Alle automobilisten bedankt

Inderdaad, thanks Spartamet, was 't even kwijt. Genovese-syndroom. Eng iets eigenlijk...
 
Serieus ook niemand die stopt? Wat een mafkezen. Als ik m'n auto rij en ik zie ergens een pas gebeurd ongeluk kijk ik altijd of er iemand hulp nodig heeft.
 

Het mooie is dat dit verhaal een eigen leven is gaan lijden. Het staat zowat in elk psychologie-boek als schoolvoorbeeld. Ze hebben het verhaal opnieuw onderzocht en wat bleek, er bleven maar een paar getuigen over die écht wat hadden gezien. Ik weet niet meer zo 1,2,3, waar ik het gelezen heb. Maar dit verhaal bleek achteraf van geen kant te kloppen.

Een beetje hetzelfde idee als wat er met de spinazie is gebeurd; in één onderzoek is er ooit een komma verkeerd gezet bij een getalwaarde (volgens mij de hoeveelheid ijzer), iedereen nam het klakkeloos over. Popeye is gebaseerd op een tikfout....
 
Het mooie is dat dit verhaal een eigen leven is gaan lijden. Het staat zowat in elk psychologie-boek als schoolvoorbeeld. Ze hebben het verhaal opnieuw onderzocht en wat bleek, er bleven maar een paar getuigen over die écht wat hadden gezien. Ik weet niet meer zo 1,2,3, waar ik het gelezen heb. Maar dit verhaal bleek achteraf van geen kant te kloppen.

Nooit geweten. De Engelstalige wiki is een stuk vollediger:
Murder of Kitty Genovese - Wikipedia
 
Het mooie is dat dit verhaal een eigen leven is gaan lijden. Het staat zowat in elk psychologie-boek als schoolvoorbeeld. Ze hebben het verhaal opnieuw onderzocht en wat bleek, er bleven maar een paar getuigen over die écht wat hadden gezien. Ik weet niet meer zo 1,2,3, waar ik het gelezen heb. Maar dit verhaal bleek achteraf van geen kant te kloppen.

Een beetje hetzelfde idee als wat er met de spinazie is gebeurd; in één onderzoek is er ooit een komma verkeerd gezet bij een getalwaarde (volgens mij de hoeveelheid ijzer), iedereen nam het klakkeloos over. Popeye is gebaseerd op een tikfout....


het omstandereffect bestaat echt wel, is ook al vaak angetoond.
en of het nu 38 mensen zijn die iets gehoord hebben en enkelen gezien of 15 mensen die wat gehoord hadden en 3 gezien maakt voor het fenomeen niet veel uit.
 
@TS, ik ken dat gevoel. Heb vanochtend mijn motor (door mijn eigenste fout :$ ) iets te plat in een bochtje gelegd. Lag wat vuil op de weg en ging ff iets te vrolijk met me gas om en daar lag ik midden op het kruispunt. Mijn motor bleef hangen op me stepje en ik draaide 360 graden om me as. En dan lig je daar met je bakkes op het asfalt en er staan gewoon mensen naar te kijken. Heb gelukkig zelf me motor weer overeind gekregen maar dat is wel lastig met die langsrijdende auto's :( :(

Dus ook hier aan alle toeschouwers: Ik hoop dat u genoten heeft en mijn volgende schuifshow zal ik wel ff in de krant aankondigen, dan kunnen jullie tenminste een stoeltje meenemen en er een filmpje van maken. Stelletje kl*&tza%&en.

Jeroen

PS. gelukkig staat alleen me stuur scheef, is mijn stepje stuk, me schoen versleten en mijn knie iets dunner maar alles komt oké
 
Dit is een voorbeeld van het bystander effect. Hoe meer mensen aanwezig zijn, hoe meer het verantwoordelijkheidsgevoel daalt. Gedacht is meestal: anderen bellen wel!
 
Laatst bewerkt:
Goh zeg, ik rij elke dag door de file heen, coentunnel, soms auto, soms motor, maar ik vind het echt vreselijk hoe die gasten rijden.
ik ben zelfs een keer echt helemaal van de weg geduwt zeg maar.
Er kwam een groepje rijders aan, oa ikke, en die gast gaat gewoon echt heel demonstratief in het midden van de weg rijden, in de laatste bocht voor de coen! steekt zijn middelvinger nog eens op naar ons... nou jaaaaa.. waar gaat dit over..

Ik kan dat weer niet voorbij laten gaan, en stopte naast hem, en heb hem even tegen het raampje geklopt met mijn Sidi....
nog een keer en het had hem zijn spiegel en deur gekost!
ik irriteer me nog elke dag aan deze A-sociale bestuurders....

verder hoop ik dat je van je schrik bent bekomen ;)
 
Maar weet iemand nog een bedrijf dat leren jassen weer repareerd? Vind het zonde om hem nu weg te moeten doen. Zit alleen klein gaatje in mijn linker bovenarm. En verder slijtage op de mouw.

Tiger Leathers in Den Haag kan dat wel voor je doen :Y


Verder.... Wat een honden rijden er ook op de weg. Ik heb zelf ook een keer gezien hoe iemand een ander van de weg drukte en het niet doorhad.
Snel gevraagd aan degene die in de berm stond of alles ok met hem was en of hij zijn kenteken gezien had. Had hij niet dus ben achter de dader aangegaan, zijn kenteken opgeschreven en hem bij het stoplicht heel vriendelijk gemeld dat hij een ongeluk veroorzaakt heeft en dat hij zelf maar moest kiezen of hij een misdrijf wou begaan of degene helpen met de afhandeling.
Er was gelukkig niet zoveel schade, hij reed alleen het gras in en kon de paaltjes net ontwijken op zijn stepje en voet na :)

Sterkte met je arm en zorg ervoor dat je Duc weer gaat stralen :]

*LeeJon zou het stiekem ook erger vinden om zijn motor in de prak te zien dan zichzelf :X (ik een beetje in de prak dan he)
 
Ik was wel gestopt om je te helpen.


Gelukkig ben je er zelf goed vanaf gekomen.
Sterkte met jou en je Duc !!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan