akrapovic carbon MT07

15 nov 2020
30
15
hi!

Ik rijd sinds kort een MT07 compleet stock uit 2020 tech black. stock klinkt deze motor echt spuuglelijk en met een after market uitlaat komt hij dus echt tot leven.
Na lang zoeken vraag ik mij nog steeds af hoe het zit met uitlaten zonder E Keur in Nederland.
nou weet ik dat de akrapovic carbon geen E keur heeft en de titanium wel. echter vind ik de carbon stukken mooier en wil deze graag halen.
mijn vraag is of ik gewoon met de carbon versie kan rijden in nederland zonder dat de politie het rij plezier belemmerd omdat het geen E keur heeft?
als het klopt dat ze in nederland bij DB meeten en hiernaar kijken, en niet naar de E keur. weet iemand dan toevallig waar ik kan terugzien wat nou zo een uitlaat produceert aan decibel? op de site van RDW vind ik dit terug over mijn motor:

U.1
Geluidsniveau stationair
90 dB(A)


U.2
Geluidsniveau toerental motor
3750 min-1


U.3
Geluidsniveau rijdend
73 dB(A)

nou snap ik hem niet helemaal maar als ik het goed begrijp wordt de meting gedaan bij 3750 RPM/toerental en als het dan onder de 90 decibel zit, zit ik wel goed? nou is hier vast ook een specifieke afstand voor om te meten, wat niet wordt vermeld op RDW

verder als laatste vraag wou ik graag weten of je zonder cat kan rijden? stel dat de akra carbon het toch niet wordt vanwege regels. dan zat ik te denken aan een termignoni carbon exhaust. deze heeft wel een e keur mits de cat er in zit.
er is hier natuurlijk lastig op te controlleren maar misschien dat andere die hier al een ervaring mee hebben gehad het kunnen delen?
je kan deze incl. of excl. cat bestellen online.

thanks in advance :D
 
Ik heb zelf altijd rond gereden met de akra carbon op mijn 07.
Nooit geen problemen gehad, bij rustig rijden valt de herrie reuze mee.
En zodra je het gas opentrekt dan brult je MT als nooit te voren.
Enige nadeel is wel de E-keur voor als je het buitenland in wil.
Echter is een uitlaat omwisselen een fluitje van een cent dus...
ik zou graag in het buitenland willen touren op de MT, waarschijnlijk niet de meest fijne motor om dit mee te doen. maar ik doe het gewoon met wat ik heb, vind hem erg lekker rijden, de vorken voor zijn wel pogostick alike lol. maar dat is over het algemeen wel bekend bij de MT.
 
E keur is niet zozeer model afhankelijk, maar waar die is gemaakt. Nu heb ik 2 akrapovic carbon einddempers gehad, 1 zonder en 1 met e-keur. De akra’s zonder e keur komen meestal uit Amerika.

Als je perse een e keur wilt, kan je langs Pajic gaan.
Ik weet niet of er perse op e keur gecontroleerd wordt. Meestal zit dat toch al in een onmogelijke hoek om te zien door politieagenten, of ze willen je demper ervanaf halen. Ik heb er (toen ik geen e keur had) er nooit last van gehad.

Oh enne, zonder kat rijden kan gewoon. Komt je verbranding ook ten goede, enig ding is dat hij iets luider wordt. Maar dat hoeft niet altijd, genoeg trucjes om hem zachter te laten klinken. Vind zelf mijn motor zonder kat het mooist.
 
Laatst bewerkt:
E keur is niet zozeer model afhankelijk, maar waar die is gemaakt. De akra’s zonder e keur komen meestal uit Amerika.
Wat een onzin,een E-keur van een demper is alleen geldig als het op de daarvoor voorziene motor gemonteerd staat.
Al is het voor de politie wel moeilijk om dat ter plaatse uit te zoeken bij een controle.
Akra wordt in Slovenie gemaakt en het al of niet hebben van een E-keur heeft gewoon te maken of ze goedgekeurd zijn of niet.
De echte race uitlaten (volledige lijn) hebben geen E-keur,en ook sommige andere type's niet.
Voor de verkoop in Amerika is uiteraard geen E-keur nodig,dus mogelijk verkopen ze daar andere uitvoeringen.
 
E keur is niet zozeer model afhankelijk, maar waar die is gemaakt. Nu heb ik 2 akrapovic carbon einddempers gehad, 1 zonder en 1 met e-keur. De akra’s zonder e keur komen meestal uit Amerika.

Als je perse een e keur wilt, kan je langs Pajic gaan.
Ik weet niet of er perse op e keur gecontroleerd wordt. Meestal zit dat toch al in een onmogelijke hoek om te zien door politieagenten, of ze willen je demper ervanaf halen. Ik heb er (toen ik geen e keur had) er nooit last van gehad.

Oh enne, zonder kat rijden kan gewoon. Komt je verbranding ook ten goede, enig ding is dat hij iets luider wordt. Maar dat hoeft niet altijd, genoeg trucjes om hem zachter te laten klinken. Vind zelf mijn motor zonder kat het mooist.

Nope, volledig onzin.... als je iets straatlegaal in Europa wil verkopen moet het voorzien zijn van e-keur. Dat is gebonden aan het product (meetsal in combinatie met het voertuig.)

Het maakt niet uit waar het gemaakt wordt ,als de plaatselijke dorpssmid uit Ouagadougou voor de europese markt uitlaten wil gaan produceren en verkopen die legaal zijn zal hij de hele keuringsprocedure moeten doorlopen.

Akrapovic uitlaten worden gemaakt in Slovenie. Ze zijn er in legaal (e-keur) en race use only versie voor de europese markt. Het kan zijn dat er voor de andere markten andere keuringseisen/keurmerken zijn.
 
E keur verbonden met voertuig? Sinds wanneer is dat? Als je je demper gewoon passend maakt, kan hij op elk systeem.

Daarnaast zie ik ook geen standaard fietsen met akra’s de fabriek uitrollen....

Klopt! Maar dan is de e-keur niet meer geldig......

Er zijn meerdere motorfietsen die standaard met Akra's uit de fabriek komen. O.a. Aprilia RSV4 1100 FActory, Honda Fireblade SP.
 
@TS, blijkbaar heb ik een e keur die niet meer geldig is dan _O-

Maar goed, wat ik al zei, de agent moet wel echt een kutdag hebben willen ze die controleren. Bij mij zit hij in een onmogelijk hoek om te zien met het blote oog, of hij wilt m’n linkpijp ervanaf lassen.
 
E-keur is en blijft Europese regelgeving. Regels die in .de gelden, gelden ook in .nl en .fr. Dat ze er in Nederland niet zo heftig op handhaven als bijvoorbeeld in Luxemburg/Duitsland (been there, done that) is meer geluk. In Duitsland: Geen e-keur? Laat je fiets maar staan. In Nederland hechten ze meer waarde aan dB killer (als ze er al naar kijken) en of je overlast produceert.
 
E1DC8DE1-DAB3-4F1E-8D8D-39258C72D6D2.jpeg

Dit is het nummer wat op mijn akra’s staat.
E1 betekend dat het keurmerk afgegeven is in Duitsland. De 0683 betekend dat ze voor een gsxr 1000 zijn. Ik heb ze op een tl1000 zitten dus mochten ze echt heeel lastig willen zijn is het e-keur dus niet geldig voor mijn motor.
 
Weet @TS al of hij hier nog gaat terugkomen? Of is het er een van zovelen? Accountje aanmaken vraagje droppen en verder nooit terugkomen of krijgen we toch na aanschaf mekkerbuis en ditto gevolgen een nieuw topic met wederom één enkele reaktie zonder ooit een reaktie terug te krijgen?

Zoveel vragen, zo weinig interesse.:W


Hij stelt 1 vraag.
Maar zo met de ochtendkoffie in de hand ff tot hier door de antwoorden gescrolled....
Er is nog niet 1x fatsoenlijk op zn vraag geantwoord _O-

Waarom zou hij terugkomen? Kan me voorstellen dat zn indruk is 'wat een debielen daar. Zijn dat nou motorrijders? Zeiken over te veel geluid en betweterig andere merken adviseren dan waar ik om vraag?'


O-)O-)O-)
 
Dankjewel allemaal voor jullie reacties en insights over mijn vraag!! Ik ga inderdaad ook even verder kijken naar andere merken. Wat mij vooral veel boeit is een mooi diep en stoer geluid. Dus niet iets dat extreem veel lawaai maakt.

Op de MT07 kan je inderdaad alleen maar full exhausts en geen slip ons helaas. Dat was dan een stuk makkelijker geweest.

Ik heb dit account niet gemaakt voor een snelle vraag. Ben vrij enthousiast over de komende jaren en wil mijn kennis over motoren verbreden. Dus ik zal vast in de toekomst snel weer terug komen met een paar rookie vragen 😅 vanwege drukke dagen ivm corona in de zorg heb ik niet veel tijd om snel te reageren dus excuses voor wie hier de verkeerde indruk van heeft gekregen!


Geen probleem 👍

We oordelen hier snel, je moet je sociaal een beetje inkopen en vooral het forum niet gebruiken om direct een vraag te stellen :')
Verder kan je als motorrijder prima je ei hier kwijt. Veel plezier!
 
Jouw motor mag een bepaald geluid maken volgens RDW. Heb je al opgezocht.
Ondanks dat een E-keur uitlaat meestal wat meer geluid produceert, mag je ervan uitgaan dat je met een uitlaat die E-keur heeft voor jouw type motor gewoon legaal kunt rijden. Die E-keur is niet alleen voor politie om te zien dat jij legaal rondrijdt, hij is eigenlijk ervoor zodat jij als consument kunt zien dat je spullen koopt die zijn toegestaan om in de EU te gebruiken. E1/E2/E3/E4 etc. doet er niet toe, zegt iets voor welk land het ontworpen is, maar de regels zijn ook weer zo dat iets wat voor E1 land goedgekeurd is, moet ook in een E4 land goed gekeud zijn: dat is een van de EU afspraken. (meen ik)


Over een Kat: als je deze verwijdert, maakt je motor meer geluid. Daarmee voldoet je motor niet meer aan de testvoorwaarden waarmee de demper/uitlaat zijn E-keur heeft gekregen. In principe maak je dan dus mogelijk te veel geluid.

Kan je in NL gewoon rondrijden met niet e-keur/ te veel geluid?
Ja, 99% van de dagen wel. Als je gewoon netjes rijdt, niet onnodig aan je gas hengst etc, dan kan je gewoon naast een politieauto rijden. M.a.w. als je geen aandacht trekt, krijg je hem meestal niet.
Op dagen waar speciaal op geluid gecontroleerd wordt, zijn ze natuurlijk wel van de regeltjes. TT-assen bv, maar ook als Brag-n-boost types weer een tijdje Rdam of Adam onveilig hebben gemaakt. Of op en rondom de dijkjes in het voorjaar, als al die zeurmiepen met okselhaar en bakfietsen weer petities bij de gemeente ingediend hebben.


Misschien nog iets om rekening mee te houden:
Circuitrijden.
Daar worden eigen regels bepaald. Als jouw motor straatlegaal rondrijdt, betekent dat niet dat je ook veilig bent voor circuit. Been there, done that.
Z1000 Mivv Gp's, met E-keur en DB-killers erin.
Helaas, alsnog boven de max eisen van het circuit van die dag, voor op straat voldeed ik aan alle eisen (qua geluid).
 
Ik rijd zelf een MT07 met volledig Leovince systeem zonder E-keur. Ik heb een tijd met en zonder db-killer gereden. Over het algemeen doet de politie niets als ze zien dat er een DB-killer in zit. Een maat van mij heeft afgelopen zomer een bekeuring gekregen omdat hij zonder db-killer reed, maar ze hebben nooit gecheckt of hij een e-keur had.

link naar mijn uitlaatsysteem:
Uitlaatstore
Leovince website
Geluid (zonder db-killer)
 
Ik rijd zelf een MT07 met volledig Leovince systeem zonder E-keur. Ik heb een tijd met en zonder db-killer gereden. Over het algemeen doet de politie niets als ze zien dat er een DB-killer in zit. Een maat van mij heeft afgelopen zomer een bekeuring gekregen omdat hij zonder db-killer reed, maar ze hebben nooit gecheckt of hij een e-keur had.

link naar mijn uitlaatsysteem:
Uitlaatstore
Leovince website
Geluid (zonder db-killer)

Lijkt net of er een catalysator in zit.. (Die verbreding in de buis net voor de demper)
Zelfde hanteren ze vanuit leovince bij de NC reeks van die uitlaatbocht.. daar zit er ook een verbreding van de uitlaat zodat het net lijkt op een catalystor; maar is gewoon een breder stuk buis.
 
Jouw motor mag een bepaald geluid maken volgens RDW. Heb je al opgezocht.
Ondanks dat een E-keur uitlaat meestal wat meer geluid produceert, mag je ervan uitgaan dat je met een uitlaat die E-keur heeft voor jouw type motor gewoon legaal kunt rijden. Die E-keur is niet alleen voor politie om te zien dat jij legaal rondrijdt, hij is eigenlijk ervoor zodat jij als consument kunt zien dat je spullen koopt die zijn toegestaan om in de EU te gebruiken. E1/E2/E3/E4 etc. doet er niet toe, zegt iets voor welk land het ontworpen is, maar de regels zijn ook weer zo dat iets wat voor E1 land goedgekeurd is, moet ook in een E4 land goed gekeud zijn: dat is een van de EU afspraken. (meen ik)


Over een Kat: als je deze verwijdert, maakt je motor meer geluid. Daarmee voldoet je motor niet meer aan de testvoorwaarden waarmee de demper/uitlaat zijn E-keur heeft gekregen. In principe maak je dan dus mogelijk te veel geluid.

Kan je in NL gewoon rondrijden met niet e-keur/ te veel geluid?
Ja, 99% van de dagen wel. Als je gewoon netjes rijdt, niet onnodig aan je gas hengst etc, dan kan je gewoon naast een politieauto rijden. M.a.w. als je geen aandacht trekt, krijg je hem meestal niet.
Op dagen waar speciaal op geluid gecontroleerd wordt, zijn ze natuurlijk wel van de regeltjes. TT-assen bv, maar ook als Brag-n-boost types weer een tijdje Rdam of Adam onveilig hebben gemaakt. Of op en rondom de dijkjes in het voorjaar, als al die zeurmiepen met okselhaar en bakfietsen weer petities bij de gemeente ingediend hebben.


Misschien nog iets om rekening mee te houden:
Circuitrijden.
Daar worden eigen regels bepaald. Als jouw motor straatlegaal rondrijdt, betekent dat niet dat je ook veilig bent voor circuit. Been there, done that.
Z1000 Mivv Gp's, met E-keur en DB-killers erin.
Helaas, alsnog boven de max eisen van het circuit van die dag, voor op straat voldeed ik aan alle eisen (qua geluid).
Ochtend koffie was nog niet aangeslagen toen je dit typte?
 
Jouw motor mag een bepaald geluid maken volgens RDW. Heb je al opgezocht.
Ondanks dat een E-keur uitlaat meestal wat meer geluid produceert, mag je ervan uitgaan dat je met een uitlaat die E-keur heeft voor jouw type motor gewoon legaal kunt rijden. Die E-keur is niet alleen voor politie om te zien dat jij legaal rondrijdt, hij is eigenlijk ervoor zodat jij als consument kunt zien dat je spullen koopt die zijn toegestaan om in de EU te gebruiken. E1/E2/E3/E4 etc. doet er niet toe, zegt iets voor welk land het ontworpen is, maar de regels zijn ook weer zo dat iets wat voor E1 land goedgekeurd is, moet ook in een E4 land goed gekeud zijn: dat is een van de EU afspraken. (meen ik)


Over een Kat: als je deze verwijdert, maakt je motor meer geluid. Daarmee voldoet je motor niet meer aan de testvoorwaarden waarmee de demper/uitlaat zijn E-keur heeft gekregen. In principe maak je dan dus mogelijk te veel geluid.

Kan je in NL gewoon rondrijden met niet e-keur/ te veel geluid?
Ja, 99% van de dagen wel. Als je gewoon netjes rijdt, niet onnodig aan je gas hengst etc, dan kan je gewoon naast een politieauto rijden. M.a.w. als je geen aandacht trekt, krijg je hem meestal niet.
Op dagen waar speciaal op geluid gecontroleerd wordt, zijn ze natuurlijk wel van de regeltjes. TT-assen bv, maar ook als Brag-n-boost types weer een tijdje Rdam of Adam onveilig hebben gemaakt. Of op en rondom de dijkjes in het voorjaar, als al die zeurmiepen met okselhaar en bakfietsen weer petities bij de gemeente ingediend hebben.


Misschien nog iets om rekening mee te houden:
Circuitrijden.
Daar worden eigen regels bepaald. Als jouw motor straatlegaal rondrijdt, betekent dat niet dat je ook veilig bent voor circuit. Been there, done that.
Z1000 Mivv Gp's, met E-keur en DB-killers erin.
Helaas, alsnog boven de max eisen van het circuit van die dag, voor op straat voldeed ik aan alle eisen (qua geluid).
weer wat nieuws geleerd, dankjewel voor de uitgebreide uitleg. hopen dat ik niet rijd op die ene procent van de dagen dat er wel wordt gecontroleerd in de toekomst :Y
 
voor wie dat uitmaakt, heb op het moment de roadsitalia doublefire op het oog. van alle opties die ik ben langs gegaan vind ik deze er goed uitzien en ook een mooi geluid afgeven. iemand ervaring met roadsitalia? schijnt ook een e keur te hebben
 
Hij stelt 1 vraag.
Maar zo met de ochtendkoffie in de hand ff tot hier door de antwoorden gescrolled....
Er is nog niet 1x fatsoenlijk op zn vraag geantwoord _O-

Waarom zou hij terugkomen? Kan me voorstellen dat zn indruk is 'wat een debielen daar. Zijn dat nou motorrijders? Zeiken over te veel geluid en betweterig andere merken adviseren dan waar ik om vraag?'


O-)O-)O-)
Dat heet op basis van eerdere ervaringen.
 
Jouw motor mag een bepaald geluid maken volgens RDW. Heb je al opgezocht.
Ondanks dat een E-keur uitlaat meestal wat meer geluid produceert, mag je ervan uitgaan dat je met een uitlaat die E-keur heeft voor jouw type motor gewoon legaal kunt rijden. Die E-keur is niet alleen voor politie om te zien dat jij legaal rondrijdt, hij is eigenlijk ervoor zodat jij als consument kunt zien dat je spullen koopt die zijn toegestaan om in de EU te gebruiken. E1/E2/E3/E4 etc. doet er niet toe, zegt iets voor welk land het ontworpen is, maar de regels zijn ook weer zo dat iets wat voor E1 land goedgekeurd is, moet ook in een E4 land goed gekeud zijn: dat is een van de EU afspraken. (meen ik)


Over een Kat: als je deze verwijdert, maakt je motor meer geluid. Daarmee voldoet je motor niet meer aan de testvoorwaarden waarmee de demper/uitlaat zijn E-keur heeft gekregen. In principe maak je dan dus mogelijk te veel geluid.

Kan je in NL gewoon rondrijden met niet e-keur/ te veel geluid?
Ja, 99% van de dagen wel. Als je gewoon netjes rijdt, niet onnodig aan je gas hengst etc, dan kan je gewoon naast een politieauto rijden. M.a.w. als je geen aandacht trekt, krijg je hem meestal niet.
Op dagen waar speciaal op geluid gecontroleerd wordt, zijn ze natuurlijk wel van de regeltjes. TT-assen bv, maar ook als Brag-n-boost types weer een tijdje Rdam of Adam onveilig hebben gemaakt. Of op en rondom de dijkjes in het voorjaar, als al die zeurmiepen met okselhaar en bakfietsen weer petities bij de gemeente ingediend hebben.


Misschien nog iets om rekening mee te houden:
Circuitrijden.
Daar worden eigen regels bepaald. Als jouw motor straatlegaal rondrijdt, betekent dat niet dat je ook veilig bent voor circuit. Been there, done that.
Z1000 Mivv Gp's, met E-keur en DB-killers erin.
Helaas, alsnog boven de max eisen van het circuit van die dag, voor op straat voldeed ik aan alle eisen (qua geluid).

Het nummer dat achter de e staat zegt alleen in welk land de keuring is uitgevoerd. Het zegt niets over voor welk land het ontworpen is, de keuringseisen/voertuigeisen zijn overal in de eu namelijk gelijk.....

Er zijn geen e1 t/m e... landen.
 
Dat heet op basis van eerdere ervaringen.

Je veroordeelt TS zelf al na 2 dagen 'hij zal wel zoals die anderen zijn, een account maken, een vraag stellen en dan niet terugkomen'.
Vervolgens komt TS terug, antwoordt netjes en blijft actief in dit topic.
M.a.w. je had te snel geoordeeld en zat ernaast. Jouw eerdere ervaringen zaten je in de weg om TS nog een fatsoenlijke kans te geven: je had je oordeel al klaar.

Misschien moet jij dus maar niet degene zijn die op basis van 'eerdere ervaringen' over mensen oordeelt. Je ongelijk is namelijk dit topic.

Ironisch he, maar ook een beetje sneu.
 
Je veroordeelt TS zelf al na 2 dagen 'hij zal wel zoals die anderen zijn, een account maken, een vraag stellen en dan niet terugkomen'.
Vervolgens komt TS terug, antwoordt netjes en blijft actief in dit topic.
M.a.w. je had te snel geoordeeld en zat ernaast. Jouw eerdere ervaringen zaten je in de weg om TS nog een fatsoenlijke kans te geven: je had je oordeel al klaar.

Misschien moet jij dus maar niet degene zijn die op basis van 'eerdere ervaringen' over mensen oordeelt. Je ongelijk is namelijk dit topic.

Ironisch he, maar ook een beetje sneu.
Je doet aannames, foute aannames bye bye zwaai zwaai.
 
Terug
Bovenaan Onderaan