Alarmen zinvol????

edraket

MF veteraan
12 dec 2001
10.143
0
wijk bij duurstede
Gisteren na een middagje sturen in zuid-limburg (zou eigenlijk mee zijn gegaan naar Nordschleife, maar weersomstandigheden waren 's morgens vroeg zwaar K.)
staan we bij pompstation langs de A2 ff peukenpauze. Als we weg willen rijden slaat het alarm van m'n motor aan. GVD, waar heb ik nou weer die afstandsbediening. Nergens te vinden.

Daar stonden we dan, met ons goed gedrag, eindelijk de duc (al 400km) probleemloos, krijg ik zoiets |(

Dus wij de duc uit elkaar, bedrading van het alarm volgen, hebben we al snel gevonden dat er 2 onderbrekingen op zitten, 1 op het startrelais en 1 op het contactrelais.
De hoofdzekering van het alarm er uit getrokken (we werden een beetje gestoord van de herrie)

Voor de zekerheid de ANWB maar gebeld, want we hadden helemaal geen gereedschap bij ons.
Binnen nog geen 10 minuten (waarvoor hulde ANWB :} ) stond ie bij ons. Hij kijken en ik uitleggen wat onze theorie is. Hij zegt: "jullie zijn goed bezig jongens, ik zal eens ff gereedschap pakken"
-Krammetje bij de bedrading van het contactrelais.
-Krammetje bij de bedrading van het startrelais.

en hoppatee, de duc doet het weer. Ik bedank de man van de ANWB voor zijn hulp, hij bedankt mij voor het genog om aan een duc te mogen sleutelen }) en kunnen onze weg weer vervolgen.

Nu is mijn vraag:
waarom moet ik een duur ART gecertificeerd alarm (destijds in 1997 fl. 1100,= incl. inbouw) laten monteren op m'n fiets als ik met 5 minuten werk het hele alarm kan omzeilen.
Dit riekt toch duidelijk naar zakkevullerij van de inbouwstations die mi steekpenningen hebben gegeven aan verzekeringsmaatschappijen om gecertificeerde alarmen te verplichten.
 
Laatst bewerkt:
dit zou zo niet mogen kunnen.
en de prijs is nog steeds ongeveer hetzelfde.
maar het verschil tussen niet en wel gecertificeerde alarmen is vrij weinig.
de draden zijn niet gekleurd bij een wel gecertificeerd alarm ( sommige types dan )
 
Alarmen zijn slechts remmers voor de diefstal. Dacht dat het ART keurmerk ook betekent dat het langer dan 3 min duurt om em open te krijgen.

Zelfde als met auto's, je zou versteld staan als je weet hoeveel dure auto's binnen no time open zijn. Denk dat vooral het feit dat er wel eens iets fout kan gaan de reden is dat een slot of een alarm altijd wel is te omzijlen of te forceren.
 
Als ze jou fiets willen hebben nemen ze hem toch wel me(bv zo ff achterin busje en pleite) :(
Maar de "gelegenheidsdief" of klojo die wel ´s en stukie wil raggen op andermans motor zal van zo´n alarm niet blij worden.
En verzekeringen zijn gewoon bloedhonden die t geen ruk uitmaakt of jou motor gejat wordt of niet, alleen als ze moeten dokken vinden ze niet tof en zullen ze eerst kijken of ze eronderuit kunnen komen. :j
Maar zonder alarm gaat de premie wel met ±200 kleuros omhoog,als je hem uberhaupt verzekerd krijgt.
En jammer genoeg moeten we er maar me leren leven.
 
Op maandag 05 augustus 2002 10:14 schreef Harley het volgende:
dit zou zo niet mogen kunnen.
en de prijs is nog steeds ongeveer hetzelfde.
maar het verschil tussen niet en wel gecertificeerde alarmen is vrij weinig.
de draden zijn niet gekleurd bij een wel gecertificeerd alarm ( sommige types dan )
dat klopt, maar het was een peuleschil om uit te dokteren welke draden doorverbonden moesten worden. Je ziet meteen welke draden van het alarm zijn en welke draad (van de originele kabelboom) onderbroken is (en dus via het alarm omgelust) dan is het alleen een kwestie van de onderbroken kabel verbinden en klaar is kees.
Zoals ik reeds zei, ik denk dat we nog geen 10 minuten bezig waren toen we hadden uitgedokterd hoe het alarm te omzeilen. En hadden we gereedschap bij ons gehad, dan had de duc na 11 minuten weer gelopen.
 
alarm werkt alleen als je er zelf op kunt/wilt reageren.

VB: kennis en zijn maatje gaan rijden en drinken onderweg wat.
na de drinkpauze is hij zijn zender kwijt van het art goedgekeurd alarm.
toeval wil dat zijn broer ook in die plaats woont.
dus de R1 opsleept touw genomen.
luid toeterend en met pinkende knipperlichten rijden zij door het dorp ,alwaar ze de R1 in de garage van de broer parkeren.
niemand reageerde hierop en ook geen wouten aan de deur gehad.
conclusie een alarm werkt echt (niet)

veelal veroorzaakt een niet deskundig ingebouwd alarm storingen.
zeker omdat er bij veel motoren bijna geen ruimte is voor een fatsoenlijke waterdichte inbouw.
alarmen zouden waterdicht zijn, maar na een ferme plas water erover met het wassen doet de mijne vaak pieeeeeeeeeeeeeep, en moet ik er de zekering uithalen .(het is een goed gekeurd alarm, merk: datatool )
 
Laatst bewerkt:
Over startonderbreking gesproken,

Een "vriend" van mij heeft een nieuwe golf TDI, 150 PK.

Opengebroken dus toen we terugkwamen.
Komt de politie langs, en zegt dat we nog geluk hebben. De dieven zijn waarschijnlijk gestoord.

Er zit een startonderbreking in een golf, en die is met 2 seconden verwijderd.
Bij de sigaretten aansteker zit een stekker.
Je duwt daar je laptop in.
Start een programma'tje en weg is startonderbreking.
Gaat net zo makkelijk als het verwijderen van een Simmlock op je GSM. :(

Lekker hoor al die fratsen, maar een goede dief kan alles omzeilen.
Als er slimme mensen bestaan om een alarm te bouwen, zijn er weer slimmere mensen die 'm kunnen verwijderen..
 
dat is idd ook nog eens zo.

maar wat ik helemaal geldklopperij vindt is dat ik een ART goedgekeurd alarm moest hebben, wat door een gecertificeerd inbouwstation moest worden gemonteerd, a fl. 1100,= terwijl precies hetzelfde alarm zonder ART certificaat fl 350,= kostte zonder inbouw, maar door een handige doe-het-zelver goed te monteren.
En dit terwijl (naar nu blijkt) het ART alarm dus helemaal geen ene f*ck blijkt voor te stellen.
 
ff wat anders
[plaagmodus]
zijn duc rijders al blij als hij 400 km zonder mankementen loopt })
[plaagmodus]
 
ff wat anders
[plaagmodus]
zijn duc rijders al blij als hij 400 km zonder mankementen loopt })
[plaagmodus]
Ik wel :+
2 jaar electronische ellende gehad vanwege wat vorig weekend en defecte opnemer van de ontsteking bleek te zijn.
en......
en.........
en............

Ik zou er een boek over kunnen schrijven, zoveel ellende heb ik met de duc gehad.

Ieder normaal denkend mens zou allang hebben gezegd: "eruit met die klotebrik", maar een ducatist denkt anders.
Maakt niet uit hoe groot de ellende is geweest, 1 rit van 5 minuten en alles is vergeven en vergeten. :+

Trouwens, thuis aangekomen bleek dat ie de rit van uiteindelijk ruim 500 KM toch niet helemaal had overleefd. Uitlaat bij ophangbeugel helemaal doorgescheurd. Dat wordt dus ff lassen morgenavond.

[plaagmodus]
ik dacht al, zou er nou niemand happen???
[/plaagmodus]
 
Op maandag 05 augustus 2002 11:20 schreef edraket het volgende:Ik zou er een boek over kunnen schrijven, zoveel ellende heb ik met de duc gehad.

Ieder normaal denkend mens zou allang hebben gezegd: "eruit met die klotebrik", maar een ducatist denkt anders.
Maakt niet uit hoe groot de ellende is geweest, 1 rit van 5 minuten en alles is vergeven en vergeten. :+
Dan ben je echt gestoord ;)
 
VB: kennis en zijn maatje gaan rijden en drinken onderweg wat.
[knip]
luid toeterend en met pinkende knipperlichten rijden zij door het dorp ,alwaar ze de R1 in de garage van de broer parkeren.
niemand reageerde hierop en ook geen wouten aan de deur gehad.
conclusie een alarm werkt echt (niet)

Daar ben ik het niet mee eens. Als een dief echt op deze manier (luid toeterend op sleeptouw) door het dorp zou rijden een garage in, lijkt de motor me vrij makkelijk traceerbaar nadien. De buurt kan je dan wel vertellen of er een motor met veel herrie voorbij is gekomen of niet en in welke garagebox deze is gestald. Want je maakt me niet wijs dat jullie op deze manier niet de aandacht hebben getrokken :) , ondanks het feit dat er niemand actie ondernam.
 
ik denk niet dat er maar iemand is die actie wil cq durft te nemen.
In 1991 waren we 1 dagje sturen, ff peukenpauze in valkenburg bij de cartbaan bovenop de Cauberg (waar nu het casino is) Na half uur terug naar de motor, weg motor...Op een drukke parkeerplaats waar het krioelde van de mensen.
achteraf was het me wel opgevallen dat ik 2 figuren vanaf de weg continue op het terras zag gluren. waarschijnlijk stonden die op de uitkijk, terwijl anderen de motor in een bus hebben geladen.
En de reactie van de politie? "ach de zoveelste vandaag" |(
 
Ik weet niet of een alarm zinvol is. Heb er vanwege vakantie toch maar 1 in laten bouwen (Spyball). Niet verplicht van verzekering (zeggen ze) maar ik neem toch maar geen risico dat ze bij diefstal gaan zeiken over beveiliging e.d.

Overigens is door alle plaatwerk de bedrading bij mij niet echt toegankelijk, moet je eerst flink wat verwijderen.
 
Alarm is alleen op die manier zinvol dat als ie voor de deur staat, en er wordt aan gekloot, dat je zelf hoort dat er iets niet aan de haak is.

Maar als ie regelmatig storing heeft, dan is het effect weg, niemand reageert meer als ze uberhaupt al reageren.
 
Alarmen zijn vaak K*t, maar het is wel belangrijk hoe vakkundig degene is die het inbouwt. Vaak kan het al misgaan als het alarm op de zekering van bv knipperlicht wordt aangesloten.

Ik heb ook zo'n ding (onder protest), omdat een R1 eigenlijk niet fatsoenlijkt te verzekeren valt zonder een alarm. Werkt gelukkig al 6000 km probleemloos (dit in tegenstelling tot 2 bekenden met resp. SP1 en SP2, die hebben allebei al hun dure machine met de aanhanger moeten afvoeren, wel lachen als er 50 man omheen staat bij een duits motorcafe }) )

Ik heb trouwens voor de Red Alert een kant en klare stekker gekregen om de hele zaak te overbruggen als het mis gaat. Gezien het feit dat de dealer deze stekkers kant en klaar op voorraad heeft zal het dus nog wel een keer misgaan. Vraag me trouwens af of het dievengilde deze stekkers ook heeft............?
 
Ik betaal echt niet meer voor een alarm. Kheb zo een specialist gesproken, hij zegt dat er geen enkel alarm is dat men niet kan uitschakelen. Tenzij je de bedrading in je frame bouwt en er voor zorgt dat je never nooit bij de bedrading kunt. Nee hoor, geen alarm meer voor mij. Heeft bij mij in elk geval niet geholpen.
 
Ik heb trouwens voor de Red Alert een kant en klare stekker gekregen om de hele zaak te overbruggen als het mis gaat. Gezien het feit dat de dealer deze stekkers kant en klaar op voorraad heeft zal het dus nog wel een keer misgaan. Vraag me trouwens af of het dievengilde deze stekkers ook heeft............?
dat was trouwens optie 2 van de wegenwachter, als het doorlussen niet was gelukt. Dan was ie de connector naar het alarm gaan doorlussen en dat is precies wat de stekker die jij hebt ook doet.
En idd, als jij zo'n stekker hebt dan heeft het dievengilde er zeker een.
 
Ik betaal echt niet meer voor een alarm. Kheb zo een specialist gesproken, hij zegt dat er geen enkel alarm is dat men niet kan uitschakelen. Tenzij je de bedrading in je frame bouwt en er voor zorgt dat je never nooit bij de bedrading kunt. Nee hoor, geen alarm meer voor mij. Heeft bij mij in elk geval niet geholpen.
Ja, maar als de verzekering het eist dan heb je weinig keus natuurlijk.
Ik heb um d'r ook niet voor de lol opzitten. Sterker nog, ik heb um bijna nooit op alarm staan.
Bijna idd, gisteren was dus uitzonderlijk. (gebeurt altijd natuurlijk als je het niet kunt gebruiken :+ )
 
nwe spyball laten monteren en niet de voorbedrading gebruikt was veel veiliger (en duurder dus) zeiden ze. Dus in Luxemburg met een niet meer startende motor en een loeiend alarm. Gebeld naar de motorzaak of hij me kwam halen!! Vertelde door de telefoon welke draden ik moest doorverbinden mbv 2 paperclips. 10 min. later weer rijden dus!!!!Volle terassen, loeiende motor, zwetende man erbij en er reageerde niemand!Conclusie: als ik het in 10 min. kan doet een beroeps dat in 10 sec.Je wordt dus gewoon genaaid door de verzekering en door de motorzaken(soort triootje)
 
dat klopt, maar het was een peuleschil om uit te dokteren welke draden doorverbonden moesten worden. Je ziet meteen welke draden van het alarm zijn en welke draad (van de originele kabelboom) onderbroken is (en dus via het alarm omgelust) dan is het alleen een kwestie van de onderbroken kabel verbinden en klaar is kees.
Zoals ik reeds zei, ik denk dat we nog geen 10 minuten bezig waren toen we hadden uitgedokterd hoe het alarm te omzeilen. En hadden we gereedschap bij ons gehad, dan had de duc na 11 minuten weer gelopen.


Euh, hoe is dat ding in godsnaam ingebouwd, als je mijn kabelboom bekijkt zie je echt niet hoe de draden bevestigd zijn, die verdwijnen direct in de kabelboom, wil je het één en ander uitvogelen moet je tochecht de gehele kabelboom gaan strippen!!

Heb eeb spy-ball met allemaal zwarte draden staan nummertjes op die je eraf knipt.
 
Volgens mij moet je dat alarm (en die andere goedgekeurde sloten) zo zien:
De verzekering geeft geen fuck om het feit dat dat JOU motor is die eventueel gejat wordt, dat je daar een band mee hebt enzo. Het is voor hun gewoon dat type, dat merk en als je doet wat ze zeggen (en dat is soms praktisch onmogelijk) dan krijg je gewoon geld terug als hij gejat wordt en jij aan de regeltjes hebt voldaan.
Alle sloten zijn stuk te krijgen en alle alarmen zijn te omzeilen. Je hebt ze erop zitten omdat de verzekering dat wil, niet omdat je motor dan niet gejat zou worden.
Nou helpt het natuurlijk wel een beetje preventief. Als je de sleutels in je motor laat zitten (om maar ff het andere uiterste te noemen) dan kan jan en alleman en mee wegrijden en dat zal dan ook snel gebeuren denk ik. Maar wat je ook doet: als ze m hebben willen, dan jatten ze m toch wel.

Het kutte ervan is, dat het niet een 748 is bijvoorbeeld, maar JOU 748 en die heeft waarde voor jou. Je kunt dan wel weer een andere gaan zoeken, maar dat is toch niet hetzelfde.

Je moet dus over die sloten en alarmen (die godvergeten veel geld kosten) heel luchtig nadenken: die zijn er niet om diefstal te voorkomen, die zijn ervoor om geld van je verzekering te kunnen claimen. (Hoe achterlijk dat ook is.)
 
Na gisteravond heb ik weer mijn twijfels...alarm afzetten, slot vergeten :(

Heb het erop gezet zonder dat verzekering erom vroeg. Gingen kamperen in italie dus leek het m,e wel wat veiliger (staat dan naast de tent).

En ik heb geen zin in verzekeringsgezeik als hij gestolen wordt zonder dat er alrm op zit...

Type: Spyball :9
 
Het kutte ervan is, dat het niet een 748 is bijvoorbeeld, maar JOU 748 en die heeft waarde voor jou. Je kunt dan wel weer een andere gaan zoeken, maar dat is toch niet hetzelfde.

Precies Rebelske, die motor is niet een motor, maar JOU motor, een trots bezit waar mensen vaak hard voor gespaard of gewerkt hebben en die deel van hun leven (en soms ego) geworden is. Je bent er altijd zuinig op, vaak zuiniger dan je huisdieren, en dan is ie ineens pleite, een behoorlijke emotionele schok! '(

Daarom heb ik www.motorgestolen.com opgericht zodat mensen niet lijdzaam hoeven af te wachten tot de politie eens iets gaat doen aan de diefstal. Het is een uitlaatklep, een manier om je ervaringen te delen en een middel om je motor sneller terug te vinden. Ik wil dolgraag iets betekenen voor die mensen die de dupe geworden zijn van motordiefstal en direct de mensen die beginnen aan het motorrijden goed voor te lichten over diefstalpreventie.

(Mod, sorry voor deze semi plug, maar dit is precies wat mij motiveerd, vergeef mij)
 
Euh, hoe is dat ding in godsnaam ingebouwd, als je mijn kabelboom bekijkt zie je echt niet hoe de draden bevestigd zijn, die verdwijnen direct in de kabelboom, wil je het één en ander uitvogelen moet je tochecht de gehele kabelboom gaan strippen!!

Heb eeb spy-ball met allemaal zwarte draden staan nummertjes op die je eraf knipt.
als je weet welke draden van het alarm zijn, hetgeen gemakkelijk te controleren is vanaf de 'blackbox' van het alarm, is het een kwestie van het lokaal weghalen van de mantel van de alarmkabelboom en je kunt doorlussen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan