Alarm? Of betere alternatieven?

Rockel83

MF veteraan
14 apr 2008
3.419
39
Heb onlangs een "nieuwe" motor gekocht en zit te overwegen om er een alarm in te bouwen.

Heb wel eens eerder een alarmsysteem ingebouwd in een motor, waar ik nooit problemen mee gehad heb.

Maar de motor die ik nu heb (ZX6R 2005) heeft maar heel beperkte ruimte om iets weg te kunnen werken. En bij de nieuwere sportmotoren haal je vaak zonder al te veel moeite het zitje er af met een imbussleutel, waarna je zonder al te veel vibraties al bij de accu zit. Plus of min pool er af en je hebt niets meer aan je alarm.

Door de beperkte ruimte in zo'n motor krijg je ook al geen kettingslot meegesleept (of je moet een rugzak o.i.d. meeslepen). Vast leggen is den ik nog wel de beste optie aangezien zo'n ding nog geen 200KG weegt, en je dit met een paar man wel getild krijgt.

In schijfremsloten heb ik eigenlijk niet zo veel vertrouwen. Of ze pakken hem gewoon op met een paar man, of je hebt een hoop schade aan je remschijf of je voorvork als ze er aan gaan liggen kloten.

Of weet iemand misschien wat betrouwbaardere of meer praktische alternatieven? :)
 
Laatst bewerkt:

Zoals je ziet heeft het allemaal niet zoveel zin, ze nemen hem zo mee als ze dat willen.
 
Bouw ergens in je kuipdelen een GPS-Tracker. Bedrading ergens onderweg aankoppelen, niet op de accu. Zo'n dingetje geeft geen herrie en laat bij beweging van je motor weten waar hij is, al naar gelang het type en de uitvoering...
Een beetje alarm hoort een autonomie te hebben, dat hebben GPS trackers iig wel, soms wel meerdere weken. Je zou zoiets op je koplamp aan kunnen sluiten.
 
Laatst bewerkt:
Zorg voor een goede WA+ (diefstal) of betere verzekering.

Zet daar waar het kan de motor vast aan een paal. Een kettingslot altijd meeslepen is wel een probleem, maar thuis (als die niet op eigen terrein staat) zeker wel een must!

Zorg dat je ten alle tijde aan de eisen van hen voldoet zodat je de boel uitgekeerd krijgt.

De enige keer dat zij mijn motor hebben geprobeerd te stelen was toen deze niet vast stond.
 
Een Monimoto ergens mooi weg werken, de dongle aan je sleutelbos, de unit zelf en je telefoon pairen via bluetooth, kan je via de app op je telefoon alles instellen, inclusief gevoeligheid.

Op de meest gevoelige stand heb je last van de motorrijdende buurman die hard wegtrekt en op de minst gevoelige stand krijg je een melding als er iemand op zit.

Ze bieden nog steeds gratis track and trace en je hoeft niet te kloten met accu aansluitingen want er zitten twee dikke 3V CR123A batterijen bij.
 
Bouw ergens in je kuipdelen een GPS-Tracker. Bedrading ergens onderweg aankoppelen, niet op de accu. Zo'n dingetje geeft geen herrie en laat bij beweging van je motor weten waar hij is, al naar gelang het type en de uitvoering...
Een beetje alarm hoort een autonomie te hebben, dat hebben GPS trackers iig wel, soms wel meerdere weken. Je zou zoiets op je koplamp aan kunnen sluiten.

Misschien dat een GPS tracker inderdaad een mooi alternatief is ja.
Scheelt ook weer een hoop geklooi aan de draadboom zo, hou die altijd het liefst zo orrigineel mogelijk :)
 
Rijd je solo? Koop een "tail bag" en stop daar je ketting en regenjack in.
 
Rijd je solo? Koop een "tail bag" en stop daar je ketting en regenjack in.

Solo inderdaad. Zal het eens overwegen :)
Misschien een tanktas ook nog wel een idee. Kan ik meteen mijn telefoon als navigatie gebruiken :)
 
Heb onlangs een "nieuwe" motor gekocht en zit te overwegen om er een alarm in te bouwen.

Heb wel eens eerder een alarmsysteem ingebouwd in een motor, waar ik nooit problemen mee gehad heb.

Maar de motor die ik nu heb (ZX6R 2005) heeft maar heel beperkte ruimte om iets weg te kunnen werken. En bij de nieuwere sportmotoren haal je vaak zonder al te veel moeite het zitje er af met een imbussleutel, waarna je zonder al te veel vibraties al bij de accu zit. Plus of min pool er af en je hebt niets meer aan je alarm.

Klopt niet, goed alarm heeft ook eigen (nood)voeding. Als de accu wordt afgekoppeld, wordt het alarm geactiveerd.
 
Heb mijn motorverzekering maar gewoon een kleine upgrade gegeven met "beperkt casco"

Dit scheelt me net een paar euro meer per maand, en hij is zo o.a. de eerste 3 jaren voor de huidige aanschafwaarde verzekerd tegen diefstal.

Dan heb ik liever dat ze hem zo meenemen, dan dat ze van alles proberen open te breken en/of uit te zetten en ze de motor achteraf nog met een hoop schade laten staan waarvan de kosten dan toch voor eigen rekening zijn :P

En over 3 jaar is het wel weer tijd voor een nieuwe motor :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan