All-roader voor de beginnende enthousiasteling

Erwin P

Crashtest dummy
22 aug 2011
6.775
4.945
Lemelerveld
Een maatje van mij is nu met zijn rijbewijs bezig. Tot op heden (hij is bijna halverwege z'n 20'er jaren) op zijn enduro brommer gereden.
Ik neem hem wel vaker mee op het onverharde en laatst is hij een weekend mee geweest de TET op.

Nu is hij inmiddels al aan het rondstruinen voor een motor en loopt mij bij elke mogelijkheid uit te horen wat er allemaal te koop is. Nu ken ik de meeste types wel denk ik, maar er is altijd meer natuurlijk.
Vandaar dat ik die vraag hiernaartoe even door stel.

Budget: Ca €1000 a €1500
Toepassing: All-road ritten, vakantie (met bagage voor kamperen, geen high end lichtgewicht gear), touren etc
Afmetingen: Geschikt voor lange mensen, de jongen is ca 1,95 en zal richting de 100 kg gaan. Hij wil wel graag iets waar hij vrij simpel mee door het zand komt.
Vermogen: Goed met ons mee kunnen komen. Topsnelheden wel ergens minimaal rond de 150 km/h. Ja dat mag je nergens, je mag wel meer niet.
Verdere eisen: Onderhoudsvriendelijk, hij is wel wat laks met onderhoud.

Ikzelf dacht aan de volgende modellen:
BMW F650
Kawasaki KLE 500
Yamaha XT660
KTM LC4
Honda Dominator 650

Toegevoegd:
Aprilia Pegaso
Suzuki DR650
Honda Transalp
Yamaha XT600
....
En hier komen jullie in beeld, welk model/bouwjaren, waarom wel/niet etc.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de Funduro en ben er blij mee,wat een makkelijk ding ,kan alles redelijk ,iig beter dan ik t kan ,fijn ding ,goedkoop in aanschaf en verbruik 👍
 
Ik heb ook een Funduro.
Helemaal met Jan eens.
IMG_20200618_205220.jpg
 
Voor 1500 heb je zeker geen goede LC4.
Ik wil dan eigenlijk alleen nog yamaha noemen.
Funduro is mij onbekend. Kle voor iemand van 1.90mtr lijkt mij aan de kleine kant. Voor alle motoren zal hij de vering goed aan moeten pakken, dus weg budget of je moet mazzel hebben.
 
Dan moet t wel een afgetrapte Xt zijn ,een nette vindt je ook niet voor dat geld,een Funduro wel ,die wil haast niemand ,ziet er w.s niet stoer genoeg uit,boeien 😁
 
Een maatje van mij is nu met zijn rijbewijs bezig. Tot op heden (hij is bijna halverwege z'n 20'er jaren) op zijn enduro brommer gereden.
Ik neem hem wel vaker mee op het onverharde en laatst is hij een weekend mee geweest de TET op.

Nu is hij inmiddels al aan het rondstruinen voor een motor en loopt mij bij elke mogelijkheid uit te horen wat er allemaal te koop is. Nu ken ik de meeste types wel denk ik, maar er is altijd meer natuurlijk.
Vandaar dat ik die vraag hiernaartoe even door stel.

Budget: Ca €1000 a €1500
Toepassing: All-road ritten, vakantie (met bagage voor kamperen, geen high end lichtgewicht gear), touren etc
Afmetingen: Geschikt voor lange mensen, de jongen is ca 1,95 en zal richting de 100 kg gaan. Hij wil wel graag iets waar hij vrij simpel mee door het zand komt.
Vermogen: Goed met ons mee kunnen komen. Topsnelheden wel ergens minimaal rond de 150 km/h. Ja dat mag je nergens, je mag wel meer niet.
Verdere eisen: Onderhoudsvriendelijk, hij is wel wat laks met onderhoud.

Ikzelf dacht aan de volgende modellen:
BMW F650
Kawasaki KLE 500
Yamaha XT660
KTM LC4
Honda Dominator 650
....
En hier komen jullie in beeld, welk model/bouwjaren, waarom wel/niet etc.
Dat is niet echt een budget voor een vakantiemotor.
Als je al wat vind in die prijsklasse ben je al snel heel veel euro`s aan onderdelen om hem “vakantie-klaar” te krijgen.
En dat is nu net wat je maatje niet wil/kan.
Kortom ,om je vakantie niet in het water te laten vallen is hij van jouw hulp afhankelijk.
 
