Alle dashboardverlichting knippert van de Guzzi

pinin39

MF veteraan
24 apr 2004
2.241
0
borger
vanmiddag stukkie wezen rijden op de guzzi
en ging allemaal super , de remmen werken perfect (R1 brembo pomp)
en ff bakkie gedaan bij mijn ouders.

toen ik weer weg wilde rijden zag ik dat er een lampje uit de km-teller los lag en die drukte ik er weer in . op dat moment viel de motor uit.
ik heb toen de motor van contact en op contact gezet maar geen peut meer.

volgende is het probleem :

- als ik de knipperschakelaar op links of rechts zet dan kan ik de startmotor wel laten draaien alleen met de knippers mee (dus aan uit aan uit aan uit)
- het gehele dashboard knippert lekker mee met de knippers
- de verlichting voor/achter knippert ook mee .
- in welke stand ik de contactslot ook heb ,ik kan altijd de startmotor laten draaien (zoals hierboven beschreven)

Gecontroleerd :

- alle dashboardlampjes de stekkers van los getrokken
- koplamp en knippers afgesloten
- accu door gemeten en prima 12 V
- stekker van knipperrelais los gehaald startmotor draait niet meer
- stekker van de achterlampen los gehaald startmotor draait niet meer
- stekker van de stuurschakelaar verlichting los gehaald startmotor draait niet meer.

alle stekkerverbindingen in mijn dashboard zijn netjes en goed (allemaal deze winter schoongemaakt of vervangen)
alle andere stekkerverbindingen op de motor zijn afgelopen winter ook schoongemaakt

dus kortom hoe kan het dat alles wat stroom gebruikt met mijn knipperrelais mee knippert ????

ik heb vanmiddag bijna alles bij elkaar gescholden maar dat heeft niets geholpen uiteraard en ik kan dus nu weer mooi gaan uitzoeken welk draadje bij welk lampje hoort ......

maar weet iemand wat het probleem nu daadwerkelijk zou kunnen zijn ?

ik ben echt heel erg flauw dat ik na een winter sleutelen nu mijn eerste lekkere ritje maakte en nu een probleem heb waar ik echt ff geen antwoord op heb .

HELP
 
Heb niet heel veel verstand van dit soort dingen, maar het lijkt erop dat 2 of meer kabels met elkaar contact maken vanwege gesmolten isolatiemateriaal... Ergens in de kabelboom?

Iemand anders suggestie?
 
Maak de aarde eens schoon.

zou een idee zijn ?

heb de kabels al los gehad en heb net 2 weken terug een nieuwe kabel
aangesloten (de oude was rot)

heb ook voor de zekerheid al meerdere massadraden getrokken omdat ik
de slechte naam van Guzzi met electronica niet hoefde mee te maken .
 
Begrijp me niet verkeerd maar: _O- _O- _O- _O- _O- _O-


Italianen en electronica

Op mijn Guzzi volgen de knippers ook hun eigen logica, en als ik met mijn Ducati door de regen rij, dan lijkt het dashoard wel een kermiskraam. Alles gaat willekeurig aan en uit. _O- _O- _O-

Maar rijen doen ze altijd, ik heb er mee leren leven :Y :Y :Y


Draadjes controleren:
° Juist aangesloten
° Isolatie in goede staat (het plastic rond de kabeltjes niet beschadigd)
° En vooral: zijn de verbindingen ok, daar waar de pluggen inzitten wil het nog wel eens fout gaan.
 
contactslot kapot??

even de draden eruit en de juiste doorverbinden, als alles dan gewoon werkt contactslot vervangen.

je opmerking over kunnen starten ongeacht de stand van het contact wijst meer in die richting als een aarde probleem.
Aarde problemen kunnen hele rare effecten veroorzaken maar in principe alleen als het contact aan staat
 
contactslot kapot??

even de draden eruit en de juiste doorverbinden, als alles dan gewoon werkt contactslot vervangen.

je opmerking over kunnen starten ongeacht de stand van het contact wijst meer in die richting als een aarde probleem.
Aarde problemen kunnen hele rare effecten veroorzaken maar in principe alleen als het contact aan staat


daar dacht ik ook al een beetje aan , want eigenlijk zou het nooit kunnen dat de startmotor kan draaien als contactslot om 0 staat !
maar goed na vanmiddag geloof ik alles .

dat de knippers buiten contactslot omgaan was me al wel bekend .
 
heb de oplossing gevonden ....

na een stekker bij de relais losgetrokken te hebben zag ik dat daar
wat kabeltjes bloot lagen , kortom netjes afgetaped maar geen oplossing.

toen kwam ik aan het doormeten toe ...
begonnen bij het contactslot en daar kwam maar 2 volt op de connectoren dus daar ging het al fout , verder zoeken bleek een grote multistekker het probleem te zijn , waren 3 pennetjes groen aangeslagen en zelfs los te zitten .

ik heb de stekkertjes er uit getrokken en de kabeltjes tijdelijk doorverbonden en voila , de verlichting deed het ineens weer en de startknop gaf direct het gewenste resultaat want de motor liep in één keer en bleef lopen . ook de dashboarddisco is voorbij (had ff 1 lampje weer aangesloten voor de test)

kortom ik ga ff een nieuwe stekker+kabel bestellen en dan is het probleem helemaal opgelost.

wijze les : spuit echt alle stekkers in , vergeet geen één want juist die zal je tot wanhoop brengen !
 
Terug
Bovenaan Onderaan