Algemene MotoGP topic

En toch heb ik mijn twijfels bij Pecco, vind het mooi voor hem en Ducati dat zij vorig jaar kampioen zijn geworden. Maar ik denk dit jaar een andere Duc. Marini doet het verassend goed en ik verwacht nog wel het een en ander van Bastianinni.
 
Marini doet het verassend goed
Niks ten nadele van Marini, maar houd er rekening mee dat hij met een bewezen pakket, waar veel data voor beschikbaar is rijdt, terwijl bijvoorbeeld Pecco ontwikkelingswerk had. Dan is het te verwachten dat de een gelijk snel is, de ander iets meer tijd nodig heeft.

Ben overigens ook benieuwd.

Vooral wie 'best of the rest' wordt. Het idee dat Aprilia nu de grote uitdager van Ducati is moet ik nog steeds aan wennen, twee jaar geleden was dat ondenkbaar.


Ik heb gisteren heel wat foto's bekeken van de test en er bekruipt me een gevoel waar ik niet exact m'n vinger op kan leggen, maar ik krijg zo'n vermoeden:
Ducati, Aprilia, en in mindere mate KTM, lijken hun aero pakketten als geheel te ontwerpen. Het is een filosofie die ze volgen over de gehele motor. Drukpunten/onderdruk/stroomlijning, het lijkt ontworpen om samen te werken, en ook samen met de rijder. Die zit vrij netjes verpakt en sluit (in ieder geval als hij op de motor zit) netjes aan in het geheel. Je ziet oplossingen om stromingen laminair te houden, om de separatie geleidelijk en niet turbulent te laten verlopen, en steeds meer van de motor wordt gebruikt daarin, bijvoorbeeld onder de kont zie je dat alles steeds meer verpakt wordt.

De Japanners daarentegen lijken een vleugeltje hier, spoilertje daar te proberen. Omdat ze eigenlijk nog niet helemaal weten wat ze doen, plakken ze er onderdeeltjes op die ze bij de anderen zien. Het concept aero als geheel op de motor is nog steeds afwezig.

Misschien de invloeden van diverse F1 engineers die gelinkt worden aan de Europese teams? Bijvoorbeeld KTM vind ik erg interessant om te zien, die hebben wel een paar interessante toevoegingen.
 
Niks ten nadele van Marini, maar houd er rekening mee dat hij met een bewezen pakket, waar veel data voor beschikbaar is rijdt, terwijl bijvoorbeeld Pecco ontwikkelingswerk had. Dan is het te verwachten dat de een gelijk snel is, de ander iets meer tijd nodig heeft.

Ben overigens ook benieuwd.

Vooral wie 'best of the rest' wordt. Het idee dat Aprilia nu de grote uitdager van Ducati is moet ik nog steeds aan wennen, twee jaar geleden was dat ondenkbaar.


Ik heb gisteren heel wat foto's bekeken van de test en er bekruipt me een gevoel waar ik niet exact m'n vinger op kan leggen, maar ik krijg zo'n vermoeden:
Ducati, Aprilia, en in mindere mate KTM, lijken hun aero pakketten als geheel te ontwerpen. Het is een filosofie die ze volgen over de gehele motor. Drukpunten/onderdruk/stroomlijning, het lijkt ontworpen om samen te werken, en ook samen met de rijder. Die zit vrij netjes verpakt en sluit (in ieder geval als hij op de motor zit) netjes aan in het geheel. Je ziet oplossingen om stromingen laminair te houden, om de separatie geleidelijk en niet turbulent te laten verlopen, en steeds meer van de motor wordt gebruikt daarin, bijvoorbeeld onder de kont zie je dat alles steeds meer verpakt wordt.

De Japanners daarentegen lijken een vleugeltje hier, spoilertje daar te proberen. Omdat ze eigenlijk nog niet helemaal weten wat ze doen, plakken ze er onderdeeltjes op die ze bij de anderen zien. Het concept aero als geheel op de motor is nog steeds afwezig.

Misschien de invloeden van diverse F1 engineers die gelinkt worden aan de Europese teams? Bijvoorbeeld KTM vind ik erg interessant om te zien, die hebben wel een paar interessante toevoegingen.
Ferrari helpt Ducati met de Aero, Aprilia werkt samen met Dallara.
 
En toch heb ik mijn twijfels bij Pecco, vind het mooi voor hem en Ducati dat zij vorig jaar kampioen zijn geworden. Maar ik denk dit jaar een andere Duc. Marini doet het verassend goed en ik verwacht nog wel het een en ander van Bastianinni.
Marini kwam vorig jaar ook als 1 van de snelste uit de testen en in de wedstrijden kwam het er niet helemaal niet uit.
 
Geen idee wat het gaat worden maar voor nu zet ik mijn geld op het fabrieksteam van Ducati met Pecco en Bestia, gevolgd door de andere Duc teams. Vraag is in hoeverre kan Fabio iedere race voor het podium gaan en wanneer staat MM weer op t podium.
 
Ik vlak Marquez niet uit. Al zal het niet iedere race zijn, maar Sachsenring en Amerika zet ik vast met potlood in de uitslagenlijst.

Ik denk dat Marini iedere race top 5 kan rijden, maar Bezecchi een race kan winnen maar over het het seizoen gezien meer wisselvallig is.
Zelfde als Marini denk ik ook voor A. Marquez en Zarco.

Hopen dat de KTM's en Aprilia's af en toe mee kunnen doen. Wie van de Aprilia's het sterkste zal zijn ben ik nog niet over uit. Kan ik jullie na Le Mans vertellen ;-)
 
Zou hij het Vinales syndroom hebben?
De fabrieksteams gaan in de loop van het jaar sneller worden wanneer ze het volle potentieel kunnen gebruiken. De klantenteams ( met "oud model") gaan in het begin snel zijn maar gaande weg wat terrein verliezen? Maar ze kunnen hier en daar voor een uitschieter zorgen.
 
Dat heeft Morbidelli. Dacht een paar jaar geleden dat hij de nieuwe Doohan-Rossi-Marquez zou worden met zijn haast moeiteloze overwinningen. Nb op een trage fiets waar Fabio, Vinales en Rossi weinig mee konden.
Sjefman doelt er op dat Vinales altijd de winter test koning was maar er dan in het seizoen niets van terug liet zien..

Ik vlak Marini en Bez beide nog niet uit, misschien niet goed genoeg voro het wk maar zeker voor een overwinning of 2.
Zelfde geldt voor Oliveira, zie hem dit seizoen zo 3de worden in de eindstand
 
Sjefman doelt er op dat Vinales altijd de winter test koning was maar er dan in het seizoen niets van terug liet zien..

Ik vlak Marini en Bez beide nog niet uit, misschien niet goed genoeg voro het wk maar zeker voor een overwinning of 2.
Zelfde geldt voor Oliveira, zie hem dit seizoen zo 3de worden in de eindstand
Denk ook dat Oliveira beste Appie rijder wordt. Wel afhankelijk van welke fabrieks steun ze krijgen natuurlijk.
 
Sjefman doelt er op dat Vinales altijd de winter test koning was maar er dan in het seizoen niets van terug liet zien..

Precies! :Y


De fabrieksteams gaan in de loop van het jaar sneller worden wanneer ze het volle potentieel kunnen gebruiken. De klantenteams ( met "oud model") gaan in het begin snel zijn maar gaande weg wat terrein verliezen? Maar ze kunnen hier en daar voor een uitschieter zorgen.

Dat had ik zelf ook al gezegd. Dat is de reden dat ik bijvoorbeeld Marini hoog heb staan, maar niet op Bagnaia hoogte:
Niks ten nadele van Marini, maar houd er rekening mee dat hij met een bewezen pakket, waar veel data voor beschikbaar is rijdt, terwijl bijvoorbeeld Pecco ontwikkelingswerk had. Dan is het te verwachten dat de een gelijk snel is, de ander iets meer tijd nodig heeft.
 
Volgens mij heeft RNF het pakket voor 2023 ontvangen en gaan ze het hiermee doen toch ?
Dacht juist de 2022 motoren?

We agreed to run the 2022 factory bike, so the last spec they had at the end of last season we will run for 2023,” revealed Zeelenberg.

 
Dacht juist de 2022 motoren?

We agreed to run the 2022 factory bike, so the last spec they had at the end of last season we will run for 2023,” revealed Zeelenberg.


Sorry, ik zie nu pas dat je het idd zo op kan vatten.
Ik bedoelde dat zij het in 2023 met dit pakket moeten doen, idd de 2022 motoren.
 
Volgens Speedweek is Kalex een frame voor Honda aan het maken, aardig gezichtsverlies voor de japanners..
 
Terug
Bovenaan Onderaan