Ali koplamp KTM werkt niet goed

UndercoverNL

MF'er
20 jul 2022
42
7
Een goedenavond,
Ik heb een vraagje, ik heb een AliExpress koplamp gehaald voor op mijn KTM 125 exc, welke eigenlijk de exact zelfde koplamp als de SMF variant is, maar dan zonder het stickertje SMF, natuurlijk er van bewustzijn dat het van AliExpress komt en het dus mogelijk tegen kan vallen:

https://nl.aliexpress.com/item/1005...ePPC__xxxxxx__1684099113&gatewayAdapt=glo2nld
Nu zit ik alleen met een apart probleempje, ik heb de koplamp eerst op een accu getest, waar alles het perfect deed en de lichtopbrengst fantastisch was. Maar toen ik hem aansloot op de motor werkte het groot licht opeens niet meer. Hij knipperde wel bij het kicken / stoppen (als de motor minder toeren maakt), maar als hij gewoon stationair loopt is er geen leven in te krijgen.
De originele koplamp werkt wel gewoon perfect, geen geknipper of dergelijke, en ook gewoon stationair / rijdend. Gezien ik de reacties: "je weet waar je het koopt" al zag aankomen wilde ik toch even benadrukken dat hij het op een 12 volt accu perfect doet, en het dag rij licht ook gewoon keurig werkt.

Zou dit eventueel te maken kunnen hebben met een te hoge spanning? Alleen zou ik dit raar vinden want de originele lamp werkt dus wel gewoon goed.

Als iemand ideeën heeft hoor ik dat graag.

Alvast bedankt!
 
meten is weten
Moet je wel weten wat je meet. :+ Maar een mogelijk oorzaak zou kunnen zijn dat de gelijkspanning van de motor niet vlak of constant genoeg is, om de elektronica van de ledlamp goed te laten werken? Je zou de spanningsvorm met een scoop moeten meten. Dat brengt misschien duidelijkheid.
 
meten is weten
zo als Klikoo al zij, wat zou ik dan precies moeten meten? De spanning van de blauwe draad vanuit de kabelboom? (grootlicht)

Moet je wel weten wat je meet. :+ Maar een mogelijk oorzaak zou kunnen zijn dat de gelijkspanning van de motor niet vlak of constant genoeg is, om de elektronica van de ledlamp goed te laten werken? Je zou de spanningsvorm met een scoop moeten meten. Dat brengt misschien duidelijkheid.
Daar praat je even chinees voor mij haha, ik heb wel een multimeter liggen hier, waarvan ik tevens ook niet heel veel kennis heb, zou ik daar wat mee kunnen bereiken? En op welke stand zou ik deze dan moeten zetten?
 
Ik heb net twee van die units geplaatst. Één op een Sherco uit 2021 en één op een ktm exc 350 uit 2013. In beide gevallen zaten de draden in de stekker van de Chinese unit verkeerd t.o.v. de draadboom van de motor.

Dus wat @Janbros zegt; meten is weten. Pak je multimeter en je middelbare school boek over spanning en stroom en je komt er wel uit. De stekkertjes zijn met een mini schroevendraaier te verwijderen en kunnen op de goede plek terug gezet worden.
 
Ik heb net twee van die units geplaatst. Één op een Sherco uit 2021 en één op een ktm exc 350 uit 2013. In beide gevallen zaten de draden in de stekker van de Chinese unit verkeerd t.o.v. de draadboom van de motor.

Dus wat @Janbros zegt; meten is weten. Pak je multimeter en je middelbare school boek over spanning en stroom en je komt er wel uit. De stekkertjes zijn met een mini schroevendraaier te verwijderen en kunnen op de goede plek terug gezet worden.
Dat had ik inderdaad ook al gezien, maar na die om gewisseld te hebben deed hij het nog steeds niet stationair zo als ik hier boven beschreven had.

