Alarm op je motor? Welke?

Heb ook een spyball. Werkt perfect. Alleen met de storm dit najaar ging ie een keer af door de wind. Heb ook een keer meegemaakt dat ie door de luchtverplaatsing van een vrachtwagen met hoge snelheid af ging.

Bij het plaatsen door de dealer (bij aanschaf van de motor gelijk maar laten doen) vertelden ze me dat het alarm 1 maal per jaar gekeurd moest worden. Dit zou de verzekering ook eisen. Heb hierover echter niets terug kunnen vinden in m´n verzekeringspapieren.

Nog iets grappigs (op dat moment niet overigens): Bij het afleveren van m´n nieuwe BB met alarm sloeg ie af bij de eerste de beste stoplichten. Kreeg ´m ook niet meer aan de praat. 5 minuten later wilde hij wel starten en ben ik verder gereden. Bij de volgende stoplichten weer hetzelfde. Het viel mij op dat de motor afsloeg bij precies 100 graden. Terug naar dealer. Wat bleek nu: De monteurs wisten niet zo goed waar ze de \"prik\" op aan moesten sluiten. Hadden ze ´m aangesloten op de voedingsdraad van de ventilator. Die sloeg aan bij 100 graden waardoor de startonderbreker inschakelde! Nu verder geen problemen meer en werkt perfect :)
 
Alarm heeft trouwens nog een voordeel: wanneer je op stoep geparkeerd staat hebben kinderen altijd de neiging om aan je motor te zitten. Dit doen ze na montage van een alarm maar één keer... :)
 
Mag je voor de verzekering een alarm ook zelf inbouwen of moet het altijd door een goedgekeurde garage gedaan worden? Doe het liever zelf, bespaart aardig in de kosten en dan weet ik tenminste dat het niet half gammel gemonteerd zit. En dan eventueel als het moet een keuring door de verzekering... Maar dat zal wel niet mogen, of wel?
alleen als je zelf een scm erkenning hebt kan je het zelf doen anders toch echt bij de dealer want je moet een certificaat overleggen bij de verzekering
 
Ik heb ook Datatool, werkt tot nu toe prima, nooit storing gehad, en afstandsbediening kan tegen water en kou. Het enige is als mijn motor naast de verwarming staat (warm of koud maakt niet uit ;) ), dan moet ik heel dicht bij het kastje van het alarm het alarm er af \'bliepen\', anders werkt het niet. Maar dat is dat ook alleen naast die verwarming thuis. Misschien verdwijnt de straling dan te veel of zo?

Oh, en slaapstand jah. Had ik ook een keer, geen idee hoe je dat er af krijg, gewoon alarm af laten gaan, alarm aan en alarm uit, klaar. ;)

edit: Lekker nieuw topic! ;) Daemon = ik ook, haha. O-)
 
Veelvuldig loop ik door motorzaken heen en dan hoor ik irritante piepjes (nee, niet teveel X-files gezien :+ ). Naar mijn idee zijn het alarmsystemen van motoren. Indien dit het geval is, wie kan mij vertellen welk systeem dit is? Ik wil deze namelijk niet. Als er een toekomstige onrechtmatige houder langs mijn schuur loopt, dan is het net alsof hij/zij mijn motor hoort roepen: “neem mij, neem mij” :)

Dat komt van een datatool alarm af, deze zijn dan niet op scherp gesteld, en laten dan telkens een piepje horen om je daaraan te herinneren.

Groeten Paul.
 
Keb een datatool systeem 3 ofzo.. dealer zei dat hij 550 was maar mocht hem voor 450 pleuro... kortom kost 450 pleuro :)
 
Ik heb een Datatool, werkt perfect en nog nooit problemen gehad :D
Ik kon kiezen uit een Datatool en een Spyball (collega had ze nog liggen, en hijs ook SCM monteur :D) maar op zijn aanraden en eigen ervaringen heb ik voor de Datatool gekozen. Omdat deze niet zo heel gevoelig is als de Spyball, van die hoor ik als klacht vaak dat als er een zandauto door straat heen denderd het alarm wel is af wil gaan (verder ook alleen maar positieve verhalen over Spyball) beide zijn goeie keuzes.
Cyclelock (origineel Yamaha) en Red Alert raad ik af.
 
Heb een Spyball royal op mijn VFR werkt prima nooit geen problemen en niet te gevoelig is alleen 1 keer afgegaan tijdens een zware storm met de hoes over de motor heen dus dat is te begrijpen.
 
voor zover ik weet zijn er maar twee \"goede\" alarmen )die ook door de verzekering worden geaccepteerd, dus waar je zo\'n certificaat bij krijgt).
Spyball en Datatool.
Ik heb begrpen dat Datatool het beste is.
Ik heb zelf een Spyball en behalve dat het ding nu in slaapstand staat (krijg je met dit weer) en ik het boekje kwijt ben waardoor ik weer heel erg diep moet nadenken hoe ik het alarm ook al weer uitschakelen (bepaalde \"morse\" code met afstandbediening) heb ik er nog geen problemen mee gehad.
Op mijn vorig motor zat een Laserline alarm. dat is dus echt zwaar K*T. Erg storingsgevoelig en als je motor afslaat gaat meteen de startonderbreker er op (is leuk bij stoplichten... :( )

Ik heb een BMW alarm met SCM certificaat. Werkt foutloos en wordt geaccepteerd door de verzekering.
 
Ik heb een datatool, weet niet wat ie kostte want het zat er al op! kijk zeker niet naar kosten want van verhalen uit mijn omgeving over goedkopere alarmsystemen werd ik niet vrolijker! mijn datatool heeft een keer dienst geweigerd omdat de zekering was doorgebrand. das wel naatje want dan ziet dat ding het als sabotage en dan gaat ie dus de hele tijd af.... snel nieuwe zekeringen gekocht en erin geschroefd. maar voor de rest een probleemloos alarm MET startblokkering. prijs was ergens rond de 1100 gulden, hoorde ik.....

succes met de aanschaf!
 
oke, na dit gelezen te hebben weet ik ongeveer wat eventueel een goed alarm zou zijn. maar kan iemand mij uitleggen hoe zo\'n alarm ongeveer werkt?

ik weet dat je met de auto dus gewoon een soort van schakelaars heb voor de portieren en dergelijke, verder een bewegings sensor en een soort van luchtdruksensor in het interieur.

en kan je voor de motor ook niet alleen startonderbrekers krijgen, zoals je dat voor de auto ook hebt?
 
Hiero ook een spyball royal ... heeft al 2 jaar probleemloos gewerkt, dus zal het bij mij ook wel blijven doen. Startblokkering valt er automatisch op, alarm moet op scherp gezet worden ... en laat geen irritante piepjes horen als je dat niet doet.

Gevoeligheid is idd af te stellen, daarnaast kun je bij inschakelen van het alarm (zolang het ledje continue brand) met de verzonken knop van de afstandbediening de gevoeligheid met 50% terugschroeven.
 
Een goed SCM alarm voor de motor heeft:
- bewegingssensor
- onderbreking op startmotor
- onderbreking op brandstofpomp
- detectie van stroomonderbreking
- eigen voeding (batterij) voor alarm igv onderbreken stroom van accu
- optische en acoustische signalering bij alarm

Een gecertificeerd alarm moet de startonderbreking automatisch inschakelen ca 20 na uitzetten van contact. Het inschakelen van de alarmfunctie gebeurt iha dmv een afstandsbediening.
 
Terug
Bovenaan Onderaan