Alleen met je voorrem remmen?

OPM

MF veteraan
11 feb 2004
3.937
0
Gelderland
Ik heb geleerd om gedoseerd met beide remmen te remmen. Nu hoor ik best veel om me heen dat er weinig nog met de achterrem geremd wordt. Alleen met een noodstop ofzo.

Maar nu vertelde me iemand dat het slecht kan zijn voor je motor als je altijd alleen je voorrem gebruikt. Wat klopt hiervan?
 
Ik denk inderdaad ook dat de wijze van remmen sterk afhangt van de motor waar je op rijdt , en de omstandigheden waarònder je moet remmen . Ik rij zelf op een Goldwing GL1200 Aspencade van 350+ kg en rem afhankelijk van de situatie met één en/of twee remmen . Gelukkig kan ik mijn achter-rem redelijk intrappen zonder het wiel te blokkeren , óók bij een noodstop .
 
hoh ... hoe gladder de weg, hoe meer de achterrem gebruiken:
een slippend achterwiel is nog altijd intresanter dan een slippend voorwiel.
Bij heel traag sturen (= keren in een straat) is achterrem beter dan voorrem vanwege minder aggressief aangrijpen terwijl je je handen vrij hebt om te sturen en je evenwicht te behouden ... correct me if i'm wrong
 
correct me if i'm wrong
Ok :+

Bij het straatje keren gaat het niet om remkracht, maar om het snelheidregelen met de achterrem. Als je dat met de voorrem gaat doen, duikt de motor in elkaar(wordt in de vering gedrukt door het achterwiel) en onstabieler. Met de achterrem kun je prima de snelheid regelen (beter dan met het gas) en wordt de motor juist stabieler.

Over wel of niet de remkracht gebruiken van het achterwiel is al genoeg gezegd en per situatie verschillend dus daar bemoei ik me maar eens niet mee.
 
Ok :+

Bij het straatje keren gaat het niet om remkracht, maar om het snelheidregelen met de achterrem. Als je dat met de voorrem gaat doen, duikt de motor in elkaar(wordt in de vering gedrukt door het achterwiel) en onstabieler. Met de achterrem kun je prima de snelheid regelen (beter dan met het gas) en wordt de motor juist stabieler.

Over wel of niet de remkracht gebruiken van het achterwiel is al genoeg gezegd en per situatie verschillend dus daar bemoei ik me maar eens niet mee.

Volgens mij gebruik je de rem bij het keren vooral om de ketting strak te houden en het irritante rukken tegen te gaan.
 
ik rij al sinds toen ik 17 was ( 27 jaar ) en ik gebruik altijd voor 20% mijn achter rem.

en kom nou niet mee aan dat ik geen ervaring heb, ik heb zelf toen ik nog 19 was 2 jaar rond gereden met de nederlandse wegraces (250cc)

Mijn opa van 90 rijdt ook al jaren auto en heeft veeeeel meer ervaring dan ik..... :X
 
Bij die VRO cursus is er 1 ding dat iedereen toch wel duidelijk gemerkt had. Het achterwiel blokkeren op droog wegdek is niet gevaarlijk en de motor blijft mooi rechtuit gaan als je hem zelf niet de bocht om stuurt.

Op een glad wegdek (ijs) is het verhaal totaal anders. Als je dan je achterwiel blokkeerd hou je er niets aan en glijd de achterkant altijd weg, wat je ook probeert en ook met 5km/u (behalve dus de rem loslaten :+ ).

Verder is er iets wat hier over het hoofd gezien word:
Een motor is geen auto!
Een auto heeft totaal geen zelfstabiliserend effect. Zodra het ding met blokkerende achterwielen in een slip raakt word het alleen maar erger (voorwielen sturen van de rijrichting af). Bij een motor gelukkig niet, het stuur is 'los' en zal meegeven met de rijrichting (automatisch tegensturen, tenzij je het dus zelf stevig vasthoud).
Dat is volgens mij de reden dat je een achterwiel van een motor best mag blokkeren.
 
waar heb ik dat nog gelezen??, een beetje vlaams daartusse kan toch geen kwaad zou ik denken, en anders wa beter uw best doen ;) , kmoet dat met jullie taaltje oek doen :} niks persoonlijk ze


okee, tis weer wat duidelijker ;)

iin een bocht moet vooral nooit met je voorem remmen maar allen met je achterrem probeer maar is op een afrit

en waarom niet, in bochten gebruik ik ook alleen mijn voorrem, en in sommige gevallen best pittig.
 
....
Op een glad wegdek (ijs) is het verhaal totaal anders. Als je dan je achterwiel blokkeerd hou je er niets aan en glijd de achterkant altijd weg, wat je ook probeert en ook met 5km/u (behalve dus de rem loslaten :+ ).