Ik zal vanmiddag is even met de multimeter lopen testen, bedankt 👍
 
Heeft de KTM zelf een accu? Zo niet, dan is de spanning bij stationair toeren gewoon te laag (en anders ook).
nee, de ktm heeft geen accu, maar het is dan toch appart dat hij wel aan gaat bij het kicken / stoppen en niet als hij stationair loopt, dan zou de spanning toch juist te hoog zijn of zeg ik iets geks?
 
Laatst bewerkt:
nou ik heb de multimeter even getest, en wat blijkt, hij krijgt inderdaad 15.5, en op een 12v accu doet hij het wel, dus ga ik er vanuit dat hij niet tegen het beetje extra stroom kan wat de motor hem wel geeft.
 
nou ik heb de multimeter even getest, en wat blijkt, hij krijgt inderdaad 15.5, en op een 12v accu doet hij het wel, dus ga ik er vanuit dat hij niet tegen het beetje extra stroom kan wat de motor hem wel geeft.
De andere lamp krijgt toch ook spanning ( ;) ) teveel :? Lijkt me dat het niet aan de spanning ligt. Vaak is de laadspanning 13,8-14,4V die ene volt extra, zou dat echt t probleem geven :?
Kijk anders eens op de typeplaat/sticker van die lamp. Zou me niks verbazen als t spul zou moeten werken van 9-30V, zie je vaak zat op "autoelektronica" dan werkt het in auto's en vrachtwagens en kunnen ze gewoon een standaard voeding van t schap grijpen.
 
De andere lamp krijgt toch ook spanning ( ;) ) teveel :? Lijkt me dat het niet aan de spanning ligt. Vaak is de laadspanning 13,8-14,4V die ene volt extra, zou dat echt t probleem geven :?
Kijk anders eens op de typeplaat/sticker van die lamp. Zou me niks verbazen als t spul zou moeten werken van 9-30V, zie je vaak zat op "autoelektronica" dan werkt het in auto's en vrachtwagens en kunnen ze gewoon een standaard voeding van t schap grijpen.
dat dacht ik dus inderdaad ook, maar het leek er toch wel echt op als hij bij het starten en stoppen even knippert en op een 12v accu gewoon goed constant brand. Op de lamp zit geen stikker, wel staat op ali dat de wattage 36W is, wat dus gewoon 12v zou zijn.
 
https://www.tomoshop.nl/spanningsregelaar-3-polig-12-volt.html

Dit werkt ook . Zat origineel ook op mijn husqvarna TE610 ( zonder accu ) . Zonder deze brande altijd de lampen kapot
als ik deze er tussen zou zetten zou de lamp toch ook gelijkspanning krijgen inplaats van wisselspanning?

Als er geen accu in zit, zit er dan een condensator tussen?
Volgens de specificaties kan de lamp van 12-60V aan maar wel DC=gelijkstroom.
nope, moest ook op wisselspanning meten om een resultaat te krijgen. Dus dat zal dan inderdaad het probleem zijn.

risico's van op Alie te kopen. soms gaat het goed, soms niet. mee leren leven en lessen uit trekken.
zeker waar, alleen vond ik het zo apart dat hij bij wat vrienden wel gewoon plug-and-play was, maar mogelijk dat de 690 en 450 dan wel op gelijkspanning lopen.

Kan zijn dat je koplamp origineel op wisselspanning draait. Voor gloeilampen maakt dat niet uit maar voor LED's wel... Als die niet is ingebouwd in de lamp, dan moet er waarschijnlijk een gelijkrichter tussen...

Mijn husqvarna draait deels op gelijk- en deels op wisselspanning, waaronder dus de koplamp...
zou je een linkje kunnen sturen van zoon gelijkrichter?
 
zou je een linkje kunnen sturen van zoon gelijkrichter?
Nee, helaas niet. Heb hetzelfde ooit bij mijn eigen motor geconstateerd toen ik er een ledlamp in had gedaan met dezelfde fitting als de gloeilamp. Die deed het dus ook niet en daarna heb ik er geen tijd meer in gestoken. Dus mocht je een pasklare oplossing vinden hoor ik het graag... :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan