Alan-441 setje: ervaringen en mogelijk verbetering

DaBit

MF veteraan
8 apr 2004
1.151
0
Oss
Ik heb dus voor de vakantie het Alan-441 setje van louis.de gekocht. De ervaringen: het werkt vrij goed. Als je je aanwent om niet te gaan schreeuwen in de microfoon valt pas bij ongeveer 100km/u de verstaanbaarheid weg. Die is dan echter nog wel goed genoeg voor communicatie a-la 'Volgend........benzinestation.......pissen'. Auto naar motor ging een stuk beter, dat was bij 130km/u nog goed. 't is echt de microfoon die het zwakke punt is. De windruis overstuurt de portofoon.

De (oplaadbare) batterijen gaan lang mee. Als je niet continu aan het kleppen bent, dan is 2 dagen net te halen.

Het enige grote nadeel: de kabeltjes gaan stuk. Bij mij heeft de PTT knop de vakantie niet overleefd, bij m'n vriendin zit een kabelbreuk in de headset bij de stekker.


Ik wil dus een paar dingetjes verbeteren.

Ten eerste: een fatsoenlijk kabelsetje maken met fatsoenlijke pluggen erop. Welke pluggen weet ik nog niet, als ze maar bij voorkeur niet gepolariseerd zijn (dus ongeacht de draaiing in te steken, al-la koptelefoonplug), vastklikken, en een zodanig goede trekontlasting hebben dat je de helm aan de plug+kabel op kunt tillen en op en neer kunt jojoen.

Ten tweede: ik wil eigenlijk de microfoon vervangen door 2 identieke microfoontjes in serie in tegenfase. Eentje voor je mond, eentje wat meer aan de zijkant. Het idee erachter is dat de 2e microfoon ongeveer dezelfde windruis oppikt, welke van het spraaksignaal+windruis afgetrokken word. Me lijkt dat dit toch iets moet doen. Er zit wel enige faseverschuiving in het geluid wat beide mics oppikken, maar die is in het spraakgebied te verwaarlozen. Het Autocom systeem werkt ook zo geloof ik.

Wie heeft dit ooit geprobeerd?
 
Terug
Bovenaan Onderaan