Ali koplamp KTM werkt niet goed

UndercoverNL

MF'er
20 jul 2022
42
7
Een goedenavond,
Ik heb een vraagje, ik heb een AliExpress koplamp gehaald voor op mijn KTM 125 exc, welke eigenlijk de exact zelfde koplamp als de SMF variant is, maar dan zonder het stickertje SMF, natuurlijk er van bewustzijn dat het van AliExpress komt en het dus mogelijk tegen kan vallen:


Nu zit ik alleen met een apart probleempje, ik heb de koplamp eerst op een accu getest, waar alles het perfect deed en de lichtopbrengst fantastisch was. Maar toen ik hem aansloot op de motor werkte het groot licht opeens niet meer. Hij knipperde wel bij het kicken / stoppen (als de motor minder toeren maakt), maar als hij gewoon stationair loopt is er geen leven in te krijgen.
De originele koplamp werkt wel gewoon perfect, geen geknipper of dergelijke, en ook gewoon stationair / rijdend. Gezien ik de reacties: "je weet waar je het koopt" al zag aankomen wilde ik toch even benadrukken dat hij het op een 12 volt accu perfect doet, en het dag rij licht ook gewoon keurig werkt.

Zou dit eventueel te maken kunnen hebben met een te hoge spanning? Alleen zou ik dit raar vinden want de originele lamp werkt dus wel gewoon goed.

Als iemand ideeën heeft hoor ik dat graag.

Alvast bedankt!
 
nou ik heb even wat onderzoek gedaan (chatGPT kuch kuch) en in principe zou een zoon gelijkrichtertje inderdaad voldoende moeten zijn:


aangezien de lamp toch 60v aan kan hoeft er niks gelimiteerd te worden, wat ik me alleen wel afvraag, is of de wisselspanning van de motor altijd 15.5 volt is of dat dit veranderd tijdens het rijden, aangezien anders de ledjes snel gaan beschadigen.

En is er toevallig een "elektrischen" hier die kan bevestigen dat dit in theorie inderdaad zou werken? :P

Niet dat die 50 cent mij wat boeit, maar het zou zonde zijn als ik de kabel van de lamp aan gort ga knippen voor iets wat uiteindelijk toch niet werkt.
 
nou ik heb even wat onderzoek gedaan (chatGPT kuch kuch) en in principe zou een zoon gelijkrichtertje inderdaad voldoende moeten zijn:


aangezien de lamp toch 60v aan kan hoeft er niks gelimiteerd te worden, wat ik me alleen wel afvraag, is of de wisselspanning van de motor altijd 15.5 volt is of dat dit veranderd tijdens het rijden, aangezien anders de ledjes snel gaan beschadigen.

En is er toevallig een "elektrischen" hier die kan bevestigen dat dit in theorie inderdaad zou werken? :P

Niet dat die 50 cent mij wat boeit, maar het zou zonde zijn als ik de kabel van de lamp aan gort ga knippen voor iets wat uiteindelijk toch niet werkt.
Hier wordt deze gelijkrichter aanbevolen (KBPC3508); Gelijkrichter universeel (AC > DC) voor LED op een Tomos
 
haha dat is toevallig want die heb ik al besteld, gezien ik inderdaad ook zag dat 8 ampère wel erg krap word voor een koplamp. En die tot 25 aan kan. Ik heb ook maar een condensator mee besteld voor als het niet helemaal lekker constant werkt.
Ik wou net m'n berichtje nog aanpassen. Ik denk namelijk dat het misschien een beter idee is om een spanningsregelaar van een (2dehands) motor te kopen. Daar zit de gelijkrichter vaak al in geïntegreerd. En dan weet je zeker dat de uitgangsspanning en het vermogen goed geregeld is. Daarnaast zit alles dan netjes in een behuizing met kabels en stekkers ipv die kale terminals... :+
 
Ik wou net m'n berichtje nog aanpassen. Ik denk namelijk dat het misschien een beter idee is om een spanningsregelaar van een (2dehands) motor te kopen. Daar zit de gelijkrichter vaak al in geïntegreerd. En dan weet je zeker dat de uitgangsspanning en het vermogen goed geregeld is. Daarnaast zit alles dan netjes in een behuizing met kabels en stekkers ipv die kale terminals... :+
ja daar zat ik inderdaad ook nog naar te kijken, maar als het puur en alleen bij de gelijkrichter blijft vind ik dat ook nog wel netjes, is tevens ook gewoon een behuizing. Eventueel een beetje electro tape eromheen en dan moet het wel te doen zijn.
 
Nou de gelijkrichter is binnen, maar doet het helaas niet, ik weet niet of ik hier wat fout doe of dat het aan de gelijkrichter ligt?

Ik heb hem er op gezet, volgens mij zo als het moet, maar zeker zeg ik het niet.

1684342410616.jpeg
1684342451603.jpeg


De blauwendraad vanaf de motor op de AC gezet, en de + op de blauwe draad richting de koplamp gezet, en de - gewoon op de 2 daar achter, gezien daar geen tekens bij stonden ging ik er vanuit dat het niet uitmaakte.

De gelijkrichter wordt erg heet als er stroom doorheen gaat, maar er is geen leven in de lamp te bekennen, zowel met gelijkspanning als met gelijkspanning.

De wisselspanning geeft gewoon 15.5 volt weer op de AC kant van de gelijkrichter, en als ik de andere kant op gelijkspanning meet geeft hij net 0,03 aan op een meting van 20.

Weet iemand of ik hier iets fout doe of dat de gelijkrichter misschien te heet is geworden tijdens het solderen en er iets doorgebrand is? Ik heb geen idee namelijk.
 
1684345159722.png


Volgens mij heb je hem verkeerd aangesloten .


Pin 1 gaat naar je licht schakelaar , Pin 2 komt vanaf de motor . Pin 3 moet op de groene draad van je lamp , en 4 moet ergens aan het frame met een oogje .
 
Bekijk bijlage 1880306

Volgens mij heb je hem verkeerd aangesloten .


Pin 1 gaat naar je licht schakelaar , Pin 2 komt vanaf de motor . Pin 3 moet op de groene draad van je lamp , en 4 moet ergens aan het frame met een oogje .
aa die heb ik zeker verkeerd aangesloten dan, danku, die foto was precies wa ik nodig had haha. Ga het vanavond nog wel is even proberen.
 
Ik heb alles nu even goed aangesloten en nu zit er wel weer leven in, maar vertoont hij het exact zelfde gedrag als zonder de gelijkrichter, knipperen bij het starten en stoppen maar tijdens het lopen geen leven. En ook op een accu doet hij het weer keurig. Dus de gelijkrichter heeft precies niks gedaan.
 
Ik heb alles nu even goed aangesloten en nu zit er wel weer leven in, maar vertoont hij het exact zelfde gedrag als zonder de gelijkrichter, knipperen bij het starten en stoppen maar tijdens het lopen geen leven. En ook op een accu doet hij het weer keurig. Dus de gelijkrichter heeft precies niks gedaan.
Wat meet je van spanning bij de dc uitgang?
 
misschien pin 3 ook op je frame houden , dat hij massa heeft . niet alleen pin 4.
dus ff draadje om pin 3 wikkelen , en tegen je frame aantikken , als het licht het dan doet is het goed.
 
Ik wou net m'n berichtje nog aanpassen. Ik denk namelijk dat het misschien een beter idee is om een spanningsregelaar van een (2dehands) motor te kopen. Daar zit de gelijkrichter vaak al in geïntegreerd. En dan weet je zeker dat de uitgangsspanning en het vermogen goed geregeld is. Daarnaast zit alles dan netjes in een behuizing met kabels en stekkers ipv die kale terminals... :+
NEE!
Er zijn 2 soorten spanningsregelaars voor motorfietsen:
Kortsluitregelaars die het teveel aan vermogen affakkelen in de oliegekoelde dynamo.
Veldregelaars voor een dynamo’s met een geregeld magnetisch veld.
Beide typen zijn ongeschikt voor jouw dynamo.
De eerste sloopt je dynamo, de 2e werkt gewoon niet.
 
ik heb nog even wat metingen gedaan, en als ik op gelijkstroom meet aan de DC uitgang van de gelijkmeter meet ik dus rond de 7 volt, maar als ik op gelijkstroom meet aan de DC uitgang meet ik nog steeds gewoon 15.5v, dus exact hetzelfde als op de AC ingang.

Zou het mischien kunnen dat door dat de gelijkrichter een keer verkeerd aangesloten is hij kapot gegaan is ofzo? Of is dit erg onwaarschijnlijk.
 
Als je meter een doorpiep/ diodetest stand heeft kun je de gelijkrichter meten. Deze bestaat uit 4 diodes.
rode meetpen op wissel symbool en zwarte op de plus. dan de andere wissel tov de plus meten.
Daarna rode meetpen op het min teken en meten naar de wisselsymbolen. De meter moet bij iedere meting 0.6 volt aangeven.
Meet je ergens niets, dan is de betreffende diode onderbroken, meet je 0 volt dan is er een kortsluiting ontstaan.
 
Als je meter een doorpiep/ diodetest stand heeft kun je de gelijkrichter meten. Deze bestaat uit 4 diodes.
rode meetpen op wissel symbool en zwarte op de plus. dan de andere wissel tov de plus meten.
Daarna rode meetpen op het min teken en meten naar de wisselsymbolen. De meter moet bij iedere meting 0.6 volt aangeven.
Meet je ergens niets, dan is de betreffende diode onderbroken, meet je 0 volt dan is er een kortsluiting ontstaan.
Ik heb het is geprobeerd maar hij blijft altijd 1 aangeven, maakt niet uit op welke pinnen ik de pennen houd. Als ik de pennen tegen elkaar houd komt er wel een meting.

Wat dus technisch gezien zou betekenen dat er geen enkele connectie is tussen alle pinnen en alles doorgebrand zou zijn toch? Maar dat klopt ook weer niet want als ik de lamp op een accu aansluit met de gelijkrichter er tussen doet hij het gewoon.
 
Ik heb het is geprobeerd maar hij blijft altijd 1 aangeven, maakt niet uit op welke pinnen ik de pennen houd. Als ik de pennen tegen elkaar houd komt er wel een meting.

Wat dus technisch gezien zou betekenen dat er geen enkele connectie is tussen alle pinnen en alles doorgebrand zou zijn toch? Maar dat klopt ook weer niet want als ik de lamp op een accu aansluit met de gelijkrichter er tussen doet hij het gewoon.
die 1 wil zeggen dat de weerstand groter is dan het bereik waarom je meter is ingesteld. maar er kan dus nog wel degelijk doorgang zijn. meter op een hoger bereik zetten tot je geen 1 meet, en pas als je op de hoogste stand 1 hebt is er geen doorgang
 
Terug
Bovenaan Onderaan