. dat was een redelijk korte demper. Vervolgens overgestapt op een Boss demper (was een stuk langer) en deze gaf een donkerder/dieper geluid. Je moet even kijken wat de
voorkeur heeft.

Als je gaat shoppen voor uitlaten; wees ook niet bang om verschillende aanbieders te vragen naar hun prijs.. ze doen bijna altijd iets met de prijs.
echt dat diepe geluid, de mivv gp black steel is dus ook wat langer en groter in vergelijking met andere MT uitlaten, dus ik denk dat dit hem wordt. had er graag een in real life willen horen maar dat gaat natuurlijk een beetje lastig xd
 
Terug
Bovenaan Onderaan