shapelessdreams
MF'er
- 15 nov 2020
- 30
- 15
hi!
Ik rijd sinds kort een MT07 compleet stock uit 2020 tech black. stock klinkt deze motor echt spuuglelijk en met een after market uitlaat komt hij dus echt tot leven.
Na lang zoeken vraag ik mij nog steeds af hoe het zit met uitlaten zonder E Keur in Nederland.
nou weet ik dat de akrapovic carbon geen E keur heeft en de titanium wel. echter vind ik de carbon stukken mooier en wil deze graag halen.
mijn vraag is of ik gewoon met de carbon versie kan rijden in nederland zonder dat de politie het rij plezier belemmerd omdat het geen E keur heeft?
als het klopt dat ze in nederland bij DB meeten en hiernaar kijken, en niet naar de E keur. weet iemand dan toevallig waar ik kan terugzien wat nou zo een uitlaat produceert aan decibel? op de site van RDW vind ik dit terug over mijn motor:
U.1
Geluidsniveau stationair
90 dB(A)
U.2
Geluidsniveau toerental motor
3750 min-1
U.3
Geluidsniveau rijdend
73 dB(A)
nou snap ik hem niet helemaal maar als ik het goed begrijp wordt de meting gedaan bij 3750 RPM/toerental en als het dan onder de 90 decibel zit, zit ik wel goed? nou is hier vast ook een specifieke afstand voor om te meten, wat niet wordt vermeld op RDW
verder als laatste vraag wou ik graag weten of je zonder cat kan rijden? stel dat de akra carbon het toch niet wordt vanwege regels. dan zat ik te denken aan een termignoni carbon exhaust. deze heeft wel een e keur mits de cat er in zit.
er is hier natuurlijk lastig op te controlleren maar misschien dat andere die hier al een ervaring mee hebben gehad het kunnen delen?
je kan deze incl. of excl. cat bestellen online.
thanks in advance :D
Ik rijd sinds kort een MT07 compleet stock uit 2020 tech black. stock klinkt deze motor echt spuuglelijk en met een after market uitlaat komt hij dus echt tot leven.
Na lang zoeken vraag ik mij nog steeds af hoe het zit met uitlaten zonder E Keur in Nederland.
nou weet ik dat de akrapovic carbon geen E keur heeft en de titanium wel. echter vind ik de carbon stukken mooier en wil deze graag halen.
mijn vraag is of ik gewoon met de carbon versie kan rijden in nederland zonder dat de politie het rij plezier belemmerd omdat het geen E keur heeft?
als het klopt dat ze in nederland bij DB meeten en hiernaar kijken, en niet naar de E keur. weet iemand dan toevallig waar ik kan terugzien wat nou zo een uitlaat produceert aan decibel? op de site van RDW vind ik dit terug over mijn motor:
U.1
Geluidsniveau stationair
90 dB(A)
U.2
Geluidsniveau toerental motor
3750 min-1
U.3
Geluidsniveau rijdend
73 dB(A)
nou snap ik hem niet helemaal maar als ik het goed begrijp wordt de meting gedaan bij 3750 RPM/toerental en als het dan onder de 90 decibel zit, zit ik wel goed? nou is hier vast ook een specifieke afstand voor om te meten, wat niet wordt vermeld op RDW
verder als laatste vraag wou ik graag weten of je zonder cat kan rijden? stel dat de akra carbon het toch niet wordt vanwege regels. dan zat ik te denken aan een termignoni carbon exhaust. deze heeft wel een e keur mits de cat er in zit.
er is hier natuurlijk lastig op te controlleren maar misschien dat andere die hier al een ervaring mee hebben gehad het kunnen delen?
je kan deze incl. of excl. cat bestellen online.
thanks in advance :D