Alarmlichten

Cosworth

MF'er
21 dec 2003
57
0
Hoofddorp
Ik heb een tijdje geleden een setje gekocht om alarmlichtern op de fiets in te kunnen schakelen. Je krijgt alleen een schemaatje, verder niets. Heb zelf een handleidinkje geschreven. Hoop dat meer mensen er wat aan hebben. :W

 
Hoop niet dat je het erg vind maar ik post het ff hierzo, anders moet indereen het bestand downloaden op openen in Word.

Alarmlichten voor motoren
PFS AL � ej-electronics


Montagehandleiding

Bij het systeem wordt een schema geleverd, maar geen handleiding. De montagehandleiding dient ter aanvulling op dit schema.

1. Buitenste draden

De twee buitenste draden van het PFS AL kastje dienen aan de stroomtoevoerdraden van de voorste knipperlichten te worden verbonden. Daarmee wordt namelijk ook direct spanning gezet op de achterste knipperlichten. Voor de bevestiging kunnen speciale kabelschoentjes worden gebruikt, waarmee je de toevoerdraad naar het voorste L of R knipperlicht in het schoentje kunt leggen. Vervolgens leg je de draad L of R draad van het PFS AL systeem in de schoentje en knijp je krachtig het zaakje dicht.
Om te weten welke draad je moet gebruiken, kun de kleur van draad opzoeken in het electrische schema dat in het handboek van je motor is opgenomen (kijk op het internet). Soms zijn de draden achterin de koplamp samengebracht. Om daar bij te kunnen, zul je eerst de koplamp moeten demonteren. Als controlemiddel of je de juiste draad hebt gevonden, kun je een autospanningszoeker gebruiken. Daar zit een naaldje op dat je in de draad kunt prikken. Het klemmetje zet je dan op de massa. Als je spanning op de draad zet, zie je het lampje in de spanningszoeker oplichten. Als je de zaak kortsluit, werkt je PFS AL het niet meer. Je moet dan eerst de zekering van de set checken en zonodig vervangen;

2. De middelste draad.
De middelste draad, waar een zekering aan vast zit, moet met een kabelschoentje worden verbonden aan de bijgeleverde schakelaar. Vanaf de schakelaar dient een draad met gebruik van kabelschoentje te worden verbonden naar een van de zekeringen op de motor. Dit vereist soms enige inventiviteit, omdat er niet altijd voor de hand liggende mogelijkheden zijn om de draad gemakkelijk aan te sluiten.

3. Bevestiging kastje.
Zoek voor de bevestiging van het PFS AL kastje een goede plaats op: niet op een te hete plek. Eventueel kan het kastje worden vastgezet met tierips (plastic stripjes).

4. Bevestiging schakelaar
De schakelaar kan worden vastgezet in een kunststof deel van de motor door er eventueel een gaatje in te boren. Indien er geen mogelijkheden zijn -bijvoorbeeld bij een naked bike- dan zijn in de autoshop plaatjes verkrijgbaar, waar je de schakelaar in vast schroeft en vervolgens het plaatje aan het stuur vastzet. Kabelschoentjes e.d. zijn daar ook te koop.

Benodigde onderdelen:
a. PFS AL set;
b. schakelaar met 2 kabelschoentjes;
c. extra draad van schakelaar naar voeding (zekeringskastje);
d. 2 verbindingsschoentjes;
e. isolatietape;
f. plaatje voor bevestiging schakelaar op het stuur.

Gereedschap:
a. schroevendraaier;
b. striptang;
c. kniptang;
d. combinatietang;
e. spanningzoeker.
 
Terug
Bovenaan Onderaan