all road/enduro voor woonwerk ?

Fozzy

Die hard MF'er
28 mei 2002
648
0
H.I.Ambacht
ik zit er over te denken om een all road / enduro te kopen voor oa woon/werk verkeer (60 km rijksweg per dag) en om een ervaring rijker te worden, nl. ook eens naast het asvalt te rijden ipv altijd maar erop (en pas geleden onbedoeld toch ernaast maar dat liep goed af :P )

is dit te doen en zo ja, wat voor fiets komt ervoor in aanmerking? wil max. zo'n 2000 euries uitgeven.

en zo nee, waarom niet?

2000 euri's ? Een na laatste model XT600 denk ik dan... in elk geval minimaal 600cc want snelweg is anders niet vol te houden.

XR600 of XT600 (zo jong mogelijk)
verander de gearing van 14-48 naar 15-48,
leg er een setje 50-50 bandjes onder (trailwings ofzo) en presto
60km is nog een haalbare afstand
veel plezier (door de berm langs de file :} )

ik ben zelf niet zo kapot van grote 1 cylinders...
en hou ook liever van voor EN achter schijven.

ik ben zelf niet zo kapot van grote 1 cylinders...
en hou ook liever van voor EN achter schijven.

Hoezo houd je niet van van grote 1 cilinders? Met weinig toeren leuke snelheden.
Voor en achter schijven? Waar denk je in godsnaam waar we mee rijden? Trommelremmetjes ? Ik heb voor en achter schijf net als alle andere offroads/allroads van de afgelopen 10 jaar.

En zo slecht zijn trommelremmen ook niet, wel als je 200 gaat rijden..

XR600 of XT600 (zo jong mogelijk)
verander de gearing van 14-48 naar 15-48,
leg er een setje 50-50 bandjes onder (trailwings ofzo) en presto
60km is nog een haalbare afstand
veel plezier (door de berm langs de file :} )

dat is krasse taal, en hoe zit het met de onderhouds interval? en is dit duurder/vergelijkbaar als met een ss?

vaak oliewisselen en kleppenstellen...precieze km standen weet ik niet uit mn hoofd, verschilt ook per type.

Mijn XT moet om de 6000 officieel. Qua schoeisel zijn all-roadjes goedkoper, en waarschijnljik qua beurten ook wel, met een 1 cilinder ben je nu eenmaal sneller klaar dan 4.

vaak oliewisselen en kleppenstellen...precieze km standen weet ik niet uit mn hoofd, verschilt ook per type.

Misschien bij Husqvarna, KTM en Husaberg enz, maar een meer gerichte offroad voor op straat ipv wedstrijd, zoals een XT of een DR hebben vrij ruime intervallen.
M'n DR ; Olie wissel bij 6000km zoals bij elke motor, kleppen stellen om de 12.000km, ik verwacht dat een XT hetzelfde interval heeft.

En voor 2000 euro heb je een nette XT600 waar je jaren plezier van hebt.

xt staat bekend om de supersterke blokken bina niet kapot te krijgen.
in pricipe het zelfde als de oude xt500. beste dakar motor die er bestaan heb volgens vele.
misschien een xt tenere???
later van marvin

Waar moet je op letten bij XT van na 1991 ???
ik hoor wel een dat ze last hebben van een lekke vet en of koppakking maar dat miet zo'n verschrikkelijk ramp hoeft te zijn......

Hebben ze van die typische kwaaltjes ??? beugeltje x dat relatiev afbreem of cdi's die last hebben van koude lassen , a la honda ???

ik kan je een DR 800 Big wel aanraden.Veel koppel, betrouwbaar en je zit er hoog op, waardoor je goed zicht hebt bij woon-werk verkeer. daarnaast ook een leuke fiets voor weekend toertjes. De mijne staat te koop voor 2250 euro.
Onderhoudskosten zijn relatief laag, omdat het een eenpitter is en al sje een beetje handig bent dan kun je veel zelf doen. Als je interesse hebt dan kan ik je wel een paar foto's toesturen.
groeten, Big Bart.
bartvroom@mcr-bv.nl

Terug
Bovenaan Onderaan