Alle hulp welkom. Toermotor advies nodig

Ik denk dat je vooral een LICHTE en niet te krachtige motorfiets als eerste fiets moet kopen.

Een FJR, een Pan en zelfs een BMW GS zijn allemaal -letterlijk- te zwaar .

Ik ben na een korte periode met een YAMAHA DIVERSION 900 meteen overgestapt op een Pan European in 1997... BIG mistake !

Die grote en krachtige motorfiets reed met mij ipv omgekeerd (en ik ben toch een forse knaap).

NU, zovele honderdduizenden kilometers later rijd ik echt wel (zeer) behoorlijk, maar die te zware motorfietsen hebben me in het begin echt veel achterstand doen oplopen.

Koop dus nu een 600 cc met ABS met niet té veel PKs (< 100) en "leer de stiel" op een prettige, niet-intimiderende manier.

Een Honda CBF 600, of een Yamaha Fazer 600 ABS van een paar jaartjes oud heb je ruim voor die 5000 euri en doe je na een paar jaartjes leertijd zonder veel verlies van de hand.

En neen, IK heb géén pracht-occasion te koop.... *D

Grtz,

Marc


Zo zie je maar dat het maar net is wat je zelf prettig vindt.....

ik ben een klein ventje, 1m75 lang, 60 kg en ben na mijn lesmotor gelijk op een st1100 gestapt. Helaas vanaf gereden buiten mijn schuld, nog een 1100 gekocht en inmiddels rij ik op de st1300.

Ik heb dus eigenlijk nooit meer anders gereden dan een pan european en ik heb er nooit een meter spijt van gehad. Tuurlijk, hij is wel eens omgedonderd omdat ik verkeerd afstapte of hem een keer niet hield. Maar daar heeft hij valbeugels voor. Dat was eigenlijk ook de reden waarom ik toen niet voor de fjr gegaan ben, maar voor de pan.

Mijn 2e st had abs en de st1300 nu ook. Nog nooit, en dan ook nog nooit last gehad van storingen. De mensen die het wel hebben zijn er zeker wel maar vaak is het een sensortje wat niet goed meer werkt, of te ver van het tandwiel afzit. Gewoon onderhoud dus.

Voordeel van deze motoren is overigens dat ze licht rijden door het lage zwaartepunt, maar eigenlijk wel zwaar zijn. ABS grijpt dus pas in als je verkeerd remt, of gewoon echt te hard in combinatie met glad wegdek. Als je goed remt kan je met een abs pan zelfs een stoppie maken. Qua rijgedrag, gewoon eens proberen. Hij rijdt veel lichter dan bijvoorbeeld een aprillia stada pegaso. (650 1cyl) Die aprillia kreeg ik ooit eens mee als tijdelijke motor toen de mijne voor onderhoud weg was. Bij het ophalen reed ik zo makkelijk met de st1100 toen nog weg dat ik mijn koffers aan de grond reed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan