Alarmlichten eigenbouw

Oude Brikker

MF veteraan
7 jan 2003
8.086
18
Den Haag
Voor op mijn CB400F wilde ik alarmlichten (geen running lights) hebben, die met een drukknop op het stuur te bedienen moesten zijn.
Ik had nog een mooi (en duur!) drukknopje liggen, maar dat was geen aan/uit schakelaartje maar een pulsdrukknopje.
Verder wilde ik de bestaande knipperlichtschakeling niet veranderen.
Zoeken op internet leverde 2 schakelingetjes op.
Eentje om met een puls iets aan of uit te schakelen en eentje dat een instelbaar kniperrelais voorstelde.
Ik heb beide schema's gecombineerd, zonder de componentkeuze op elkaar aan te passen.
Het zaakje gebouwd en het werkt.
full

Nu vraag ik me af of iemand anders ook ziets zelf gemaakt heeft, maar dan met een eenvoudiger schakelingetje.
 
pulsknopje, gaat naar een pulsenteller en de reset van een geheugencel,

de 1 van de pulsenteller naar de set van de geheugencel,

vanaf je geheugencel naar je knipperrelais, vanaf daar naar 2 diodes en door naar je knipperlichtjes.... De reeds bestaande draadjes ook diodes tussen zetten om te voorkomen dat je knipperschakeling je reguliere beinvloed.

is dat niet gewoon voldoende of denk ik weer eens te simpel.
 
Niet zelf gemaakt maar ooit eens ergens gelezen:
1: Draadjes knipperlicht vanaf stuurschakelaar zoeken
2: (lang genoeg) draadje om deze twee door te verbinden
3: In dit draadje een schakelaartje (aan-uit) plaatsen
4: Presto!

Om nu alarmlichten te hebben geef je richting aan (links of rechts), druk je het schakelaartje in en klaar.
Dit werkt dus alleen op contact, en met auto shut-off systemen ook niet echt maar als je alarmlichten wilt voor in de file is het volgens mij voldoende.

Verder zijn (of waren) in de autohandel en bij motozoom ook setjes verkrijgbaar voor degenen die minder thuis zijn ijn de electronica (zoals ik dus)
Verhaal van oehTie is voor mij bijvoorbeeld compleet acrabadabra.


Groet Dennis
 
Er zijn al jaren gewoon knipperrelais te koop waar die alarmfunctie standaard in zit. Je moet er alleen een extra schakelaartje op zetten. Heb er indertijd ook een op de BMW gezet nadat een koekblik voor het verkeerslicht vanachteren op me "knalde". Kostte toen iets van een tientje bij het motorkeldertje, in guldens bedoel ik dan. Het truukje met het doorverbinden van de draden zoals hierboven beschreven wordt werkt ook heel goed en kost alleen een schakelaartje en een beetje moeite.
Better to be safe than sorry.

:] "Opa"Jan :]
 
Simpeler kan het als je alleen het eerste deel van de schakeling bouwt tot de "load", als load gebruik je dan een dubbelpolig relais waarmee je de lampjes op het knipper relais aansluit.

Wel de electronica goed in conformal coating doen, dan blijft het met vocht ook werken!
 
pulsknopje, gaat naar een pulsenteller en de reset van een geheugencel,

de 1 van de pulsenteller naar de set van de geheugencel,

vanaf je geheugencel naar je knipperrelais, vanaf daar naar 2 diodes en door naar je knipperlichtjes.... De reeds bestaande draadjes ook diodes tussen zetten om te voorkomen dat je knipperschakeling je reguliere beinvloed.

is dat niet gewoon voldoende of denk ik weer eens te simpel.

Volgens mij bestaat deze schakeling uit een bi-stabiele multivibrator gevolgd door een RC timer rond de Ne555 met een door potmeter P1 instelbare knipperfrequentie. ;)

Ik denk ook dat je de RC timer kan weglaten. Als je een dubbelpolig relais neemt dan vervallen de twee diodes ook nog. :P
 
Heb nog even gezocht en heb een mooi bi-stabiel relais bij conrad gevonden voor 15 Euro. Met dit relais + 4 diodes ben je gelijk klaar ( hoewel ik denk dat een andere schakelaar goedkoper is :Y ).
 
Zo kan het ook met een enkelpolig relais

[afbeelding]

met een dubbel polig relais heb je de diodes niet nodig.
Zo kan idd met het bestaande knipperrelais gewerkt worden, maar je hebt dan waarschijnlijk wel te maken met een gewijzigde knipperfrequentie.
Die hangt (denk ik) af van de belasting die geschakeld wordt en die is in deze schakeling 2x zo groot als de normale belasting.
Vlgs mij gaat daardoor de knipperfrequentie omhoog, zodat je een erg "zenuwachtig" alarmlicht krijgt.
 
Niet zelf gemaakt maar ooit eens ergens gelezen:
1: Draadjes knipperlicht vanaf stuurschakelaar zoeken
2: (lang genoeg) draadje om deze twee door te verbinden
3: In dit draadje een schakelaartje (aan-uit) plaatsen
4: Presto!

Om nu alarmlichten te hebben geef je richting aan (links of rechts), druk je het schakelaartje in en klaar.
Dit werkt dus alleen op contact, en met auto shut-off systemen ook niet echt maar als je alarmlichten wilt voor in de file is het volgens mij voldoende.

Verder zijn (of waren) in de autohandel en bij motozoom ook setjes verkrijgbaar voor degenen die minder thuis zijn ijn de electronica (zoals ik dus)
Verhaal van oehTie is voor mij bijvoorbeeld compleet acrabadabra.


Groet Dennis
Dat is idd een hele simpele oplossing!
Maar ook bij deze gaat denk ik je knipperfrequentie omhoog omdat nu ook de belasting 2x zo groot gaat worden.
 
Die hangt (denk ik) af van de belasting die geschakeld wordt en die is in deze schakeling 2x zo groot als de normale belasting.
Vlgs mij gaat daardoor de knipperfrequentie omhoog, zodat je een erg "zenuwachtig" alarmlicht krijgt.

Het werkt bij Koekblikken ook zo, gewoon koekblik knipperrelais monteren (vereist wel een extra massadraadje). Deze gaan alleen snel knipperen als een van de lamjes kapot is.
 
Dat is idd een hele simpele oplossing!
Maar ook bij deze gaat denk ik je knipperfrequentie omhoog omdat nu ook de belasting 2x zo groot gaat worden.

waarom haal je niet gewoon een dubbelpolige tuimelschakelaar (een schakelaar die doorverbonden blijft als je hem 1x bedient) en gebruik je je pulsschakelaar voor iets anders ? (of je gooit hem weg)
hoef je ook niet ingewikkelde schakelingen te maken.

Gewoon de draad die van relais naar knipperlichtschakelaar gaat aftakken naar je alarmlichtschakelaar. (2polen door verbinden)
En de 2 draadjes die van je knipperlichtschakelaar naar je knipperlichten gaan ook aftakken naar je alarmlichtschakelaar. (elk aan 1 pool van schakelaar)

Je knipperlichten gaan dan niet langzamer knipperen, dat is bij een auto ook niet als je er een aanhanger achter hangt.
 
waarom haal je niet gewoon een dubbelpolige tuimelschakelaar (een schakelaar die doorverbonden blijft als je hem 1x bedient) en gebruik je je pulsschakelaar voor iets anders ? (of je gooit hem weg)
hoef je ook niet ingewikkelde schakelingen te maken.

Gewoon de draad die van relais naar knipperlichtschakelaar gaat aftakken naar je alarmlichtschakelaar. (2polen door verbinden)
En de 2 draadjes die van je knipperlichtschakelaar naar je knipperlichten gaan ook aftakken naar je alarmlichtschakelaar. (elk aan 1 pool van schakelaar)

Je knipperlichten gaan dan niet langzamer knipperen, dat is bij een auto ook niet als je er een aanhanger achter hangt.

Op de manier die jij beschrijft kan het natuurlijk ook.

Ik had dat pulsschakelaartje echter liggen (stopknop van een kawa crossmotor).
Was hartstikke duur! geweest en nieuw.
Dus dat wilde ik sowieso gebruiken.
Daarnaast vond ik het wel geinig (weer) eens iets van elektronica in elkaar te frotten.
Het vinden van een (werkend) schakelingetje om de puls van het drukknopje om te zetten in een aan / uit toestand was effe lastig.
Ik had er eerst eentje die niet werkte en toen deze.
Ik vroeg me af of dat deel van de schakeling wat simpeler kon, dat er iemand was die een dergelijke schakeling bedacht had die n zijn geheel eenvoudiger was.

Tot nu toe best wat leuke alternatieven gezien. :Y
 
Ik gebruik m'n lichtschakelaar. Aangezien ik nog nooit de behoefte heb gehad om met stadslicht te rijden heb ik deze stand gebruikt voor het dimlicht. De stand dimlicht activeerd nu een relais die de clignateur activeerd en de linker en rechter knipperlichten verbind.
Met een relais van € 3,- een leuk werkend alarmlichtsysteem. Alleen geen stadslicht meer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan