Akrapovic R1

Paul jij hebt dus de yamaha advanced riding course gevolgt, wordt deze elk jaar op de ring georganiseerd, of was dit 1-malig? Ik zag dat bij het centrum voor motorbeheersing (iets goedkoper dan de perfectionstraining) alles voor 2003 al vol zit.

Ik heb tijdens de YARC met betrekking tot de Ring heel weinig geleerd. Het meeste leer je door veel te rijden, jaarkaart dus, heb je tevens het hele jaar plezier van. Ik ga hem in ieder geval morgen halen.

Volgens mij is de YARC na 2001 niet meer gehouden. Tenminste niet op de Ring, volgens mij zijn ze naar Assen verhuisd, maar dat trekt me niet zo. Wanneer, en of ie weer gaat plaatsvinden??? Geen idee. Ik heb toen meegedaag omdat het spotgoedkoop was, en natuurlijk pure fun. Ik dacht dat ik toen iets van 700 gulden all-in betaald heb. Dus inclusief eten, overnachting enz. En dat is natuurlijk geen geld.

Ik moet er trouwens bij vermelden dat de trainings op de Ring erg leuk zijn, van de instructeurs leer je ook wel van alles over de lijnen, maar ik heb ook een hele andere ervaring. Afgelopen jaar heb ik na afloop van zo'n perfectionstraining met wat van de instructeurs staan te praten. Toen we later met zijn 4en de baan op gingen ben ik ze net na Flugplatz voorbij gereden en heb ze tot de finish niet meer gezien. Dus niet alle instructeurs zijn even snel. De instructeur tijdens de YARC kon het tempo ook niet volgen, dus die werd al vrij snel gewisseld met een andere instructeur, en toen ging het beter. Je kunt als je de tijd neemt en veel rondes rijdt ook heel veel leren van een ervaren rijder.
 
Laatst bewerkt:
Op zaterdag 08 maart 2003 22:53 schreef PaulR1 het volgende:Ik heb tijdens de YARC met betrekking tot de Ring heel weinig geleerd. Het meeste leer je door veel te rijden, jaarkaart dus, heb je tevens het hele jaar plezier van. Ik ga hem in ieder geval morgen halen.

Volgens mij is de YARC na 2001 niet meer gehouden. Tenminste niet op de Ring, volgens mij zijn ze naar Assen verhuisd, maar dat trekt me niet zo. Wanneer, en of ie weer gaat plaatsvinden??? Geen idee. Ik heb toen meegedaag omdat het spotgoedkoop was, en natuurlijk pure fun. Ik dacht dat ik toen iets van 700 gulden all-in beteeld heb. Dus inclusief eten, overnachting enz. En dat is natuurlijk geen geld.

Ik moet er trouwens bij vermelden dat de trainings op de Ring erg leuk zijn, van de instructeurs leer je ook wel van alles over de lijnen, maar ik heb ook een hele andere ervaring. Afgelopen jaar heb ik na afloop van zo'n perfectionstraining met wat van de instructeurs staan te praten. Toen we later met zijn 4en de baan op gingen ben ik ze net na Flugplatz voorbij gereden en heb ze tot de finish niet meer gezien. Dus niet alle instructeurs zijn even snel. De instructeur tijdens de YARC kon het tempo ook niet volgen, dus die werd al vrij snel gewisseld met een andere instructeur, en toen ging het beter. Je kunt als je de tijd neemt en veel rondes rijdt ook heel veel leren van een ervaren rijder.

Das wel humor.. 8-) 8-) :}
 
Echt duur! Voor € 700,00 heb je ook een jaarkaart voor op de ring! en daar leer je natuurlijk ook wel het 1 en ander van, al is het natuurlijk sneller en veiliger om de circuittips van een prof te leren.
bedankt voor je info Blade10 :)

Niks te danken uiteraard :} . Welke cursus je ook pakt, zodra het professioneel wordt aangepakt kost het bergen geld...

Een uitzondering daarop is natuurlijk de Yamaha cursus omdat die voor een deel door Yamaha wordt gesponsort.
 
Ik heb tijdens de YARC met betrekking tot de Ring heel weinig geleerd. Het meeste leer je door veel te rijden, jaarkaart dus, heb je tevens het hele jaar plezier van. Ik ga hem in ieder geval morgen halen.

Volgens mij is de YARC na 2001 niet meer gehouden. Tenminste niet op de Ring, volgens mij zijn ze naar Assen verhuisd, maar dat trekt me niet zo. Wanneer, en of ie weer gaat plaatsvinden??? Geen idee. Ik heb toen meegedaag omdat het spotgoedkoop was, en natuurlijk pure fun. Ik dacht dat ik toen iets van 700 gulden all-in betaald heb. Dus inclusief eten, overnachting enz. En dat is natuurlijk geen geld.

Ik moet er trouwens bij vermelden dat de trainings op de Ring erg leuk zijn, van de instructeurs leer je ook wel van alles over de lijnen, maar ik heb ook een hele andere ervaring. Afgelopen jaar heb ik na afloop van zo'n perfectionstraining met wat van de instructeurs staan te praten. Toen we later met zijn 4en de baan op gingen ben ik ze net na Flugplatz voorbij gereden en heb ze tot de finish niet meer gezien. Dus niet alle instructeurs zijn even snel. De instructeur tijdens de YARC kon het tempo ook niet volgen, dus die werd al vrij snel gewisseld met een andere instructeur, en toen ging het beter. Je kunt als je de tijd neemt en veel rondes rijdt ook heel veel leren van een ervaren rijder.

Hmmm, da's duidelijk minder!!! Bij de Motorrad Perfektionstraining worden alleen instructeurs ingezet met plenty - specifiek Nürburgring - race ervaring, als je pech hebt leer je met zo'n onervaren (qua Ring dan) marshall de verkeerde lijnen en da's funest :( ! Eenmaal verkeerd aangeleerde gewoontes krijg je er niet snel uit...dus toch maar voorrijden voor de Ring nieuwelingen Paul.

Oh ja, bij ons zat in een van die trainings een hele groep Engelse politieagenten. Ben ik blij dat die niet in Nederland rondrijden...die gasten haalden dus allen tussen 12 en 18 punten...slik!

Voor diegene die de puntentelling tijdens een Nordschleife training niet kent, het circuit wordt tijdens jouw ronde - je zit dan quasi alleen op de baan met 1 minuut afstand tot de volgende - in 12 stukken verdeelt, op elk punt van intresse (voor de instructeurs dan...) zit een instructeur verscholen in de bosjes en beoordeelt naar Duits systeem. Een 1 is perfect, dus de beste score is 12 punten, de slechtste score theoretisch 11x5 + 1x6 = 61 punten, dat betekent dat je 11 keer zeer slecht hebt gepresteerd en bij het laatste punt op je plaat bent gegaan! Ik had 22 punten en was daar wel blij mee, 12x2 is al 24 punten dus gemiddeld zit ik onder de 2 per beoordelingspunt, niet slecht.

Nog een ding, het gaat hierbij niet om snelheid, eigenlijk júist niet! Hoe sneller je gaat rijden, hoe groter de kans dat je van je lijn afwijkt en hoe korter de tijd wordt om eventueel nog iets te corrigeren, het is beter gewoon snel en vloeiend te rijden i.p.v. het maximale te rijden. Was bij mij ook een nadeel, bij Bergwerk was ik ingelopen op mijn voorganger die een minuut eerder was vertrokken dus moet je een tijd inhouden want je mag natuurlijk niet inhalen tijdens de "Wertungsrunde".
 
Hmmm, da's duidelijk minder!!! Bij de Motorrad Perfektionstraining worden alleen instructeurs ingezet met plenty - specifiek Nürburgring - race ervaring, als je pech hebt leer je met zo'n onervaren (qua Ring dan) marshall de verkeerde lijnen en da's funest :( ! Eenmaal verkeerd aangeleerde gewoontes krijg je er niet snel uit...dus toch maar voorrijden voor de Ring nieuwelingen Paul.

Oh ja, bij ons zat in een van die trainings een hele groep Engelse politieagenten. Ben ik blij dat die niet in Nederland rondrijden...die gasten haalden dus allen tussen 12 en 18 punten...slik!

Voor diegene die de puntentelling tijdens een Nordschleife training niet kent, het circuit wordt tijdens jouw ronde - je zit dan quasi alleen op de baan met 1 minuut afstand tot de volgende - in 12 stukken verdeelt, op elk punt van intresse (voor de instructeurs dan...) zit een instructeur verscholen in de bosjes en beoordeelt naar Duits systeem. Een 1 is perfect, dus de beste score is 12 punten, de slechtste score theoretisch 11x5 + 1x6 = 61 punten, dat betekent dat je 11 keer zeer slecht hebt gepresteerd en bij het laatste punt op je plaat bent gegaan! Ik had 22 punten en was daar wel blij mee, 12x2 is al 24 punten dus gemiddeld zit ik onder de 2 per beoordelingspunt, niet slecht.

Nog een ding, het gaat hierbij niet om snelheid, eigenlijk júist niet! Hoe sneller je gaat rijden, hoe groter de kans dat je van je lijn afwijkt en hoe korter de tijd wordt om eventueel nog iets te corrigeren, het is beter gewoon snel en vloeiend te rijden i.p.v. het maximale te rijden. Was bij mij ook een nadeel, bij Bergwerk was ik ingelopen op mijn voorganger die een minuut eerder was vertrokken dus moet je een tijd inhouden want je mag natuurlijk niet inhalen tijdens de "Wertungsrunde".

Rene, ik moet me toch heel sterk vergissen, maar volgens mij konden wij als minimum 18 punten scoren (of ze het systeem in de jaren veranderd hebben?)

Ik moet Mar1tin eens vragen, eens kijken of die het kan bevestigen?
 
Rene, ik moet me toch heel sterk vergissen, maar volgens mij konden wij als minimum 18 punten scoren (of ze het systeem in de jaren veranderd hebben?)

Ik moet Mar1tin eens vragen, eens kijken of die het kan bevestigen?

Misschien hebben ze nu minder 'kijkpunten' ingericht of is de puntentelling verandert, zou kunnen natuurlijk.
 
weet je waar ook een lekker geluidje in zit een BSM vampire wij hadden er 1 onder onze kawa ZX-9R uit '96 en als je die los trok dan kwam er toch een kabaal uit :9~
:} echt prachtig nu ligt er onder onze kawa ZX-9R uit 2000 een bosdemper ook leuk maar minder als die BSM
 
Blade10 (Rene?), ik heb vandaag Hans gebeld. Hij vertelde me dat wanneer ik een full system Akra monteer veel inlever in het middengebied (ivm het vervallen van de exup, zoals jij al aangaf) Hans zei; Niet doen, of het moet je alleen gaan om topvermogen. Een power commander in combinatie met orginele / of akra einddemper heeft wel zin hiermee krijg je een voorspelbaardere acceleratie mbt het aan/uit effect (die aan / uit reactie bij m'n r1 heeft mij nog nooit gestoord is nl. zeer minimaal). Hier ga ik eens rusig over nadenken! Groeten Erwin
 
Blade10 (Rene?), ik heb vandaag Hans gebeld. Hij vertelde me dat wanneer ik een full system Akra monteer veel inlever in het middengebied (ivm het vervallen van de exup, zoals jij al aangaf) Hans zei; Niet doen, of het moet je alleen gaan om topvermogen. Een power commander in combinatie met orginele / of akra einddemper heeft wel zin hiermee krijg je een voorspelbaardere acceleratie mbt het aan/uit effect (die aan / uit reactie bij m'n r1 heeft mij nog nooit gestoord is nl. zeer minimaal). Hier ga ik eens rusig over nadenken! Groeten Erwin

Hoi Erwin, zie je nu dat niet iedere uitlaten/power commander boer probeert je van al je spaarcentjes te beroven!?

Bij een Blade krijg je zóveel extra vermogen met een andere header dat het 'verlies' van de H-TEV klep niet zozeer opvalt, bij een R1 is de doorsnede van header en EXUP kennelijk groot genoeg dat je kunt laten zitten. Dat scheelt een behoorlijke zak muntjes :} !!! Bovendien is het deste simpeler om even de originele demper terug te zetten als je naar een streng circuit wilt...

Schrijf je nog een keer welke keuze je hebt gemaakt?
 
Blade10 (Rene?), ik heb vandaag Hans gebeld. Hij vertelde me dat wanneer ik een full system Akra monteer veel inlever in het middengebied (ivm het vervallen van de exup, zoals jij al aangaf) Hans zei; Niet doen, of het moet je alleen gaan om topvermogen. Een power commander in combinatie met orginele / of akra einddemper heeft wel zin hiermee krijg je een voorspelbaardere acceleratie mbt het aan/uit effect (die aan / uit reactie bij m'n r1 heeft mij nog nooit gestoord is nl. zeer minimaal). Hier ga ik eens rusig over nadenken! Groeten Erwin

Aan- uit effect?? Nog nooit iets van gemerkt...
 
Hoi Erwin, zie je nu dat niet iedere uitlaten/power commander boer probeert je van al je spaarcentjes te beroven!?

Bij een Blade krijg je zóveel extra vermogen met een andere header dat het 'verlies' van de H-TEV klep niet zozeer opvalt, bij een R1 is de doorsnede van header en EXUP kennelijk groot genoeg dat je kunt laten zitten. Dat scheelt een behoorlijke zak muntjes :} !!! Bovendien is het deste simpeler om even de originele demper terug te zetten als je naar een streng circuit wilt...

Schrijf je nog een keer welke keuze je hebt gemaakt?

Ja Rene, zulke mensen lijken wel een zeldzaamheid te worden!
Geschikte vent die Hans :} . Ik laat je weten wat het is geworden, waarschijnlijk hoor ik dit seizoen wel meer tips en trends, groeten Erwin
 
Aan- uit effect?? Nog nooit iets van gemerkt...

Nee mij ook niet echt ik moest ook even denken tijdens mijn gesprek met Hans, de mijne heeft zich welleens veslikt maar dat kan ook aan mijn gashand hebben gelegen (bij, een bocht uitaccelererend te vroeg het gas erop, en dan even een tikkie terug)Trouwens bij de meeste tests, in verschillende motorbladen, wordt de injectie van de R1 de hemel in geprezen "een fluwele gasrespons".
Groeten Erwin
 
Nee mij ook niet echt ik moest ook even denken tijdens mijn gesprek met Hans, de mijne heeft zich welleens veslikt maar dat kan ook aan mijn gashand hebben gelegen (bij, een bocht uitaccelererend te vroeg het gas erop, en dan even een tikkie terug)Trouwens bij de meeste tests, in verschillende motorbladen, wordt de injectie van de R1 de hemel in geprezen "een fluwele gasrespons".
Groeten Erwin

Hmmm, mogelijk zit er wat verschil tussen de een en andere 2002 R1, misschien bedoelde hij dat. Dit soort onhebbelijkheden kun je goeddeels laten verdwijnen met een goede map.

Bij de R1 die ik heb proefgereden bij Vos Oss - gelijk na een carburateurversie (2000) van een kennis - viel me op dat het 2002 model véél soepeler aan het gas hing dan het 2000 model, hij stuurde een stuk lichter en remde véél giftiger. Toegegeven, het was maar een proefrit van 10 km of zo maar het steeds volgas doorschakelen van de 1e naar de 2e versnelling was wel verslavend! Er zat zo'n ovale Laser demper op maar geen power commander DACHT de verkoper...fijne motor.

Persoonlijk vond ik het verschil echter te klein om mijn motor in te ruilen voor een andere, vond het ongelofelijk hoe veel de 'feel' op elkaar lijkt, op het uiterlijk na zijn deze motoren vrijwel naar elkaar toe gegroeid.
Dus nog maar een jaartje wachten, eens kijken hoe de (volledig?) nieuwe 2004 Blade en R1 eruit gaan zien, de R1000 is dit jaar al vernieuwd dus die zal niet veel veranderen lijkt me.
 
Hmmm, mogelijk zit er wat verschil tussen de een en andere 2002 R1, misschien bedoelde hij dat. Dit soort onhebbelijkheden kun je goeddeels laten verdwijnen met een goede map.

Bij de R1 die ik heb proefgereden bij Vos Oss - gelijk na een carburateurversie (2000) van een kennis - viel me op dat het 2002 model véél soepeler aan het gas hing dan het 2000 model, hij stuurde een stuk lichter en remde véél giftiger. Toegegeven, het was maar een proefrit van 10 km of zo maar het steeds volgas doorschakelen van de 1e naar de 2e versnelling was wel verslavend! Er zat zo'n ovale Laser demper op maar geen power commander DACHT de verkoper...fijne motor.

Persoonlijk vond ik het verschil echter te klein om mijn motor in te ruilen voor een andere, vond het ongelofelijk hoe veel de 'feel' op elkaar lijkt, op het uiterlijk na zijn deze motoren vrijwel naar elkaar toe gegroeid.
Dus nog maar een jaartje wachten, eens kijken hoe de (volledig?) nieuwe 2004 Blade en R1 eruit gaan zien, de R1000 is dit jaar al vernieuwd dus die zal niet veel veranderen lijkt me.

Blade10, wat was jou reden om te gaan voor een Blade?, Ik heb verschillende supersports met elkaar vergeleken en dan liet ik, naast alle ge-eikte punten, metname de "zit" flink meetellen, ik ben nl. 1.88 lang en wil wel een beetje behoorlijk zitten. Met name op een Blade had ik veel te weinig ruimte! Ik kon m'n benen niet kwijt in de tankuitsparingen. De r1 2002 biedt echt veel plaats en is wat dat betreft meer afgestemd op de "lange" Europeese mensen. Ik heb al wel gehoord dat de kleinere medemens op deze R1 weer een probleem heeft, de koppeling en remhandel staan daarvoor te ver naar voren. T'is ook altijd wat!
 
Blade10, wat was jou reden om te gaan voor een Blade?, Ik heb verschillende supersports met elkaar vergeleken en dan liet ik, naast alle ge-eikte punten, metname de "zit" flink meetellen, ik ben nl. 1.88 lang en wil wel een beetje behoorlijk zitten. Met name op een Blade had ik veel te weinig ruimte! Ik kon m'n benen niet kwijt in de tankuitsparingen. De r1 2002 biedt echt veel plaats en is wat dat betreft meer afgestemd op de "lange" Europeese mensen. Ik heb al wel gehoord dat de kleinere medemens op deze R1 weer een probleem heeft, de koppeling en remhandel staan daarvoor te ver naar voren. T'is ook altijd wat!

Zeg maar René, da's iets persoonlijker! Eh...tja, ik had een VFR750R, je weet wel die legendarische endurance racer RC30. Maar ja, de techniek was toch van 1988 dus in 1995 was het de inruilprijs die bepaalde dat ik mijn Blade bijkans kon omruilen!

Voor mijn lengte maakt het allemaal niets uit, 1m76 is ideaal lijkt me. Ik pas op elke supersport. Als ik tijdens de proefrit op de 2002 R1 mijn ogen had kunnen sluiten en ze hadden me gevraagd op welke motor ik aan het rijden was dan had ik waarschijnlijk gezegd dat het mijn eigen 2000 Blade was.
Op een paar dingen na dan, een R1 trilt veel meer in het stuur in het middengebied. Daarentegen is het middengebied véél sterker dan van een Blade en da's weer erg mooi.

Het verschil tussen de 2000 en 2002 R1 is erg groot (zal Paul kunnen beamen), hij stuurt gewoon veel flitsender dan de oude en de remmen zijn veel beter/giftiger geworden, het lijkt wel een Blade...ahummm...

De R1 is veel mooier dan een Blade maar het was de inruilprijs die me over de streep trok, maar eens zien wat het de volgende keer wordt.
 
Zeg maar René, da's iets persoonlijker! Eh...tja, ik had een VFR750R, je weet wel die legendarische endurance racer RC30. Maar ja, de techniek was toch van 1988 dus in 1995 was het de inruilprijs die bepaalde dat ik mijn Blade bijkans kon omruilen!

Voor mijn lengte maakt het allemaal niets uit, 1m76 is ideaal lijkt me. Ik pas op elke supersport. Als ik tijdens de proefrit op de 2002 R1 mijn ogen had kunnen sluiten en ze hadden me gevraagd op welke motor ik aan het rijden was dan had ik waarschijnlijk gezegd dat het mijn eigen 2000 Blade was.
Op een paar dingen na dan, een R1 trilt veel meer in het stuur in het middengebied. Daarentegen is het middengebied véél sterker dan van een Blade en da's weer erg mooi.

Het verschil tussen de 2000 en 2002 R1 is erg groot (zal Paul kunnen beamen), hij stuurt gewoon veel flitsender dan de oude en de remmen zijn veel beter/giftiger geworden, het lijkt wel een Blade...ahummm...

De R1 is veel mooier dan een Blade maar het was de inruilprijs die me over de streep trok, maar eens zien wat het de volgende keer wordt.

Ja Rene, verandering van spijs doet eten. Ik ben zelf niet echt merkentrouw al moet ik zeggen dat de laatste 2 yamaha's me erg goed bevielen. Ik heb nog weleens gedacht aan de supersports van Duc, Truimph of Aprilia (ook al hebben 2 en 3 cilinders weer een ander karakter)maar ga toch liever voor Japanse betrouwbaarheid. We zijn nu redelijk off-topic bezig! Groeten Erwin
 
qsqdfzzz.jpg


m'n maat heeft een hoge Yoshimura op z'n R1 zitten, mooie sound
 
ik rijdt met een sp2
geeft een slip on dan een betere oplossing dan een ful systeem van akrapovic?
en wat met een powercommander
een dealer hier in de buurt zegt dat deze de honda verkracht?
 
ik rijdt met een sp2
geeft een slip on dan een betere oplossing dan een ful systeem van akrapovic?
en wat met een powercommander
een dealer hier in de buurt zegt dat deze de honda verkracht?

Wat denk je, zou een motor die niet meer hoeft te voldoen aan emissie- en geluidsnormen en exclusief in tegenstelling tot massaproduct wordt afgesteld beter zijn, duidelijk?
 
Terug
Bovenaan Onderaan