Alle hulp welkom. Toermotor advies nodig

firefly2006

Rookie
27 feb 2011
12
0
Hallo ik ben helemaal nieuw hier en hoop dat iemand mij een duwtje in de goede richting kan geven.

Ik wil binnenkort een motor gaan kopen en dat wordt dan gelijk mijn eerste motor. (wellicht handig om te weten).
Nu zat ik, aangezien de meeste KM's woon-werk (50 KM per dag) zullen zijn, te denken aan het type toermotor en specifiek aan de FJR1300. Mooi uiterlijk, goede recensies etc. Echter deze zijn voor de uitvoering ABS nog relatief duur geprijsd. Verder heb ik ook de ZZR1200 voorbij zien komen, maar over Kawasaki motoren hoor ik gemengde berichten.

Ik ben zelf geen sleutelaar en zal voor onderhoud echt naar de garage moeten.

Waar ik meestal op zoek:
Toermotor met max 60.000 km op de klok.
ABS (momenteel ook lesmotor met ABS en went toch wel snel)
Kardan aandrijving (i.v.m. weinig onderhoud)
Prijs rond de € 5000,=. Verder moet de hele ratteplan helm, kleding etc. ook nog aangeschaft worden, maar dat is los van die prijs.

Leeftijd maakt me niet zo gek veel uit, maar ben wel liefhebber van een sportief uitziende motor.

De PAN European heb ik ook al in handen gehad, maar vond ik qua design lang niet zo mooi als de FJR1300. Verder kreeg ik bij beide PAN's te horen dat de ABS die erop zat niet meer naar behoren werkte. Schijnt een euvel te zijn???

Verdere algemene vragen:
Heeft iemand goede referenties van een dealer in de regio Noord Brabant - Limburg?
Waar moet je goed op letten bij de aanschaf van een occasion?
Om de hoeveel KM's moet een motor een "grote" beurt krijgen en wat dient dan allemaal vervangen te worden?

Ik begrijp dat het nogal veel vragen zijn in één keer, maar hoop zo toch tot een besluit te kunnen komen.

Alvast bedankt voor het meedenken.
 
50 km per dag woon-werk?
Dat is toch fiets-afstand? :P


in de aanbieding:
Honda CBF600 SA Tophalf ABS, in het zwart, met handvatverwarming, topkoffer en Xenon koplamp.
Bouwjaar is 2006, en de kilometerstand is momenteel 21000 nog wat zo uit mijn hoofd.
(Momenteel rijd ik er af en toe op, dus de stand loopt wel op.)

zijkant.jpg


Je PB staat niet aan, en je mailadres is ook niet zichtbaar,
stuur jij mij een mailtje?
 
Laatst bewerkt:
Dat is inderdaad fietsafstand, fiets met twee wielen die gemotoriseerd is..!!
Leuke motor ziet er goed uit, maar door mijn beperkte kennis is het kopen bij een particulier niet direct de eerste keuze. Wat ik ook jammer van o.a. deze CBF uitvoering vindt is dat de kuip vrij kort is en aan de zijkanten geen kuip zit als je begrijpt wat ik bedoel.
 
Erik van Lent (http://www.erikvanlent.nl/)doet aankoopkeuringen. Wat hij kost verdien je meestal wel terug bij het onderhandelen. Zowel aan te raden bij de koop bij een motorzaak, maar ook zeker bij een particulieren koop.

En wel eens gedacht aan de BMW R1100RT of de R1150 RT?
 
Laatst bewerkt:
Thanks weer één die ik aan mijn lijst kan toevoegen nl. de R1150 RT. BMW hoor ik alleen maar goede berichten over m.b.t. degelijkheid.
Qua uiterlijk vind ik de R1100RT niet zo mooi. Vervelende is alleen dat de R1150RT qua prijs ongeveer gelijk zit met die van de FJR1300 met ABS en Kardan en ver boven de € 5.000,- gaat.
 
Bedankt voor je reactie, maar een FJR1300 voor 2003 is vrijwel zeker zonder ABS en was daarbij ook nog eens vrij duur en die andere met ABS was veel te duur.
Ik weet dat het ook allemaal veel eisen zijn, maar het hoeft ook niet per se een FJR1300 te zijn. Qua uiterlijk is dat wel wat ik zoek en mijn verdere wensen zijn.
Cardan, ABS, liefst niet meer dan 60.000 gelopen en niet meer dan € 5.000,=.
 
Hoezo went ABS? Dat remt toch niet anders dan een motor zonder ABS? Of laat je regelmatig het voorwiel blokkeren?
 
Het ABS vergemakkelijkt in sommige situaties gewoon, waar je tijdens het lessen achter komt (noodstop, stopproef op glad wegdek) en ook door de instructeur op gewezen wordt. Als je het nooit hebt gehad, zal het waarschijnlijk ook niets uitmaken. Het is ook geen must, maar wel een wens....!
 
Hoezo went ABS? Dat remt toch niet anders dan een motor zonder ABS? Of laat je regelmatig het voorwiel blokkeren?

Klopt, onder normale omstandigheden remt het hetzelfde.
Toch kan ABS soms een goede redding zijn.
Er zijn ook situaties dat ABS lastig is.
Maar ik doe ook niet meer zonder.


@TS: Ik snap je terughoudendheid wat betreft particuliere koop.
Weet wel dat er ook dealers zijn waar je prut kunt kopen.
OK, dan heb je vaak wel enige vorm van garantie die ik als particulier niet kan geven.

Die BMW F800ST van me mag trouwens ook weg,
ik ben weer aan een nieuwe toe. :]
 
Ik heb een Pan uit 1993, het eerste model met ABS. Ik moet eerlijk zeggen dat het ABS redelijk vroeg ingrijpt en een beetje "grof" is. De Pan's van 1996 en jonger, met het DCBS hebben betere remmen, en daar zou ik dan voor gaan. De pan (ik heb het over de 1100) heeft uitstekende rij-eigenschappen en die van mij is met 175.000 km nog lang niet aan zijn eind. Ik zou hem echt serieus overwegen. En als je dan met alle geweld een FJR1300 wil hebben, spaar dan even door en koop gewoon wat je eigenlijk graag wil hebben.
 
Hee Deputy, bedankt voor je input. Heb jij toevallig ook last gehad van een slechts of niet functionerende ABS na verloop van tijd? Is dit inderdaad een euvel van de PAN? Wel goed om te horen dat je na 175.000 KM nog steeds zoveel vertrouwen hebt in deze motor. Dat geeft toch weer stof tot nadenken. Waar moet je overigens aan denken qua "groot" onderhoud. Is dit toch wel om de 25.000 KM of later? Is de PAN overigens altijd met Cardan aandrijving? Ja ik ben nog een beetje nieuwe in het hele motorgebeuren. Bedankt in ieder geval voor je reactie..!
 
Ook ik rij op een Pan st1100 (m'n tweede) (zonder alfabet, kan echt ook zonder hoor) en de Pan staat er om bekend oerdegelijk te zijn.
Een Pan met 100.000 gaat nog jaren en jaren mee. Mits gewoon onderhouden wordt.
 
Ook ik rij Pan st 1100 en ik kan je 'm zeker aanraden !! Ook mijn fiets is voorzien van het hele alfabet ABS/CBS/TCS. Lees hier even en je weet alle in en outs van de 1100/1300. www.pksolutions.nl ( Is trouwens ook een heel leuk gezelschap).
En in diverse prijsklasse te koop,omdat ie al een poosje op de markt is.
 
Ik denk dat je vooral een LICHTE en niet te krachtige motorfiets als eerste fiets moet kopen.

Een FJR, een Pan en zelfs een BMW GS zijn allemaal -letterlijk- te zwaar .

Ik ben na een korte periode met een YAMAHA DIVERSION 900 meteen overgestapt op een Pan European in 1997... BIG mistake !

Die grote en krachtige motorfiets reed met mij ipv omgekeerd (en ik ben toch een forse knaap).

NU, zovele honderdduizenden kilometers later rijd ik echt wel (zeer) behoorlijk, maar die te zware motorfietsen hebben me in het begin echt veel achterstand doen oplopen.

Koop dus nu een 600 cc met ABS met niet té veel PKs (< 100) en "leer de stiel" op een prettige, niet-intimiderende manier.

Een Honda CBF 600, of een Yamaha Fazer 600 ABS van een paar jaartjes oud heb je ruim voor die 5000 euri en doe je na een paar jaartjes leertijd zonder veel verlies van de hand.

En neen, IK heb géén pracht-occasion te koop.... *D

Grtz,

Marc
 
Laatst bewerkt:
Het hangt wel van het type af.
Ik heb veel problemen gehad met mijn 2 K-reeks BMWs en haast geen met mijn 4 GS-reeks BMWs.
Voor onze vriend hier is de BMW F 650-reeks ook erg geschikt (licht, wendbaar en niet té krachtig), maar wellicht een stukje duurder dan de Japanse tegenhangers (HONDA CBF 600 en YAMAHA FAZER 600).

Grtz,

Marc
 
Aanbod van de CBF die ik eerder postte geldt nog steeds hoor :)
En dat van m'n F800ST ook.
Kan ik weer wat nieuws zoeken :P
 
Laatst bewerkt:
Het hangt wel van het type af.
Ik heb veel problemen gehad met mijn 2 K-reeks BMWs en haast geen met mijn 4 GS-reeks BMWs.
Voor onze vriend hier is de BMW F 650-reeks ook erg geschikt (licht, wendbaar en niet té krachtig), maar wellicht een stukje duurder dan de Japanse tegenhangers (HONDA CBF 600 en YAMAHA FAZER 600).

Grtz,

Marc

vergeet de suzuki Bandit 600s/650s niet
 
Terug
Bovenaan Onderaan