Alleen met je voorrem remmen?

OPM

MF veteraan
11 feb 2004
3.937
0
Gelderland
Ik heb geleerd om gedoseerd met beide remmen te remmen. Nu hoor ik best veel om me heen dat er weinig nog met de achterrem geremd wordt. Alleen met een noodstop ofzo.

Maar nu vertelde me iemand dat het slecht kan zijn voor je motor als je altijd alleen je voorrem gebruikt. Wat klopt hiervan?
 
Met je rijlessen leer je om met voor en achter te remmen. Op de VRO's leren ze je om alleen met je voorrem te remmen, juist met een noodstop. Reden is eigenlijk simpel. Bij hard remmen komt de achterkant toch al met minder druk op de weg en de kans dat je achterwiel dan gaat slippen is best groot. Voel je je achterwiel slippen, heb je de neiging om de remmen (dus ook de voorrem) los te laten.
Remmen alleen met je voorrem -> je hoeft je maar op 1 punt te concentreren

En dat het slecht is is een fabeltje....
 
even logisch nadenken...

remmen met je achterrem erbij, zorgt voor een snellere vertraging.
Je hoeft met beide remmen minder hard te remmen dan met 1 rem (voor of achter).
Kracht op de voorvork zal minder zijn.
Kan me voorstellen dat het beter is, maar de vraag is: Is het daarmee dan meteen slecht?

Fronties maken is het uiterste natuurlijk.

Gewoon doen wat je geleerd is (2/3 voor en 1/3 achter).
Ik remde met mijn Blade altijd met de voorrem.
Af en toe pakte ik de achterrem erbij. Als het nat was, meer met de achterrem.
Nu met de FJR1300 merk ik dat de achterrem gigantisch werkt, dus rem automatisch weer meer met de achterrem erbij.

Cheers!
 
solo gebruik ik alleen de voorrem.
het achterwiel komt toch los van de grond als je hard je best doet.
op afritten pak ik wel eens de achterrem erbij omdat dat ding er toch opzit, doordat de motor dan vanachter naar beneden gettrokken word heb ik wel het idee dat je dan hard kan remmen.
als gewoonte vindt ik het eng omdat je bij een noodstop in een reflex de achterrem erbij pakt en dan de hele rijbaan nodig hebt omdat de boel aan het glijden gaat.
waarschijnlijk is mijn redenatie niet rationeel maar ik heb er een veilig gevoel bij. :P
op 't zijspan gebruik ik wel voornamelijk de achterrem maar dat kan jou waarschijnlijk niet boeien. ;)
 
Ik heb geleerd om gedoseerd met beide remmen te remmen. Nu hoor ik best veel om me heen dat er weinig nog met de achterrem geremd wordt. Alleen met een noodstop ofzo.

Maar nu vertelde me iemand dat het slecht kan zijn voor je motor als je altijd alleen je voorrem gebruikt. Wat klopt hiervan?
In een noodstop kan je dat "gedoseerd" remmen met beíde remmen waarschijnlijk wel vergeten. Op VRO1 leren ze je dan ook om in een noodsituatie alléén met je voorrem te remmen, simpelweg omdat je je aandacht dan niet hoeft te verdelen over twee remmen en je minder kans hebt om jezelf onderuit te remmen. De redenatie is beter goed en geconcentreerd remmen met één, dan half met beiden.

Bovendien sta je met je voorrem toch véél eerder stil dan wanneer je alleen je achterrem gebruikt: het laatste wat je moet doen in een noodsituatie is alléén remmen met je achterrem, want je remweg is bijna een keer zo lang dan als je met je voorrem gaat remmen

:]
 
Laatst bewerkt:
In een noodstop kan je dat "gedoseerd" remmen met beíde remmen waarschijnlijk wel vergeten. Op VRO1 leren ze je dan ook om in een noodsituatie alléén met je voorrem te remmen, simpelweg omdat je je aandacht dan niet hoeft te verdelen over twee remmen en je minder kans hebt om jezelf onderuit te remmen. De redenatie is beter goed en geconcentreerd remmen met één, dan half met beiden.

Bovendien sta je met je voorrem toch véél eerder stil dan wanneer je je achterrem gebruikt: het laatste wat je moet doen in een noodsituatie is alléén remmen met je achterrem, want je remweg is bijna een keer zo lang dan als je met je voorrem gaat remmen
Da's leuk leren die dag maar als je altijd met 2 remmen remt doe je dat in een noodsituatie ook...
En volgens mij sta je het snelste stil als je met beide remmen remt ;)
 
Waarom zetten ze in hemelsnaam een schijfrem achter op de fiets als je hem niet nodig zou hebben :? dan zou een trommelremmetje ook wel voldoen..blijft je velg ook meteen wat schoner *D
 
Da's leuk leren die dag maar als je altijd met 2 remmen remt doe je dat in een noodsituatie ook...
En volgens mij sta je het snelste stil als je met beide remmen remt ;)
Ik heb mijn bericht even wat verduidelijkt :X :P

Het probleem in een noodsituatie is vaak dat je niet gecontroleerd met twee remmen tegelijk kunt remmen, daarom is het beter om alleen je voorrem te gebruiken.

Maar goed, theorie en praktijk willen nog wel eens verschillen...
 
Mijn VRO's zijn al weer wat langer geleden, als ik me niet vergis heb ik toen geleerd om de achterrem gewoon vast te stampen. Als je ook voor vol remt wil je toch maar liefst in een rechte lijn blijven en dan gaat ie heus niet zwabberen.

Maar zoals eerder genoemd hangt het heel erg van het soort motor af. Een supersport rem je achter los bij hard remmen, een tour/custom heeft juist vrij veel gewicht op het achterwiel. Persoonlijk pak ik graag een klein beetje de achterrem erbij, heb dan toch het gevoel dat de motor bij hard remmen wat stabieler is. Dat de achterkant niet zo zit te pushen zal ik maar zeggen. Zelfs GP/SBK racers gebruiken de achterrem dus er moet toch iets voor te zeggen zijn.

Groetjes, Dutch
 
Bij gelijke remdruk op het voorwiel zal een blokkerend achterwiel altijd nog harder meeremmen dan een ongeremd achterwiel.. je moet alleen oppassen voor het uitbreken inderdaad.
 
raar maar waar maar ik heb mijn achterrem misschien 5 x gebruikt op die 1500 km die ik er op heb zitten met de rsv,met de rs250 gebruikte ik ze veel meer omdat ik veel later remde en hij feller uitbrak
 
Bij gelijke remdruk op het voorwiel zal een blokkerend achterwiel altijd nog harder meeremmen dan een ongeremd achterwiel.. je moet alleen oppassen voor het uitbreken inderdaad.

Heb je bij natuurkunde niet zitten opletten? ;)
Een gewoon draaiend wiel (dynamisch) levert meer wrijving dan een blokkerend wiel (statisch).
Al eens de handrem gebruikt van je auto? Dan wil de achterkant de voorkant inhalen omdat de voorwielen meer wrijving (weerstand) ondervinden dan de achterwielen.

Wat je al niet leert van de nationale wetenschapsquiz ;)
 
Alleen gebruiken ze hem niet om echt te remmen 8-)

[me]ZX7-aRnold heeft z'n vragen uurtje afgelopen donderdag goed benut :9 [/me]
haha, nee maar ze maken ook geen noodstop ;)

Heb je bij natuurkunde niet zitten opletten? ;)
Een gewoon draaiend wiel (dynamisch) levert meer wrijving dan een blokkerend wiel (statisch).
Al eens de handrem gebruikt van je auto? Dan wil de achterkant de voorkant inhalen omdat de voorwielen meer wrijving (weerstand) ondervinden dan de achterwielen.

Wat je al niet leert van de nationale wetenschapsquiz ;)
:o nee das niet logisch....een stilstaand wiel over de weg slepen is zwaarder dan een wiel wat gewoon meedraaid....maar zal gerust kloppen wat je zegt ;)
 
Bovendien sta je met je voorrem toch véél eerder stil dan wanneer je alleen je achterrem gebruikt

Je moet ook niet alleen de voorrem gebruiken, of alleen de achterrem.

Maar de vraag was: Is het slecht voor de motor als je alleen met de voorrem remt.

Denk aan de extra druk die op de voorvork/balhoofd terecht komt bij het alleen remmen met je voorrem.
 
sterker nog .... het kan zelfs gevaarlijk zijn om in een noodstop situatie de achterrem erbij te pakken !!! zeker wanneer je je in een bocht begeeft. het achterwiel kan gaan slippen, waarvan je zeker zal schrikken en je de rem weer loslaat. en dat is dan de grootste fout die je kan maken. dat bedenk je je natuurlijk pas als je highsidend over je motor vliegt ....

hier staan wat interessant leesvoer over van alles en nog wat. ook over remmen enzo ...
kijk eens naar tip 30
 
Ik heb vaak gehoord van motorrijders dat ze alleen met de voorrem werken; stel mij voor dat dit misschien alleen met zwaardere machines goed gaat, want met de brommertjes tot pakweg 110kg doodgewicht die ik gereden heb kwam ik bij haperende achterrem heus wel eens tot vizierlanding, best hatelijk.
:r
 
Heb je bij natuurkunde niet zitten opletten? ;)
Een gewoon draaiend wiel (dynamisch) levert meer wrijving dan een blokkerend wiel (statisch).
Al eens de handrem gebruikt van je auto? Dan wil de achterkant de voorkant inhalen omdat de voorwielen meer wrijving (weerstand) ondervinden dan de achterwielen.

Wat je al niet leert van de nationale wetenschapsquiz ;)

:^

- Bij even snel remmen is de druk op de voorkant (dus balhoofd) altijd hetzelfde, of je nu alleen voor of ook met je achterrem remt. Deze druk ontstaat puur door het vertragen van je zwaartepunt en het moment wat daardoor wordt uitgeoevend.
- Door deze extra druk op de voorkant heb je veeeel meer remvermogen op de voorkant omdat de max wrijvingskracht zonder door te slippen groter kan zijn als de normaalkracht op je band groter wordt.
- Een draaiend en dus niet-slippend wiel geeft meer wrijvingkracht dan een slippend wiel (daarom is het ABS systeem uitgevonden)

Dus vermijd in alle gevallen het slippen en gebruik daarom zoveel mogelijk je voorrem omdat je achterwiel al nauwelijks of geen druk meer heeft en daarom snel grip zal verliezen. Da's nou net wat je niet wilt...
 
als stilstaande wielen soepeler waren zouden ze alle wieletjes onder alle karretjes wel stil laten staan :+

Slepend achterwiel geeft meer weerstand dan een los draaiend achterwiel maar minder dan een draaiend afgeremd achterwiel. enige probleem met slepen is dat ie niet meer in zijn spoor blijft omdat ie stilstaat, los draaiend wiel volgt gewoon het spoor.

[me]M-71 is eigenwijs[/me]
 
Terug
Bovenaan Onderaan