Alleen naar Auschwitz/Birkenau - Tips & Route

RobbieT

Rookie
6 aug 2017
4
1
Het moet er maar eens van komen, een "echte" trip met de motor. Wel eens met een vriend naar de Eiffel gereden maar nog niet verder dan dat. Aangezien Auschwitz/Birkenau al enkele jaren op mijn lijstje staat moet dat de bestemming worden, plan is om alleen te gaan dit keer.
Ik rijd een in prima staat verkerende Kawasaki Z750s en beschik over een waterdichte rugzak en een buddyseat tas. Als navigatie ga ik gebruik maken van mijn telefoon (Samsung S23), in combinatie met mijn headset.

Alles via de snelweg rijden is niet de bedoeling maar alles via niet snelweg is te lang. Het moet dus een combinatie worden van beide. Bedoeling is om 2 dagen heen te rijden, dan 1 dag daar en vervolgens weer 2 dagen terug. Via een tip kwam ik al op een prima hotel in Polen; About the Hotel - Hotel Galicja.

Het lastigste vind ik de route; tuurlijk kan ik in Google maps of in Myrouteapp mijn beginpunt (midden drenthe) en eindpunt ingeven maar omdat het een combinatie moet worden van snelweg en niet snelweg is dat niet zo heel eenvoudig.

Zijn er mensen hier suggesties hebben voor een route en eventuele andere tips?
 
Dikke 1100 kilometer in twee dagen en dan ook nog een deel binnendoor willen rijden is vrij optimistisch.

Zullen dan, naast de snelweg, vooral doorgaande b-wegen worden. Persoonlijk vind ik het nogal ver voor 5 dagen

Als je toch wil: snelweg tot de voormalig oostduiste grens en vanaf daar naar Krakau met snelweg vermijden
 
Het hotel is iig perfect. Heel luxe voor weinig. Wij hebben daar ook gezeten.
20130711_auschwitz5.jpg

Qua routes kan ik je niet verder helpen. Wij hebben vnl snelweg met de auto gedaan :P
 
Kan prima...
1000 km per dag is goed haalbaar, maar dan moet je wel deels Autobahn doen.

Als je het nog kan inplannen... ik zou iets zuidelijk buigen in Dld en dan ongeveer dit doen..

in CZ, vanaf Cheb, volg je de E442 (Mooi!) en dan vanaf Liberec via Jelenia Gora en Wroclaw naar Auswitsch.
zijn allemaal vlotte doorrijdwegen maar vooral ook Mooi Rijden.
De Autobahn in Dld is saai, vol met Baustellen, maar wel handig om ergens te komen.

Het is goedkoper tanken, eten en makkelijker overnachten als je buiten Duitsland/Oostenrijk komt...
Dus wat ik meestal doe: Sprinten naar CZ of PL.

Verder google-maps, en dan click op "terrain" en voila, je kan een route plannen.
ik zet zelf per dag een stuk of 5 punten in de Navi vooral om de route binnendoor te forceren, en verder geloof ik het wel.
Werkt prima.

Groeten vanuit Olesnica, PL.
 
Hotel ook al eens bezocht. Inderdaad prima faciliteiten voor niet te veel geld.
Zou zelf geen rugzak 1100 km lang op m'n rug willen hebben. Ik ben er meerdere keren geweest en als je in één dag beide locaties wilt zien, moet je echt vooraan staan bij de opening.

:t
 
Snelweg, een dag kijken en weer terug via de snelweg. betere tip: Wizzair

Kan natuurlijk prima op de motor maar niet een deel op je gemakkie binnendoor
 
Hotel ook al eens bezocht. Inderdaad prima faciliteiten voor niet te veel geld.
Zou zelf geen rugzak 1100 km lang op m'n rug willen hebben. Ik ben er meerdere keren geweest en als je in één dag beide locaties wilt zien, moet je echt vooraan staan bij de opening.

:t
Hmm, wij waren er 's middags in juli en het was goed te doen. Misschien mazzel gehad 🙄
 
Een tip die ik je kan geven is om vooral Krakau te bezoeken, geweldig mooie stad om een paar dagen te vertoeven naar mijn mening
 

Modbreak:

Smakeloze opmerking verwijderd en topicban. Er zijn grenzen.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Snelweg, een dag kijken en weer terug via de snelweg. betere tip: Wizzair

Kan natuurlijk prima op de motor maar niet een deel op je gemakkie binnendoor
Onzin, 1100 km is als je doorbikkelt echt wel in één dag te doen als je alleen maar snelweg pakt. Zeker is het leuker om er een paar dagen langer over te doen, maar dat is nou eenmaal niet voor iedereen mogelijk.

Mijn tip: rijd eerst een flink stuk snelweg op dag één, zo'n 800/900km. Maak dan een mooie dagrit binnendoor. Voor de teurweg hetzelfde. Je kunt het ook combineren door elke dag zo'n 400km snelweg mee te nemen.
En inderdaad, zeker niet met rugzak. Snuffel Marktplaats af voor wat zijtassen of een flinke tanktas. Ga je alle nachten in hotels, of wil je ook kamperen? Maakt wel wat uit voor je bagage-verplichtingen :)
 
Ben me het 2e deel van je trip aardig bekend..
De snelweg is goed maar... Saai... saai... saai... saai... saai.. das niet leuk, maar een lijdensweg zelfs als je op een bankstel zit met je pootjes omhoog.
Denk 1 lange rechte weg, zonder uitzicht wat de moeite is.

Pak t vliegtuig als je puur voor de bestemming gaat , of pak meer tijd en rijd binnendoor wat mooi KAN zijn.
( Praag -> Ostrava , niet over Brno )

Op de motor zou ik naar in een redelijke rechte lijn naar Praag rijden, daar vervolgens een leuke toeristen dag doen ( als je vrijgezel bent , het nachtleven is hemel op aarde daar )

Vervolgens op je gemakje binnendoor je weg vervolgen.


Binnendoor Polen rijden kan ik je niet aanraden voor "de lol"
. je kan geluk hebben met de wegen, maar de gemiddelde weg kwaliteit is nog steeds totaal ruk ,
op t randje van gevaarlijk afhankelijk van de gemeente.
( hoe verder weg bij een grote stad, hoe rotter t is )

Tsjechië is beduidend beter
 
Wanneer ga je? Wij gaan er binnenkort ook naar toe.

Eerste dag over de snelweg en dan ergens in Tsjechië overnachten. De dag erna binnendoor via de Pools / Tsjechische grens richting Auschwitz, dan weer ergens een slaapplaats zoeken (we gaan op de bonnefooi) om op de derde dag Auschwitz - Birkenau te bezoeken.

De week erna gebruiken we om met een grote omweg weer naar huis te gaan 😎
 
Verschillende opmerkingen.

Route
Probeer zo zuidelijk mogelijk te rijden. Grofweg Dresden aanhouden.
Even noordelijker heb je 800km Gronings landschap.
Als je globaal richting Tsjechië rijdt, ziet het landschap er al veel beter uit.
Onderweg kan je (stukken van) Teutenburg en Harz meepakken.

Toevallig ga ik komende week naar 3 landenpunt (D-PL-Tsj)
Mijn 1e rijrichting is vooral richting 'neusje' van Tsjechië.
Je kan natuurlijk ook de eerste paar 100km snelweg pakken en van daar alles binnendoor.

Rugtas
Al opgemerkt: Niet doen!!
Zelf doe ik wel eens in de vakantie een boodschap met rugtas. Topkoffer staat dan in de tent.
Moet er niet aandenken om er lang mee te moeten rijden. Ik ben de rugzak al zat na een paar km.

Auschwitz
Toen ik daar was, liep je in blokken van ca 50 toeristen door de kamers van de barakken.
Zelf had ik nog wel beter willen kijken, maar 'de groep' met gids had er flink haast mee.
Zeker wel een indruk gekregen. Ja, je krijgt er kippenvel van!
Mijn bedoeling is om het ooit nog eens met meer tijd in een kalmer tempo te kijken.
 
Laatst bewerkt:
Ik was blij dat ik geen rondleiding met gids had, die racen overal in hoog tempo doorheen. Ik kijk liever zelf rond, de bordjes kan ik zonder gids ook wel lezen.
 
Verschillende opmerkingen.

Route
Probeer zo zuidelijk mogelijk te rijden. Grofweg Dresden aanhouden.
Even noordelijker heb je 800km Gronings landschap.
Als je globaal richting Tsjechië rijdt, ziet het landschap er al veel beter uit.
Onderweg kan je (stukken van) Teutenburg en Harz meepakken.

Het is wel duidelijk dat je nooit lekker in noord-Groningen hebt getourd ;). Ontzettend veel lekkereweggetjes en terrasjes.

 
Dank allen voor de reacties en sorry voor mijn late reactie!
Na jullie tips en opmerkingen heb ik besloten om het voor dit jaar af te blazen. Langer dan 5 dagen is met oppas/werk van mijn vrouw lastig en zodoende niet echt een optie.

Als ik motor rij moet het inderdaad leuk zijn en alleen maar snelweg is dat niet. De reguliere B-wegen mag je over het algemeen ook 100 in Duitsland en zal dus nog steeds geen hele leuke route zijn. Kortom, er moet gekozen worden voor een iets bochtigere route wat automatisch betekent dat de benodigde tijd om er te komen langer wordt.

Voor nu helaas dus geen optie, hopelijk in de toekomst. Wel is een andere route/bestemming natuurlijk mogelijk.
Iemand nog een leuke/goede tip voor een dag of 3/4? Bij voorkeur naar het buitenland :-).
 
Moet het WW2 gerelateerd zijn? De Hartz is een mooi gebied om te rijden en je hebt er Buchenwald en Mittelbau Dora. Vanaf Arnhem goed te doen in 1 dag en dan heb je 2 dagen om daar rond te rijden
 
Vrijwel elke (landelijke) omgeving die je nog niet kent is Mooi Motoren.
via google-maps-terrain kan je heuvelachtig gebied identificeren, dat is vaak net iets interessanter.
dus.. pak de kaart, en ga 400-800km (1 dag ver) van huis, zoek daar een pension en ga daar rondkijken.
 
Luxemburg, ( ja ben fan ) , sta je in een paar uur.
Goed asfalt , en meer bochten als je ooit kan afrijden in een paar dagen.

goed bier, lekkere hamburgers.

Ardenne ook leuk, maar *Fuck Frans* ;p En ik zou zo niet weten of je je daar een paar dagen kan vermaken.
 
Voor een eerste buitenlandrit, alleen, zou ik Baton Rouge in Vielsalm (BE) aanraden.
Dichtbij. Toch een beetje aanspraak 's avonds, en bij vragen of problemen heb je altijd iemand om op terug te vallen.
Motor staat altijd veilig en droog binnen.


Routes zijn algemeen verkrijgbaar, en allemaal prachtig. De meeste routes leiden je naar de mooiste plekjes in Duitsland, Luxemburg en de Ardennen.


Luxemburg is vrij streng mbt snelheid, geluid en verplichte pechspulletjes. Even goed uitzoeken voor je vertrekt.
Baton Roge stond / staat te koop, dus ik zou wel even bellen of er plek is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan