Alarm gaat af na vervangen knipperlichten

jump2limits

MF veteraan
15 jul 2008
3.815
7
Zaandam
Hallo allemaal.

Waarschijnlijk een klein probleempje maar elektra is totaaaal niet mijn ding.


Ik heb 2 weken geleden een zx-9r (1997) gekocht. Hele mooie fiets maar er was 1 knipperlicht kapot.
Nou gisterochtend beide knipperlichten voorkant vervangen maar nu gaat eens in de zoveel tijd het alarm af op het moment dat ik m'n knipperlicht gebruik. Ook hoor ik zodra ik m'n knipper aanzet een halve second een zoemend geluid bij de achterkant van de motor, waar ook het geluid van het alarm vandaan komt, voordat ze beginnen te knipperen. Nou weet ik alleen niet of dat zoemen al aanwezig was voor het vervangen van de knippers maar het valt me nu pas op.

Wie weet wat het is en hoe ik het oplos?

Ps. Het alarm is een ander melodie'tje als dat wat ik "normaal" hoor wanneer ik het alarm er weer eens vergeet af te halen.
 
Laatst bewerkt:
Tja... welk alarm, hoe aangesloten, welke opties ingeschakeld etc. etc.

Dit word een hele lastige via het forum tenzij het toevallig een probleem is waar iemand al eens tegenaan gelopen is (known issue).

Anders gehele alarm er af trekken en opnieuw fatsoenlijk en conform handleiding aansluiten.
 
Tja... welk alarm, hoe aangesloten, welke opties ingeschakeld etc. etc.

Dit word een hele lastige via het forum tenzij het toevallig een probleem is waar iemand al eens tegenaan gelopen is (known issue).

Anders gehele alarm er af trekken en opnieuw fatsoenlijk en conform handleiding aansluiten.

Nou, ik heb sinds ik de motor heb nooit dit alarm horen afgaan tijdens het rijden. En nu in 2 dagen al meerdere keren. Sinds het aansluiten van die nieuwe knippers.

Ik denk aan los contactje, andere weerstand van de knippers, sowieso opnieuw moeten instellen/calibreren na sleutelen aan de elektro... Ik zou het niet weten.

En is het alarmsysteem niet standaard op deze motor? Ik heb 5-6 cm achter het contactslot ook een klein kastje met knopje waar een rood elektra tekentje op staat? Misschien moet ik hier iets mee?
 
Laatst bewerkt:
Tja... welk alarm, hoe aangesloten, welke opties ingeschakeld etc. etc.

Anders gehele alarm er af trekken en opnieuw fatsoenlijk en conform handleiding aansluiten.

Misschien moet ik hier iets mee?

;)

En is het alarmsysteem niet standaard op deze motor? Ik heb 5-6 cm achter het contactslot ook een klein kastje met knopje waar een rood elektra tekentje op staat?

Ik zou het kastje en je alarm eens goed onderzoeken op merktekens....
Er is een beruchte fabrikant, "RoHS", die figuren vind je echt in alles terug... van kwaliteitsspul tot aan regelrechte troep.
Met een beetje geluk kunnen zij je misschien verder helpen.... Google is your friend?
 
Is dat een grapje? Rohs is een richtlijn, zoiets als ARBO, geen fabrikant.

Ik heb trouwens ook een knopje op de motor, maar ook een knopje op mijn koffiezetapparaat. Met zo'n omschrijving kan ik persoonlijk niet veel. Maak anders even wat foto's :) ik heb geen ervaring met deze motor maar vaak is zo'n alarm achteraf ingebouwd en vaak op een slechte manier.

Andere weerstand door een lampje verwisselen kan ik mij zo niets bij voorstellen maar misschien staat het in de handleiding, en daar heb je een merk/typenummer voor nodig, dus even draadjes volgen en kijken ;)

Vaak zie je het verschil wel tussen een af fabriek installatie en een aftermarket installatie door te kijken naar de manier van aansluiten. Tape en zelf gesoldeerde, of slechter nog geknepen aansluitingen zijn aftermarket.

Maar zoals ik zei: ik denk dat je beter naar een vakman kan gaan.
 
Hallo allemaal.

Waarschijnlijk een klein probleempje maar elektra is totaaaal niet mijn ding.


Ik heb 2 weken geleden een zx-9r (1997) gekocht. Hele mooie fiets maar er was 1 knipperlicht kapot.
Nou gisterochtend beide knipperlichten voorkant vervangen maar nu gaat eens in de zoveel tijd het alarm af op het moment dat ik m'n knipperlicht gebruik. Ook hoor ik zodra ik m'n knipper aanzet een halve second een zoemend geluid bij de achterkant van de motor, waar ook het geluid van het alarm vandaan komt, voordat ze beginnen te knipperen. Nou weet ik alleen niet of dat zoemen al aanwezig was voor het vervangen van de knippers maar het valt me nu pas op.

Wie weet wat het is en hoe ik het oplos?

Ps. Het alarm is een ander melodie'tje als dat wat ik "normaal" hoor wanneer ik het alarm er weer eens vergeet af te halen.


Op een zx-9r (1997) hoort geen alarm meer te zitten.Fijn er tussenuit laten halen het geeft alleen maar ellende deze troep. :t
 
Is dat een grapje? Rohs is een richtlijn, zoiets als ARBO, geen fabrikant.

Ik heb trouwens ook een knopje op de motor, maar ook een knopje op mijn koffiezetapparaat. Met zo'n omschrijving kan ik persoonlijk niet veel. Maak anders even wat foto's :) ik heb geen ervaring met deze motor maar vaak is zo'n alarm achteraf ingebouwd en vaak op een slechte manier.

Andere weerstand door een lampje verwisselen kan ik mij zo niets bij voorstellen maar misschien staat het in de handleiding, en daar heb je een merk/typenummer voor nodig, dus even draadjes volgen en kijken ;)

Vaak zie je het verschil wel tussen een af fabriek installatie en een aftermarket installatie door te kijken naar de manier van aansluiten. Tape en zelf gesoldeerde, of slechter nog geknepen aansluitingen zijn aftermarket.

Maar zoals ik zei: ik denk dat je beter naar een vakman kan gaan.

Het bewuste knopje maar even op beeld vastgelegd.
Komt mij niet bekend voor maar zoet er qua aansluiting wel origineel uit. Misschien een back-up killswitch?
Ik ga vanavond maar ven het werkplaatshandboek raadplegen en meld het zodra ik het weet mocht nog niemand het geraden hebben.
full



Misschien heb ik net ook het probleem met het alarm opgelost. Het viel mij op dat linksvoor niet meeknipperde bij het in- en uitschakelen van het alarm maar vreemd genoeg wel kniepperen als ik mn knipperlicht naar links aan doe... Draadjes opnieuw aangesloten en nu knippert die met in- en uitschakelen ook mee.

Alleen heb ik nog wel deze kleine zoemmm erin zitten voor de knippers aan gaan.
Ik doe morgen even een groot rondje en laat m'n bevindingen weten.
 
Ik heb 2 weken geleden een zx-9r (1997) gekocht. Hele mooie fiets maar er was 1 knipperlicht kapot. Nou gisterochtend beide knipperlichten voorkant vervangen maar nu gaat eens in de zoveel tijd het alarm af op het moment dat ik m'n knipperlicht gebruik.
Was het oorspronkelijke knipperlicht een gloeilamp van 21 Watt en nu vervangen door LED's zonder parallelweerstand :?
 
Oorspronkelijk zat er idd een kleine gloeilampen in van 21W
Nu vervangen door een knipper met 1 wat dunner gloeilampje. Een soort "stokje"
Buitenkant van de knipper staat iig: H21W
Heb je een fabrikaat en typenummer of een plaatje van die knippers.

Ik denk namelijk dat dat zoemen komt van je knipperrelais dat net te weinig vermogen te verwerken krijgt.
 
Laatst bewerkt:
21w is 21w natuurlijk, maar als dat niet schaart met wat er op je knipperlichtrelais staat dan kan dat best.
Als je zoekt op lamp h21w krijg je van alles en nog wat voorgeschoteld waar h21w bij staat, onder andere gloeilamp, halogeen lamp, ledlamp, xenon etc. H21w schijnt dan meer op de uitvoering als het vermogen te duiden.
 
Laatst bewerkt:
Ik ken ze alleen vam de universele knipperlichten, een kleine bajonet maar wel met hele dikke gloeidraad. Ik ging er eigenlijk wel van uit dat h21w gewoon 21 watt betekende.

De 4x 21w relais doet het in ieder geval zoals je verwacht op de gsx600r, maar dat
kan dan net de juiste uitvoering zijn.
 
Laatst bewerkt:
Het bewuste knopje maar even op beeld vastgelegd.
Komt mij niet bekend voor maar zoet er qua aansluiting wel origineel uit. Misschien een back-up killswitch?
Ik ga vanavond maar ven het werkplaatshandboek raadplegen en meld het zodra ik het weet mocht nog niemand het geraden hebben.
[afbeelding]


Misschien heb ik net ook het probleem met het alarm opgelost. Het viel mij op dat linksvoor niet meeknipperde bij het in- en uitschakelen van het alarm maar vreemd genoeg wel kniepperen als ik mn knipperlicht naar links aan doe... Draadjes opnieuw aangesloten en nu knippert die met in- en uitschakelen ook mee.

Alleen heb ik nog wel deze kleine zoemmm erin zitten voor de knippers aan gaan.
Ik doe morgen even een groot rondje en laat m'n bevindingen weten.
Dat knopje is van een Red Alert alarm. Gauw er af slopen (het alarm, wel te verstaan).

Verder vermoed ik dat je bij het aansluiten van de knippers + en - verwisseld hebt. Alarm is verbonden met de knipppers vanwege de signaalfunctie.
 
Laatst bewerkt:
Heb je een fabrikaat en typenummer of een plaatje van die knippers.

Ik denk namelijk dat dat zoemen komt van je knipperrelais dat net te weinig vermogen te verwerken krijgt.

Ik zal morgen even kijken.
Maar volgens mij zijn het gewoon goedkope China productie knippers.


Het lampje zelf is idd zo'n stulpje, waar bovenop het glas dat kleine glaspitje zit.
 
Dat knopje is van een Red Alert alarm. Gauw er af slopen (het alarm, wel te verstaan).

Verder vermoed ik dat je bij het aansluiten van de knippers + en - verwisseld hebt. Alarm is verbonden met de knipppers vanwege de signaalfunctie.

Is er iets mis met dit alarm?
Zo te zien zit hij er al behoorlijk lang op en tot voor kort (lees: tot ik met de knippers aan de slag ging) gaf het nooit problemen


En nou is m'n verstand van elektra wel heel minimaal maar bij het aansluiten van de knippers maakt plus en min verwisselen toch niet uit? Zolang er maar een stroompje doorheen gaat? :? :?
 
Is er iets mis met dit alarm?
Zo te zien zit hij er al behoorlijk lang op en tot voor kort (lees: tot ik met de knippers aan de slag ging) gaf het nooit problemen

LEES: jij dan ook eens als Drs Rob en ik schrijven.Red Alert alarm eraf eruit halen.Het is al een oud systeem en die Red Alert alarm gaan ook nogal eens kapot.Nogmaals...........Red Alert alarm er tussenuit halen en klaar ben je.
 
Laatst bewerkt:
Dat knopje is van een Red Alert alarm. Gauw er af slopen (het alarm, wel te verstaan).

Verder vermoed ik dat je bij het aansluiten van de knippers + en - verwisseld hebt. Alarm is verbonden met de knipppers vanwege de signaalfunctie.

We hebben het over een (dan wel niet 21w) gloeilamp hier. Sinds wanneer hebben ze die een polariteit gegeven?
 
Terug
Bovenaan Onderaan