Ik had destijds ook een Funduro, goed bevallen. Was toen 2250 bij een dealer en super netjes. Koffersetje en vakantie klaar.
Netjes is nu niet nodig, alleen goed. Plaatwerk mag prut zijn. Zijn standaarden zijn al beroerd dus vering aanpassen zou niet aan de orde hoeven zijn.

Ik ben sowieso zijn "monteur", dat komt wel goed.
 
Oeff, dat budget is wel echt strak!
De gangbare keuzes heb je al in het vizier zie ik :t
Ik heb nog wel een minder courante suggestie:
Mijn eerste motor was een Pegaso 650 uit 1996. In 2005 gekocht voor 1500e, dat was destijds het voordelige broertje van de F650.
Gek genoeg zakken dit soort motoren niet veel meer als ze eenmaal de "bodem" bereikt hebben. De rijdbare exemplaren blijven ongeveer even duur of stijgen door schaarste, de slechte exemplaren eindigen in onderdelen omdat ze economisch total loss zijn.

Het Rotax blokje is bewezen degelijk in ieder geval. De uitlaten van de pegaso waren helaas van PBS (itt de RVS uitlaten op de F650) dus dat is een bekend aandachtspuntje.
De rest van de motor moet je mazzel mee hebben, maar dat is met alles in deze prijsklasse/leeftijd...
Qua lengte zat ik er met 1.93 goed op.

Edit: Als het optisch niet fraai hoeft te zijn kun je leuke deals scoren. Zoek iets uit met 50+dkm en wat krassen op de kuipen. Die kunnen vaak voor elk geld weg omdat ze in feite economisch total loss zijn :)

Verder natuurlijk de DR650 en KLR650 niet vergeten. Onverwoestbare cultfietsen.
 
Laatst bewerkt:
Pegaso staat uiteraard op de lijst.
DR650 een goeie, helemaal vergeten.

KLR is te veel cult. Zeldzaam hier en in uren verkocht voor te veel geld. Die jongen is ook meer een adrenaline jager dan een KLR leveren kan. Bij onbeperkt budget zou hij een KTM690 oid hebben. Maargoed het budget is niet onbeperkt dus concessies moeten gedaan worden.

Het hoeft ook niet direct een vakantie motor te zijn. Dat komt in de loop van een half jaar oid waar ook budget bij beschikbaar komt.
 
Nou inderdaad, waarom staat de transalp er niet tussen? Ongeveer de moeder aller allroads.
Zeker als je langere ritten wil maken is die twin heel fijn. Ten opzichte van een crosser sleep je veel meer gewicht mee, maar bij die 1cilinders is dat eigenlijk ook zo. Het beetje extra gewicht vertaald zich wel in een heel veelzijdige motor. Tot nu toe kom ik met de transalp net zo ver als mn buddies met een ktm 525, alleen soms wat minder soepel. Qua betrouwbaarheid kom je met een transalp zelfs veeeeeeel verder. De TET naar zuid europa lukt zeker met een transalp. En ja ik ben bevooroordeeld..
 
Transalp hebben we naar gekeken, waren een onverklaarbaar stuk duurder afgelopen weken. Maar als die er is voor het geld...
 
De TA schoot mij ook nog even door het hoofd. Is absoluut een leuke fiets, alleen zou ik hem persoonlijk niet aanraden voor iemand van 1.95m.
Je zal je volledige budget nodig hebben voor de aanschaf van zo'n ding en dan blijft er weinig over voor de (mi. noodzakelijke) ergonomische aanpassingen.
 
Dit bedrag is puur aanschaf. Als het dan maar rijdt is het goed.

In de maanden na aanschaf komt het personaliseren. Bandjes, risers, windscherm, tandwielset, bagage etc.

Voor de beeldvorming, hij heeft nu ontzettend veel schik op een Rieju MRT 50...
 
Suzuki Freewind? Beetje in de funduro hoek, paar jaar geleden te koop voor rond de 1000,- voor een nette. Ik geloof dat A2 rijbewijs de prijzen wel wat heeft opgedreven, maar als ie niet netjes hoeft te zijn scheelt dat weer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan