Alleen naar zuiden van Frankrijk

3 dec 2015
100
0
Overijse
Hoi,

Ik had eens een vraagje, eerder een overweging. We gaan dit jaar met familie naar zuiden van Frankrijk, een week naar St Tropez en een kleine twee weken naar de Provence. In de provence hebben we een huis en in st tropez gaan we op hotel.

We gaan naar beide plaatsen al jaren en ik ken (dichte) omstreken daar door en door. Nu zou het eens leuk zijn om motor daar te hebben zodoende ik eens een beetje verder kan gaan verkennen. Mijn vrouw en kids die liggen toch ganse dagen aan zwembad dus hun zou het niet storen.

Ik zou motor kunnen meenemen op trailer, maar kopen kost toch snel 1500 euro en huren is voor 3 weken bijna even duur.

Alternatief is uiteraard dat ik alleen de 1000 km rij. Ik heb met dergelijke afstanden echter nog geen ervaring. Nu rijd ik wel veel naar de zee (150 km) en mijn vrouw met wagen maar is natuurlijk een groot verschil.

Is dat te doen alleen een 1000 km per dag? Of sowieso beter 2 dagen ervor uittrekken?

Ik zou met cbr 650F gaan. Van bagage hoef ik mij niet aan te trekken. Indien in twee dagen zou ik sowieso op hotel slapen en is een onderbroek, thsirt en kousen quasi alles wat ik moet meesleuren.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind zelf 1000km op een dag wat ver, maar dat komt omdat ik niet echt super lekker zit op mijn SV650. Denk dat er genoeg mensen op het forum hier zijn die wel vaker zulke afstanden maken in een dag. Zou er zelf lekker 2 dagen voor nemen of in ieder geval een ritje van 400km maken en kijken hoe dat bevalt.
 
Wil je helemaal fris aan komen doe je het in 2 dagen (of je gaat binnendoor en je pakt er 3 dagen voor), wil je snel er naartoe dan kan het makkelijk in 1 dag. Gewoon een beetje vroeg vertrekken, gaan zitten en een paar uur doorbijten. Het ligt er meer aan hoe je er zelf in staat dan wat voor motor je hebt. Je hebt wel kans op wat zadelpijn, maar daar moet je gewoon ff doorheen (been there :') )

Kortom: het kan, of je het doet is aan jou.
 
3 dagen zal niet lukken, althans gaat mijn vrouw niet leuk vinden want ik kan (door werk) niet vroeger vertrekken als haar. Maar in juni ga ik naar eifel dus misschien dat ik het daar al wel ondervind. Vriend van mij zei mij gisteren je moet voornamelijk voorkomen dat als je aankomt en niet meer met motor wil rijden omdat de 'rit' zo gestoord heeft.

En hij heeft dat al verscheidene malen voorgehad. Eenmaal aangekomen alleen nog denken, pff moet ik binnen veertien dagen terug met die kl*** moto naar huis. Hij heeft een hayabusa.

Tot gisteren was ik dan ook ovdertuigd om de rit van 1000 km te doen, maar door zijn verhaal begin,nen twijfelen en uitzien naar trailer.....
 
Trailer huren, kan vast voor 20-25 pd

Kost je minder brandstof en minder vierkante banden en minder tol voor je motor.
 
Laatst bewerkt:
Met gemak te doen zeker op zo'n fiets. Ging geregeld voor een weekendje naar de Dolmieten. 1 dag heen (700 snelweg en daarna 300 leuke km's) 2 dagen fun daar en dan in 1 dag terug. Ja okay het is even afzien maar erg goed te doen. De 1000 km naar Val Thorens in Januari heb ik wel in 2 dagen gedaan (volledig bepakt inclusief snowboard) maar toen wel stukken snelweg gepakt. Erg goed te doen. Wissel je route af met stukken snelweg en N-wegen en je bent er zo. Geheel binnendoor moet zelfs ook goed te doen zijn in 2 dagen.

even een kiekje van de bepakking waarmee ik in 2 dagen 1000 km reed (mijn reisgenoot met exact dezelfde motor en bepakking had 3 maanden zijn rijbewijs en dat ging perfect, dus voor de betweters die zeggen dat dit alleen voor ervaren rijders is.. NEE dus)

full
 
Laatst bewerkt:
Is dat te doen alleen een 1000 km per dag? Of sowieso beter 2 dagen ervor uittrekken?

ik denk dat het nog wel een 200 kilometer meer is... Over de snelweg is het theoretisch nog wel te doen, daar zijn best voorbeelden van. Maar de kans dat je vervolgens een week rondloopt met ontieglijke spierpijn in je nek en de wetenschap dat je dat stuk ook nog terug moet zal niet bijdragen aan de vakantievreugde.
Ieder mens is anders, maar dat risico loop je wel. En zelfs al ga je in twee dagen en rij je secondair (wat ik zeker zou aanraden!): het worden lange dagen; ook vanwege verkeersdrukte; zelfs lokaal.

maar kopen kost toch snel 1500 euro en huren is voor 3 weken bijna even duur.

Op ≥ Motortrailer / motor aanhanger vanaf € 12,50 per dag - Verhuur | Overig - Marktplaats.nl zie je een eenvoudig trailertje voor 12,50 per dag; 260 euro voor drie weken. Das voor een licht, ongeremd dingetje maar voor jouw fiets imho prima.
Als je de peut, evt tol voor de motor en slijtage meetelt is de aanhanger feitelijk budgetneutraal.

Alternatief is een gebruikt trailertje aanschaffen; moet makkelijk lukken voor 400 a 500; en desnoods na terugkomst verkopen voor de helft. Zelfde verhaal.

Alternatief:
Combineer de twee:

Rij met de family op je gemak in twee dagen, met een overnachting in Valence. Op dag twee de motor afladen en binnendoor in je uppie naar Tropez. Voordeel: prachtige route; jouw vakantie is al begonnen. En je komt toch tegelijk aan, want je vrouw staat de hele dag in de file voor Orange ;)
Bovendien kun je op basis van je ervaring op de heenreis bepalen wat je terug gaat doen.
 
En zelfs al ga je in twee dagen en rij je secondair (wat ik zeker zou aanraden!): het worden lange dagen; ook vanwege verkeersdrukte; zelfs lokaal.

Tsja das een kwestie van de juiste routes maken. Ik dacht dat jij daar zo goed in was... Zat wegen te vinden waar je gewoon lekker door kunt blazen.
 
@hansvaessen

Is van deur tot deur juist 970 kilometer, maar dan moet ik wel over luxemburg en we vertrekken weekend van 10 juli dus druk zal het wel zijn. Alternatief is over Bergen (Belgie) rijden en dan is het 1040 km. Dan wel tot in Langres zeer rustige baan.

Daarna na weekje in Provence (eygalieres) door naar St Trop dit is geen probleem eerder zeer leuk over La garde Frenet naar daar. Met auto kl** want sowieso caravans of vrachtwagens die het niet nodig vinden van een keer opzij te gaan, maar met moto perfect te doen.

Inderdaad nachtje valence wellicht beste.

Ok ik kan trailer kopen of huren maar initieel idee was van de rit zelf te doen en dat al te zien als vakantie. Hayabusha vriend mij gewoon bang gemaakt :) Misschien dan best over Bergen en in twee dagen
 
Laatst bewerkt:
@hansvaessen

Is van deur tot deur juist 970 kilometer

Ah, ik ging er van uit dat de heenreis naar Tropez ging, maar dat is niet zo begrijp ik.

Tsja das een kwestie van de juiste routes maken. Ik dacht dat jij daar zo goed in was...

Het blijft persoonlijk, maar mijn insteek is 'genieten' van een route. En dat staat op gespannen voet met de primaire noodzaak een afstand te overbruggen. Als je secundair een beetje wilt opschieten dan ga je toch vooral over de verbindingswegen; zeg maar 'de N-wegen'. Vaak van dorp tot dorp - de dat houdt toch aardig op. En bovendien: wordt op grote stukken oersaai en puur 'uitzitten'.

Vandaar mijn suggestie voor Valence; uitgaand van st Tropez als doel heb je dan nog zo'n 400 km stuurwegen in prachtige omgeving voor je. En dan is het genieten ipv 'uitzitten'.
 
En daar maken de meesten de grote fout. N wegen zijn ook druk. Pak de kleinere (op de kaart) d-wegen die zijn rustig en daar kun je met gemak soms tientallen kilometers doorrijden zonder een mens tegen te komen. Okay het is even uitpluizen maar dat is de voorpret.
 
Het is goed haalbaar om op motor in 1 dag te rijden naar de Cote d'Azur.................

Maar dan wel met een paar voorwaarden:

1 Heb je voor de grote rit al voldoende zitvlees gekweekt.
2 Heb je een motor waar dat een beetje mee kan.
3 Hoe zit je lijf in elkaar.

ad1 Bij de eerste ritten van het seizoen nog wel eens kramp.
....Midden zomer rijd ik probleemloos 800km of meer.
ad2 Een toerbuffel doet beter dan een kleine crosser.
ad3 De één heeft hierbij meer geluk dan de ander.
....OKE ik ben iets ouder (61), maar dat speelt (voor mij)geen enkele rol!
 
En aldaar een motor huren voor een paar dagen ?

Qua kosten ms nog wel de beste optie.

2000km zijn al 200 euro aan brandstofkosten, nog geen tol en slijtage van de bandjes meegerekend.
Denk dat je achterrubber aardig vlak zal zijn na 1000km snelweg met de temperaturen in juli.
 
En aldaar een motor huren voor een paar dagen ?

Qua kosten ms nog wel de beste optie.

2000km ................ en slijtage van de bandjes ................
Denk dat je achterrubber aardig vlak zal zijn na 1000km snelweg met de temperaturen in juli.

Banden slijten idd heel hard met hoge temps. Ik ben vertrokken voor een trip dwars door Italië naar Sicilië met een weinig gebruikte achterband en een voorband ca 50%. Toen ik na 7000km thuis kwam, was de achterband vrijwel glad en op de voorband was profiel nog net zichtbaar. (moet er nog wel bij vermelden dat wegdek in zuiden van It, naast overdag verschroeiend heet, vaak wel heel erg slecht is/ dat zal de levensduur zeker niet verlengen)
 
het zit vooral in jou kop,
ik mooi droog weer rijder,
rijd op de scooter, zomers zomaar 500 tot 800 op een dag (bergwegen) niet achter elkaar,
maar als ik het met 57j en nul conditie het kan,
kan een jonge vent met een klein beetje conditie het zeker.
ik rijd altijd v NL naar Geneve of andersom,
tolwegen vermijden met het blik 900km in iets meer dan 9 uur,
overal exact aan de snelheid houdend.
ik weet niet hoe je vrouw de 2e helft met aanhanger rijden gaat vinden
 
Is het mogelijk en betaalbaar om in Zuid-Frankrijk je motor op transport naar Nederland te zetten als je er tegen opziet om terug te rijden?
 
Voorheen had je de trein van Dusseldorf naar Narbonne, maar die rijdt volgens mij niet meer. Was trouwens ook niet echt goedkoop.
 
Als je gaat rijden met de motor: 1000 km op een dag... Ik heb het een paar keer gedaan, maar ik vond het toch wel veel. Ik vind voor mij 700-800 km op een toermotor het matje. Maar het kan wel.
Wat is de meest gemaakte fout? De te hoge snelheid.
Je denkt als ik harder rijd, duurt het korter. Maar alles wordt bepaald door het gemiddelde en niet door je topsnelheid. Een extra tankstop kost je zomaar 30 minuten extra, dus bedenk hoeveel km je in dtie tijd had kunnen rijden.
De laatste rit van ons: uit Bretagne naar huis a 1050 km in 1 dag gedaan. We rijden dan plm 120 op de teller, 115 op de GSM. Mijn motor begint veel meer te gebruiken bij 130-140 km/uur.
Bovendien word je veel vermoeider als je echt hard gaat rijden.
Als ik zo een lang stuk rij, dan begin ik altijd vroeg (heel vroeg) zodat je een eind op weg bent voor het verkeer drukker wordt. Ik rij om 05:00 weg, soms nog eerder in de zomer.
D wegen zijn natuurlijk prima, maar duren wel (veel) langer uiteindelijk. Met de auto vind ik N wegen een crime: caravans, boerenkarren etc. het schiet allemaal niet op. Op de motor heb je daar minder last van. Maar dan wordt 1000 km op een dag toch een kansloze missie. Dus moet je toch maar over de snelweg.
Haal eventueel een tolbadge, maar je moet wel langs een bemande passage want anders wordt je geklokt als auto.
En je moet ook nog een motor hebben waar je eenbeetje op kan zitten gedurende langere tijd. Dus niet lekker op een SS of andere fiets waar je te opgevouwen op zit en veel turbulentie om je helm hebt.
Enjoy the ride :)
 
Laatst bewerkt:
Als je regelmatig 150km met de auto naar zee rijdt, is 1000 km op een dag op de motor natuurlijk geen enkel probleem en zul je nog lekker fris aankomen.... Misschien eerst even kijken of 500km per dag bevalt en of snelweg knallen nou echt leuk is.
Een klein aanhangertje is toch veel gemakkelijker en dan daar lekker gaan rijden en genieten!
 
Laatst bewerkt:
Wat hierboven staat klopt wel zo ongeveer. Heb gelijke ervaring.

Voor een flinke afstand op 1 dag, moet je vooral door kunnen blijven rijden.
Mijn ervaring is dat je met een snelheid van 140-150 de grootste voortgang maakt.
Ga je sneller rijden, dan word je sneller moe omdat je veel alerter moet zijn.

Voor mijzelf is het ook geen probleem om 's nachts te rijden. Heerlijk rustig en voor je het weet ben je al weer een paar honderd km verder. Bij de tankstop effe een bakkie en een plas. Daarna weer op het gas!

Verder betekent sneller rijden (bij mij is dat boven 150) dat je veel meer brandstof gaat gebruiken. Dus de mogelijke tijdwinst raak je weer net zo snel kwijt omdat je dan vaker naar de pomp moet. Maw je schiet er niks mee op en alleen de benzine-rekening wordt hoger.

Dus steady cruisen met 150 en je rijdt 1000km op een dag heel snel weg!!!!

O ja, natuurlijk alles op de snelweg. Soms moet je gewoon afstand afleggen. Dat is niet leuk en hoeft ook niet leuk te worden. Gewoon km's draaien. In het verleden ben ik in 1 streep naar Florence gereden. Onderweg een paar tunnels gezien. Het bleek dat dat Zwitserland is geweest. Als ik dat Alpenland zou willen bekijken dan maak ik daarvoor wel een aparte reis. Als ik bij sommigen lees dat die al vanaf Z.Limburg toeristisch naar het zuiden gaan rijden dan duurt het zeker een eeuwigheid voordat je er bent. Dan had ik in midden Italië gelijk al weer om kunnen draaien vanwege tijdgebrek. (óf je hebt 12 wkn vakantie) Pas toen ik Florence ben uit gereden de Appenijnen in was voor mij mijn echte reis door Italië begonnen. Dan is het rustig toeren met een gangetje van 60-70-80, een fotootje, onderweg cappucino of een wandelingetje bij een kasteel.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan