Ali koplamp KTM werkt niet goed

UndercoverNL

MF'er
20 jul 2022
42
7
Een goedenavond,
Ik heb een vraagje, ik heb een AliExpress koplamp gehaald voor op mijn KTM 125 exc, welke eigenlijk de exact zelfde koplamp als de SMF variant is, maar dan zonder het stickertje SMF, natuurlijk er van bewustzijn dat het van AliExpress komt en het dus mogelijk tegen kan vallen:


Nu zit ik alleen met een apart probleempje, ik heb de koplamp eerst op een accu getest, waar alles het perfect deed en de lichtopbrengst fantastisch was. Maar toen ik hem aansloot op de motor werkte het groot licht opeens niet meer. Hij knipperde wel bij het kicken / stoppen (als de motor minder toeren maakt), maar als hij gewoon stationair loopt is er geen leven in te krijgen.
De originele koplamp werkt wel gewoon perfect, geen geknipper of dergelijke, en ook gewoon stationair / rijdend. Gezien ik de reacties: "je weet waar je het koopt" al zag aankomen wilde ik toch even benadrukken dat hij het op een 12 volt accu perfect doet, en het dag rij licht ook gewoon keurig werkt.

Zou dit eventueel te maken kunnen hebben met een te hoge spanning? Alleen zou ik dit raar vinden want de originele lamp werkt dus wel gewoon goed.

Als iemand ideeën heeft hoor ik dat graag.

Alvast bedankt!
 
die 1 wil zeggen dat de weerstand groter is dan het bereik waarom je meter is ingesteld. maar er kan dus nog wel degelijk doorgang zijn. meter op een hoger bereik zetten tot je geen 1 meet, en pas als je op de hoogste stand 1 hebt is er geen doorgang
er is maar een stand toch? Ik heb gewoon 1 tekentje met een diode op de multimeter:
1684416076558.png

De rode toch?

Want deze geeft ook 1 aan als ik de pinnen nergens op hou.
 
en als je ze tegen elkaar houdt , piept hij dan ?
en doormeten , diode is richting gevoelig 1 kan meet je 1 , rood en zwart omdraaien , dan meet je 0,5 als hij goed is
 
ik heb het nog is geprobeerd en nu krijg ik bij beide 613 ongeveer, ik gok dat dat de decimalen zijn en hij dus correct 0,6 meet.

Dan zou de gelijkrichter dus niet kapot zijn, maar hoe kan het dan dat ik nog steeds gelijkspanning meet aan de DC kant
 
DC is gelijkspanning . AC is wisselspanning .


Ff naar onderen scrollen , 8 verschillende testen.
Screenshot_2023-05-18-16-50-20-17_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

Screenshot_2023-05-18-16-49-13-88_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
DC is gelijkspanning . AC is wisselspanning .


Ff naar onderen scrollen , 8 verschillende testen.
Bekijk bijlage 1880590
Bekijk bijlage 1880589
ja die testen kloppen allemaal
 
Dan is hij prima . Dan gaat er toch iets anders fout. Woon je in friesland toevallig ?
nee absoluut niet haha, Gelderland in de buurt van Arnhem.

Ik kan me alleen niks bedenken wat er anders fout zou moeten gaan, want als de gelijkrichter er gewoon tussen zit dan zou hij toch gelijkspanning moeten leveren, en zou je geen meting op wisselspanning moeten krijgen, of wel?
 
Ik denk dat je de uitgang toch moet gaan afvlakken, maar dan krijg je gemiddeld wel een lagere gelijkstroom.
Bekijk bijlage 1880619
ik heb een condensator liggen van 10000 uF, maar zou dat echt het probleem zijn? Want zo als ik al zij, als ik op AC meet aan de kant van de gelijkrichter waar DC uit zou moeten komen, krijg ik als nog gewoon een meting van 15.5 net zo als zonder de gelijkrichter. En hij vertoont ook het exact zelfde gedrag als zonder de gelijkrichter, alsof hij gewoon helemaal niks doet buiten een connectie.
 
ik heb een condensator liggen van 10000 uF, maar zou dat echt het probleem zijn? Want zo als ik al zij, als ik op AC meet aan de kant van de gelijkrichter waar DC uit zou moeten komen, krijg ik als nog gewoon een meting van 15.5 net zo als zonder de gelijkrichter. En hij vertoont ook het exact zelfde gedrag als zonder de gelijkrichter, alsof hij gewoon helemaal niks doet buiten een connectie.
Ja ik denk het wel, het blijft anders erg fluctueren tussen de 0 en 15 volt, ik denk dat de led dan erg snel aan en uit gaat en dan vooral lang uitstaat omdat die het vaakst minder dan 8 volt geeft... misschien als je de lamp gaat filmen dat je dan kunt zien dat die soms wel een beetje licht geeft (ik zie op youtube vaak filmpjes van led lampen die dan lijken te knipperen, terwijl als je live kijkt hij gewoon brand).
 
Nou heb de 10000 uF condensator er is tussen gegooid en nu zit er wel leven in, maar knippert hij erg veel, heb nog niet kunnen testen of dit met rijden weg gaat doordat hij dan meer stroom krijgt, maar is dit het beste resultaat wat je kan krijgen op deze manier of kan ik nog wat doen om het knipperen te verminderen?
 
heb even wat video's gekeken, maar alles lijk toch prima te zitten, al is er wel een apart dingetje.

Die video die ik stuurde, was toen de condensator de verbinding tussen de 2 plus draden was, dus niet aangesloten zat op een - draad. Wat blijkbaar niet is hoe je ze hoort aan te sluiten, dus heb ik hem nu goed aangesloten, 1 aansluiting aan de + en de andere aan de -, en dan heb ik weer hetzelfde probleem als eerst, doet niks alleen met kicken. En na dat de motor al 30 seconde uitstaat en de hele lamp is losgekoppeld gaat hij nog ff knipperen van de stroom die opgeslagen zat in de condensator.

Ik heb nu een 20A diode besteld om tussen de condensator en gelijkrichter te zetten, had dit ook ergens gezien. Als dat niet werkt geef ik het op.
 
1684516145225.png


ik heb dit kunnen vinden maar daarbij zou een accu en laad / licht spoel nodig zijn? Snap niet helemaal hoe ik die dan zou moeten aansluiten, gezien je toch net zo als met de gelijkrichter op 2 aansluitingen de massa / zwarte draad aansluit en op de andere 2 het grote licht / blauwe draad aansluit?
 
Zijn hier nog successen geboekt?
helaas niet, heb het opgegeven, heb hem nooit beter werkend gekregen dan destijds op de video waar maar 3 leds knipperde, en als ik daarbij het dagrijlicht aansloot werkte dit ook niet meer.

Ik wil nog wel een spanningsregelaar voor de volledige motor inbouwen aangezien ik nu ook geen knipperlichten kan hebben, maar nog geen idee waar, welke en hoe ik deze zou moeten aansluiten.
 
ik heb de motor even opengehaald en blijkbaar zit er dus wel een spanningsregelaar in, en deze werkt ook want het led achterlicht en led voor dag rij licht werken wel gewoon, alleen het groot licht werkt niet. Blijft een raadsel waarom, want op de accu doet hij het wel gewoon.
 
Terug
Bovenaan Onderaan