...

Ik heb een slipcursus gedaan op zo'n motor met zijwieltjes. Niet op ijs maar op een wit geschilderd wegdek met water er op. Bijna ijs dus. Dan leer je een geblokkeerd achterwiel in bedwang te houden in combinatie met je voorrem. En een geblokkeerd achterwiel mag je in zo'n situatie nooit loslaten.

Voor wie een dergelijke cursus niet gedaan heeft: vergeet je achterrem. Wie de cursus wel gedaan heeft: je hebt 2 remmen.
 
...
Ik heb een slipcursus gedaan op zo'n motor met zijwieltjes. Niet op ijs maar op een wit geschilderd wegdek met water er op. Bijna ijs dus. Dan leer je een geblokkeerd achterwiel in bedwang te houden in combinatie met je voorrem. En een geblokkeerd achterwiel mag je in zo'n situatie nooit loslaten.

Voor wie een dergelijke cursus niet gedaan heeft: vergeet je achterrem. Wie de cursus wel gedaan heeft: je hebt 2 remmen.

Interessant, ik heb juist geleerd om in zo'n geval de achterrem wel los te laten. En dan stabiliseert de motor zich ook weer direct.
Waarom zou je de achterrem niet los mogen laten?

(Schijnbaar zit er nogal een verschil in lesmethoden voor de VRO, ik dacht dat dat landelijk gelijk was :? )
 
Interessant, ik heb juist geleerd om in zo'n geval de achterrem wel los te laten. En dan stabiliseert de motor zich ook weer direct.
Waarom zou je de achterrem niet los mogen laten?

(Schijnbaar zit er nogal een verschil in lesmethoden voor de VRO, ik dacht dat dat landelijk gelijk was :? )

Een geblokkeerd achterwiel heeft geen stabiliserende werking meer. Vandaar dat de achterkant zoekerig wordt. Als je hem los laat gaat hij weer draaien en werkt weer als stabilisator. Alleen dan in de richting waarin het wiel op dat moment rijdt. Als dat in het verlengde van het voorwiel is gaat het goed. Als het onder een hoek gebeurt wordt je gelanceerd. ik heb het zien gebeuren bij zo'n motor met zijwieltjes. Toen was het in één keer een motor zonder zijwieltjes. Houdt hem maar geblokkeerd tot je stilstaat.
 
Een geblokkeerd achterwiel heeft geen stabiliserende werking meer. Vandaar dat de achterkant zoekerig wordt. Als je hem los laat gaat hij weer draaien en werkt weer als stabilisator. Alleen dan in de richting waarin het wiel op dat moment rijdt. Als dat in het verlengde van het voorwiel is gaat het goed. Als het onder een hoek gebeurt wordt je gelanceerd. ik heb het zien gebeuren bij zo'n motor met zijwieltjes. Toen was het in één keer een motor zonder zijwieltjes. Houdt hem maar geblokkeerd tot je stilstaat.

Wegglijdende achterkant is juist geen probleem, zodra je merkt dat de achterkant wegglijd kun je rustig de rem loslaten (in geval van noodstop rechtdoor). Motor gaat gewoon weer rechtdoor rollen tenzij je dit dus veeeel te laat doet. Je word echt niet gelanceerd (zou niet weten hoe je dat voor elkaar krijgt op een glad wegdek, heb je toch minimaal iets van grip voor nodig).
 
Pink heeft wel degelijk gelijk , als een blokkeerend achter wiel uitbreekt en je laat de rem los , dan word je gelanceerd (highsider) hiervoor moet er wel een behoorlijke hoek zijn t.o.v. de bewegingsrichting.

En ja daarvoor is wel grip nodig.

Zolang een wiel geblokkeerd is en glijdt is dat in een bepaalde richting. Als het wiel opeens weer kan draaien zal de energie een makkelijkere uitweg vinden (namelijk draaien van het wiel) hierdoor zal het glijden stoppen en i.p.v. de zijdelingse beweging in de richting waarin het wiel staat gaan bewegen. Hierdoor zal de fiets zich gaan stabiliseren en rechtop willen. Echter daar dit dan heel plotseling gebeurt zal de motor een zwaaibeweging maken (iets doorschieten). Als deze beweging groot genoeg is zul je gelanceerd worden. (bijv. in een bocht of als het achterwiel een grote hoek maakt t.o.v. het voorwiel)
 
Wegglijdende achterkant is juist geen probleem, zodra je merkt dat de achterkant wegglijd kun je rustig de rem loslaten (in geval van noodstop rechtdoor). Motor gaat gewoon weer rechtdoor rollen tenzij je dit dus veeeel te laat doet. Je word echt niet gelanceerd (zou niet weten hoe je dat voor elkaar krijgt op een glad wegdek, heb je toch minimaal iets van grip voor nodig).

Die grip krijg je vrijwel onmiddelijk terug op het moment dat je je rem los laat. De remmende of aandrijvende werking van de het motorblok is op zo'n moment vrijwel nihil dus van doorslippen is dan geen sprake meer. Het wiel gaat dus weer draaien. En gaat weer werken als een gyroscoop.

Inderdaad hangt het af van de hoek maar meestal merk je een geblokkeerd achterwiel pas als je gaat slingeren. Gebruik je aandacht dan voor het in lijn houden van de achterkant en het remmen met je voorrem. Daar heb je je handen al vol aan.
En nogmaals. Ik heb het zien gebeuren. Snelheid 25km/u (!!!!). De motorrijder hing als een zoutzak over de motor en de zijsteunen. De wieltjes waren van die steunen afgeslagen.
 
Die grip krijg je vrijwel onmiddelijk terug op het moment dat je je rem los laat. De remmende of aandrijvende werking van de het motorblok is op zo'n moment vrijwel nihil dus van doorslippen is dan geen sprake meer. Het wiel gaat dus weer draaien. En gaat weer werken als een gyroscoop.

Inderdaad hangt het af van de hoek maar meestal merk je een geblokkeerd achterwiel pas als je gaat slingeren. Gebruik je aandacht dan voor het in lijn houden van de achterkant en het remmen met je voorrem. Daar heb je je handen al vol aan.
En nogmaals. Ik heb het zien gebeuren. Snelheid 25km/u (!!!!). De motorrijder hing als een zoutzak over de motor en de zijsteunen. De wieltjes waren van die steunen afgeslagen.


Cool man. Waar blijft het filmpje :+
 
...

Die grip krijg je vrijwel onmiddelijk terug op het moment dat je je rem los laat. De remmende of aandrijvende werking van de het motorblok is op zo'n moment vrijwel nihil dus van doorslippen is dan geen sprake meer. Het wiel gaat dus weer draaien. En gaat weer werken als een gyroscoop.

Inderdaad hangt het af van de hoek maar meestal merk je een geblokkeerd achterwiel pas als je gaat slingeren. Gebruik je aandacht dan voor het in lijn houden van de achterkant en het remmen met je voorrem. Daar heb je je handen al vol aan.
En nogmaals. Ik heb het zien gebeuren. Snelheid 25km/u (!!!!). De motorrijder hing als een zoutzak over de motor en de zijsteunen. De wieltjes waren van die steunen afgeslagen.

Volgens mij praten we een beetje langs elkaar heen. Ik bedoel dat je de rem op een gladde ondergrond best los mag laten en dat dit totaal geen problemen oplevert. Op een gladde ondergrond is het juist gevaarlijk om de rem vast te houden omdat de motor praktisch direct plat gaat als hij zijdelings begint te glijden.

Op ruwe ondergrond (droog of nat asfalt) is het inderdaad makkelijker om de rem gewoon vast te houden als het achterwiel blokkeert. Je voorkomt een mogelijke highsider (als je het reactievermogen van een BERT hebt), en omdat de motor nog prima onder controle te houden is met een geblokkeerd achterwiel.
 
hoi hoi.
ik rem de laatse tijd bijna altijd met achter....kweet niet hoe ik die omschakeling zo opeens heb.
ik vond met lessen idd voor altijd beter en had de neiging om altijd met voor te remmen....nu opeens niet meer. mn voet gaat als eerste en ik weet tot hoever ik kan gaan en als ik meer nodig heb pak ik de voorrem erbij....raar he...ach......ik rem.
 
Achterrem is een extra stuurmogelijkheid in krappe bochten:

Hiemer_Slide.jpg

iddon_slide.jpg
 
H'mm,

Ik rem achter altijd een beetje (30 % of minder) bij.
Heel weinig anders begint ie achter te glijden.
Maar wel wat om te voorkomen dat de achterkant de voorkant inhaalt.
Bij een wegmotor die zwaarder is dan een racemotor remt dat comfortabeler.

Bovendien: Mijn motor heeft geen remlichtschakelaar op de remhandle.
Ik moet dus wel een beetje op het rempedaal trappen om iedereen achter me kenbaar te maken dat ik aan het remmen ben!!!

Zoek dus uit bij je motor hoe het remlicht werkt en laat dit meewegen in je beslissing die achterrem (bij mij... Honda 650 Z van 1980... nog zo'n trommeltje...) wel of niet te gebruiken.

mytime
 
Terug
Bovenaan Onderaan