Alarm motorfiets ervaring c.q. advies

Pteradon

Die hard MF'er
13 aug 2009
452
1.258
Mijn verzekeringsmaatschappij wilt dat ik een SCM klasse M2 op mijn motor gemonteerd is, wil ik voor diefstal verzekerd zijn. Van de fabriek uit is er een SCM klasse M1 gemonteerd (startonderbreker).

SCM klasse M2
bestaande uit een systeem dat automatisch inschakelt en het op eigen kracht verplaatsen van de motor verhindert, alarmering middels noodstroomsirene, uitgebreid met kanteldetectie:
  • Blokkering met aanvalsbestendigheid minimaal 3 minuten +
  • Optische signalering +
  • Bewegingsdetectie +
  • Akoestische signalering door middel van een noodstroomsirene
Hiervoor heb ik contact gehad met Yamaha.nl.
De medewerker vertelde dat het mogelijk is en noemde twee merken alarm die hiervoor geschikt zouden zijn. Namelijk Spyball en van Datatool.

Ik heb diverse verhalen gelezen van mensen die meer problemen met een motor-alarm ervaren dan nodig. Maar er zullen ongetwijfelt ook mensen zijn, die geen negatieve ervaringen hebben met een motor-alarm, echter zullen zij minder geneigd zijn om hun ervaring te plaatsen op het internet.

Ik zal een alarm moeten laten inbouwen in mijn motor, gezien de waarde van de fiets.
Hiervoor probeer ik zoveel mogelijk informatie in te winnen alvorens ik een keuze maak.
Ik zal hierover contact leggen met de dealer, echter ben ik ook benieuwd naar de ervaringen c.q. advies van jullie.

B.v.d
Dave
 
Ik heb 20 jaar ofzo een Datatool veto alarm erop, tot op heden geen klachten. Êén keer onderweg gestaan met een lege batterij vd afstandsbediening....kom je niet weg dan. Dus aan het begin vh seizoen standaard de batterij vervangen...

En nu heb ik de nadeel dat je niet meer bijv. een nieuwe afstandsbediening kunt kopen....uit productie dus. Gelukkig wel een reserve op voorraad.

Mocht ik ooit problemen mee krijgen dan sloop ik de alarm eruit, weg met die zooi.

En let op de inbouw, uitsluitend soldeerverbindingen en niet met die knijp AMP’s...krijg je anders op de duur problemen!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb geen ervaring met de genoemde specifieke systemen, de meeste problemen met alarmen komen in mijn ogen echter door kwalitatief slechte inbouw. Ik zou me dus met name goed oriënteren op de plek waar je het in laat bouwen.
Eensch^

Ik heb met datatool de minste problemen gezien in de werkplaats. Maar de manier van inbouwen is het verschil tussen hoofdpijn en geen gezeur.

Een af-fabriek alarm, ook al is het een rebranded ding, verdient ten alle tijde de voorkeur. Daar heb je in de praktijk echt zo min mogelijk gezeur mee. Maar ik weet niet wat voor motorfiets je hebt en weinig motorfietsen worden aangeboden met een fabrieksalarm danwel zijn voorzien van voorbereiding.
 
Zojuist telefonisch contact gehad met de dealer.
Kreeg te horen dat Spyball niet meer leverbaar is en de keuze beperkt word tot Datatool.

Bij Datatool schijnt er een kanttekening te zijn:
Het alarm wordt automatisch ingeschakeld zodra het contact wordt uitgeschakeld. (dat is leuk als ik wil tanken 's avonds laat of als ik sta te wachten op het veerpontje.)

@MasterTommy Ik heb een YZF-R1M van 2019.
 
Mijn verzekeringsmaatschappij wilt dat ik een SCM klasse M2 op mijn motor gemonteerd is, wil ik voor diefstal verzekerd zijn. Van de fabriek uit is er een SCM klasse M1 gemonteerd (startonderbreker).

SCM klasse M2
bestaande uit een systeem dat automatisch inschakelt en het op eigen kracht verplaatsen van de motor verhindert, alarmering middels noodstroomsirene, uitgebreid met kanteldetectie:
  • Blokkering met aanvalsbestendigheid minimaal 3 minuten +
  • Optische signalering +
  • Bewegingsdetectie +
  • Akoestische signalering door middel van een noodstroomsirene
Hiervoor heb ik contact gehad met Yamaha.nl.
De medewerker vertelde dat het mogelijk is en noemde twee merken alarm die hiervoor geschikt zouden zijn. Namelijk Spyball en van Datatool.

Ik heb diverse verhalen gelezen van mensen die meer problemen met een motor-alarm ervaren dan nodig. Maar er zullen ongetwijfelt ook mensen zijn, die geen negatieve ervaringen hebben met een motor-alarm, echter zullen zij minder geneigd zijn om hun ervaring te plaatsen op het internet.

Ik zal een alarm moeten laten inbouwen in mijn motor, gezien de waarde van de fiets.
Hiervoor probeer ik zoveel mogelijk informatie in te winnen alvorens ik een keuze maak.
Ik zal hierover contact leggen met de dealer, echter ben ik ook benieuwd naar de ervaringen c.q. advies van jullie.

B.v.d
Dave
Ik had ook zo'n toko en ben overgestapt. Moest ook een klasse 2 alarm op.

Zit nu bij een verzekeraar die enkel een art4 slot eist voor diefstal. Ongeacht of die binnen, buiten, boven of onder staat. Vast hoeft ook niet.

Is dat geen optie?

Ik zit nu bij NH1718 (geen idee verder mbt afhandeling van zaken). Zat hiervoor bij Unive en die eisen ook enkel een art4 slot. De communicatie met hen vond ik wat moeizaam, maar verder prima.
 
Zojuist telefonisch contact gehad met de dealer.
Kreeg te horen dat Spyball niet meer leverbaar is en de keuze beperkt word tot Datatool.

Bij Datatool schijnt er een kanttekening te zijn:
Het alarm wordt automatisch ingeschakeld zodra het contact wordt uitgeschakeld. (dat is leuk als ik wil tanken 's avonds laat of als ik sta te wachten op het veerpontje.)

Ik ken de richtlijnen niet (meer) uit mijn hoofd, maar ik heb het sterke vermoeden dat dit een eis is vanuit de SCM certificering. Handmatig inschakelen zou je het te makkelijk kunnen vergeten.
 
Zojuist telefonisch contact gehad met de dealer.
Kreeg te horen dat Spyball niet meer leverbaar is en de keuze beperkt word tot Datatool.

Bij Datatool schijnt er een kanttekening te zijn:
Het alarm wordt automatisch ingeschakeld zodra het contact wordt uitgeschakeld. (dat is leuk als ik wil tanken 's avonds laat of als ik sta te wachten op het veerpontje.)
Dat klopt!
Rete irritant als je ook bijvoorbeeld ergens stopt om ff te rusten of wat. Moet je continu het alarm uitschakelen of niet aan je motor zitten.
Of het contact aan laten staan.... Maar ja de koplamp.....
 
Ik heb 20 jaar ofzo een Datatool veto alarm erop, tot op heden geen klachten. Êén keer onderweg gestaan met een lege batterij vd afstandsbediening....kom je niet weg dan. Dus aan het begin vh seizoen standaard de batterij vervangen...

En nu heb ik de nadeel dat je niet meer bijv. een nieuwe afstandsbediening kunt kopen....uit productie dus. Gelukkig wel een reserve op voorraad.

Mocht ik ooit problemen mee krijgen dan sloop ik de alarm eruit, weg met die zooi.

En let op de inbouw, uitsluitend soldeerverbindingen en niet met die knijp AMP’s...krijg je anders op de duur problemen!
Spyball geeft een kaartje mee met een code die je kan invoeren dmv het contact aan\uit te doen voor wanneer de afstandsbediening niet meer reageert.

Ook het alarm op mijn vorige auto had zo'n pasje.

Zal tegenwoordig vast ook bij Datatool zitten mag je van uit gaan toch?
 
Ik had ook zo'n toko en ben overgestapt. Moest ook een klasse 2 alarm op.

Zit nu bij een verzekeraar die enkel een art4 slot eist voor diefstal. Ongeacht of die binnen, buiten, boven of onder staat. Vast hoeft ook niet.

Is dat geen optie?

Ik zit nu bij NH1718 (geen idee verder mbt afhandeling van zaken). Zat hiervoor bij Unive en die eisen ook enkel een art4 slot. De communicatie met hen vond ik wat moeizaam, maar verder prima.

Ik kreeg een advies van een medewerker van KNMV over een verzekeringsmaatschappij die motorfietsen wel zouden verzekeren zonder alarm.
Ik heb daar gekeken en zag dat ik dan 460 euro per maand kwijt zou zijn. Dat is in mijn ogen iets te veel.🤯
 
Ik kreeg een advies van een medewerker van KNMV over een verzekeringsmaatschappij die motorfietsen wel zouden verzekeren zonder alarm.
Ik heb daar gekeken en zag dat ik dan 460 euro per maand kwijt zou zijn. Dat is in mijn ogen iets te veel.🤯
Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet op de centen heb gelet. In mijn geval maakte het niet zo veel uit (vandaar).
Ik heb geen jonge motor.

460 per maand is wel een alarm waard als dat elders aanzienlijk minder is.

Dat is belachelijk!
Univé ook?
 
Dat klopt!
Rete irritant als je ook bijvoorbeeld ergens stopt om ff te rusten of wat. Moet je continu het alarm uitschakelen of niet aan je motor zitten.
Of het contact aan laten staan.... Maar ja de koplamp.....
Klopt, maar je kunt hem in de ‘service mode’ mode zetten waarbij het alarm afgeschakeld blijft....Maar kleeft ook een vervelende eigenschap aan: alarm geeft om de 15 sec een piep....

Veto alarm dan....
 
Spyball geeft een kaartje mee met een code die je kan invoeren dmv het contact aan\uit te doen voor wanneer de afstandsbediening niet meer reageert.

Ook het alarm op mijn vorige auto had zo'n pasje.

Zal tegenwoordig vast ook bij Datatool zitten mag je van uit gaan toch?
Klopt, maar voor de procedure moet ik altijd in de papieren kijken, en juist die heb ik nooit bij me...

Voor de verzekering heb ik het niet nodig, oude meuk van mij is al 30 jaar oud, dus een WA erop met 3,05 euro maandpremie. Maarja, alarm zat er al op....
 
Laatst bewerkt:
Ik verbaas me erover dat verzekeringsmaatschappijen nog steeds een alarm vereisen.
Voor pakweg 30 jaar geleden keek iedereen nog op van een alarm. Nu kun je rustig een motor met alarm de bus inladen zonder dat iemand opkijkt.

Een ART4 slot, helpt ook niet echt als men wil stelen, maar vertraagt de boel wel.

Kies gewoon een mij, welke alleen ART4 vereist. Waarschijnlijk ben (totaal) minder geld kwijt en heb je niet de ergenis van een alarm, dat ongewild afgaat door je eigen toedoen.
 
Ik verbaas me erover dat verzekeringsmaatschappijen nog steeds een alarm vereisen.
Voor pakweg 30 jaar geleden keek iedereen nog op van een alarm. Nu kun je rustig een motor met alarm de bus inladen zonder dat iemand opkijkt.

Een ART4 slot, helpt ook niet echt als men wil stelen, maar vertraagt de boel wel.

Kies gewoon een mij, welke alleen ART4 vereist. Waarschijnlijk ben (totaal) minder geld kwijt en heb je niet de ergenis van een alarm, dat ongewild afgaat door je eigen toedoen.

Dat ligt er aan wat zijn verzekering kost met alarm. Zonder is E460 per maand zoals hij aangeeft. Meer dan 5K per jaar! :/
Zo'n alarm in laten bouwen kostte mij destijds E600 bij Motoport (10 jaar terug) inclusief Spyball alarm.

Met die bedragen waar hij het over heeft zou dat zomaar enorm kunnen schelen.

De meeste betalen ook niet zulke bedragen.... Ik betaal dat niet eens per jaar voor WA+, maar mijn motor is dan ook 11 jaar oud. Volgens mij niet eens in 10 jaar!!

Dit is een 2019 BMW S1000RR HP4 of Panigale V4 ofzo. Anders snap ik er ook weinig van.

Verder vind ik het ook maar onzin. Ze jatten dat ding toch als ze hem willen. Linksom of rechtsom.
 
Ik had ook zo'n toko en ben overgestapt. Moest ook een klasse 2 alarm op.

Zit nu bij een verzekeraar die enkel een art4 slot eist voor diefstal. Ongeacht of die binnen, buiten, boven of onder staat. Vast hoeft ook niet.

Is dat geen optie?

Ik zit nu bij NH1718 (geen idee verder mbt afhandeling van zaken). Zat hiervoor bij Unive en die eisen ook enkel een art4 slot. De communicatie met hen vond ik wat moeizaam, maar verder prima.
Ik heb ook niks dan goede ervaringen met NH1816(;))!

Circuit motor zonder kenteken en frame nummer verzekerd op basis van foto’s en bloknummer. Waarde? De waarde die ik verzekerd wou hebben, en op basis daarvan betaalde ik premie. Heb nog steeds een motor zonder kenteken, en zonder moeilijke vragen voor de door mij opgegeven waarde verzekerd tegen diefstal en brand (onder de zelfde voorwaarden als de inboedel van mijn huis).

Geen ervaring met diefstal van motoren, wel andere zaken, maar word altijd netjes en snel afgehandeld zonder gezeik!!
 
  • Leuk
Waarderingen: Jml
Mijn circuitmotor willen ze niet verzekeren. Dit jaar nog gevraagd. B|

Ik zit er pas een anderhalf jaar ofzo. Verder geen op of aanmerkingen.

Op zich ook geen ramp. Ik heb een aparte verzekering daarvoor gevonden. Sowieso vaak lastig met circuitmotoren. Unive wilde het ook niet doen en FBTO ook niet.

En ja, ik kan die cijfertjes nooit goed onthouden. Bijna goed! :+:t_O-
 
Ik zou eens contact opnemen met Bikerpolis verzekeringen als ik jou was. Die eisen geen alarm, ook niet voor dure motorfietsen. En de premie valt mij niet tegen (bij maximale no claim.)

Unive verzekert maar tot €20.000,-..... meer zullen ze niet uitkeren.

Om die reden ben ik naar Bikerpolis overgestapt.

Op mijn motoren is het vrijwel onmogelijk om een alarmsysteem in te bouwen zonder allerlei foutmeldingen. Dit nog afgezien van de ontbrekende inbouwuimte.
 
Ik heb een motorfiets van bijna 35K en verzekerd bij CB zonder alarm. Drie jaar lang wordt de nieuwwaarde uitgekeerd.
Volgens mij zijn er veel mij-en zonder de alarm-eis, ook bij dure motoren
 
Terug
Bovenaan Onderaan